Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Erfarenhetstråd Nemaslug, Användare delar med sig av sina erfarenheter
          Solstorm
          Inlägg 30-04-2008, 10:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Nu startar jag en tråd där jag hoppas att alla som använder nemaslug vill dela med sig av sina erfarenheter. Ex om hur vi försöker hålla nematoderna vid liv så länge som möjligt, om vi försöker att föröka och sprida dem mer osv.

Min första erfarenhet: Fick dem med posten idag. Hämtade in dem kl 11, de har legat max en halvtimma i brevlådan. Det fanns med en kylpåse och paketen var inpackad med isolerande papperstrimlor. Ändå var det bara nätt och jämt svalt i paketen. Det hade nog varit mindre lyckat om den hade fått ligga kvar i brevlådan till eftermiddagen. Mörk brevlåda och solen gassar.

Råd nummer 1: Passa leveransen så du får in den snabbt i kylskåpet så att den inte hinner bli kokt i brevlådan.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 8)
          lena:-)
          Inlägg 01-05-2008, 19:53
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 440
          Medlem nr: 3 110

Plockat 5 stycken storlek mellan ikväll.... de första sniglarna som visat sig på "öppen mark". Är kanske den storlek på snigel som nematoderna inte rår på.....nematoderna har inte varit i jorden en vecka ännu.

--------------------
          ”Saliga äro de som inte väntar sig något alls av livet, ty de skola icke bli besvikna.”
          citat från "farmor Levengood"

Citera
          Gundei
          Inlägg 02-05-2008, 14:17
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 15 736

Tack Solstorm för tråden, den är högaktuell. Tänker leta efter säljare inom bilavstånd 15-20 mil så jag kan hämta själv.

Gunde i Tingsryd.

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 02-05-2008, 19:37
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Beställde Nemaslug från Bionema idag. I sista stund kanske, vi gick en promenad innan och såg då att sniglarna börjar ta sig fram nu. Hoppas de levererar snabbt (erfarenheter?) och att nematoderna överlever frakten.

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Solstorm
          Inlägg 15-05-2008, 08:44
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Har haft nemaslug ett tag nu men pga torkan så vet jag inte om de fungerar eller inte. Här är fnösketorrt ute sedan länge nu. Jag vattnar där jag spridit nematoder för att hålla dem vid liv. Torkan gör att jag inte ser en endaste snigel av de minsta storlekarna. Ibland kommer det någon större snigel. Den delar jag i mindre bitar för att mata nematoderna så de hålls vid liv.

Hur har det gått för er andra?

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 15-05-2008, 15:34
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Jag har inte vattnat ut dem än, inväntar regn.

Snäll brevbärare jag har förresten, han såg lappen på paketet om att de ska in i kylskåp direkt när man fått dem, och tutade så jag kom ut och hämtade paketet direkt istället för att lägga det i brevlådan wub.gif

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          torvan
          Inlägg 21-05-2008, 14:50
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 717
          Medlem nr: 2 955

Inte en enda snigel på komposten trots det blöta vädret yahoo.gif torvan

Citera
          KURT
          Inlägg 21-05-2008, 17:11
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Följer det med instruktioner? Att de är känsliga för torka och UV-ljus? Så att man bör vattna med dem på kvällen, eller när det är mulet. Att de bara har effekt på mindre sniglar, så att man bara skall vattna där de lägger ägg eller övervintrar.

Citera
          Viveka
          Inlägg 21-05-2008, 17:41
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 247
          Medlem nr: 3 673

Vad som bekymrar mig med nematoderna är att man tydligen måste lokalisera sniglarna först innan man vattnar. Men om jag ändå hittar dem, kan jag ju lika gärna klippa itu dem som vanligt.

Och jag hittar sniglar på de konstigaste ställen, det är ingen rim och reson i förekomsten. I komposten, där de sägs vilja hålla till, ser jag ytterst sällan några, däremot förekommer de i massor på asfaltvägar och på mina påskliljor.

Snigelgift och ölfällor letar de sig ju själva fram till, men hur ska man veta var man ska vattna? Medlet är ju inte gratis precis.

--------------------
          Viveka i Alingsås

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 06:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon