Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> klätterväxter, tips om vad jag ska välja...
          Leia
          Inlägg 16-04-2008, 17:38
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 145
          Medlem nr: 7 103

Jag ska längs en 10 meterssträcka ut mot vägen sätta upp en bambuspalje på 180 cm. I denna spalje ska jag ha någon typ av klätterväxter. Har varit inne på vildvin men tänkte att jag frågar er innan jag bestämmer mig för något smile.gif

Det jag vill uppnå är först och främst insynsskydd sommartid. Det ska vara något snabbväxande lättskött som inte behöver klippas ned varje år. (zon 3-4)

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Krolliljan
          Inlägg 16-04-2008, 18:11
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 192
          Medlem nr: 10 539

Hur lång sträcka ska du sätta spaljén? Kanske kan du ha flera olika sorter. Jag älskar klätterväxter. Här kommer det upp spaljéer och bågar lite varstans. Jag har: olika kaprifoler, pipranka( senaste inköpet), klättervildvin, humle, bocharabinda , rosenvial och blåregn. Jag skulle också vilja få plats med ngn klätterros och några clematis och så en klätterhortensia. rolleyes.gif crazy.gif

--------------------

Citera
          Leia
          Inlägg 16-04-2008, 18:40
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (Krolliljan @ 16-04-2008, 19:11) *
          Hur lång sträcka ska du sätta spaljén? Kanske kan du ha flera olika sorter. Jag älskar klätterväxter. Här kommer det upp spaljéer och bågar lite varstans. Jag har: olika kaprifoler, pipranka( senaste inköpet), klättervildvin, humle, bocharabinda , rosenvial och blåregn. Jag skulle också vilja få plats med ngn klätterros och några clematis och så en klätterhortensia. rolleyes.gif crazy.gif

Sträckan är 10 meter. Är alla som du rabblar upp snabbväxande och behöver inte klippas ned varje år?

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-04-2008, 18:59
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

bokharabinda växer snabbt dock fryser den ner dom första åren ,, pipranka täcker bra men är väldigt seg i starten . humle växer väldigt snabbt men kan bli risig då den vissnar ner .

jag hade nog satt humle tålig och lätt skött och behövs inte klippas ,, lika så bokharabinda kan du prova behövs heller inte klippas dock fryser den ner ibland mest för att den vaknar under milda perioder under vintern .

Citera
          Krolliljan
          Inlägg 16-04-2008, 19:06
          Länk hit: #5

Medlem

Bocharabindan växer till sig snabbt och behöver bara klippas om man tycker att en blir för stor.
          Kaprifolen växte nog till sig år två och jag klipper inte i min.
          Piprankan har jag läst kan vara lite tjurig i början men ska heller inte behövas klippas om den inte blir för stor.
          Klättervildvin tar nog ngt år för att växa till sig ordentligt men behöver bara klippas om den blir för stor eller gles nertill.
          Humle växer jättebra men klipps ner vart år.Rosenvial likaså.
          Blåregn växer bra men måste klippas om den ska blomma.

--------------------

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-04-2008, 19:19
          Länk hit: #6

Medlem

humle behövs inte klippas ner varje år om man inte vill ,, dom som växer här i skogen växer utan att klippas . blåregn blir kanske för kallt i zon 3-4 om man inte har ett varmt och soligt läge då kan det funka .

Citera
          Leia
          Inlägg 16-04-2008, 19:35
          Länk hit: #7

Medlem

hur tätt ska jag sätta plantorna då det är framförallt insynsskydd jag vill ha?

Citera
          Krolliljan
          Inlägg 16-04-2008, 20:01
          Länk hit: #8

Medlem

Det beror nästan på vad du väljer. Vilka funderar du på?

--------------------

Citera
          Leia
          Inlägg 17-04-2008, 05:25
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Krolliljan @ 16-04-2008, 21:01) *
          Det beror nästan på vad du väljer. Vilka funderar du på?

rotfl.gif Alla! rolleyes.gif

Citera
          Lemonne
          Inlägg 17-04-2008, 10:47
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 743
          Medlem nr: 7 888

Har inget svar på din sista fråga, men i min barndomsträdgård växte vildvin och kaprifol tillsammans på ett fult gunnebostängsel. Det var såååå vackert!! wub.gif Älskar vildvinets röda höstfärger och dess förunderliga sätt att klättra överallt samt den där gamla kaprifolsorten som doftar underbart under sommarkvällarna...

Citera
          Krolliljan
          Inlägg 17-04-2008, 11:03
          Länk hit: #11

Medlem

Vet inte riktigt hur tätt du ska sätta dem men ska de täcka bra redan nerevid får du nog sätta dem med inte alltför stort mellanrum. Det är nog bra att sätta de som vissnar ner och ska klippas av, för sig(humle och rosenvial) så att de inte krånglar in sig för mycket i de andra.
          Jag har satt kaprifol och vildkaprifol ihop så att jag får blommor ( och doft) flera gånger.

--------------------

Citera
          Leia
          Inlägg 17-04-2008, 12:07
          Länk hit: #12

Medlem

Har funderat lite under dagen och har nog bestämt mig för att bara ta växter som inte böhöver klippas ned. Vildvin och kaprifol tillsammans lät fint, tror att det blir det...

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 17-04-2008, 20:10
          Länk hit: #13

Medlem

snälla ännu en gång humle behövs ej klippas ner varje vår .

vem har sagt det krolliljan att humle måste klippas ner ??

det som är kvar det vissna försvinner snabbt dels blåser och regnar ner på marken sedan är det borta till våren så har maskar och annat tat hand om det . plus växer humle över det snabbt om där skulle va gammalt kvar .

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/cannaba/humul/humulup.html

humle växer ju förvildad i sverige tror knappast att den klipps ner ,, lika så rosenvial jag ''klipper'' inte ner min och den trivs ändå .

snygga ''kottar'' finns både grön och gul/lime gröna sorter av humle ,, finns även brokbladig ett och flerårig ,, och ingen annan än humle kan täcka en vägg snabbare . ska man täcka långa ytor så är ju humle ett rba val dels så behöver man inte sätta dom tätt då dom växer snabbt och dels så täcker dom bra på kort tid ,, på en sommar kan dom växa upp till 5-12m .

Citera
          Leia
          Inlägg 18-04-2008, 04:31
          Länk hit: #14

Medlem

Ok jag litar på dig flaxss! smile.gif Då är alltså humle det absolut mest snabbväxande och jag behöver inte jobba med det!

Hur långt mellanrum mellan plantorna behöver jag på humlen? och om jag vill blanda med vildvin hur tätt ska jag sätta då?

Eller blir det kanske snyggast att hålla sig till en så att det blir enhetligt? g.gif

Vad jag velar!!!! biggrin.gif wacko.gif

Citera
          Krolliljan
          Inlägg 18-04-2008, 06:17
          Länk hit: #15

Medlem

Ja jag uttryckte mig kanske lite slarvigt. sad.gif Humlen och rosenvialen skiljer sig från de andra klätterväxterna jag nämnde genom att de vissnar ner varje höst. Liksom med andra växter som gör så, typ plymspireor, väljer man givetvis själv om man vill klippa bort det vissna eller låta det vara kvar och förmultna.
          Jag hade också "velat". Man vill ju gärna bli nöjd med resultatet.
          Här är en länk med lite mer information.

När du ska ha så långt som 10 m hade jag satt flera sorter. yes.gif

--------------------

Citera
          Leia
          Inlägg 18-04-2008, 10:02
          Länk hit: #16

Medlem

Tack för länken! smile.gif Fortsätter att vela ett par dagar till.... rolleyes.gif biggrin.gif Men undrar forfarande lite hur många plantor jag kan räkna med kommer att få plats ungefär....

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-04-2008, 21:20
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Krolliljan @ 18-04-2008, 06:17) *
          Ja jag uttryckte mig kanske lite slarvigt. sad.gif Humlen och rosenvialen skiljer sig från de andra klätterväxterna jag nämnde genom att de vissnar ner varje höst. Liksom med andra växter som gör så, typ plymspireor, väljer man givetvis själv om man vill klippa bort det vissna eller låta det vara kvar och förmultna.
          Jag hade också "velat". Man vill ju gärna bli nöjd med resultatet.
          Här är en länk med lite mer information.

När du ska ha så långt som 10 m hade jag satt flera sorter. yes.gif

jo jag vet att humle och rosenvial vissnar ner ,, men det som vissnar ner är oftast borta till våren eller täcks det av årets tillväxt . som jag sa dom behövs inte klippas ner . humle täcker väl och är nog en av dom som växer snabbast .

Citera
          netaave
          Inlägg 20-04-2008, 11:18
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Tycker du ska sätta kaprifol, den doftar underbart men måste ansas lite ibland för att inte bli gles nertill. Den går dessutom bra att odla här hos oss, 50 cm mellan plantorna om du vill ha den tät.
          Vad du än sätter får du nog räkna med att ansa lite första åren om den ska bli tät o fin ända nerifrån.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-04-2008, 17:59
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Flax påstår att man inte ska klippa ner humlen men jag påstår att man ska göra det. Det kommer upp nya skott nerifrån varje vår och det växer inget på de gamla rankorna och inte heller försvinner de gamla risiga rankorna av sig självt. Det är ju lite skillnad när de växer vilt i skogen men ska man ha dom vid en spalje så är det absolut snyggast att klippa ner den, höst eller vår spelar däremot inte så stor roll och det är inget mastodontjobb att göra det heller.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          netaave
          Inlägg 20-04-2008, 18:15
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (Stintan43 @ 20-04-2008, 18:59) *
          Flax påstår att man inte ska klippa ner humlen men jag påstår att man ska göra det. Det kommer upp nya skott nerifrån varje vår och det växer inget på de gamla rankorna och inte heller försvinner de gamla risiga rankorna av sig självt. Det är ju lite skillnad när de växer vilt i skogen men ska man ha dom vid en spalje så är det absolut snyggast att klippa ner den, höst eller vår spelar däremot inte så stor roll och det är inget mastodontjobb att göra det heller.

Klart man måste klippa ner de gamla rankorna, annars får man ju en massa torrt mitt i det nya fräscha

--------------------

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 18:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon