|
Utblommade orchidéer |
|
|
|
17-02-2008, 15:45
|
Medlem
Antal inlägg: 2 670
Medlem nr: 13 427

|
Hej !
Du "Annamma" verkar kunna orchidéer. Min ena brudorchidée (har två) har blommat ut. Ska den ha näring och vatten nu medan den inte blommar. Står i köksfönstret i nordväst. Jag vattnar en dl kalkfritt rumstempererat vatten i veckan. Varannan vecka sätter jag en dl orchidée-näringsblandning. Gör jag rätt ? Hur länge tar det innan den börjar blomma om? Borde den stå svalare nu?
Hälsn Tepa
|
|
|
|
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
17-02-2008, 17:18
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
Nu är det dags at sluta med gödningen. Klipp inte av något nu. Ställ dem också svalare (runt +15) ljus har ingen större betydelse. Dra även ner på vattningen. Om en månad eller två, ställer du fram dem igen i ljust fönster, men inte i direkt sol. Sen ska du se att det börjar hända saker igen.
|
|
|
|
|
17-02-2008, 20:51
|
Medlem

|
Tack MariaS
Nu står den i hobbyrummet i garaget 12 grader svalt. Finns inget fönster där nu, men nästa vecka ska min man flytta väggen så ett fönster där hamnar innanför hobbyrummet. Han bygger radiostyrda flyg där. Jag har också Dahlialökar, Gladioluslökar o lite annat icke-frosttåligt där. Är så okunnig på vilka växter som ska övervintra svalt, inte gröna växter väl ? Bara såna som blommar ? Har Amaryllis, Orchidéer, Clivia, Hibiskus, Juvelblomma, Påskkaktus, Jul-dito, Flamingoblomma o Fredskalla som är blommande. Sen flera helgröna, men dom har jag tänkt ha inne året om. Clivian o Julkaktusen borde kanske stå svalt efter att dom blommat klart? Vet någon med de andra ?
Hälsn Tepa
|
|
|
|
|
18-02-2008, 11:28
|
Medlem

|
Amaryllisen ska du förvara torrt och svalt sedan. Orkideér, hibiskus, påsk- och julkaktusarna, ska du definitivt låta ha sval vila efter blomning. Det är kylan som triggar igång nästa blomning. de andra blommorna vet jag inte så mycke om.
|
|
|
|
|
18-02-2008, 21:56
|
Medlem

|
Tack igen MariaS
Då ska väl inte dessa blommor ha näring heller? Hur länge ska dom vila ? Dra ner på vattningen där också ? Behöver dessa kaktusar, amaryllisen o hibiskusen någe ljus? Hibiskusen o påskkaktusen blommar o har knoppar ännu så dom får vänta. Orchidén hade ju ingen skillnad om den fick ljus.
Hälsn Tepa
|
|
|
|
|
18-02-2008, 21:57
|
Medlem

|
Står växterna någorlunda svalt, befinner de sig i vila, då har det ingen betydelse om de har det ljust eller inte. Men ingen av dessa växter bör ha det svalt längre än max 2 månader.
|
|
|
|
|
18-02-2008, 22:07
|
Medlem

|
MariaS
Då kanske jag kan få igång julkaktusen igen, den blommade dåligt i julas, fyra blommor. Har nog något år på nacken. Har aldrig haft den svalare än rumstemperatur, men man lär sig. Sen har jag hört att man kan få dom att blomma oftare om man droppar några droppar matolja i jorden då och då. Vad tror du om det?
Hälsn Tepa
|
|
|
|
|
18-02-2008, 22:20
|
Medlem

|
CITAT (tepa @ 18-02-2008, 22:07)  MariaS
Då kanske jag kan få igång julkaktusen igen, den blommade dåligt i julas, fyra blommor. Har nog något år på nacken. Har aldrig haft den svalare än rumstemperatur, men man lär sig. Sen har jag hört att man kan få dom att blomma oftare om man droppar några droppar matolja i jorden då och då. Vad tror du om det?
Hälsn Tepa Har aldrig hört talas om olja till kaktusar. Skulle inte tro att det fyller någon större funktion, mer än att stöta bort vattnet möjligen. Annars är ett annat tips för julkaktusen att ställa den mot en kall fönsterruta, för att få den att blomma. De delar av kaktusen som legat mot den kalla rutan blir översållad med knopp. Så här såg min ut i november. Och den sätter fortfarande knopp!
Schlumbergera_truncata_3.jpg ( 367.33k )
Antal nedladdningar: 26
|
|
|
|
|
18-02-2008, 22:44
|
Medlem

|
Hej MariaS
Oj Jisses vilken fin kaktus !!!!
Hälsn Tepa
|
|
|
|
|
21-02-2008, 10:17
|

Medlem
Antal inlägg: 3 435
Medlem nr: 5 307

|
CITAT (tepa @ 17-02-2008, 15:45)  Hej !
Du "Annamma" verkar kunna orchidéer. Min ena brudorchidée (har två) har blommat ut. Ska den ha näring och vatten nu medan den inte blommar. Står i köksfönstret i nordväst. Jag vattnar en dl kalkfritt rumstempererat vatten i veckan. Varannan vecka sätter jag en dl orchidée-näringsblandning. Gör jag rätt ? Hur länge tar det innan den börjar blomma om? Borde den stå svalare nu?
Hälsn Tepa Hej Tepa! Man tackar för berömmet  men jag tycker inte alls att jag kan orkideér...Jag har tur med vissa, och andra blommar ett tag, och sedan vill de inte mer...Jag försöker läsa på hur man ska göra eller inte göra, och försöker göra som jag tror att man ska göra, för jag tycker att råden hur man t ex sköter sin Phaelanops varierar mycket...En sak tror i allafall, har viss betydelse när det gäller Phaelonopsisorkidéer, det är att om där finns fina luftrötter mår plantan bra. Och det ska man nog titta på redan vid inköpet.
--------------------
|
|
|
|
|
23-02-2008, 08:57
|
Medlem

|
Hej !
Skulle kolla luftröttrna på min Orchidé, men där finns inga synliga ! Den blommar med 5 st fina blommor, ser exakt likadan ut som när jag fick den till Lilla Jul. Tycker nog den hade luftrötter då. Inte kan dom väl ha torkat bort ? Det är väl såna där synliga rötter som syns ovanpå jorden ?
Tepa
|
|
|
|
|
23-02-2008, 11:16
|

Medlem

|
CITAT (tepa @ 23-02-2008, 08:57)  Hej !
Skulle kolla luftröttrna på min Orchidé, men där finns inga synliga ! Den blommar med 5 st fina blommor, ser exakt likadan ut som när jag fick den till Lilla Jul. Tycker nog den hade luftrötter då. Inte kan dom väl ha torkat bort ? Det är väl såna där synliga rötter som syns ovanpå jorden ?
Tepa Jo, det är när rötterna växer ovanför krukan. Men ser rötterna i krukan friska ut, och bladen, är det också tecken på att Phaelanopsisen mår bra. Jag har tex en äldre Phaelanopsis som både satt barn(keiki), har rejäl bladrosett, och två kommande blomstänglar, (en av dem sitter keikin på)bra rotsystem och rejäla luftrötter...Jag har inte gjort annorlunda med den, än med de andra, men jag tror att odlarna ibland stressar fram plantor med många blommor, och sedan när de ska överleva efter blomningen finns det ingen kraft kvar. Det är roligt när de blommar så länge som din - jag har också ngn/ngra som hållt i sig så länge, som innan jul.
--------------------
|
|
|
|
|
23-02-2008, 11:56
|
Medlem

|
Hej Annamma
Det var nog så att jag köpte en i nov och en fick jag vid Lilla Jul. Den jag köpte i nov har blommat ut och står nu svalt 12-15 grader. Utan ljus. Denna har synliga luftrötter, den jag fick lite senare har nog aldrig haft synliga luftrötter, men mår tydligen bra ändå eftersom den blommar så fint. Provade påta lite i jorden men hittade inga rötter där heller. Några småbebisar har jag aldrig sett, men skulle vara väldigt inressant att se. Går det att skicka en bild ? Oj om det skulle komma nåt sånt på mina !!
Hälsn Tepa
|
|
|
|
|
28-02-2008, 09:38
|

Medlem

|
CITAT (tepa @ 23-02-2008, 11:56)  Hej Annamma
Det var nog så att jag köpte en i nov och en fick jag vid Lilla Jul. Den jag köpte i nov har blommat ut och står nu svalt 12-15 grader. Utan ljus. Denna har synliga luftrötter, den jag fick lite senare har nog aldrig haft synliga luftrötter, men mår tydligen bra ändå eftersom den blommar så fint. Provade påta lite i jorden men hittade inga rötter där heller. Några småbebisar har jag aldrig sett, men skulle vara väldigt inressant att se. Går det att skicka en bild ? Oj om det skulle komma nåt sånt på mina !! Hälsn Tepa Här kommer foton på barnet...Jag tänker vänta tills det blir lite bättre rotsystem på keikin(orkidéesticklingar heter visst så...)innan jag tar loss den och planterar den i orkidéejord/kompost. Som kanske syns på bilden är där rejält med rötter och blad på moderplantan, plus att det kommer två skott...Jag vet inte vad jag gjort för att få denna belöning, men det ska bli intressant och se vad som händer, för än är där inga blomsterknoppar. barn.JPG barn2.JPG
--------------------
|
|
|
|
|
28-02-2008, 13:44
|

Medlem
Antal inlägg: 152
Medlem nr: 7 603

|
Jag har alltid haft problem med att få mina brudorkideer att blomma om, mest på grund av att jag ställer undan dem och helt glömmer bort att vattna dem. Så mina brukar bli skrumpna i bladen och sen brukar jag slänga dem. Inte bra. Men någon gång innan jul läste jag i land om en som satte sina orkideer i lecakulor i glasvaser och liknande kärl och fyllde med ett par cm vatten i botten. Detta har jag gjort med alla mina överblommade nu och de skrumpna stackarna har faktiskt repat sig riktigt bra, spänstiga och fina och den som jag satte först har faktiskt fått ett nytt blad också. Det är ju också praktiskt att man inte behöver vattna mer än kanske en gång i månaden. Om det blir några nya blommor med den här metoden vet jag inte, det återstår att se...
|
|
|
|
|
29-02-2008, 09:05
|

Medlem

|
CITAT (Kvarnvik @ 28-02-2008, 13:44)  Jag har alltid haft problem med att få mina brudorkideer att blomma om, mest på grund av att jag ställer undan dem och helt glömmer bort att vattna dem. Så mina brukar bli skrumpna i bladen och sen brukar jag slänga dem. Inte bra. Men någon gång innan jul läste jag i land om en som satte sina orkideer i lecakulor i glasvaser och liknande kärl och fyllde med ett par cm vatten i botten. Detta har jag gjort med alla mina överblommade nu och de skrumpna stackarna har faktiskt repat sig riktigt bra, spänstiga och fina och den som jag satte först har faktiskt fått ett nytt blad också. Det är ju också praktiskt att man inte behöver vattna mer än kanske en gång i månaden. Om det blir några nya blommor med den här metoden vet jag inte, det återstår att se... Jag har också provat den metoden med några, eftersom det är rätt så dekorativt, tycker jag. En av mina miniphaelanopsis, odlas så, och det är blomstängel på den...(Men jag har också misslyckats med ngn...)
--------------------
|
|
|
|
|
02-03-2008, 17:17
|

Medlem
Antal inlägg: 129
Medlem nr: 12 948

|
Jag har två bebbar på min brudorkidé, hur skall jag plantera dem? Några tips?
Tack på förhand, Julia.
|
|
|
|
|
02-03-2008, 18:53
|
Medlem

|
Hej Annamma
Dina brukorkidee-barn ser ju riktigt spännande ut sådär mitt på blomstängeln ! Intressant att se hur de kommer att fortsätta växa, kommer det månne en ny stängel ut rakt upp från dessa blad ? Som sagt, väldigt intressant.
Tepa
|
|
|
|
|
02-03-2008, 22:45
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
CITAT (Juli S @ 02-03-2008, 17:17)  Jag har två bebbar på min brudorkidé, hur skall jag plantera dem? Några tips?
Tack på förhand, Julia. Låt dem sitta kvar på moderplantan tills du har minst fem rötter ca 5-7 cm långa. När det är dags kan du skära loss keikin som sitter på blomstängeln genom att skära av blomstängeln någon halvcm på varje sida om keikin. Låt blomstängelbiten sitta kvar på keikin som du virar lite vitmossa om rötterna och planterar i orkidékompost i en lite mindre kruka. CITAT (tepa @ 02-03-2008, 18:53)  Hej Annamma
Dina brukorkidee-barn ser ju riktigt spännande ut sådär mitt på blomstängeln ! Intressant att se hur de kommer att fortsätta växa, kommer det månne en ny stängel ut rakt upp från dessa blad ? Som sagt, väldigt intressant.
Tepa Nu är jag inte AnnammA, men jag svarar ändå. Keikin kan blomma när den sitter på moderplantan.
Redigerat av Biggan_: 02-03-2008, 22:46
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|