Kanske en massa tåliga perenner kanske?? Såhär ser delar av slänten ut som jag planterade till bostadsrättsföreningen.

Jag planterade stora fält av torktåliga perenner som skulle klara sig i det soliga läget och som vi skulle slippa behöva vattna (mer än i etableringsfasen).
Många av perennerna var ganska billiga, det var inga exklusiva växter det är sånt som lavendel, bergienia, kantnepeta, silverarv, nävor (valde sorter som skulle klara lite torrare lägen), mossflox, kattfot, röd rudbeckia, stäppsalvia, drakmynta, fjällsippa (Dryas), citrontimjan (tog sticklingar från mina plantor), rosenskära, och så finns det lite plantor av någon martorn vilken sort kommer jag inte ihåg. Jag fick även hjälp med att placera ut en del stora stenar i slänten så man kan klättra upp och rensa i den utan att trampa på blommorna. Jag har även satt ner en del lökar, även där inga exklusiva sorter lite vildtulpaner typ T. tarda, scilla, pärlhyacint, porslinshyacint, krokus.
Om man ska sätta in lite ätligt skulle man ju kunna ha smultron och kanske några buskar rosenkvitten på något fält.