CITAT (Mica548 @ 06-03-2008, 19:23)

Rent konkret:
1) Hur löser ni andra lysrörsproblematiken (hur de ska få plats då jag har max 50 cm upp till nästa hylla och de är fasta) när de börjar dra iväg? Mina är ca 25 cm höga nu och de är 6 veckor gamla.
2) Hur hanterar man dem innan de kommer ut i uterummet avseende stöttning. Nu räcker det ju med ett "grillspett", men när de börjar bli 50-70 cm?
Japp nu blir det till att försöka hålla jämna steg med tomaterna.
En annan är helt enkelt att köpa en ny påse frö och så senare som Eva är inne på.
Jag vet, hemskt nu när du har så fina planor men................................ bara ett förslag.
1) Det året ja sådde liknande sort som din liiite för tidigt, mitten på mars, fick lösningen bli att de fick stå så ljust som möjligt vid fönstren i uterummet utan lysrör när de blev för stora. Det går att hänga upp fiberduk el liknande som skuggning mot direkt solljus.
2) En bra stöttning som jag använder till alla mina krukodlade tomater utomhus är en bambukäpp i mitten som stammen kan bindas fast vid och tre bambukäppar i en triangel eller tripod som man sticker ned på lika avstånd runt krukan och sen binder ihop i mitten med mittenkäpp. I början räcker det säkert med en käpp men när plantan blir högre så behövs mer stöd. Djupa krukor gör också att käppen står stadigare. Till så höga plantor som Garderner´s Delight använder jag 2 meterskäppar i slutkrukorna, hinkar på ca 20 liter.
Själv sår jag mina tomater senare än Eva tom eftersom jag inte har något växthus. Första veckan i april hade jag tänkt i år.
/Ewa