Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> ser ni på TVs klass 9A?, repris i dag kl 1700
          gunvor
          Inlägg 22-02-2008, 13:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 758
          Medlem nr: 4 450

har nog missat en del - men tror det är ngt man bör se.

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Solstorm
          Inlägg 22-02-2008, 13:53
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Har bara sett småsnuttar av det. Tror att det är nyttigt för lärare att se på. Man ser hur stor betydelse lärarna har, att de inte ger upp.

Citera
          gunvor
          Inlägg 22-02-2008, 13:59
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 758
          Medlem nr: 4 450

CITAT (Solstorm @ 22-02-2008, 13:53) *
          Har bara sett småsnuttar av det. Tror att det är nyttigt för lärare att se på. Man ser hur stor betydelse lärarna har, att de inte ger upp.

fram för allt tror jag det är viktigt att lärarna tycker om eleverna - men hur många gör det??
          tycker det är spännande att se om det skall bli en duktig klass av det - de elever som inte ville vara med flyttade till paralellklassen - dom kanske ångrar sig när dom ser resultatet.
          Men om det nu skall krävas extraduktiga o prisbelönta lärare för att få ordning på en stökig klass så får man väl se det som om vi har illa utbildade lärare i de flesta skolorna.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 22-02-2008, 16:03
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

All forskning och praktisk erfarenhet visar att de laerare som lyckas baest aer de som lyckas skapa en bra kontakt med eleverna.. foerutsaetter naturligtvis intresse foer maenniskor, engagemang och att man har tydliga maal.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Solstorm
          Inlägg 22-02-2008, 16:27
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

CITAT
          All forskning och praktisk erfarenhet visar att de laerare som lyckas baest aer de som lyckas skapa en bra kontakt med eleverna.. foerutsaetter naturligtvis intresse foer maenniskor, engagemang och att man har tydliga maal.

Tror absolut att du har rätt. Men hur får man sådana lärare? Skulle behövas en pedagog på skolan som tog sig an de mindre bra lärarna. Vågar man säga att det finns skit i ledningen?

Citera
          herkules
          Inlägg 22-02-2008, 18:45
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

visst behövs det väl utbildade lärare - vilket jag tror att de flesta är!
          det som saknas är respekt, naturligtvis från lärarens håll men också från eleverna!!
          vem orkar hålla ordning på ett gäng gapiga ungar - till skitlön dessutom?

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          rahmat2
          Inlägg 22-02-2008, 18:46
          Länk hit: #7

Gäster

CITAT (gunvor @ 22-02-2008, 13:59) *
          Men om det nu skall krävas extraduktiga o prisbelönta lärare för att få ordning på en stökig klass så får man väl se det som om vi har illa utbildade lärare i de flesta skolorna.

Lärare är bara en av de resurserna i en skola. Många faktorer får samverka för att ändra i vårt skolväsende.
          Att läraren i klass 9A har ett gott hjärta och goda ambitioner för att få eleverna att lyckas vill jag inte betvivla. Men annat får vi också tänka på:
          1) alla elever i världen lär sig mådersmål utan att genomgå någon tenta. Innan de blir skoltrötta när de börjar första klass brukar de orsaka glädje i sina föräldrar när de lyckas lya upp en hel sida A4 text. Sedan börjar de blir trötta i skolan.
          2) Stökiga barn. Vilka är de? har vi undersökningar på dessa barn?
          3) Varför ungdomar lyckas med att lära sig att handskas med datorn utanför skolans ramer och krav? Varför lär de sig att SMS.a så snabbt och så korrekt på så kort tid? varför lyckas de inte i matematiken som på SMS-området?

Svar på de frågorna kan föra oss närmare en human lösning av våra ungdomars problem i skolan.
          Rahmat

Citera
          Magdis
          Inlägg 22-02-2008, 20:43
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Att ha utbildade lärare är viktigt, men det är inte allt som krävs för att bli en bra lärare. Jag tror att man måste ha fallenhet för det också och det kan man inte bara få genom utbildning. Det finns säkerligen outbildade lärare som är bättre pedagoger än välutbildade.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 22-02-2008, 21:54
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (Magdis @ 22-02-2008, 20:43) *
          Att ha utbildade lärare är viktigt, men det är inte allt som krävs för att bli en bra lärare. Jag tror att man måste ha fallenhet för det också och det kan man inte bara få genom utbildning. Det finns säkerligen outbildade lärare som är bättre pedagoger än välutbildade.

Så kan det också vara .

Men att man i nian har halkat efter så mycket tyder väl på att det gått snett mycket tidigare. Tror att det finns för dåligt med resurser redan på lågstadiet.

När vår äldste son började skolan frågade jag lärarna vad de hade för mål. De såg ut som fågelholkar hela bunten . Jag frågade vad man skulle kunna när man gick ut första klass t ex skriva sitt namn , alfabetet eller kanske läsa. Då fick jag till svar att läsa det behövde man inte kunna förrän man skulle börja i femte klass !!!

De som halkar efter måste naturligtvis få hjälp tidigt annars blir det som i den här nian. En del kan ju vara bra i språk t ex men dåliga på matte , då måste de kunna få hjälp av engagerade lärare som KAN lära ut.

Själv hade jag en lärare som dömde ut mig i matte när jag gick på gymnasiet . Jag frågade för mycket frågor som han inte kunde svara på . Det bara är så fick jag till svar. När jag senare gick på Komvux klarade jag den tekniska matten med glans p g a att vi hade en så bra lärare. Alla i klassen höjde sig flera snäpp tack vare henne.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Netha
          Inlägg 22-02-2008, 23:12
          Länk hit: #10

Gäster

Visst har jag sett båda avsnitten och jag kan bara sucka.sad.gif
          Herreje ... vart är skolan på väg?
          Barnen/ungdomarna skiter i vad läraren säger... beter sig som småbarn på lågstadiet. thumbdown.gif

Inte kan vi skylla deras beteende och ointresse att lära, på skola och lärare.
          Det är väl föräldrarna som ska uppfostra barnen och lära dem vad som är rätt och fel
          samt få dem att vilja läsa/lära, hungra efter mer kunskap.

Jag mår illa när jag ser hur det kan vara i skolan idag ... ändå är det inte så hemskt många år sedan mina
          gick ut nian. Men ve den som då skulle betett sig som många gör i progr.
          Det skulle direkt ha kallats till samtal med elev och förälder och alla klutar satts till för att förändra elevens beteende.
          Stackars lärare säger då jag.sad.gif

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 22-02-2008, 23:32
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Netha @ 22-02-2008, 23:12) *
          Visst har jag sett båda avsnitten och jag kan bara sucka.sad.gif
          Herreje ... vart är skolan på väg?
          Barnen/ungdomarna skiter i vad läraren säger... beter sig som småbarn på lågstadiet. thumbdown.gif

Inte kan vi skylla deras beteende och ointresse att lära, på skola och lärare.
          Det är väl föräldrarna som ska uppfostra barnen och lära dem vad som är rätt och fel
          samt få dem att vilja läsa/lära, hungra efter mer kunskap.

Jag mår illa när jag ser hur det kan vara i skolan idag ... ändå är det inte så hemskt många år sedan mina
          gick ut nian. Men ve den som då skulle betett sig som många gör i progr.
          Det skulle direkt ha kallats till samtal med elev och förälder och alla klutar satts till för att förändra elevens beteende.
          Stackars lärare säger då jag.sad.gif

Håller inte med dig helt. Visst ska föräldrar lära sina barn hur man beter sig. Men , det kanske är just för att de kommer från hem där de får göra som de vill som de är som de är. Man kan inte skylla allt på barnen . Alla kommer heller inte från hem där det finns studietraditioner. Där måste lärarna göra en insats. SKolan ska vara ett samarbete mellan hemmet och skolan hela tiden.

Många invandrarungdomar som ser sig kring i samhället ser bara hopplöshet. De resonerar som så att det spelar ingen roll om jag skaffar mig en utbildning , jag kommer inte att få det jobb jag vill ha iaf.

Sedan ska vi heller inte glömma att hur de uppför sig i nian är en reaktion på hur de haft det de föregående åtta åren i skolan. Om ingen har visat dem respekt eller trott på dem är det inte så lätt . Kom ihåg att det är inte bara barnen som ska visa respekt för de vuxna utan de vuxna måste också visa respekt för barnen.

Redigerat av mamamaggan: 23-02-2008, 01:36

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Netha
          Inlägg 22-02-2008, 23:51
          Länk hit: #12

Gäster

Visst kan jag hålla med dig i det du säger...
          men i våra barns skolor har jag aldrig någonsin sett något liknande som jag nu ser i progr om nian.

Det jag nu ser, visar iaf att läraren försöker göra sitt bästa, men eleverna ändå beter sig som max sexåringar.sad.gif

Sedan så ska vi vara väldigt försiktiga med att påstå att invandrarungdomar känner på ett visst sätt...
          Japp ... en del kan känna så ... men långtifrån alla.

Såg och hörde en professor idag på teve säga ... Sverige leder i Oordning i skolorna!
          Det kan jag skriva på.

Citera
          rahmat2
          Inlägg 22-02-2008, 23:57
          Länk hit: #13

Gäster

CITAT (Netha @ 22-02-2008, 23:51) *
          ...
          Såg och hörde en professor idag på teve säga ... Sverige leder i Oordning i skolorna!
          Det kan jag skriva på.

Jag skulle inte gå på allt som sägs om skolans ordning. En del elever har svårt för vissa ämnen. Och de blir därefter skoltrötta. Vi alla som ungar har gjort saker som vi inte gör som vuxna.
          Trycket på ordning i skolan är baksidan på myntet som slår mot arbetslösa och sjuka. För ungdomar som inte har ämnessvårigheter i skolan brukar inte ställa till med svårigheter.
          Rahmat

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 23-02-2008, 01:49
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (rahmat2 @ 22-02-2008, 23:57) *
          Jag skulle inte gå på allt som sägs om skolans ordning. En del elever har svårt för vissa ämnen. Och de blir därefter skoltrötta. Vi alla som ungar har gjort saker som vi inte gör som vuxna.
          Trycket på ordning i skolan är baksidan på myntet som slår mot arbetslösa och sjuka. För ungdomar som inte har ämnessvårigheter i skolan brukar inte ställa till med svårigheter.
          Rahmat

Har själv gillat skolan men inte var jag alltid så snäll och ordningssam. Minns med skräck mina första år i skolan när man fick sitta still i sin bänk och inte titta åt sidorna utan bara rakt fram. Vad skulle det nytta till ? Eller inte ifrågasätta vad läraren sa ? Var rena militärdrillen.

Skolan måste bygga på ett samarbete mellan lärare och elever. Visst har jag sett skräckexempel t ex när jag hälsade på en av mina söner i sjunde klass. Några killar längst bak la sig på golvet. Läraren , som nog var den sämsta jag någonsin träffat , kom in , satte igång en video som gick i stort sett hela lektionen.

När jag efter lektionen frågade hur det gick för min son så visste han inte vem han var !!!!!!!! Det här var strax före jul så de hade ju träffats flera gånger i veckan i flera månader. Han kände inte igen namnet en gång!

Skoltrötta är nog alla någon gång och som sagt att i nian försöka få dem att ändra attityd är väldigt svårt. Grunden för den glädje som det kan vara att få gå i skolan och lära sig saker ska ha lagts långt långt tidigare.

Kan tala om att när vår äldste son var och hälsade på inför skolstarten så träffade jag en mamma som sa " ojojoj de små stackarna , och det här ska de behöva vara med om i minst nio år ". Vilken förväntan hade de barnen tror ni på skolan och vad den var till för ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 23-02-2008, 08:59
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (mamamaggan @ 23-02-2008, 02:49) *
          Har själv gillat skolan men inte var jag alltid så snäll och ordningssam. Minns med skräck mina första år i skolan när man fick sitta still i sin bänk och inte titta åt sidorna utan bara rakt fram. Vad skulle det nytta till ? Eller inte ifrågasätta vad läraren sa ? Var rena militärdrillen.

Skolan måste bygga på ett samarbete mellan lärare och elever. Visst har jag sett skräckexempel t ex när jag hälsade på en av mina söner i sjunde klass. Några killar längst bak la sig på golvet. Läraren , som nog var den sämsta jag någonsin träffat , kom in , satte igång en video som gick i stort sett hela lektionen.

När jag efter lektionen frågade hur det gick för min son så visste han inte vem han var !!!!!!!! Det här var strax före jul så de hade ju träffats flera gånger i veckan i flera månader. Han kände inte igen namnet en gång!

Skoltrötta är nog alla någon gång och som sagt att i nian försöka få dem att ändra attityd är väldigt svårt. Grunden för den glädje som det kan vara att få gå i skolan och lära sig saker ska ha lagts långt långt tidigare.

Kan tala om att när vår äldste son var och hälsade på inför skolstarten så träffade jag en mamma som sa " ojojoj de små stackarna , och det här ska de behöva vara med om i minst nio år ". Vilken förväntan hade de barnen tror ni på skolan och vad den var till för ?

Tack foer kloka och nyanserade synpunkter! tummenupp.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          rahmat2
          Inlägg 23-02-2008, 21:19
          Länk hit: #16

Gäster

Läste i tidningen att lärarfacket har gått emot SVT, gällande klass 9A och sättet att beskriva den klassen. Är det nån som vet mer om detta?

Rahmat

Citera
          Mica548
          Inlägg 23-02-2008, 22:56
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem nr: 4 414

Hej, vet inget om lärarfackets synpunkter, men jag har själv en tonårig son som har en del "otur" eller "attitydproblem" i skolan (beroende på vem man pratar med) och jag berättade om denna serie för sonen som tyckte den verkade intressant.

Såg avsnittet i måndags och blev mäkta imponerad. Ser den lite mer ut ett pedagogiskt perspektiv för både lärare och elever. Ser framför mig hur de tittar på det tillsammans för att sedan diskutera vad de har sett. Kände de igen sig? Hur upplevde de eleverna/pedagogerna? Förstår de (de tittande eleverna) de "värsta" eleverna alt de mest "stötande" kommenterna? I så fall, diskutera och få pedagogen att förstå och ta därifrån en diskussion om situationen hade kunnat hanterat på ett "bättre" sätt (utifrån bådas perspektiv).

Har för avsikt att få sonen att kika på dem om jag inte kan få hans lärare att visa serien i skolan.

/Mica

Redigerat av Mica548: 26-02-2008, 01:14

Citera
          Netha
          Inlägg 23-02-2008, 23:00
          Länk hit: #18

Gäster

CITAT (Mica548 @ 23-02-2008, 22:56) *
          Hej, vet inget om lärarfackets synpunkter, men jag har själv en tonårig son som har en del "otur" eller "attitydproblem" i skolan (beroende på vem man pratar med) och jag berättade om denna serie för sonen som tyckte den verkade intressant.

Såg avsnittet i måndags och blev mäkta imponerad. Ser den lite mer ut ett pedagogiskt perspektiv för både lärare och elever. Ser framför mig hur de tittar på det tillsammans för att sedan diskutera vad de har sett. Kände de igen sig? Hur upplevde de elverna/pedagogerna? Förstår de (de tittande eleverna) de "värsta" eleverna alt de mest "stötande" kommenterna? I så fall, diskutera och få pedagoden att förstå och ta därifrån en diskussion om situationen hade kunnat hanterat på ett "bättre" sätt (utifrån bådas perspektiv).

Har för avsikt att få sonen att kika på dem om jag inte kan få hans lärare att visa serien i skolan.

/Mica

tummenupp.gif

Citera
          rahmat2
          Inlägg 23-02-2008, 23:18
          Länk hit: #19

Gäster

CITAT (Mica548 @ 23-02-2008, 22:56) *

Det som kallades för "otur"/ "attitydproblem", är det under en speciell lektion eller under alla lektioner?
          Rahmat

Citera
          Margaretha
          Inlägg 25-02-2008, 23:30
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 1 057
          Medlem nr: 1 309

Vi vet ju inte ännu officiellt hur det går för eleverna, men jag tror, att en viktig komponent i de framgångar som sägs komma är att ungdomarna får uppmärksmhet! Väldigt många elever drömmer om att bli TV-stjärnor, om att bli upptäckta!
          Tror att ett TV-team i väldigt många klasser skulle göra underverk.

Hur mycket uppmärksamhet tror ni att varje elev får i klasser med 33-35 elever? Och utan TV-kameror?

Självklart spelar läraren en viktig roll, men i det här fallet blir hela situationen onormal. Vem vet vad som hänt om klassens vanliga lärare fått undervisa under samma betingelser?

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 04:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon