Medlem
Antal inlägg: 6
Medlem nr: 15 281
Å äntligen hittar jag ett ställe där man kanske kan få lite råd om hur man ska göra eller vad man ska tänka på när man sätter om blommor. Jag misslyckas JÄMT! Känns de som iaf. Kom gärna med råd. Jag behöver dem
Medlem
Antal inlägg: 10 192
Medlem nr: 10 539
Garderobsblommor och svärmorstungor sätter jag om varje försommar. Jag behandlar den ganska omilt. Bryter isär dem och sätter dem sen i blomsterjord. Trots att ingen av dem gillar vatten så mycket, vattnar jag dock rejält några veckor framåt.
Medlem
Jag trycker fast jorden för hårt(är rädd att de ska bli för lite jord till dem annars ). Jorden blir som vit efter ett kort tag. Sen tror jag att jag lägger på för mycke jord. När jag ska vattna rinner de alltid över. Hur mycke jord ska de vara i botten innan man sätter dit blomman?
Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892
Ett par cm jord i botten på krukan och så ner med rotverket och fyll på så att det är cirka 2 cm kvar upptill krukkanten. Ge dem ett par-tre nummer större kruka när du planterar om. Vitmögel brukar bero på att det är för blött. Du kan skrapa av vitmöglet med en gaffel och spraya atamon (blandat som till saft) över jorden så går angreppet över. Vattna sedan med längre mellanrum och låt dem torka upp ordentligt mellan varven. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358
på en del plast och lerkrukor är där en liten kant på slutet ,, fyll med jord upp till den kanten då kan du enkelt vattna och ge den näring .
är du osäker på vattnigen så fuktar du jorden och skippar sedan att vattna . vattna då istället när dom börjar att torka upp på ytan ,, vattnar man i samband med omplantering kan en del växter lätt ruttna som garderobsblomma och svärmorstunga .
Medlem
Har nu satt om blommorna! Stolt som en tupp att man är klar. Känner jag på en kruka och känner luft... Vet att de var mycke rötter. Jorden har nog inte kommit ända ner men jag vill inte trycka ner jorden så hårt så de blir kompakt. Ska man avvakta eller ta upp och göra om? *så mycke nybörjare man bara kan vara*
Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892
Om du är rädd för att hårdkruka så kan du banka krukan i bordet några gånger så packar sig jorden, sedan är det bara att fylla upp så mycket som du vill ha. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."