Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp med val av buske/träd, Japansk stil
          Viburnum
          Inlägg 25-03-2008, 20:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 116
          Medlem nr: 14 194

Jag vill ha en buske/träd som ej blir jätte stor max 5 m hög efter typ 100 år. Jag har önskemål om att den som solitär skall endast ha löv i toppen på kronan o ej så mycket på sidorna så att man ser alla grenar på den,gärna mörka. O sedan att den har lite krokigare grenar som ex prakthäggmispel. Vill ej ha någon vanlig acer. Jag har redan flera Acer shirasawanum 'Aureum' och flera jap. körsbärsträd, wisteria sinensis, rhus typ. ´tigers eyes´, Katsura pendula, sorbus ´dodong´mm

Är jätte taksam för något förslag! Gärna om ni har egen erfarenhet av busken/trädet o då har något tips.

Bor i zon 1(II)
          Jord : ok
          Läge: Skugga

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 6)
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 25-03-2008, 21:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

kinesiskt blomsterkornell - växer i våningar blommar med vit-rosa blommor

http://www.rangedala-plantskola.se/Categor...412&Search=

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 25-03-2008, 21:22
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Hej Viburnum! Vad många spännande buskar du har! Nu låter det sådär som "Julklappen till den som redan har ALLT!"
          Om jag förstått dig rätt är det någon buske/litet träd som har dekorativt vuxen stam, gärna med ett exotiskt, kanske vridet (?) utseende.

Undrar om en Stewartia pseudocamellia var. koreana kunde vara något för dig?

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 25-03-2008, 22:18
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Jag blev intresserad av de önskemål du beskrev och började kolla olika, mera ovanliga buskars utseende och härdighet. På nätet finns ju hur mycket spännande beskrivningar som helst. Och mitt eget ha-begär är inte så litet.
          Clethra barbinervis (japansk konvaljbuske) är kanske ett tänkbart alternativ.

Men hur intressant får barken vara? Mera intressant än vacker? Och egentligen var det väl mera växtsättet än barkens struktur och färg som du var ute efter?

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Viburnum
          Inlägg 26-03-2008, 14:01
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 116
          Medlem nr: 14 194

Ohh tack för fanstaiska svar Stewartia pseudocamellia var. koreana är helt underbar!, Cornus kousa är lite för mycket blad på men helt underbar i blommorna. Jag hittade även en Viburnum (älskar viburnum) furcatum , Gaffelolvon som också är helt fantastisk. Har nu några o välja på. Tack ännu en gång

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 26-03-2008, 15:50
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Viburnum @ 26-03-2008, 14:01) *
          Ohh tack för fanstaiska svar Stewartia pseudocamellia var. koreana är helt underbar!, Cornus kousa är lite för mycket blad på men helt underbar i blommorna. Jag hittade även en Viburnum (älskar viburnum) furcatum , Gaffelolvon som också är helt fantastisk. Har nu några o välja på. Tack ännu en gång

fast Cornus kousa växer mer i vågningar ( dom jag sett ) så det blir inte så mycket bladmassa ändå . fast sen läste jag nu att det var skugga och det trivs inte denna med även Stewartia pseudocamellia gillar inte hel skugga heller utan halvskugga och sol .

Citera
          Lotta i södra Sk...
          Inlägg 26-03-2008, 20:16
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 43
          Medlem nr: 11 578

hej,
          vet inte om jag är på rätt väg, men slänger iväg ett svar iallafall. Skenkamelia, vet inte om det finns en japansk skenkamelia...iallafall, så har jag sett en skenkamelia i Göteborgs botaniska trädgård.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 16:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon