Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Konstiga skolarbeten, Dottern går i 8-an, ibland undrar man...
          Grå
          Inlägg 27-02-2008, 16:59
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

Först av allt skulle jag vilja säga, att jag skulle bli mycket glad om det fanns några högstadiepedagoger med här som kunde vara med i diskussionen - ifall någon får för sig att jag hatar högstadiepedagoger, man kan ju aldrig så noga veta...

Vad i hela friden sysslar de med i grundskolan nu för tiden????!!!
          I mina ögon har skolan blivit en förvaringsplats, ett tidsfördriv där barnen placeras för att båda föräldrarna ska kunna arbeta utan störningar mellan 7-16 varje veckodag, och där det inte spelar så stor roll längre om ungarna lär sig något vettigt om livet och samhällets byggstenar, för det finns vägar att ta sig vidare i livet iallafall.

Jag blir ofta förundrad när dottern kommer hem och berättar om sina prov och sina läxor - jag kan dra två exempel här:

1. Dottern har religionskunskap och kommer hem med en läxa som går ut på att hon i vardagen ska hitta 5 st judestjärnor, 5 st kors och 5 st månar. Jag frågade henne varför och hon svarade "jag vet inte, vi ska se om vi hittar sådana tecken när vi ser oss om i samhället".
          Min undran är då: - Vilken nytta har hon av denna kunskapen när hon är 30 år?
          Är det möjligen så att fröken kände sig tvingad att skicka med en läxa och bara hittade på något, så att barnen säkert inte skulle sitta sysslolösa hemma på kvällen?

2. Dottern hade prov i sexualkunskap idag. En av frågorna var "Vad skulle du göra om din kompis hade blivit våldtagen?"

??!! Hur kan man ha den frågan på ett prov??? Det är ju en diskussionsfråga! Det ska bli mycket intressant att se provresultatet sedan, för hur sätter man betyg på det svaret?
          "Jag skulle bli jätterädd och ledsen och inte vilja prata om det" - Jaha, där fick du ett IG, ledsen lilla vän.
          "Jag skulle stödja min kompis och rekommendera honom/henne att polisanmäla" - Mycket bra! Det får du MVG för!

Ifrågasätta utbildningen har jag gjort på föräldramöten, men det har man inte mycket för eftersom en av de andra föräldrarna är rektor på en annan skola och alltid snoppar av frågeställningar med "jag är säker på att pedagogerna här gör sitt bästa" och de andra föräldrarna säger inte ett knyst, så jag har slutat att gå, så numera är jag inte bara en pain in the ass på hela skolväsendet, jag är även en förälder som inte bryr sig om mina barns utbildning.
          sick.gif

Citera
          9 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          karlsdal
          Inlägg 27-02-2008, 17:10
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 217
          Medlem nr: 13 845

Religionen... Det är väl bra att se att religonernas symboler finns lite varstans. Tänk på DaVinci-koden...

Sexualkunskap... Jag tror inte att 14-åringar skulle vara helt ärliga annars. De kanske inte är det nu heller, men det är ju ett prov så nåt måste man ju skriva tänker de. Förmodligen vill läraren bara se om de överhuvudtaget skulle göra något åt det. Tror inte det kommer vara några poäng/betyg på just den frågan. Det är bara ett svårt ämne att prata om. Läraren kanske ville se om det var så att det behövdes prata mer om våldtäkter?!?

Var inte så kritiskt till allt, då kommer dina barn lära sig att det inte är viktigt att lära sig saker i skolan. Allt är inte bra, men man kan ju alltid lära sina barn själv, sådant som man vill att barnen ska kunna. Eller byt skola, till någon privat som lär ut det du tycker är vettigt. Eller så börjar ni med hemskolning.

OBS, jag är ingen lärare, och har inte på något sätt nåt med skolväsendet att göra. Men jag är 26 år och kommer väl ihåg hur det var i skolan... Allt var inte bra, men i slutändan kom man på att det fanns mening med mycket man lärde sig då...

Citera
          Solstorm
          Inlägg 27-02-2008, 17:13
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

CITAT
          I mina ögon har skolan blivit en förvaringsplats, ett tidsfördriv där barnen placeras för att båda föräldrarna ska kunna arbeta utan störningar mellan 7-16 varje veckodag

Tycker nog tvärtom. Nu krävs det nästan en hemmaförälder som kan vara med i skolan för att hålla styr på ungarna för att lärarna saknar pondus. Stor del av kunskapsinhämtningen ska ske hemma med hjälp av föräldrarna. Föräldrar ska ställa upp och skjutsa hit och dit eftersom skolan inte ställer upp med buss när de ska på studiebesök. Eleverna får i läxa att baka hemma och ta med till skolan. Inte ska skolan bestämma vad vi ska göra hemma!

I övrigt kan jag hålla med dig om att mycket är galet i skolan. Fast här har jag upplevt att det är betydligt bättre lärare i högstadiet än i låg och mellanstadiet.

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 27-02-2008, 17:14
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

CITAT (Grå @ 27-02-2008, 16:59) *
          2. Dottern hade prov i sexualkunskap idag. En av frågorna var "Vad skulle du göra om din kompis hade blivit våldtagen?"

??!! Hur kan man ha den frågan på ett prov??? Det är ju en diskussionsfråga! Det ska bli mycket intressant att se provresultatet sedan, för hur sätter man betyg på det svaret?
          Jag tyckte nog inte att det var en jättekonstig fråga. De kanske har talat om detta i skolan om vad man kan/bör göra och så. Bra i så fall. Betyg på en sådan fråga sätter man väl utifrån om eleven visar att den har tänkt efter och har gett ett uttömmande svar. Tex. Jag vet inte = IG och en 5 genomtänkta rader med personlig reflektion = VG
          Om det visar sig att eleverna känner sig osäkra på frågan kan det ju vara en viktig indikation på att det behövs diskuteras mera. På "min tid" nämndes inte våldtäkt alls på sexualkunskapen...

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 27-02-2008, 17:27
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Jag är inte högstadiepedagog (yrkeslärare). (Angående uppgiften om de religiösa symbolerna)Tror läraren i detta fall försöker få eleverna att se sig om i samhället och fundera på hur det är, ser man alla religioners religiösa symboler i vardagen etc. och sedan samtala om det under lektionen. Numera ska man ju inte bara rapa fakta man tagit ur en bok eller läraren har skrivit på tavlan, man ska lära sig att tolka information både öppen och dold som finns ute i samhället vilket vi alla behöver kunna för att kunna fatta kloka beslut. Religionens roll ute i samhället är troligtvis en stor del av dagens religionskunskap (har inte läst kursmålen för religionkunskap på grundskolenivå). Religionen i dagens samhälle är inget ovanligt ämne överlag, de gymnasieelever vi har tagit emot från Holland brukar ha med sig massor av arbetsuppgifter som de ska göra när de är i sverige, stora delar av arbetsuppgifterna är att ta reda på vilken roll religionen spelar in i dagens svenska samhälle.

Solstorm: Protestera mot att ni ska skjutsa till studiebesök, det är förbjudet för skolan att orsaka extra kostnader för föräldrarna (det finns ju även föräldrar som är fattiga eller inte har körkort) både på grundskole och gymnasienivå. Våra gymnasieelever skjutsar vi till studiebesök via våra egna minibussar eller så ger vi dem SL-remsor ifall det går bättre att ta sig till studiebesöken kommunalt.

Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 27-02-2008, 17:29

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Wilmer
          Inlägg 27-02-2008, 22:32
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Jösses, jag har inte sett någon av de symbolerna på så länge jag kan minnas. Kanske dags för mig att ut o leta?

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 27-02-2008, 23:57
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Tänker precis som Åsa , det här är något som ska diskuteras i skolan .

Tycker det är bra att man i så fall lär sig att det finns olka religioner i Sverige i dag , många fler än vad som fanns när vi gick i skolan. Likadant med frågan om våldtäkt , en diskussion om vad som kan hända och hur man kan tänkas hantera det.

En uppmaning till eget tänkande tycker jag , både när det gäller varför man ska ha det som läxa och hur det ser ut i dagens samhälle.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Felicia
          Inlägg 28-02-2008, 13:00
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 776
          Medlem nr: 7 076

Grå, skönt att höra att det finns fler som undrat.. Jag håller med dig fullständigt!

--------------------

Felicia, glad odlare i Zon 7

Citera
          Tezzla
          Inlägg 28-02-2008, 13:18
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (Grå @ 27-02-2008, 16:59) *
          1. Dottern har religionskunskap och kommer hem med en läxa som går ut på att hon i vardagen ska hitta 5 st judestjärnor, 5 st kors och 5 st månar. Jag frågade henne varför och hon svarade "jag vet inte, vi ska se om vi hittar sådana tecken när vi ser oss om i samhället".
          Min undran är då: - Vilken nytta har hon av denna kunskapen när hon är 30 år?

Fast det tycker jag nog vara en ganska intressant uppgift. Var finner man dessa symboler? I vilka sammanhang? I vilka miljöer? Hos vilka personer? Ett ganska intressant sätt att knyta an samhället till religion, tycker jag. En bra grund för vidare diskussioner.

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Piccante
          Inlägg 28-02-2008, 18:47
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Tezzla @ 28-02-2008, 13:18) *
          Fast det tycker jag nog vara en ganska intressant uppgift. Var finner man dessa symboler? I vilka sammanhang? I vilka miljöer? Hos vilka personer? Ett ganska intressant sätt att knyta an samhället till religion, tycker jag. En bra grund för vidare diskussioner.

Håller med, bra att man är lite mer vidsynt och ser lte tvärvetenskapligt på religionsämnet. Även om Sverige inte är ett speciellt "religiöst" land där religionen är framträdande i samhället så påverkar/ påverkade den konst, arkitektur, kultur, politik etc. Spännande att se var religiösa symboler återfinns.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Grå
          Inlägg 28-02-2008, 19:17
          Länk hit: #11

Medlem

Jag köper resonemanget kring religionsuppgiften, men tycker nog att det hade kunnat hållas till just en uppgift och hade kunnat utföras under skoltid.
          Men - ger uppgiften som sådan, att leta efter symboler egentligen någon djupare insikt i olika religioners betydelse i samhället? Kanske religionskunskapen ska hjälpa unga svenska medborgare om religionens betydelse för var enskild människa? Vad är det som får människor att välja olika typer av religioner som sin livsväg?
          - Som sagt, vad har hon och hennes klasskamrater för nytta av att ha räknat symboler i samhället när de är 30 bast?

Jag tycker inte att skoltiden är lång nog för att pyssla med sådana grejor - de har ju fullt upp med att lära sig hantera språket och det sägs ju att tiden inte räcker till för nu längre. Finns inte tillräckligt med lärare och pedagoger, så därför godkänner vi att var och varannan unge inte kan stava ordentligt. Eller är det kanske mitt fel, som förälder för att jag inte lärde henne stava och använda rätt meningsbyggnad INNAN hon började skolan?
          "Ursäkta mig rektorn, men jag hade fullt upp med att uppfostra henne och försöka lära henne värderingar och principer - sånt som faktiskt är förälderns ansvar och uppgift, förutom att se till att det finns mat på bordet."

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 28-02-2008, 19:30
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Från min egen högstadietid, typ mitten på 60-talet, så fick vi uppgiften att ta reda på namnen på så många föreningar vi kunde i vår stadsdel. En ganska enfaldig uppgift kan tyckas och som krävde en del möda, idag med internet så hade det gått på ett nafs. Det märkliga är att jag faktiskt så här långt senare kommer ihåg det och också en hel del av det som följde på uppgiften. T.ex. så förstod jag att det fanns väldigt många och väldigt många olika typer av föreningar. Vi pratade om att påverka och att samla intressen, mötesteknik osv. Uppgiften blev en bra ingång till andra viktigare saker. Kanske var det också så att eftersom jag själv var med och skapade en kunskapsgrund så blev jag mer intresserad och befäste andra kunskaper bättre.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 28-02-2008, 19:51
          Länk hit: #13

Medlem

Förstår fortfarande inte din inställning Grå. Vad är det för fel med att skolan ser till att de gör saker på egen hand som sätter igång deras funderingar ? Ska vi bara ha en " pluggskola " där vi inte lär oss något om samhället utanför skolan och om det nu är meningen att det ska diskuteras så lär man sig en massa genom det också.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 28-02-2008, 19:58
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

Tycker det är mycket tråkigt att ni tydligen inte kan kommunicera med skolan.(OBS att det givetvis kan vara skolans fel)
          Att få fråga och ifrågasätta är ju en av skolans paradnummer.

Men jag ser inte riktigt problemet med din frågeställning här... Varför?

Har du sett skrivningarna? Och sett frågorna i dess sammanhang? (Jag har givetvis det inte men har häpnat över vad föräldrar "vet" att eleverna gör i skolan genom att bara lyssna på eleven....)

Har du läst läroplanerna för respektive ämne?
          Jag anser att det är lärarens skyldighet att gå igenom dessa och föklara för eleverna vad det innebär när ämnet börjas. Och du som förälder skall givetvis också ha den .. (finns på nätet)

Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde Skolåret

http://www.skolverket.se/sb/d/193/url/0068...02e006700690066

HUR sen läraren uppnår dessa mål är en annan sak.
          Läs även om betygskriterier för ämnena.
          Din dotters lärare verkar jobba ämnesöverskridande vilket jag anser vara bra.
          (Jag anser t.ex inte att det går att undervisa i elämnena utan att SAMTIDIGT undervisa i matte och engelska och Religion och samhällskunskap och företagsekonomi och och och....)

Religion

Eleven skall
          – kunna reflektera över och formulera sig i för henne eller honom
          viktiga livsfrågor,
          – kunna föra etiska resonemang och se konsekvenser av olika ställningstaganden,
          – ha kunskaper om kristendomens påverkan på det svenska samhället,
          dess grundläggande värderingar, traditioner, konst och litteratur,
          ha kunskap om symboler, riter, centrala berättelser och trosuppfattningar
          i några världsreligioner samt om grundtankar och uttrycksformer
          i några andra livsåskådningar,
          – ha kunskaper om hur estetiska uttryck som konst, musik och dans
          gestaltas i olika religiösa sammanhang.

Biologi
          Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde
          skolåret
          Eleven skall
          beträffande natur och människa
          – ha kunskap om vad befruktning innebär,
          – ha kunskap om sexuallivets biologi, preventivmetoder och sexuellt
          överförbar smitta,
          – ha kännedom om den egna kroppens organ och organsystem
          samt hur de fungerar tillsammans,
          – ha kunskap om beroendeframkallande medels inverkan på hälsan,

Samhällskunskap
          Mål att sträva mot
          Skolan skall i sin utbildning i samhällskunskap sträva efter att eleven
          – omfattar och praktiserar demokratins värdegrund,
          – utvecklar kunskaper om skiftande samhällsförhållanden och deras
          relation till demokratiska principer,
          – utvecklar kunskaper om rättigheter och skyldigheter i ett demokratiskt
          samhälle,
          – förstår hur olika intressen, ideologier och traditioner påverkar sättet
          att se på individ och samhälle samt hur samhällets normer och
          värderingar påverkar och påverkas av individen,
          – utvecklar kunskap om och förståelse av ett samhälle med etnisk
          och kulturell mångfald och betydelsen av detta för mellanmänskliga
          relationer,
          – utvecklar kunskaper om förhållanden i andra länder och därmed
          förmågan att reflektera över internationella relationer och internationellt
          samarbete,
          – tillgodogör sig kunskaper för att kunna agera i lokala och globala
          frågor som är viktiga för ett hållbart samhälle,
          – utvecklar sin förmåga att kritiskt granska samhällsförhållanden
          och kunna se konsekvenser av olika handlingsalternativ,
          – utvecklar sin förmåga att argumentera och uttrycka ståndpunkter
          samt en tilltro till den egna förmågan att aktivt delta i samhällslivet
          och påverka samhällsutvecklingen.

Förmodligen kommer jag aldrig att ha nytta av allt jag lärt mig i skolan...men vem kan säga vilken kunkap som har varit tung att bära? eller vilken jag skulle ha mått bättra av utan....

Vänligen,
          Björn

edit: stavfel.... men de finns säkert fler... den som hittar några får behålla dem!!!

Redigerat av gammelnalle: 28-02-2008, 20:02

Citera
          Ralf
          Inlägg 28-02-2008, 20:06
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (karlsdal @ 27-02-2008, 17:10) *
          Religionen... Det är väl bra att se att religonernas symboler finns lite varstans. Tänk på DaVinci-koden...

DaVinci-koden har inte mkt med religon att göra, mkt rappakalja om man granskar den.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Pirum
          Inlägg 28-02-2008, 20:09
          Länk hit: #16

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (Ralf @ 28-02-2008, 20:06) *
          DaVinci-koden har inte mkt med religon att göra, mkt rappakalja om man granskar den.

Ja, boken är ju en skickligt (med tanke på framgången) påhittad historia, men den illustrerar rätt bra att man kan se (eller tycka sig se) symboler för religionen lite varstans.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Grå
          Inlägg 28-02-2008, 21:47
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 28-02-2008, 19:51) *
          Förstår fortfarande inte din inställning Grå. Vad är det för fel med att skolan ser till att de gör saker på egen hand som sätter igång deras funderingar ? Ska vi bara ha en " pluggskola " där vi inte lär oss något om samhället utanför skolan och om det nu är meningen att det ska diskuteras så lär man sig en massa genom det också.

Jo förstår du, - jag vill inte att mitt barn ska gå in i vuxenlivet som en som egentligen inte vet någonting utan bara har en massa igångsatta frågeställningar. Nej, jag tycker inte att vi ska ha en pluggskola, men jag tycker också att det är viktigt att skolan levererar kvalitet, vilket de bevisligen inte gör p.g.a att de sätter ungarna framför varsin dator med sina frågor och sedan går och planerar hemläxorna.

Jag är dessutom förbannad för att min dotter får IG i gymnastik trots att hon deltar i undervisningen men för att hon inte för idrottsdagbok hemma och redovisar för sin lärare vad hon gör på fritiden.
          Jag var förbannad redan när hon gick i trean och hade 4 olika saker hon kunde välja mellan under sin lektion och när hon hade tröttnat på dem utan att göra klart något av det, avbröt läraren hennes och min diskussion och sa att det var helt ok, för flickan kunde gå och hämta något av de andra sju miljoner arbetena hon hade i sin låda som inte heller var klara.
          Att jag tyckte att det var viktigt att hon konsekvent gjorde klart sina uppgifter inna hon började med nästa var inte vatten värt.

Min dotter kan inte stava - hon är 14 år gammal och kan inte skriva en ren text och hon har INTE dyslexi.
          Hon läste aldrig klart spanskan, för hon har fullt upp med att lära sig och förstå engelska som hon klarar hjälpligt, men som hon borde kunna som rinnande vatten vid det här laget. Hon är heller ingen höjdare på matte - den enkla varianten som hon måste kunna om några år när hon flyttar hemifrån och ska klara sin ekonomi.
          Hon är en helt normal tonåring som är tänkt att vara ett kugghjul i ett framtida samhälle enbart med hjälp av sina funderingar.
          Att hon inte kan läsa och skriva ordentligt gör ingenting, för det finns ändå så många dyslektiker nu för tiden eller, så ingen funder över det?

Skolan har inte tid eller möjlighet att göra sitt jobb längre, nämligen att utbilda, för de har fullt upp med det som föräldrarna borde göra själva - nämligen att uppfostra, uppmuntra,förevisa om vad som är rätt och fel, hur man beter sig, inte röka, inte mobba o.s.v. Sådant som borde vara självklara signaler hemifrån.

Så min undran är - vem ska då lära barnen att läsa, skriva, räkna?
          Ska de börja med det först när de kommer ut i arbetslivet - om de ens får något jobb?
          Eller ska de fortsätta studera och lära sig läsa och skriva sedan när de börjar på högskola? För högskola på hemmaplan ställer ju inte så höga krav... Där springer det ju runt jeansbrudar i 50-årsåldern med mp3spelare och brallorna i knävecken.

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 28-02-2008, 22:01
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

CITAT (Grå @ 28-02-2008, 21:47) *
          Jo förstår du, - jag vill inte att mitt barn ska gå in i vuxenlivet som en som egentligen inte vet någonting utan bara har en massa igångsatta frågeställningar. Nej, jag tycker inte att vi ska ha en pluggskola, men jag tycker också att det är viktigt att skolan levererar kvalitet, vilket de bevisligen inte gör p.g.a att de sätter ungarna framför varsin dator med sina frågor och sedan går och planerar hemläxorna.

Jag är dessutom förbannad för att min dotter får IG i gymnastik trots att hon deltar i undervisningen men för att hon inte för idrottsdagbok hemma och redovisar för sin lärare vad hon gör på fritiden.
          Jag var förbannad redan när hon gick i trean och hade 4 olika saker hon kunde välja mellan under sin lektion och när hon hade tröttnat på dem utan att göra klart något av det, avbröt läraren hennes och min diskussion och sa att det var helt ok, för flickan kunde gå och hämta något av de andra sju miljoner arbetena hon hade i sin låda som inte heller var klara.
          Att jag tyckte att det var viktigt att hon konsekvent gjorde klart sina uppgifter inna hon började med nästa var inte vatten värt.

Min dotter kan inte stava - hon är 14 år gammal och kan inte skriva en ren text och hon har INTE dyslexi.
          Hon läste aldrig klart spanskan, för hon har fullt upp med att lära sig och förstå engelska som hon klarar hjälpligt, men som hon borde kunna som rinnande vatten vid det här laget. Hon är heller ingen höjdare på matte - den enkla varianten som hon måste kunna om några år när hon flyttar hemifrån och ska klara sin ekonomi.
          Hon är en helt normal tonåring som är tänkt att vara ett kugghjul i ett framtida samhälle enbart med hjälp av sina funderingar.
          Att hon inte kan läsa och skriva ordentligt gör ingenting, för det finns ändå så många dyslektiker nu för tiden eller, så ingen funder över det?

Skolan har inte tid eller möjlighet att göra sitt jobb längre, nämligen att utbilda, för de har fullt upp med det som föräldrarna borde göra själva - nämligen att uppfostra, uppmuntra,förevisa om vad som är rätt och fel, hur man beter sig, inte röka, inte mobba o.s.v. Sådant som borde vara självklara signaler hemifrån.

Så min undran är - vem ska då lära barnen att läsa, skriva, räkna?
          Ska de börja med det först när de kommer ut i arbetslivet - om de ens får något jobb?
          Eller ska de fortsätta studera och lära sig läsa och skriva sedan när de börjar på högskola? För högskola på hemmaplan ställer ju inte så höga krav... Där springer det ju runt jeansbrudar i 50-årsåldern med mp3spelare och brallorna i knävecken.

crazy.gif ord och inga visor.

OM allt dett är sant tycker jag (på fullt allvar) att du skall SKRIVA ett brev till rektorn (om det inte redan är gjort) och begära ett SKRIFTLIGT svar.¨
          Om du redan har varit i kontakt med rektorn så går du vidare till skol/utbildnigsnämnden.. OBS SKRIFTLIGT..

Har det SEDAN inget hänt är det dags för Skolverket.

Jag kan inte tro att det vekligen få försegå det du skriver om. (Jag har tidigare jobbat inom skolan men aldrig stött på något liknade ditt fall (( men jag har ju inte jobbat på rektors nivå heller)))

Kämpa på!!

b

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 28-02-2008, 22:07
          Länk hit: #19

Medlem

Nu förstår jag dig Grå! Låter mycket konstigt !

Säger som gammelnalle , kämpa på!

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Citera
          Grå
          Inlägg 29-02-2008, 06:46
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (gammelnalle @ 28-02-2008, 22:01) *
          crazy.gif ord och inga visor.

OM allt dett är sant

Hmm.. ja, 7 miljoner halvfärdiga arbeten var inte riktigt sant, men jag hann komma till 15 i hennes låda innan jag slutade räkna. Då gick hon som sagt tredje klass.
          Resten var dagens sanning och ja, jag gafflar på skolan också - än om att jag gnäller av mig här. Betygssättningen på Idrotten ifrågasatte jag på utvecklingssamtalet, men mentorn påpekade idogt att allabarnenmåsteföraidrottsdagbok, de som inte gör det kan inte få godkänt.
          Jag är inte nöjd, men det finns säkert folk som är det. Jag är glad att jag inte är nöjd.

Citera

9 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-06-2025, 06:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon