|
Full version: kurser för män
[/color] Kurser för män 2008
Folkhögskolan fristående kurser för män VT-08
Kurs 1
Hur man fyller på ispåsar
Kursen går igenom varje arbetsmoment med diabilder.
Kurs 2
WC-papper. Är det sant att toalettpappret växer ifrån pappershållaren?
Diskussionsgrupp
Kurs 3
Är det möjligt att lyfta upp toalettringen innan urinering?
Och hur lägga ner den igen efter urinering?
Mycket praktiska övningar
Kurs 4
Efter middagen: Flyger de smutsiga tallrikarna själva till diskhon?
Lösningar och exempel på videoband.
Kurs 5
Lär dig att hitta saker, börja med att ställa de på de rätta platserna
istället för att gapa och vända hela lägenheten upp och ner.
Öppen forum
Kurs 6
Att ge blommor till din älskade skadar inte din hälsa
Bilder och ljudband
Kurs 7
Våga fråga efter vägen när du inte hittar
Berättelser ur verkliga livet.
Kurs 8
Är det genetiskt möjligt att hålla tyst när frun kör bilen?
Körsimulator
Kurs 9
Lär dig skillnaden på fru och mamma
Rollspel
Kurs 10
Hur man lär sig att älska shopping?
Andningsteknik, meditation samt mental träning.
[color="blue"]
Skicka vidare till kvinnor som vill ha något att le åt
och till män som kan ta detta.
*Stintan*
20-03-2008, 10:48
 den kursen skulle lätt kunna bli fullbokad.
Hi! Ett lömskt på hopp på oss män!
CITAT (Carl @ 20-03-2008, 10:55)  Hi! Ett lömskt på hopp på oss män! Var det?
Jag skrattade igenkännande över min man, känner inte andra SÅ bra.
Men min man skulle bara behöva gå halva kursen nr 4 och hela kursen nr 5.
Resten kan och vill han och och är duktig på det!
rahmat2
20-03-2008, 11:15
CITAT (Carl @ 20-03-2008, 10:55)  Hi! Ett lömskt på hopp på oss män! Tycker inte att det var speciellt på hopp, tvärtom fann jag den rolig.
Thomas Wahlqvist
20-03-2008, 11:39
Uj uj uj, den var rolig. Om jag var kvinna och hade det så ja då skulle jag ta mig en funderare på om jag eventuellt blivit åsidosatt och kanske har någon egna del i detta.
Är det pink på kanten skulle jag ta vederbörandes skjorta och torka av med :-)
En prydlig herre sittkissar, det vet ju varenda man att det stänker lite hit och dit, kolla in gubbar med beige byxor , syns alltid lite när dom stått och pinkat på varandra i nån pissoir :-)
rahmat2
20-03-2008, 11:58
För ett tag sen dök upp en sådan diskussion i en av de gratis tidningarna i Göteborg. Efter olika tyckande från både män och kvinnor kom en läkare och gav sin syn. Han sa att "männens blosa töms inte om han sitter". detta fick mig att tänka ett par gånger, för jag hade resonerat på samma sätt förut att männen kan vara prydiga och sitta. Men det lär vara en naturlig reaktion från männens kropp, enligt den läkaren. Men detta har jag inte sagt att toaletterna ska se ut hur som helst. Lite sikta kan man väl göra!
Thomas Wahlqvist
20-03-2008, 13:51
Mmmm, kanske är det som du säger. Då får vi väl hoppas att någon berättar det för dem som sitter ned. :-)
*Stintan*
20-03-2008, 13:57
Eller så är han en av dom som tycker det är fånigt att sitta.
rahmat2
20-03-2008, 14:41
Det får bedömas av de som levt ihop med mig!
rahmat2
20-03-2008, 15:03
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 20-03-2008, 13:51)  Mmmm, kanske är det som du säger. Då får vi väl hoppas att någon berättar det för dem som sitter ned. :-)
Jag tycker det är tråkigt att man sprider vidare den här typen av fördomar. Jag tror att det lätt blir självuppfyllande profetior. Jag har hunnit med ett antal förhållanden med killar/män under mina dagar här på jorden och ingen av punkterna stämmer på dem, ändå känns idéerna väldigt bekanta. Själv tror jag att det ligger ganska lite sanning bakom och väldigt mycket förutfattade meningar som man applicerar på den större delen av männen.
*Stintan*
20-03-2008, 20:43
CITAT (Stintan43 @ 20-03-2008, 13:57)  Eller så är han en av dom som tycker det är fånigt att sitta.  Rahmat jag menade läkaren!
CITAT (rahmat2 @ 20-03-2008, 11:58)  För ett tag sen dök upp en sådan diskussion i en av de gratis tidningarna i Göteborg. Efter olika tyckande från både män och kvinnor kom en läkare och gav sin syn. Han sa att "männens blosa töms inte om han sitter". detta fick mig att tänka ett par gånger, för jag hade resonerat på samma sätt förut att männen kan vara prydiga och sitta. Men det lär vara en naturlig reaktion från männens kropp, enligt den läkaren. Men detta har jag inte sagt att toaletterna ska se ut hur som helst. Lite sikta kan man väl göra!  Saxat från .... svt fråga doktornHörde en kirurg som sa att om alla män satt ner på toalettstolen när de kissade skulle antalet prostataoperationer minska med 50%. Stämmer detta? Nej, tyvärr gör det nog inte det. Det finns inga studier gjorda som visar att det skulle vara sämre eller bättre på det ena eller andra sättet vad det gäller att tömma blåsan. Det är ganska individuellt hur man själv tycker att det är lättare att kissa. Många karlar vill gärna stå så att de kan "knicka" lite med höfterna för att få till en bra tömning. En del kan inte sitta, för de tror att de ska bajsa då. De har helt enkelt inte vanan med sig från när de var små. Fler killar idag har lärt sig hemifrån att sitta. Det har ju med toaletthygien att göra - det blir inget stänk och spill runt stolen om man sitter. Men vanliga toalettstolar är ju inte optimalt konstruerade för herrar, det känns inte naturligt för dem att sitta. Kan det någon gång vara bra att sitta ändå? Ja, det kan det vara om man har svårt att få ut det sista ur blåsan, då upplever en del män att de lättare kan använda bukpress att få ut det sista om de sitter ner.
Jag tror och hoppas att våra döttrar inte behöver skicka sina män på kursen. Jag tror nog att det blir nog tvärtom. av egen erfarenhet från tonårskillar som fixar sin egen mat, städar (när det behövs enligt dom), kan tvätta och vet hur vi kvinnor fungerar efter ha levt nära sina systrar. En generation till så har vi ändrat mycket hoppas torvan
mamamaggan
20-03-2008, 23:31
CITAT (torvan @ 20-03-2008, 22:58)  Jag tror och hoppas att våra döttrar inte behöver skicka sina män på kursen. Jag tror nog att det blir nog tvärtom. av egen erfarenhet från tonårskillar som fixar sin egen mat, städar (när det behövs enligt dom), kan tvätta och vet hur vi kvinnor fungerar efter ha levt nära sina systrar. En generation till så har vi ändrat mycket hoppas torvan Visst finns det hopp för nästa generation ! Är lite förvånad faktiskt över att en del tjejer inte verkar kunna laga mat. Mina söner gillar båda två att både laga mat och baka , något som jag tycker alla bör kunna oavsett kön. Visst kan man vara ointresserad av matlagning men bör iaf veta lite om hur man gör.
CITAT (mamamaggan @ 20-03-2008, 23:31)  Visst kan man vara ointresserad av matlagning men bör iaf veta lite om hur man gör. Ja, det är ju ändå grundförutsättningen för överlevnad och den instinkten borde ligga jäkligt djupt rotad, pizzerior till trots...
henriks
21-03-2008, 11:29
Kurs 1
Hur man fyller på ispåsar Inga problem där - den klarar jag, bara att ta med påsen ut och fylla den med snö!
Kurs 2
WC-papper. Är det sant att toalettpappret växer ifrån pappershållaren? Använder bara grönmossa.
Kurs 3
Är det möjligt att lyfta upp toalettringen innan urinering? Toalettring? gör inte alla sina behov utomhus under en gran?
Kurs 4
Efter middagen: Flyger de smutsiga tallrikarna själva till diskhon? Tallrik, Tallrik.... var har jag hört det ordet förut....
Kurs 5
Lär dig att hitta saker, börja med att ställa de på de rätta platserna Här kan det bli problem.... Var är rätta platsen?
Kurs 6
Att ge blommor till din älskade skadar inte din hälsa Beror på var man plockar blommorna!
Kurs 7
Våga fråga efter vägen när du inte hittar Berättelser ur verkliga livet. Det är jag som berättar
Kurs 8
Är det genetiskt möjligt att hålla tyst när frun kör bilen? Skämtar ni? finns inget bättre än att slippa köra själv!
Kurs 9
Lär dig skillnaden på fru och mamma Lätt som en plätt
Kurs 10
Hur man lär sig att älska shopping? Den kursen lär jag köra på - kommer aldrig att fungera!
*Stintan*
21-03-2008, 11:32
Lemonne
21-03-2008, 19:24
Min sambo skulle förmodligen behöva komplettera med lite extrakurser utöver dessa... Som t.ex.:
* Orienteringskurs i vart städskåpet ligger och vart on/off-knappen på dammsugaren sitter * Hundarna - hur ofta behöver de gå ut? Hur man går längre promenader än 300 meter * Inte bli arg på sin sambo bara för att hon råkat göra något konstigt med datorn * Hur man äter middag längre än fem minuter utan för den skull behöva ta en portion till * Vad händer med rena kläder som läggs på golvet?
hI! Jag skrev tidigare att detta var förtal.Självklart var det ironi.Jag är man. Skitkul
Hi! En liten kommentar till kurs 8
En kvinna och hennes man är ute och åker bil.Kvinnan kör. Efter mycket tjafsande av mannen säger kvinnan. Är det jag eller du som kör??då säger mannen:Vet du inte det ensen gång!!!
P.S Jag har alltid misstänkt att tallrikar kan flyga för helt plötsigt utan jag gjort något står dom i diskmaskinen. Likadant med toapappret. När var där så vat det lite kvar. Nästa dag så är rullen full igen. Den måste växa under natten! hur skulle det annars gå till??????
Lemonne
22-03-2008, 09:52
CITAT (Carl @ 22-03-2008, 08:59)  Hi! En liten kommentar till kurs 8
En kvinna och hennes man är ute och åker bil.Kvinnan kör. Efter mycket tjafsande av mannen säger kvinnan. Är det jag eller du som kör??då säger mannen:Vet du inte det ensen gång!!! P.S Jag har alltid misstänkt att tallrikar kan flyga för helt plötsigt utan jag gjort något står dom i diskmaskinen. Likadant med toapappret. När var där så vat det lite kvar. Nästa dag så är rullen full igen. Den måste växa under natten! hur skulle det annars gå till?????? Har ingen aning faktiskt!! Du kanske skulle prova att gå kursen och se om du fick lära dig det?
henriks
22-03-2008, 10:05
CITAT (Lemonne @ 21-03-2008, 19:24)  Min sambo skulle förmodligen behöva komplettera med lite extrakurser utöver dessa... Som t.ex.: Ursäkta att jag "stulit" dina kursrubriker Lemonne... Kurs 11Orienteringskurs i vart städskåpet ligger och vart on/off-knappen på dammsugaren sitter Vi har stampat jordgolv hemma i vår jordkula där vi bor, så att dammsuga, jag vet inte...Kurs 12Hundarna - hur ofta behöver de gå ut? Hur man går längre promenader än 300 meter Om hundarna får bestämma, (och det skall dom väl få?) är dom ute så fort det inte är mat eller sovdagsKurs 13Inte bli arg på sin sambo bara för att hon råkat göra något konstigt med datorn Hon har en egen dator, så det är inte heller något problemKurs 14Hur man äter middag längre än fem minuter utan för den skull behöva ta en portion till AJ där sket det sig igen....Kurs 15Vad händer med rena kläder som läggs på golvet? Om nu golvet skall vara så välstädat som kurs 11 vill påskina, vad har det då för betydelse?Klarar jag inte av de flesta kurserna med glans?
CITAT (henriks @ 22-03-2008, 10:05)  Klarar jag inte av de flesta kurserna med glans?  Du får ett MBEVG stämplat i rumpan.
henriks
22-03-2008, 10:11
CITAT (Grå @ 22-03-2008, 10:07)  Du får ett MBEVG stämplat i rumpan. Du menar: Mycket Bra Extra Väl Godkänt ?
CITAT (henriks @ 22-03-2008, 10:11)  Du menar:
? Med Beröm Extremt Väl Godkänt
Lemonne
22-03-2008, 10:50
Fast vad händer med rena kläder på ett stampat jordgolv? Hm....
henriks
22-03-2008, 11:10
CITAT (Lemonne @ 22-03-2008, 10:50)  Fast vad händer med rena kläder på ett stampat jordgolv? Hm.... en poäng till dig! Men å andra sidan har jag ju inte några kläder på mig heller när jag sitter i vår jordkällare tillsammans med min älskade sambo och skriver på odlas forum.
CITAT (henriks @ 22-03-2008, 11:10)  en poäng till dig! Men å andra sidan har jag ju inte några kläder på mig heller när jag sitter i vår jordkällare tillsammans med min älskade sambo och skriver på odlas forum. [attachment=15484:neandertalare.jpg]
henriks
22-03-2008, 11:14
CITAT (Grå @ 22-03-2008, 11:12)  På pricken - byt ut stenarna mot en laptop bara så stämmer det precis!
CITAT (henriks @ 22-03-2008, 11:14)  På pricken - byt ut stenarna mot en laptop bara så stämmer det precis!  Ja, faktiskt. Sätt en kvinnlig, pälsbeprydd variant ijämte så vet alla hur det funkar
Chamomille
22-03-2008, 11:27
Kläder på ett jordgolv... Fan va praktiskt. Då kanske man aldrig skulle lägga märke till dom. Bara å stampa vidare. Blir kanske jord det med. Ska nog beställa ett par lass jord och ta centraldammsugaren å fara till Blåkulla.
edit:att man aldrig kan stava rätt
henriks
22-03-2008, 23:06
[attachment=15563:jordkllare.jpg]
Exteriört är vår lilla jordkällare inte så mycket att skryta med.
[attachment=15564:kallare03_380x285.jpg]
Men det är ganska mysigt inne!
henriks
23-03-2008, 19:42
Kurs 16 Hur man kliver över soppåsen innanför ytterdörren på väg ut
CITAT (henriks @ 23-03-2008, 19:42)  Kurs 16 Hur man kliver över soppåsen innanför ytterdörren på väg ut Ehum... hur man plockar med sig soppåsen på vägen ut istället för att kliva över den, har jag för mig att det stod i agendan...
henriks
23-03-2008, 20:35
Kurs 17 Lär dig ducka när du backar igenom en låg dörr! (AAJ!) fattar inte att jag är så puckad att jag aldrig lär mig, har slagit i skallen i den dörren så många gånger...
*Stintan*
23-03-2008, 20:52
Smartare att öppna dörren
henriks
23-03-2008, 20:55
CITAT (Stintan43 @ 23-03-2008, 20:52)  Smartare att öppna dörren  öhh.... jo - det förståss! att jag inte tänkte på det!
Lemonne
23-03-2008, 21:07
Sommarkurser vid högskolan 2008:
Hur man erkänner att man kanske inte alls är bäst på att installera elektronikvaror (15p)
Sätta ihop IKEA-möbler utan att använda sig av såg (15p) - även hur man använder sig av medföljande bruksanvisningar utan att förbanna dessa med grova svordomar
Grillkurs (30p, halvfart) - hur man använder måttligt med tändvätska - att samtala samtidigt som man tillagar köttet utan att det bränns vid
Handla kläder (30p, helfart, ej distans) - att shoppa utan att gnälla - inte köpa första bästa för att kunna gå hem, utan besöka fler affärer för att jämföra utbudet - inte köpa 10 likadana skjortor i olika färger
Aqvakul
23-03-2008, 21:11
CITAT (Lemonne @ 23-03-2008, 21:07)  Sommarkurser vid högskolan 2008:
Hur man erkänner att man kanske inte alls är bäst på att installera elektronikvaror (15p)
Sätta ihop IKEA-möbler utan att använda sig av såg (15p) - även hur man använder sig av medföljande bruksanvisningar utan att förbanna dessa med grova svordomar
Grillkurs (30p, halvfart) - hur man använder måttligt med tändvätska - att samtala samtidigt som man tillagar köttet utan att det bränns vid
Handla kläder (30p, helfart, ej distans) - att shoppa utan att gnälla - inte köpa första bästa för att kunna gå hem, utan besöka fler affärer för att jämföra utbudet - inte köpa 10 likadana skjortor i olika färger  Känner mig rejält "träffad" när det gäller att handla kläder...
henriks
23-03-2008, 21:14
CITAT (Lemonne @ 23-03-2008, 21:07)  Handla kläder (30p, helfart, ej distans) Handla kläder..... kurs 10 handlade om shopping - och att handla kläder är väl ändå värsta avarten av shopping eller? Den kursen kommer att ta mig resten av livet! Föresten - att installera elektronikvaror - innefattar den kursen hur man läser en manual? Finns ett talesätt som heter "Teknikerns sista utväg: om inget annat fungerar och du har provat absolut allt - läs manualen"
Lemonne
23-03-2008, 21:19
Sommarkursen i att handla kläder är mer inriktad på att mannen ska kunna köpa kläder till sig själv. Kurs 10 är inriktad på hur lär sig tycka om shopping i allmänhet  Att lära en man läsa manualer kräver nog snarare en programutbildning än en delkurs
henriks
23-03-2008, 21:22
CITAT (Lemonne @ 23-03-2008, 21:19)  Att lära en man läsa manualer kräver nog snarare en programutbildning än en delkurs  Det räcker inte - jag har sammanlagt, från förskolan och uppåt tillbringat 18 år i olika skolor, det hjälpte inte!
*Stintan*
23-03-2008, 21:27
 den där shoppingkursen skulle jag också behöva gå.
CITAT (Lemonne @ 23-03-2008, 21:07)  - inte köpa 10 likadana skjortor i olika färger Så gör jag. Jag är ganska kräsen när det gäller kläder och hitar jag något välsytt, välsittande köper jag ofta flera av samma. Jag gillar tyska kläder, tycker att de oftast är av väldigt hög kvaltét, så när jag var i Hamburg efter jul så köpte jag två par exakt likadana byxor och fem skjortblusar i samma modell, tre vita och två svagt ljusblå. Med det inköpet kan jag känna mig välklädd minst ett år framåt. Läste en intervju med Isabella Rosselini och hon köpte minst tre ex av samma plagg när hon hittade något hon verkligen tyckte om, och faktiskt, det är både ekonomiskt och praktiskt. Gita
Chamomille
24-03-2008, 15:57
Fantastisk jordkällare Henriks!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|