|
Trädgårdstidningar ?, Vilka vill vi ha? |
|
|
|
21-02-2008, 19:43
|
Medlem
Antal inlägg: 123
Medlem nr: 8 072

|
Hej!! Jag fick idag tidningen Rosie och blev så besviken , mest reklam och jätte stora foton om allt möjligt! Så tycker jag att dom flesta tidningarna är idag, vad tycker ni andra? Finns det någon tidning som ni tycker är värd att köpa?? Finns det någon "aktuell " läsvärdig tidning till dom som vill ha mera information om odling??
Inredningstidningar har vi och dom få hålla på med sina fina bilder men jag EFTERLYSER en tidning med mera råd om trädgård. Jag läser mest böcker men på "vinter" är det kul att läsa lite mera det som är aktuellt. Önskar lite åsikter om detta, hur påverkar man tidningarna!!!
Anki i Sörmland
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
21-02-2008, 19:54
|

Medlem
Antal inlägg: 231
Medlem nr: 5 036

|
Jag har en engelsk tidning som jag tycker är bra. Gardeners´World Hemsida www.gardenersworld.com
|
|
|
|
|
21-02-2008, 22:34
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem nr: 10 798

|
Allers trädgård tycker jag är någorlunda hyfsad, de få nummer jag köpt. Allt om trädgård bläddrar man igenom medan man tar en rök. Hemträdgården är suverän, men är en medlemstidning från RST
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
22-02-2008, 06:32
|
Medlem
Antal inlägg: 418
Medlem nr: 2 351

|
Natur och Trädgård har bra artiklar och ingen reklam.
--------------------
zon3-4
|
|
|
|
|
22-02-2008, 06:54
|

Medlem
Antal inlägg: 10 192
Medlem nr: 10 539

|
pren på Allt om Trädgård och Allers trädgård och köper lösnummer av Rosie. Sen får jag medlemstidningar från olika trädgårdsföreningar som jag är med i. Favorittidningen är Koloniträdgården.
--------------------
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
22-02-2008, 08:41
|
Gäster

|
Jag håller med om att Natur och Trädgård är väldigt bra. Deras nya artikelserie om naturträdgård verkar lovande!
Olle
|
|
|
|
|
22-02-2008, 09:24
|
Medlem
Antal inlägg: 374
Medlem nr: 3 741

|
Natur och trädgård är den enda riktigt bra tidningen som inte ges ut av en förening. Allt om Trädgård har gått ner sig rejält - kommer inte att förlänga prenumerationen. Allers variant har jag inte provat. Drömhem och Trädgård är ett skämt  Jag fick 3 nummer gratis av någon anledning och jag lovar - det fanns inte en enda läsvärd notis på tre nummer. Det var en shoppinglista.... En bra trädgårdstidning ska innehålla något både för nybörjaren och något för den mer erfarne tycker jag. Det behövs lite inspiration och lite utmaningar att utöka sitt kunnande. I rättvisans namn ska jag väl säga att senaste AoT, som kom igår, hade en bra genomgång om sådd, bra för en nybörjare menar jag. Sen fanns det inte så mycket mer.
--------------------
Bättre sått än aldrig!
Gräva bör man annars dör man!
|
|
|
|
|
22-02-2008, 10:49
|

Medlem
Antal inlägg: 857
Medlem nr: 3 016

|
Jag gillade drömhem och trädgård innan det blev drömhem och trädgård. Nån som kom ihåg vad den hette? När dom bytte namn så gickjag över till allt om trädgård, men blev efter ett tag väldigt besviken. Det står bara samma saker om och om igen.. NU när mitt inredningsintresse har väckts till liv så har jag gått tillbaka till drönhem och trädgård och jag trivs riktigt bra med den.
Köpte en... Vad hette den nu?? Billiga var den 29:50.. ? Hmm. En trädgårdstidning iallafall och den var helt ok. Men den verkar inte komma ut så ofta för i ledaren mummalde hon om att, det var så härligt nu vid jul.. ( que? ) Och nästa nummer skulle komma i mars?
Edit: glömde. Engelska tidningar verkar ju helt klart bäst. Men man får ju hela tiden tänka på att alla deras växter inte klarar sig här hos oss och att dom inte lbir lika stora och fina.. *suck*
Redigerat av 16kvm stor balkong: 22-02-2008, 10:55
--------------------
Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )
(Bytt sign från 16kvm stor balkong)
|
|
|
|
|
22-02-2008, 11:28
|

Medlem
Antal inlägg: 3 454
Medlem nr: 7 932

|
Hemträdgården tycker jag är fin, ingen reklam och faktaspäckat. Natur o trädgård likaså. Allers trädgård ger lite inspiration om planteringar o arrangemang och trevlig att läsa. Drömhem och trädgård innehåller mycket reklam och dyra prylar men det ger lite tips om vad man kan hitta på och jag gillar den lantliga stilen även om det kan vara för mycket spetsar ibland. Man får ta det onda med det goda.
--------------------
Eva
En som inte gör dumheter som ung, gör det som gammal!
|
|
|
|
|
22-02-2008, 12:11
|
Medlem
Antal inlägg: 628
Medlem nr: 399

|
[quote name='16kvm stor balkong' date='22-02-2008, 10:49' post='772575'] Jag gillade drömhem och trädgård innan det blev drömhem och trädgård. Nån som kom ihåg vad den hette?
Den hette Din tädgård.
Jag gillar Allt om trädgård. Ni som inte gillar den och tycker att den har blivit sämre kan ni skriva lite vad ni inte tycker om i den nuförtiden. JAg hade en period då jag inte tyckte om den men sen kom jag på att i börjag när jag läste AoT så kunde jag absolut ingenting om trädgård och då lus läste jag tidningen. Nu kan jag en hel del men tycker att det är roligt att läsa aot för dess fina bilder och dess bra tryck. Lite drömma sig bort. Men jag tycker att det borde komma fler nummer på vintern och färre på sommaren, då är ju jag ialla fall i min trädgård och hinner inte läsa så mycket.Men på vintern läääääängtar jag efter varje nummer.
Redigerat av nina L: 26-02-2008, 09:40
--------------------
Nin zon 2
|
|
|
|
|
22-02-2008, 12:39
|

Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem nr: 10 798

|
CITAT (nina L @ 22-02-2008, 12:11)  CITAT (16kvm stor balkong @ 22-02-2008, 10:49)  Jag gillade drömhem och trädgård innan det blev drömhem och trädgård. Nån som kom ihåg vad den hette?
Tror den hette Din tädgård.
Jag gillar Allt om trädgård. Ni som inte gillar den och tycker att den har blivit sämre kan ni skriva lite vad ni inte tycker om i den nuförtiden. JAg hade en period då jag inte tyckte om den men sen kom jag på att i börjag när jag läste AoT så kunde jag absolut ingenting om trädgård och då lus läste jag tidningen. Nu kan jag en hel del men tycker att det är roligt att läsa aot för dess fina bilder och dess bra tryck. Lite drömma sig bort. Men jag tycker att det borde komma fler nummer på vintern och färre på sommaren, då är ju jag ialla fall i min trädgård och ser hinner inte läsa så mycket.Men på vintern läääääängtar jag efter varje nummer.
Jag vet inte hur den var innan, men tog en prenumeration i höstas och sa upp den efter tre nr. Tycker det är väldigt lite matnyttig text, massor med reklam och blaffiga bilder. Det lilla som står i den handlar om trädgårdsdesign, eller balkongodling i storstan. Och tex saker man ska komma ihåg innan vintern kommer först i december eller så, det är ju så dags då, sånt vill jag veta senast i september. Som sagt, jag läser ut den medan jag tar en rök.
--------------------
Stolt HBT-kompis
|
|
|
|
|
22-02-2008, 12:45
|

Medlem
Antal inlägg: 1 072
Medlem nr: 3 347

|
CITAT (16kvm stor balkong @ 22-02-2008, 10:49)  Jag gillade drömhem och trädgård innan det blev drömhem och trädgård. Nån som kom ihåg vad den hette? När dom bytte namn så gickjag över till allt om trädgård, men blev efter ett tag väldigt besviken. Det står bara samma saker om och om igen.. Hej, jag kommer inte heller ihåg man jag och frugan kände att "äntligen" en tidning som vi tycker är riktigt, riktigt bra... och du vet ju själv vad som hände. Märkligt.
--------------------
Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...
|
|
|
|
|
22-02-2008, 13:19
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
Jag har haft Allt om trädgård sedan starten. Har tyckt att den varit toppenbra i många år men nu har jag börjat tröttna på den. Har funderat på varför. Kanske är det inte tidningen som har ändrat sig så mycket utan det är jag som kan såpass att den mer känns för nybörjare. (Kanske var jag för stöddig nu). Eller är det helt enkelt tidningen som inte har utvecklats?
I detta nummret en artikel om sådd. Jättebra för de som aldrig har sått förut, men det är ju sådana artiklar som finns i så många tidningar även vanliga veckotidningar och kvällstidningsbilagor med jämna mellanrum.
Tidningen har haft så mycket bra artiklar genom åren att det naturligtvis blir svårt att inte upprepa sig och svårt att kunna förnya sig. Samtidigt måste de ju rikta in sig på att få nya läsare som inte läst de gamla artiklarna.
Jag blev telefonintervjuad för ett par år sedan om vad jag tyckte var bra och dåligt i tidningen. Jag ansåg att det var mycket fina bilder men på bekostnad av informativ text. Och åt helskotta för mycket annonser.
|
|
|
|
|
22-02-2008, 13:46
|

Medlem
Antal inlägg: 857
Medlem nr: 3 016

|
Ja så hette den ja... Din trädgård. Den var bra som sjutton. AOT tycker jag som sagt bara upprepar sig hela tiden. Det räcker med att köpa den ett år, sen är det bara att ta fram den aktuella tidningen när det är dax ( vår , sommar, höst ) osv Billig iofs... Yur att smaken är som... Annars hade det sett tråkigt ut i tidningshyllan.
--------------------
Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )
(Bytt sign från 16kvm stor balkong)
|
|
|
|
|
22-02-2008, 16:25
|
Medlem
Antal inlägg: 628
Medlem nr: 399

|
CITAT (16kvm stor balkong @ 22-02-2008, 13:46)  AOT tycker jag som sagt bara upprepar sig hela tiden. Det räcker med att köpa den ett år, sen är det bara att ta fram den aktuella tidningen när det är dax ( vår , sommar, höst ) osv Billig iofs...  en liten fundering undrar om inte vi hade tyckt samma sak om Din trädgård om den hade funnits kvar. Jag började läsa bägge tidningarna ungefär samtidigt och tyckte att de var rätt lika till bilder artiklar och upplägg.
--------------------
Nin zon 2
|
|
|
|
|
22-02-2008, 16:59
|

Medlem
Antal inlägg: 162
Medlem nr: 362

|
Har för tillfället både Allt om Trädgård och Allers Trädgård. Tycker båda är bra men AoT har nog blivit lite sämre. Idag kom ett nytt nummer av Allers Trädgård och det var riktigt bra. Gick förresten in och kollade Natur och Trädgårds hemsida. Där kunde man beställa ett gratisexemplar utan att förbinda sig till något. /Christina
--------------------
Christina, zon 4-5 
|
|
|
|
|
22-02-2008, 17:14
|

Medlem
Antal inlägg: 96
Medlem nr: 12 739

|
Vi har beställt provexemplar av Natur och Trädgård. Efter att ha läst detta så har vi nu gjort en prenumeration. Dessutom har vi Gardeners World sen några år bakåt. Den tycker vi är informativ och mångsidig både för nybörjare och längre hunna.
|
|
|
|
|
23-02-2008, 09:02
|
Medlem
Antal inlägg: 5
Medlem nr: 12 616

|
Var kan man köpa den här Natur och trädgård? /anna som är helt nybörjare... :-)
|
|
|
|
|
23-02-2008, 09:26
|
Medlem
Antal inlägg: 116
Medlem nr: 14 194

|
Trädgårdsliv e ju jättebra.
|
|
|
|
|
23-02-2008, 10:19
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
CITAT (Anna Z @ 23-02-2008, 09:02)  Var kan man köpa den här Natur och trädgård? /anna som är helt nybörjare... :-) Här kan du beställa ett gratisex av natur och trädgårdNatur och trädgård är en tidning man prenumererar på den säljs inte i lösnummer i affären. Även Hemträdgården som många tipsat om här säljs vanligtvis inte heller i vanliga butiker (tror några stora tidningsbutiker i Stockholm säljer den). Själv är jag direktansluten medlem till RST och får min tidning i brevlådan.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|