God doft har olika doftolvon, såsom viburnum juddiii höjd 1-2 m härdig zon 4, blommar normalt i maj zon 3-4, skall inte klippas, har ett rundat växtsätt men växtsättet är ganska glest och man skall vara försiktig med att plantera för många på ett och samma ställe, de doftar för mycket. Välj något annat ( jag tycker att olvon får vara i en samplantering där den får stå för doften under maj månad, räcker med ett ex).
Schersmin, är definitivt ett val och här finns det många olika sorter att välja mellan. De gamla hederliga schersminerna blommar i juli och bra gör du om du tar bort gamla (grova grenar, med jämna mellanrum) schersminen behöver beskäras (stubbas) ibland, kan ta ca 10 år. Jag tycker om dess överhängade växtsätt och det är definitivt en växt som är värd att odla.
Det finns också mera lågväxande schersminer, såsom, Philadelphus X polyanthus "Mont Blanc" 1-2 m, härdig zon 5, näringsrik jord, sol till halvskugga. Små oansenliga blommar som ger ifrån sig otrolig doft, busken isäg är inte speciellt tillltalade. Själv har jag inte lagt märke till att den doftar så gott som det skrivs om den, men det kan bero på att den är för "ny" på växtplatsen. Doftar gott gör: Doftolvon, Schersmin, kaprifol.......................... och sen vill jag ha hjälp av er andra
--------------------
zon 3-4
|