Mica548
Hur puckad får man vara? confused.gif

Har de senaste åren köpt plantor av 'Tiny Tim' och liknande små, behändiga körsbärstomater som man kan plantera i krukor. I år bestämde jag mig för att plantera själv och enda urvalsfaktorn var coctail- eller körsbärstomat. Köpte 'Garderner's Delight' och det blev 18 plantor. De växer och växter och jag måste justera lysrörshöjden två ggr varje dag för dem (kör skiftgång med två omgångar plantor). Kollade häromdagen på baksidan av förpackningen för första ggn(!) och såg till min förskräckelse att de blir 1,5-2 meter höga!!!

Ser mig själv sitta i mitt uterum i sommar, längst in i hörnet, omgiven av vattenkrävande tomatplantor - á la köttätande växt typen som lägger ut sina revor efter mig när jag går ut/in.... *gulp*

Rent konkret:
1) Hur löser ni andra lysrörsproblematiken (hur de ska få plats då jag har max 50 cm upp till nästa hylla och de är fasta) när de börjar dra iväg? Mina är ca 25 cm höga nu och de är 6 veckor gamla.
2) Hur hanterar man dem innan de kommer ut i uterummet avseende stöttning. Nu räcker det ju med ett "grillspett", men när de börjar bli 50-70 cm?

Oj, oj, oj...och krukorna är för små trots att jag planterade i större krukor så sent som förra veckan.
Eva 33c
Lösning heter "så senare" smile.gif
Som du märker är dina tomater så stora nu att om det bara var rätt årstid ute skulle du kunna plantera ut dem. Det tog alltså 6veckor. Man får räkna "baklänges" alltså, från det datum man räknar med att kunna ha dem ute eller i växthus och anpassa sådden efter det. Själv har jag inte sått mina tomater än, det blir nog till helgen. Och sedan flyttar de till växthuset i maj. Ungefär så där.
Men i år får du väl improvisera.... Du har väldigt fina plantor i allafall. smile.gif
ewa zon 3
CITAT (Mica548 @ 06-03-2008, 19:23) *
Rent konkret:
1) Hur löser ni andra lysrörsproblematiken (hur de ska få plats då jag har max 50 cm upp till nästa hylla och de är fasta) när de börjar dra iväg? Mina är ca 25 cm höga nu och de är 6 veckor gamla.
2) Hur hanterar man dem innan de kommer ut i uterummet avseende stöttning. Nu räcker det ju med ett "grillspett", men när de börjar bli 50-70 cm?

Japp nu blir det till att försöka hålla jämna steg med tomaterna. whist.gif
En annan är helt enkelt att köpa en ny påse frö och så senare som Eva är inne på.
Jag vet, hemskt nu när du har så fina planor men................................ bara ett förslag.

1) Det året ja sådde liknande sort som din liiite för tidigt, mitten på mars, fick lösningen bli att de fick stå så ljust som möjligt vid fönstren i uterummet utan lysrör när de blev för stora. Det går att hänga upp fiberduk el liknande som skuggning mot direkt solljus.

2) En bra stöttning som jag använder till alla mina krukodlade tomater utomhus är en bambukäpp i mitten som stammen kan bindas fast vid och tre bambukäppar i en triangel eller tripod som man sticker ned på lika avstånd runt krukan och sen binder ihop i mitten med mittenkäpp. I början räcker det säkert med en käpp men när plantan blir högre så behövs mer stöd. Djupa krukor gör också att käppen står stadigare. Till så höga plantor som Garderner´s Delight använder jag 2 meterskäppar i slutkrukorna, hinkar på ca 20 liter.

Själv sår jag mina tomater senare än Eva tom eftersom jag inte har något växthus. Första veckan i april hade jag tänkt i år.

/Ewa
MariaS
En lösning har du redan fått. Räkna bakåt. Jag brukar räkna 10 veckor till utplantering från sådd. Då är plantorna ca 50cm höga.
Däremot kan du ha dina Tiny Tim i vanliga fönster inomhus nu och både få blommor och frukter där. Det är en av få tomatsådder som går att odla i kruka året om.
Åsa, mälardalen zon 2
Om bara säsongen håller i sig blir Gardeners deligt längre än 2m, hos mig som kör med nedläggning + kallväxthus brukar det bli 4-6m lianer som jag river ut på hösten. Jag sår inga tomater förren tidigast sista veckan i mars ofta väntar jag till första veckan i april. Det räcker ofta att så 6-8v innan utplantering
Irene_L
Du kan ju också sätta dom djupare än vad dom sitter nu. Det funkar bra att göra så med tomater och det blir rötter på det som sätts djupare. Lycka till!!! tummenupp.gif
Mica548
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 07-03-2008, 08:26) *
... hos mig som kör med nedläggning + kallväxthus brukar det bli 4-6m lianer som jag river ut på hösten

Åsa, Åsa, Åsa.... vet inte om jag ska skratta eller gråta. Irene, tror du att det är ok att sätta dem en meter djupare..? giggle.gif

Jag rycktes ju med av tomattråden som fanns på forumet, så jag får väl skylla mig själv. Nåja, jag får plantera om dem ikväll och göra det bästa av det. När jag nu äntligen lycktats med mina odlingar kan jag ju inte kasta dem (anser envist att de är lyckade även om de såddes för tidigt).

Gav bort den första idag och jag får skänka bort dem allt eftersom eller byta på någon växtträff framåt våren. Helgen får ägnas åt att bygga på uterummet så jag kan ställa ut dem där om en månad eller två. Fast det lär ju ta sin tid innan det är klart.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon