|
Hej !
Du "Annamma" verkar kunna orchidéer. Min ena brudorchidée (har två) har blommat ut. Ska den ha näring och vatten nu medan den inte blommar. Står i köksfönstret i nordväst. Jag vattnar en dl kalkfritt rumstempererat vatten i veckan. Varannan vecka sätter jag en dl orchidée-näringsblandning. Gör jag rätt ? Hur länge tar det innan den börjar blomma om? Borde den stå svalare nu?
Hälsn Tepa
Nu är det dags at sluta med gödningen. Klipp inte av något nu. Ställ dem också svalare (runt +15) ljus har ingen större betydelse. Dra även ner på vattningen. Om en månad eller två, ställer du fram dem igen i ljust fönster, men inte i direkt sol. Sen ska du se att det börjar hända saker igen.
Tack MariaS
Nu står den i hobbyrummet i garaget 12 grader svalt. Finns inget fönster där nu, men nästa vecka ska min man flytta väggen så ett fönster där hamnar innanför hobbyrummet. Han bygger radiostyrda flyg där. Jag har också Dahlialökar, Gladioluslökar o lite annat icke-frosttåligt där. Är så okunnig på vilka växter som ska övervintra svalt, inte gröna växter väl ? Bara såna som blommar ? Har Amaryllis, Orchidéer, Clivia, Hibiskus, Juvelblomma, Påskkaktus, Jul-dito, Flamingoblomma o Fredskalla som är blommande. Sen flera helgröna, men dom har jag tänkt ha inne året om. Clivian o Julkaktusen borde kanske stå svalt efter att dom blommat klart? Vet någon med de andra ?
Hälsn Tepa
Amaryllisen ska du förvara torrt och svalt sedan. Orkideér, hibiskus, påsk- och julkaktusarna, ska du definitivt låta ha sval vila efter blomning. Det är kylan som triggar igång nästa blomning. de andra blommorna vet jag inte så mycke om.
Tack igen MariaS
Då ska väl inte dessa blommor ha näring heller? Hur länge ska dom vila ? Dra ner på vattningen där också ? Behöver dessa kaktusar, amaryllisen o hibiskusen någe ljus? Hibiskusen o påskkaktusen blommar o har knoppar ännu så dom får vänta. Orchidén hade ju ingen skillnad om den fick ljus.
Hälsn Tepa
Står växterna någorlunda svalt, befinner de sig i vila, då har det ingen betydelse om de har det ljust eller inte. Men ingen av dessa växter bör ha det svalt längre än max 2 månader.
MariaS
Då kanske jag kan få igång julkaktusen igen, den blommade dåligt i julas, fyra blommor. Har nog något år på nacken. Har aldrig haft den svalare än rumstemperatur, men man lär sig. Sen har jag hört att man kan få dom att blomma oftare om man droppar några droppar matolja i jorden då och då. Vad tror du om det?
Hälsn Tepa
CITAT (tepa @ 18-02-2008, 22:07)  MariaS
Då kanske jag kan få igång julkaktusen igen, den blommade dåligt i julas, fyra blommor. Har nog något år på nacken. Har aldrig haft den svalare än rumstemperatur, men man lär sig. Sen har jag hört att man kan få dom att blomma oftare om man droppar några droppar matolja i jorden då och då. Vad tror du om det?
Hälsn Tepa Har aldrig hört talas om olja till kaktusar. Skulle inte tro att det fyller någon större funktion, mer än att stöta bort vattnet möjligen. Annars är ett annat tips för julkaktusen att ställa den mot en kall fönsterruta, för att få den att blomma. De delar av kaktusen som legat mot den kalla rutan blir översållad med knopp. Så här såg min ut i november. Och den sätter fortfarande knopp! [attachment=13624:Schlumbe...uncata_3.jpg]
Hej MariaS
Oj Jisses vilken fin kaktus !!!!
Hälsn Tepa
AnnammA
21-02-2008, 10:17
CITAT (tepa @ 17-02-2008, 15:45)  Hej !
Du "Annamma" verkar kunna orchidéer. Min ena brudorchidée (har två) har blommat ut. Ska den ha näring och vatten nu medan den inte blommar. Står i köksfönstret i nordväst. Jag vattnar en dl kalkfritt rumstempererat vatten i veckan. Varannan vecka sätter jag en dl orchidée-näringsblandning. Gör jag rätt ? Hur länge tar det innan den börjar blomma om? Borde den stå svalare nu?
Hälsn Tepa Hej Tepa! Man tackar för berömmet  men jag tycker inte alls att jag kan orkideér...Jag har tur med vissa, och andra blommar ett tag, och sedan vill de inte mer...Jag försöker läsa på hur man ska göra eller inte göra, och försöker göra som jag tror att man ska göra, för jag tycker att råden hur man t ex sköter sin Phaelanops varierar mycket...En sak tror i allafall, har viss betydelse när det gäller Phaelonopsisorkidéer, det är att om där finns fina luftrötter mår plantan bra. Och det ska man nog titta på redan vid inköpet.
Hej !
Skulle kolla luftröttrna på min Orchidé, men där finns inga synliga ! Den blommar med 5 st fina blommor, ser exakt likadan ut som när jag fick den till Lilla Jul. Tycker nog den hade luftrötter då. Inte kan dom väl ha torkat bort ? Det är väl såna där synliga rötter som syns ovanpå jorden ?
Tepa
AnnammA
23-02-2008, 11:16
CITAT (tepa @ 23-02-2008, 08:57)  Hej !
Skulle kolla luftröttrna på min Orchidé, men där finns inga synliga ! Den blommar med 5 st fina blommor, ser exakt likadan ut som när jag fick den till Lilla Jul. Tycker nog den hade luftrötter då. Inte kan dom väl ha torkat bort ? Det är väl såna där synliga rötter som syns ovanpå jorden ?
Tepa Jo, det är när rötterna växer ovanför krukan. Men ser rötterna i krukan friska ut, och bladen, är det också tecken på att Phaelanopsisen mår bra. Jag har tex en äldre Phaelanopsis som både satt barn(keiki), har rejäl bladrosett, och två kommande blomstänglar, (en av dem sitter keikin på)bra rotsystem och rejäla luftrötter...Jag har inte gjort annorlunda med den, än med de andra, men jag tror att odlarna ibland stressar fram plantor med många blommor, och sedan när de ska överleva efter blomningen finns det ingen kraft kvar. Det är roligt när de blommar så länge som din - jag har också ngn/ngra som hållt i sig så länge, som innan jul.
Hej Annamma
Det var nog så att jag köpte en i nov och en fick jag vid Lilla Jul. Den jag köpte i nov har blommat ut och står nu svalt 12-15 grader. Utan ljus. Denna har synliga luftrötter, den jag fick lite senare har nog aldrig haft synliga luftrötter, men mår tydligen bra ändå eftersom den blommar så fint. Provade påta lite i jorden men hittade inga rötter där heller. Några småbebisar har jag aldrig sett, men skulle vara väldigt inressant att se. Går det att skicka en bild ? Oj om det skulle komma nåt sånt på mina !!
Hälsn Tepa
AnnammA
28-02-2008, 09:38
CITAT (tepa @ 23-02-2008, 11:56)  Hej Annamma
Det var nog så att jag köpte en i nov och en fick jag vid Lilla Jul. Den jag köpte i nov har blommat ut och står nu svalt 12-15 grader. Utan ljus. Denna har synliga luftrötter, den jag fick lite senare har nog aldrig haft synliga luftrötter, men mår tydligen bra ändå eftersom den blommar så fint. Provade påta lite i jorden men hittade inga rötter där heller. Några småbebisar har jag aldrig sett, men skulle vara väldigt inressant att se. Går det att skicka en bild ? Oj om det skulle komma nåt sånt på mina !! Hälsn Tepa Här kommer foton på barnet...Jag tänker vänta tills det blir lite bättre rotsystem på keikin(orkidéesticklingar heter visst så...)innan jag tar loss den och planterar den i orkidéejord/kompost. Som kanske syns på bilden är där rejält med rötter och blad på moderplantan, plus att det kommer två skott...Jag vet inte vad jag gjort för att få denna belöning, men det ska bli intressant och se vad som händer, för än är där inga blomsterknoppar. barn.JPG barn2.JPG
Kvarnvik
28-02-2008, 13:44
Jag har alltid haft problem med att få mina brudorkideer att blomma om, mest på grund av att jag ställer undan dem och helt glömmer bort att vattna dem. Så mina brukar bli skrumpna i bladen och sen brukar jag slänga dem. Inte bra. Men någon gång innan jul läste jag i land om en som satte sina orkideer i lecakulor i glasvaser och liknande kärl och fyllde med ett par cm vatten i botten. Detta har jag gjort med alla mina överblommade nu och de skrumpna stackarna har faktiskt repat sig riktigt bra, spänstiga och fina och den som jag satte först har faktiskt fått ett nytt blad också. Det är ju också praktiskt att man inte behöver vattna mer än kanske en gång i månaden. Om det blir några nya blommor med den här metoden vet jag inte, det återstår att se...
AnnammA
29-02-2008, 09:05
CITAT (Kvarnvik @ 28-02-2008, 13:44)  Jag har alltid haft problem med att få mina brudorkideer att blomma om, mest på grund av att jag ställer undan dem och helt glömmer bort att vattna dem. Så mina brukar bli skrumpna i bladen och sen brukar jag slänga dem. Inte bra. Men någon gång innan jul läste jag i land om en som satte sina orkideer i lecakulor i glasvaser och liknande kärl och fyllde med ett par cm vatten i botten. Detta har jag gjort med alla mina överblommade nu och de skrumpna stackarna har faktiskt repat sig riktigt bra, spänstiga och fina och den som jag satte först har faktiskt fått ett nytt blad också. Det är ju också praktiskt att man inte behöver vattna mer än kanske en gång i månaden. Om det blir några nya blommor med den här metoden vet jag inte, det återstår att se... Jag har också provat den metoden med några, eftersom det är rätt så dekorativt, tycker jag. En av mina miniphaelanopsis, odlas så, och det är blomstängel på den...(Men jag har också misslyckats med ngn...)
Jag har två bebbar på min brudorkidé, hur skall jag plantera dem? Några tips?
Tack på förhand, Julia.
Hej Annamma
Dina brukorkidee-barn ser ju riktigt spännande ut sådär mitt på blomstängeln ! Intressant att se hur de kommer att fortsätta växa, kommer det månne en ny stängel ut rakt upp från dessa blad ? Som sagt, väldigt intressant.
Tepa
Biggan_
02-03-2008, 22:45
CITAT (Juli S @ 02-03-2008, 17:17)  Jag har två bebbar på min brudorkidé, hur skall jag plantera dem? Några tips?
Tack på förhand, Julia. Låt dem sitta kvar på moderplantan tills du har minst fem rötter ca 5-7 cm långa. När det är dags kan du skära loss keikin som sitter på blomstängeln genom att skära av blomstängeln någon halvcm på varje sida om keikin. Låt blomstängelbiten sitta kvar på keikin som du virar lite vitmossa om rötterna och planterar i orkidékompost i en lite mindre kruka. CITAT (tepa @ 02-03-2008, 18:53)  Hej Annamma
Dina brukorkidee-barn ser ju riktigt spännande ut sådär mitt på blomstängeln ! Intressant att se hur de kommer att fortsätta växa, kommer det månne en ny stängel ut rakt upp från dessa blad ? Som sagt, väldigt intressant.
Tepa Nu är jag inte AnnammA, men jag svarar ändå. Keikin kan blomma när den sitter på moderplantan.
Jag gjorde misstaget att ta min orkidébebis för snabbt från moderplantan. Det lever, men har inte växt något vidare och sätter inga nya rötter. Har plantert den i vitmossa nu. Hoppas verkligen att det får fart på den då det är min första bebis
AnnammA
03-03-2008, 09:19
CITAT (Biggan_ @ 02-03-2008, 22:45)  Låt dem sitta kvar på moderplantan tills du har minst fem rötter ca 5-7 cm långa. När det är dags kan du skära loss keikin som sitter på blomstängeln genom att skära av blomstängeln någon halvcm på varje sida om keikin. Låt blomstängelbiten sitta kvar på keikin som du virar lite vitmossa om rötterna och planterar i orkidékompost i en lite mindre kruka. Nu är jag inte AnnammA, men jag svarar ändå. Keikin kan blomma när den sitter på moderplantan. ...och Biggan, du får gärna svara för mig!  Du kan säkert mycket mer än jag om orkidéer...Fast ibland undrar jag om det inte handlar lite om tur, när man lyckas med sina phaelanopsis... Härliga blommor, iallafall  , och det är svårt att få nog...(Min man tyckte att vi i helgen skulle åka förbi ett växtcenter, där Pontus Tunander, var och höll i en orkidéehelg - jag tackade inte nej till mina tre kompisar, jag fick med mig hem...Omtänksam make, eller?  )
Hej !
Trevligt med en make som föreslår sådana små utflykter. Min är likadan. I somras var vi i Östersund till en visningsträdgård. OJ OJ OJ ! När vi var inne tog det en halv minut, så sprang han till bilen efter kameran. Vilka planteringar, dammar och liten bro över en bäck. Fantastisk trädgård. När vi kom hem hyrde maken grävmaskin och började gräva en damm till, har en från förut. Plus en bäck mellan dammarna och en bro över. Dammdukar och fontäner. Det blir aldrig någon Östersundträdgård, men det tar sig. Ska lägga stenar i sommar och plantera lite till. Hela mitt blomster o trädgårdsintresse började när maken kom hem med några funkia för snart tre år sen. Planterade i helt vanlig trädgårdsjord och DE KOM UPP FÖLJANDE SOMMAR ! Plus att vi planterade fem och det kom upp åtta ! Det trodde jag aldrig. Sen har vi köpt och fått en massa perenner. Så nu är jag fast.
Hälsn Tepa
Biggan_
03-03-2008, 11:52
CITAT (AnnammA @ 03-03-2008, 09:19)  ...och Biggan, du får gärna svara för mig!  Du kan säkert mycket mer än jag om orkidéer...Fast ibland undrar jag om det inte handlar lite om tur, när man lyckas med sina phaelanopsis... Härliga blommor, iallafall  , och det är svårt att få nog...(Min man tyckte att vi i helgen skulle åka förbi ett växtcenter, där Pontus Tunander, var och höll i en orkidéehelg - jag tackade inte nej till mina tre kompisar, jag fick med mig hem...Omtänksam make, eller?  ) Tja, jag är ju bara en intresserad amatör som har trillat ner i orkidéträsket!  Håller med om att man måste ha lite tur också för jag har misslyckats med phalaenopsis som ju är väldigt lättodlad. ....och jag har en omtänksam sambo, som brukar följa med på mina orkidéraider! ...och vad fick du med dej hem då?
Biggan_
03-03-2008, 12:04
CITAT (tepa @ 03-03-2008, 09:34)  Hej !
Trevligt med en make som föreslår sådana små utflykter. Min är likadan. I somras var vi i Östersund till en visningsträdgård. OJ OJ OJ ! När vi var inne tog det en halv minut, så sprang han till bilen efter kameran. Vilka planteringar, dammar och liten bro över en bäck. Fantastisk trädgård. När vi kom hem hyrde maken grävmaskin och började gräva en damm till, har en från förut. Plus en bäck mellan dammarna och en bro över. Dammdukar och fontäner. Det blir aldrig någon Östersundträdgård, men det tar sig. Ska lägga stenar i sommar och plantera lite till. Hela mitt blomster o trädgårdsintresse började när maken kom hem med några funkia för snart tre år sen. Planterade i helt vanlig trädgårdsjord och DE KOM UPP FÖLJANDE SOMMAR ! Plus att vi planterade fem och det kom upp åtta ! Det trodde jag aldrig. Sen har vi köpt och fått en massa perenner. Så nu är jag fast.
Hälsn Tepa En sådan man är guld värd! Jag hittade inga bilder i ditt album. Jag blev ju nyfiken på din trädgård ju!
Det kommer, Biggan. Behöver hjälp av maken, ju. Med det tekniska hur jag ska kunna visa några bilder, är inte så skicklig på att sätta ut foton på nätet. Och han är på jobb.
Tepa
Biggan_
03-03-2008, 12:36
CITAT (tepa @ 03-03-2008, 12:13)  Det kommer, Biggan. Behöver hjälp av maken, ju. Med det tekniska hur jag ska kunna visa några bilder, är inte så skicklig på att sätta ut foton på nätet. Och han är på jobb.
Tepa Ok! Får väl ge mej till tåls då!
Hej Biggan !
Väntan är över. Gå in på Forumdelen "Småprat om trädgård" under tråden "Planer inför våren", så ser du lite bilder.
Hälsn Tepa
AnnammA
04-03-2008, 09:59
CITAT (Biggan_ @ 03-03-2008, 12:04)  En sådan man är guld värd! Jag hittade inga bilder i ditt album. Jag blev ju nyfiken på din trädgård ju!  ...också jag!
AnnammA
04-03-2008, 10:05
CITAT (Biggan_ @ 03-03-2008, 11:52)  Tja, jag är ju bara en intresserad amatör som har trillat ner i orkidéträsket!  Håller med om att man måste ha lite tur också för jag har misslyckats med phalaenopsis som ju är väldigt lättodlad. ....och jag har en omtänksam sambo, som brukar följa med på mina orkidéraider! ...och vad fick du med dej hem då? En som jag tyckte hade så härliga akvarellfärger: akv2.JPG akv.JPG ...och en prickig...det är något speciellt med prickiga, eller? Prick4.JPG ...och en mörk cerise/prickig till min hörna. hörn.JPG
Biggan_
04-03-2008, 11:09
Den akvarellfärgade! Den är ju bara såååå  !! Prickiga är jag också svag för, liksom fläckiga. ...och vilken fin hörna du har! Tack för titten AnnammA!
-AnnaPanna-
07-03-2008, 14:53
CITAT (AnnammA @ 28-02-2008, 09:38)  Här kommer foton på barnet...Jag tänker vänta tills det blir lite bättre rotsystem på keikin(orkidéesticklingar heter visst så...)innan jag tar loss den och planterar den i orkidéejord/kompost. Keiki betyder bebis på hawaiianska !!
Stevieboy
07-03-2008, 21:05
CITAT (MariaS @ 18-02-2008, 22:20)  Har aldrig hört talas om olja till kaktusar. Skulle inte tro att det fyller någon större funktion, mer än att stöta bort vattnet möjligen. Annars är ett annat tips för julkaktusen att ställa den mot en kall fönsterruta, för att få den att blomma. De delar av kaktusen som legat mot den kalla rutan blir översållad med knopp. Så här såg min ut i november. Och den sätter fortfarande knopp! [attachment=13624:Schlumbe...uncata_3.jpg] Helt fantastisk kaktus. Mina har inte blommat alls iår, ska man sätta ut dom på ballkongen där det är svalt? Det verkar inte finnas kalla fönster i Stockholm denna vinter..... mvh Steven
Hej Stevieboy
Det stimulerar ju knoppbildningen om de får stå svalt. Och mindre vatten. Sen mår de också bra av att vara ute på sommarn, fick ett tips att hänga dem i ampel i t.ex äppelträd, där det är lagom skuggigt. Får inte stå i gassande sol.
Hälsn Tepa
Kvarnvik
08-03-2008, 18:39
Min ena orkidée som jag har planterat i lecakulor har börjat få en blomstängel, det har jag nog aldrig lyckats med förut... Har fått nya blommor på gamla stänglar någon gång, men oftast brukar de torka in för mig.
Biggan_
09-03-2008, 14:24
CITAT (Kvarnvik @ 08-03-2008, 18:39)  Min ena orkidée som jag har planterat i lecakulor har börjat få en blomstängel, det har jag nog aldrig lyckats med förut... Har fått nya blommor på gamla stänglar någon gång, men oftast brukar de torka in för mig. Grattis!
Winnowill
20-08-2008, 23:14
Ursäkta att jag bumpar en gammal tråd.  Men det kändes bättre än att starta en helt ny på ett så vanligt tema. Jag undrar, ska man klippa ner hela stängeln när den blivit torr eller bara klippa av den ovanför tredje ögat? Tycker det står olika överallt. På en del ställen står det också att man inte ska klippa ner stängeln förrän den är "helt torr". Hur många grader av torr finns det liksom?  Är den gul och hård så är den väl torr, eller?
Ja du kan klippa bort den helt om den torkat in. Den kommer inte att blomma på en intorkad stängel
Winnowill
21-08-2008, 10:23
Ja, det verkar ju logiskt! Då ryker den idag.
Winnowill, vad är det för växt du har som "signatur-bild" ? Den ser spännande ut med sina röda strimmor på bladen.
Ps. Något "ursäkta" behövs inte. Du får såå gäärna fortsätta på min gamla tråd...
Hälsn Tepa
Winnowill
21-08-2008, 16:18
CITAT (tepa @ 21-08-2008, 12:18)  Winnowill, vad är det för växt du har som "signatur-bild" ? Det är en Cordyline Terminalis. Jag såg förresten att de sålde sådana i blomsteraffären i Fältöversten (i Stockholm). Desto vanligare är Cordyline Fruticosa eller "Kiwi". Den har samma röda strimmor men själva bladen är ljusgröna.
Hårboll
31-08-2008, 01:01
Jag skulle oxå vilja passa på att ställa en fråga när det nu finns en sån bra tråd  Jag har en phalaenopsis och en dendrobium phalaenopsis som blommade över nån gång i våras. Stänglarna torkade ner på båda så jag klippte av dom. Jag har vattnat lite när det verkat behövas och gett näring då och då. Dendrobiumen har fått en ny bulb (heter det va?) och phalaenopsisen har fått två nya blad. Nu skulle jag bli lycklig om jag fick dom att blomma igen. Tidigare i denna tråd stod ju att man ska sätta dom runt 15 grader och att ljuset inte är viktigt. Betyder det att dom kan stå i totalt mörker? Enda stället där jag har dom temperaturerna är i garaget och förrådet och där finns inte minsta lilla fönster. Eller finns det nåt annat sätt? Är det kört att få dom blomma om om man har dom i rumstemperatur? Det vore så roligt att få dom blomma om.
Aqvakul
31-08-2008, 07:03
Mina brudorchidéer doppar jag i vatten en gång i veckan och tillför gödsel var sjätte vecka ungefär. De står i fönstren, som tyvär är i söder, och blommar minst två gånger om året, dvs. nästan oavbrutet. Även andra orchidéer blommar om, ibland mindre flitigt, trots denna minimala och enkla skötsel.
Sussie F-Flower
31-08-2008, 09:12
CITAT (Hårboll @ 31-08-2008, 02:01)  Jag skulle oxå vilja passa på att ställa en fråga när det nu finns en sån bra tråd Jag har en phalaenopsis och en dendrobium phalaenopsis som blommade över nån gång i våras. Stänglarna torkade ner på båda så jag klippte av dom. Jag har vattnat lite när det verkat behövas och gett näring då och då. Dendrobiumen har fått en ny bulb (heter det va?) och phalaenopsisen har fått två nya blad. Nu skulle jag bli lycklig om jag fick dom att blomma igen. Tidigare i denna tråd stod ju att man ska sätta dom runt 15 grader och att ljuset inte är viktigt. Betyder det att dom kan stå i totalt mörker? Enda stället där jag har dom temperaturerna är i garaget och förrådet och där finns inte minsta lilla fönster. Eller finns det nåt annat sätt? Är det kört att få dom blomma om om man har dom i rumstemperatur? Det vore så roligt att få dom blomma om. Hej! Jag har oxå en Dendrobium Phalaenopsis som jag ställde ut i början på juli. Men så läste jag i min orkidébok att just den ska INTE ställas ut på sommaren, så då åkte den in igen! Jag tror att det är den orkidé som kräver mest värme. Det står i min bok att den härstammar från Norra Australien samt öarna som är norr om. Växer på ljusa och varma bergssidor. Där är det tydligen väldigt varmt dygnet runt... Boken rekommenderar följande temperaturer: Sommar: Dag: upp till 30 grader. Natt: ca 20 grader. Vinter: Dag: ca 20 grader. Natt: Ej under 18 grader. Riklig genomvattning under tillväxtperiod då bulber bildas. (måste torka upp emellan) Sedan när bulberna är färdigväxta, sparsamt. Endast så mycket att inte bulberna skrumpnar. Placering: Så ljust som möjligt året om. Skydda mot stark sol. Skillnad är det då med Dendrobium nobile som bör/måste ut på sommaren för att befrämja en riklig och tät blomning senare på vintern. Mvh.
Jag doppar mina en gång/vecka i svag näringslösning (sommartid), de som har större krukor doppar jag lite mer sällan. Vintertid doppar jag 1 gång var tionde dag och då har jag näring i vattnet varannan gång.
Jag har också en dendrobium phalaenopsis som har fått 3 nya bulber sedan senaste blomning. Nu har den skjutit en stängel på en av de nyaste bulberna. Den får alltid stå 15-20 min i badet.
Själv skulle jag inte experimentera med att sätta dem i totalmörker eller sänkt temperatur. för det är inget som är naturligt eller behövs för att de skall blomma om. En sak som kan vara bra att tänka på är att de orkidéer man köper ofta är tvingade till att blomma fast dom kanske egentligen är alltför unga för att blomma. Så då kan det ta en lång tid innan dom blir gammla nog att börja blomma om.
Miss-skötta orkidéer reagerar ofta med att blomma (för att göra ett sista försök att inte dö), så en blomning behöver ej tyda på en välmående planta.
DragonLady
31-08-2008, 12:07
Det skulle varit roligt om ni la in lite bilder på era orchidéer, speciellt de som är lite ovanligare än brudorchidéen. Jag ställer ut mina på balkongen på försommaren i skuggan o de flesta har nu nya stänglar
CITAT (DragonLady @ 31-08-2008, 12:07)  Det skulle varit roligt om ni la in lite bilder på era orchidéer, speciellt de som är lite ovanligare än brudorchidéen. Jag ställer ut mina på balkongen på försommaren i skuggan o de flesta har nu nya stänglar  här kommer några av mina som jag hade bilder på datorn. Inga andra än phallar blommar tyvärr just nu. Oncidium, blommar snällt varje höst och ibland även på våren. Blommar alltid på de nyaste bulberna, detta år har det kommit 3 stycken så det borde bli en mäktig blomning i höst! [attachment=23494:oncidium.jpg] Dendrobium phalaenopsisens förra blomning. Har en stängel på gång just nu. [attachment=23491:dendro.jpg] Min coelogyne fimbriata med stängel på gång. Köpt på våren och skall nu blomma första gången hos mig så jag ser fram emot att se blommorna som ska dofta gurka  [attachment=23493:fimbriata.jpg] Detta är mammas Paphiopedilum Liemianum x Delenatii. Söt den med, fast jag har inte riktigt fattat tycke för paphar. [attachment=23492:delantii.jpg]
DragonLady
31-08-2008, 13:10
Jättefina Ser att du har problem med spinn på coelogyne fimbriatan.. har oxå det problemet på vintern, de har väl för torr luft inne.... Ta gärna med själva bladverket också på plantan när ni fotar så man ser hela skönheten Ska fota mina när de slår ut.. har två som jag inte vet namnen på, en ska blomma nu snart. Kanske nån här vet vad de heter?
nej coelogynen har inte spinn  . den hade ullöss då jag köpte den, men inga spinn inte. Ja lägg in bild bara så kanske någon kan ge nåt förslag!  aa, om du menar det vita under bladen så är det provado som blivit kvar på bladen då jag behandlade den mot ullössen.
Hårboll
31-08-2008, 14:15
Jag har inga ovanliga orkidéer men nu när ni andra lägger upp fina bilder blev jag sugen på att visa mitt senaste fynd. Den kostade 30 kr på ica för den såg lite taskig ut. Men det var ju bara att vattna den så blev den såhär fin
DragonLady
31-08-2008, 20:58
Ja en sån är det kanske jag har, bladen är lika.. vad heter den?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|