CITAT (tepa @ 30-04-2008, 09:02)

Ääh, sjuttsingen Åsa. Inte sa hon något i butiken, heller. Jag som hade så mycket Aklejor. Aklejorna heter :Japansk Akleja, White Angel, Akleja Miss M. I Huish, Akleja Winky Double Red-White och Akleja Mckana Giants. Vet du hur det är med dom? Men jag får väl vänta då. Har ju så mycket annat. Hoppas VERKLIGEN att det mesta blommar i sommar redan. Läste sen närmare på Rosenkragens fröpåsar, att de blommar först sommarn efter. Ordet "kallstratifiering" har en oerfaren odlare som jag aldrig hört.
Tepa
Kollade i Tom Clothiers databas de här råden ger han om sådd av akleja:
Japansk akleja = A. flabellata: Sow at Max. 5ºC (41ºF), germination irregular, often several months
Akleja Mckana Giants = Aquilegia × cultorum (hette A. caerulea förut): Sow at 20ºC (68ºF), germination slow may take several months
Akleja Winky Double Red-White = A. vulgaris: Sow at Max. 5ºC (41ºF), germination irregular, often several months
De andra Aklejorna har jag inte hittat vilket vetenskapligt namn de har, Tom Clothiers listor bygger på att man har det vetenskapliga namnet.
Om du har de vetenskapliga namnen kan du titta i perenna listan som du hittar här:
http://tomclothier.hort.net/page02.html