Tycker det är mycket tråkigt att ni tydligen inte kan kommunicera med skolan.(OBS att det givetvis kan vara skolans fel)
Att få fråga och ifrågasätta är ju en av skolans paradnummer.
Men jag ser inte riktigt problemet med din frågeställning här... Varför?
Har du sett skrivningarna? Och sett frågorna i dess sammanhang? (Jag har givetvis det inte men har häpnat över vad föräldrar "vet" att eleverna gör i skolan genom att bara lyssna på eleven....)
Har du läst läroplanerna för respektive ämne?
Jag anser att det är lärarens skyldighet att gå igenom dessa och föklara för eleverna vad det innebär när ämnet börjas. Och du som förälder skall givetvis också ha den .. (finns på nätet)
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde Skolåret
http://www.skolverket.se/sb/d/193/url/0068...02e006700690066HUR sen läraren uppnår dessa mål är en annan sak.
Läs även om betygskriterier för ämnena.
Din dotters lärare verkar jobba ämnesöverskridande vilket jag anser vara bra.
(Jag anser t.ex inte att det går att undervisa i elämnena utan att SAMTIDIGT undervisa i matte och engelska och Religion och samhällskunskap och företagsekonomi och och och....)
Religion
Eleven skall
– kunna reflektera över och formulera sig i för henne eller honom
viktiga livsfrågor,
– kunna föra etiska resonemang och se konsekvenser av olika ställningstaganden,
– ha kunskaper om kristendomens påverkan på det svenska samhället,
dess grundläggande värderingar, traditioner, konst och litteratur,
–
ha kunskap om symboler, riter, centrala berättelser och trosuppfattningar
i några världsreligioner samt om grundtankar och uttrycksformer
i några andra livsåskådningar,
– ha kunskaper om hur estetiska uttryck som konst, musik och dans
gestaltas i olika religiösa sammanhang. Biologi
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde
skolåret
Eleven skall
beträffande natur och människa
– ha kunskap om vad befruktning innebär,
– ha kunskap om sexuallivets biologi, preventivmetoder och sexuellt
överförbar smitta,
– ha kännedom om den egna kroppens organ och organsystem
samt hur de fungerar tillsammans,
– ha kunskap om beroendeframkallande medels inverkan på hälsan,
Samhällskunskap
Mål att sträva mot
Skolan skall i sin utbildning i samhällskunskap sträva efter att eleven
– omfattar och praktiserar demokratins värdegrund,
– utvecklar kunskaper om skiftande samhällsförhållanden och deras
relation till demokratiska principer,
– utvecklar kunskaper om rättigheter och skyldigheter i ett demokratiskt
samhälle,
– förstår hur olika intressen, ideologier och traditioner påverkar sättet
att se på individ och samhälle samt hur samhällets normer och
värderingar påverkar och påverkas av individen,
– utvecklar kunskap om och förståelse av ett samhälle med etnisk
och kulturell mångfald och betydelsen av detta för mellanmänskliga
relationer,
– utvecklar kunskaper om förhållanden i andra länder och därmed
förmågan att reflektera över internationella relationer och internationellt
samarbete,
– tillgodogör sig kunskaper för att kunna agera i lokala och globala
frågor som är viktiga för ett hållbart samhälle,
– utvecklar sin förmåga att kritiskt granska samhällsförhållanden
och kunna se konsekvenser av olika handlingsalternativ,
– utvecklar sin förmåga att argumentera och uttrycka ståndpunkter
samt en tilltro till den egna förmågan att aktivt delta i samhällslivet
och påverka samhällsutvecklingen.
Förmodligen kommer jag aldrig att ha nytta av allt jag lärt mig i skolan...men vem kan säga vilken kunkap som har varit tung att bära? eller vilken jag skulle ha mått bättra av utan....
Vänligen,
Björn
edit: stavfel.... men de finns säkert fler... den som hittar några får behålla dem!!!
Redigerat av gammelnalle: 28-02-2008, 20:02