Medlem
Antal inlägg: 83
Medlem nr: 2 655
Letar bra hyllor till mitt nya 40kvm växthus. rätt smala ca. 25cm. Skall kunna hålla vatten kvar ett tag, gärna så man kan lägga sand på dem eller underbevattningsmatta? Behöver inte var enkom till växthus utan det kan vara andra grejor som passar som hyllor! Tacksam för alla förslag!
Medlem
Antal inlägg: 349
Medlem nr: 7 395
Jag vet att IKEA har en hylla i aluminium för 79 kr. Hyllplanen har uppåtgående kanter, så om man vill kan man skruva fast dem så att att det blir som låga formar som fungerar alldeles utmärkt att hälla vatten i direkt, eller att lägga bevattningsmattor i! Ska själv köpa såna till balkongen i sommar!
Just nu har jag mina frösådder i sådana lådor , får plats med 42 st 4 x 4 krukor i varje låda. Går bra att vattna dem underifrån genom att vattna direkt i lådan.
Medlem
Jag kom på en väldigt fiffig lösning som jag gärna delar med mej av. Köpte vanliga hängrännor av största bredden o hängde upp dem i taket med kedjor, blev väldigt snyggt o funktionellt! Eftersom jag gärna ställer mina krukor på sand så fyllde jag dem till hälften med sand, så blev det en plan botten dessutom. Som vägghyllor köpte jag vattenlist(tror jag det heter) 12,5 cm breda o uppbockade i fram o bakkant. köpte konsoller till dem så de kommer ut en bit ifrån väggen samt små vinkeljärn fixade gubben att fixera dem med. Fyller även sand i dem och det funkar jätte bra. De var 2m långa och de går att sätta ihop så de blir täta o man slipper dropp. Blev superbra!
Medlem
Antal inlägg: 923
Medlem nr: 10 333
CITAT (GroPia @ 29-03-2008, 23:35)
Jag kom på en väldigt fiffig lösning som jag gärna delar med mej av. Köpte vanliga hängrännor av största bredden o hängde upp dem i taket med kedjor, blev väldigt snyggt o funktionellt! Eftersom jag gärna ställer mina krukor på sand så fyllde jag dem till hälften med sand, så blev det en plan botten dessutom. Som vägghyllor köpte jag vattenlist(tror jag det heter) 12,5 cm breda o uppbockade i fram o bakkant. köpte konsoller till dem så de kommer ut en bit ifrån väggen samt små vinkeljärn fixade gubben att fixera dem med. Fyller även sand i dem och det funkar jätte bra. De var 2m långa och de går att sätta ihop så de blir täta o man slipper dropp. Blev superbra!
Skulle du kunna ta ett par bilder på detta, för det låter ju som en toppen idé!
--------------------
Mitt gamla alias var "Lämås"
Odlar, påtar och rensar i zon 4. Klicka HÄR för att komma till min trädgårdsblogg.
Medlem
Antal inlägg: 163
Medlem nr: 13 109
Hej har du köpt hyllor? läste här för någon månad sedan( här under växthus ) om hyllor passande till växthus, tror att det var Biltema som hade ett bra alternativ
Medlem
Antal inlägg: 3 217
Medlem nr: 14 814
Ohh! Dra mig baklänges!!! Vilket fantastiskt växthus!
Grattis till Dig som får ha så lyxigt! Din man behöver då inte vara rädd att du ska rymma i.a.f. Odlar du åt hela bygden, eller har du avsättning för allting själv?
Medlem
Tack du! För ett antal år sedan(ca.10) märkte jag att det var så förbaskat roligt att dra upp plantor från frö eller ta egna sticklingar och så kom jag på att vi kunde ha gårdsförsäljning!!! Först trodde jag ingen skulle hitta hit, för vi bor ju inte centralt precis, men se de gör folk o det är faktiskt jätte roligt!
Medlem
Antal inlägg: 349
Medlem nr: 7 395
Åh vad härligt det ser ut! Vill ha!!! NU!!! Och din idé med hyllorna var verkligen jättefiffig! Såna ska jag också ha om sådär en 150 år när jag själv kan ha ett växthus av den kalibern!