CITAT (rahmat2 @ 20-03-2008, 11:58)

För ett tag sen dök upp en sådan diskussion i en av de gratis tidningarna i Göteborg.
Efter olika tyckande från både män och kvinnor kom en läkare och gav sin syn.
Han sa att "männens blosa töms inte om han sitter". detta fick mig att tänka ett par gånger, för jag hade resonerat på samma sätt förut att männen kan vara prydiga och sitta. Men det lär vara en naturlig reaktion från männens kropp, enligt den läkaren. Men detta har jag inte sagt att toaletterna ska se ut hur som helst. Lite sikta kan man väl göra!

Saxat från ....
svt fråga doktornHörde en kirurg som sa att om alla män satt ner på toalettstolen när de kissade skulle antalet prostataoperationer minska med 50%. Stämmer detta?
Nej, tyvärr gör det nog inte det. Det finns inga studier gjorda som visar att det skulle vara sämre eller bättre på det ena eller andra sättet vad det gäller att tömma blåsan.
Det är ganska individuellt hur man själv tycker att det är lättare att kissa. Många karlar vill gärna stå så att de kan "knicka" lite med höfterna för att få till en bra tömning. En del kan inte sitta, för de tror att de ska bajsa då. De har helt enkelt inte vanan med sig från när de var små. Fler killar idag har lärt sig hemifrån att sitta. Det har ju med toaletthygien att göra - det blir inget stänk och spill runt stolen om man sitter. Men vanliga toalettstolar är ju inte optimalt konstruerade för herrar, det känns inte naturligt för dem att sitta.
Kan det någon gång vara bra att sitta ändå?
Ja, det kan det vara om man har svårt att få ut det sista ur blåsan, då upplever en del män att de lättare kan använda bukpress att få ut det sista om de sitter ner.