Medlem
Antal inlägg: 3 397
Medlem nr: 2 483
Skriver här trots att det gäller växthuset men jag är i desperat behov av hjälp...och det är fler själar här i småprat. Glasen är alldeles gröna av alger och jag skulle behöva tips på miljövänliga sätt att få rent dom..Jag håller på att flytta det så glasen är urplockade och jag vill ju inte sätta tillbaks dom i det skicket..
Medlem
Antal inlägg: 942
Medlem nr: 5 956
Det går alldeles utmärkt att bara tvätta med vanligt diskmedel och varmt vatten och en vit kökssvamp att skrubba med. Använd INTE en grön den bara repar. Jag fick mitt växthus i beg skick förra året och mina glas hade varit silikonade också. Jag skrapade bort silikonet med ett rakblad och glasrutorna blev hur fina som helst. Lycka till!
Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301
Jag skulle vilja föreslå att du ställer glasen i blöt och sedan använder en rakbladsskrapa. Det fungerar iallafall på gamla algbeprydda intorkade akvarium.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
Medlem
Antal inlägg: 3 397
Medlem nr: 2 483
Ok..tack så mycket.. Det blir kanske att testa sig fram lite..isch..det är ju bortåt hundra rutor som ska tvättas...och då är ju växthuset inte ens särskilt stort..