|
Ang klimathot |
|
|
Netha
|
16-05-2008, 19:55
|
Gäster

|
Undras varför det mest pratas om att höja bensinpriset för att spara på miljön? Varför aldrig ens föra flyget på tal? Kan det kanske bero på att de styrande själv anlitar flyget alltsomoftast, både i tjänsten och privat (semesterresor till fjärran länder)?
Varför pratar ingen om rally-/crosstävlingar runtom i världen... hur mycket spyr den ut? Flyguppvisningar? Vatten på flaska? Kanske för att de styrande själva alltid har minst en flaska framför sig vid alla möten. Rena rama vansinnet att vi som har världens bästa vattenkvalitet i våra kranar ska köpa gammalt vatten på flaska... vatten som fraktats hit från olika länder.
Inte ett ord om sopor som köps & säljs och fraktas fram o tillbaka i dieselbilar från land till land inom Europa. Det senaste ... att bensinen borde höjas till minst 27kr/l .. är det dummaste jag hört. Pappersvändare ... som inte har en hum om hur det verkliga livet ser ut bortom sin egen horisont ... som sitter i fina kontor i hufvudstaden och spyr ur sig en massa galenskaper.
Skicka dem till glesbygd där bussen går en tur o retur/vardagar men ingen på lör-sön- helgdagar eller sommarlov.
|
|
|
|
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
16-05-2008, 19:58
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem sedan: 20-06-2007
Medlem nr: 11 124

|
Jag hörde på vetenskapsradion idag att konstgödsel ökar den globala uppvärmningen. Man gör konstgödsel av luftens kväve bl a och på något sätt bildas det lustgas som är en sk växthusgas.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
Netha
|
16-05-2008, 20:03
|
Gäster

|
CITAT (MimmiH @ 16-05-2008, 20:58)  Jag hörde på vetenskapsradion idag att konstgödsel ökar den globala uppvärmningen. Man gör konstgödsel av luftens kväve bl a och på något sätt bildas det lustgas som är en sk växthusgas. Finns det öht något som inte ökar den globala uppvärmningen ... menar ... utöver det som de styrande själva har behov av/använder.
|
|
|
|
|
16-05-2008, 20:14
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem sedan: 02-01-2006
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Netha @ 16-05-2008, 20:55)  Undras varför det mest pratas om att höja bensinpriset för att spara på miljön? Varför aldrig ens föra flyget på tal? Kan det kanske bero på att de styrande själv anlitar flyget alltsomoftast, både i tjänsten och privat (semesterresor till fjärran länder)?
Varför pratar ingen om rally-/crosstävlingar runtom i världen... hur mycket spyr den ut? Flyguppvisningar? Vatten på flaska? Kanske för att de styrande själva alltid har minst en flaska framför sig vid alla möten. Rena rama vansinnet att vi som har världens bästa vattenkvalitet i våra kranar ska köpa gammalt vatten på flaska... vatten som fraktats hit från olika länder.
Inte ett ord om sopor som köps & säljs och fraktas fram o tillbaka i dieselbilar från land till land inom Europa. Det senaste ... att bensinen borde höjas till minst 27kr/l .. är det dummaste jag hört. Pappersvändare ... som inte har en hum om hur det verkliga livet ser ut bortom sin egen horisont ... som sitter i fina kontor i hufvudstaden och spyr ur sig en massa galenskaper.
Skicka dem till glesbygd där bussen går en tur o retur/vardagar men ingen på lör-sön- helgdagar eller sommarlov. Fast de flesta punkter du har tagit upp har man ju faktiskt velat göra något åt men det saknades politisk vilja så någon flygskatt verkar inte bli aktuellt nu.
--------------------
|
|
|
|
Netha
|
16-05-2008, 20:19
|
Gäster

|
CITAT (Markus_H @ 16-05-2008, 21:14)  Fast de flesta punkter du har tagit upp har man ju faktiskt velat göra något åt men det saknades politisk vilja så någon flygskatt verkar inte bli aktuellt nu. Just det ... politisk vilja saknas. Någon som blev överraskad?
|
|
|
|
|
16-05-2008, 20:24
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem sedan: 15-04-2005
Medlem nr: 5 448

|
Problemet är att det inte går att beskatta internationella flygtransporter lika lätt. Lägg skatt på Landvetter, och alla åker från Kastrup. Lägg in hög skatt i hela EU (osannolikt), då åker vi från Gardermoen. Däremot borde givetvis inrikesflyget kunna beskattas hårt. Det subventioneras ju idag kraftigt. Var det inte i Rapport som de avslöjade att nån liten regionalflygplats fick så mycket stöd att det hade varit billigare för kommunen om alla resenärer fick åka TAXI till Stockholm? Men visst, gör man 1 utlandsresa till medelhavet med flyg så bränner man väl hela sin årskvot av koldioxidutsläpp. Så då gäller det att cykla eller gå resten av året och endast äta rovor och egenodlade potäter....  Sen är det säkert så att det är politiskt självmord att kräva att flygresor till medelhavet ska kosta 30000 per person. Inte för att politikerna själva skulle drabbas (de låter skattebetalarna pröjsa) utan för att Medel-Svensson vant sig vid att det är billigt att åka utomlands. Nej, eldrivna propellerplan (bränsleceller kanske), luftskepp, eller liknande, där är framtiden...bort med flygande fossilödlor.
Redigerat av Pirum: 16-05-2008, 20:26
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
Netha
|
16-05-2008, 20:31
|
Gäster

|
CITAT (Pirum @ 16-05-2008, 21:24)  Problemet är att det inte går att beskatta internationella flygtransporter lika lätt. Lägg skatt på Landvetter, och alla åker från Kastrup. Lägg in hög skatt i hela EU (osannolikt), då åker vi från Gardermoen. Däremot borde givetvis inrikesflyget kunna beskattas hårt. Det subventioneras ju idag kraftigt. Var det inte i Rapport som de avslöjade att nån liten regionalflygplats fick så mycket stöd att det hade varit billigare för kommunen om alla resenärer fick åka TAXI till Stockholm? Men visst, gör man 1 utlandsresa till medelhavet med flyg så bränner man väl hela sin årskvot av koldioxidutsläpp. Så då gäller det att cykla eller gå resten av året och endast äta rovor och egenodlade potäter....  Sen är det säkert så att det är politiskt självmord att kräva att flygresor till medelhavet ska kosta 30000 per person. Inte för att politikerna själva skulle drabbas (de låter skattebetalarna pröjsa) utan för att Medel-Svensson vant sig vid att det är billigt att åka utomlands. Nej, eldrivna propellerplan (bränsleceller kanske), luftskepp, eller liknande, där är framtiden...bort med flygande fossilödlor. Ja det är just det ... Inte gå in på något som drabbar en själv (styrande) el mina nära (som vant sig vid en tur o retur Thailand/år. Tror faktiskt att politikerna skiter i "medelsvensson" .. det närmasete "verkliga livet-människor" de kommer .. är släkt o vänner, som de så klart inte vill ska drabbas av extra skatter o dyl.
|
|
|
|
|
16-05-2008, 20:33
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem sedan: 02-01-2006
Medlem nr: 6 891

|
Jag tror att ett bensinpris på 27 Kr/ liter snart är en realitet ändå. Nu är bensinen rekorddyr och det beror inte på skatten utan på världsmarknadspriset. Oljan är ändlig och kommer från politiskt instabila regioner (utom Norge då) där det politiska läget snabbt kan svänga vilket direkt avspeglas på priset. Alla tjänar på att vi bryter det beroendet.
--------------------
|
|
|
|
|
16-05-2008, 20:35
|

Medlem
Antal inlägg: 2 009
Medlem sedan: 15-03-2005
Medlem nr: 5 169

|
27:-/liter för bensinen är ett mycket effektivt medel att ta död på glesbygden......... ingen eller obetydlig kollektivtrafik ,få kommer att ha råd att köra bil till jobbet...... hur skall det då gå att driva företag i glesbygd eller i norrlandslänen om arbetarna inte kan ta sig tlll jobbet blir som 1800-talet, cyckel, till fots eller spark varför är det Sverige som ska spara mest och alltid vara bäst?????????????
--------------------
Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
16-05-2008, 20:38
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem sedan: 31-07-2005
Medlem nr: 6 274

|
Instämmer i TS "varför" och tillägger; Varför nämns det så sällan att köttindustrin är en stor miljöbov? http://www.klimathotet.net/
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
16-05-2008, 20:40
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem sedan: 02-01-2006
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Whiskuchi @ 16-05-2008, 21:38)  Instämmer i TS "varför" och tillägger; Varför nämns det så sällan att köttindustrin är en stor miljöbov? http://www.klimathotet.net/Därför att det är ganska omtvistat. Kor släpper inte ut fossila klimatgaser utan det är ju en nedbrytningsprodukt från biomassa vilken recirkuleras. risodlingar släpper oxå ut massa metan. CITAT (titti49zon6 @ 16-05-2008, 21:35)  27:-/liter för bensinen är ett mycket effektivt medel att ta död på glesbygden......... ingen eller obetydlig kollektivtrafik ,få kommer att ha råd att köra bil till jobbet...... hur skall det då gå att driva företag i glesbygd eller i norrlandslänen om arbetarna inte kan ta sig tlll jobbet blir som 1800-talet, cyckel, till fots eller spark varför är det Sverige som ska spara mest och alltid vara bäst????????????? Varför kan inte glesbygdsbor köra miljöbil då?
--------------------
|
|
|
|
|
16-05-2008, 20:42
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem sedan: 31-07-2005
Medlem nr: 6 274

|
CITAT (Markus_H @ 16-05-2008, 21:40)  Därför att det är ganska omtvistat. Kor släpper inte ut fossila klimatgaser utan det är ju en nedbrytningsprodukt från biomassa vilken recirkuleras. risodlingar släpper oxå ut massa metan. Nu är det inte bara utsläpp av växthusgaser som avses utan även skövling av regnskog och slöseriet med vatten
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
16-05-2008, 20:44
|

Medlem
Antal inlägg: 2 009
Medlem sedan: 15-03-2005
Medlem nr: 5 169

|
.....en del kör miljöbil men det är ju inte heller så bra för miljön och inte för dom stackarna som ska se till att det finns miljöbränsle och sen har inte alla råd att köpa en ny bil
--------------------
Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
Netha
|
16-05-2008, 20:45
|
Gäster

|
CITAT (titti49zon6 @ 16-05-2008, 21:35)  27:-/liter för bensinen är ett mycket effektivt medel att ta död på glesbygden......... ingen eller obetydlig kollektivtrafik ,få kommer att ha råd att köra bil till jobbet...... hur skall det då gå att driva företag i glesbygd eller i norrlandslänen om arbetarna inte kan ta sig tlll jobbet blir som 1800-talet, cyckel, till fots eller spark varför är det Sverige som ska spara mest och alltid vara bäst????????????? Instämmer i varje ord.
|
|
|
|
|
16-05-2008, 20:48
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem sedan: 02-01-2006
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Whiskuchi @ 16-05-2008, 21:42)  Nu är det inte bara utsläpp av växthusgaser som avses utan även skövling av regnskog och slöseriet med vatten regnskogen skövlas tyvärr på grund av att vi äter glass och margarin med.
--------------------
|
|
|
|
Netha
|
16-05-2008, 20:53
|
Gäster

|
CITAT (Markus_H @ 16-05-2008, 21:33)  Jag tror att ett bensinpris på 27 Kr/ liter snart är en realitet ändå. Nu är bensinen rekorddyr och det beror inte på skatten utan på världsmarknadspriset. Oljan är ändlig och kommer från politiskt instabila regioner (utom Norge då) där det politiska läget snabbt kan svänga vilket direkt avspeglas på priset. Alla tjänar på att vi bryter det beroendet. Men snälla! Nog vet väl du också att bensinpriset i vårt land till övervägande del består av skatter. Att komma med typiska "stadsborsfrågor" som ... Varför kan inte glesbygdsbor köra miljöbil då? Det spär ju bara ytterligare på uppfattning glesbygdsbor har om "pappersvändare i storstan". Hur många storstadsbor kör miljöbil? Hur många storstadsbor skulle komma i tid till sitt jobb och hem på em... om bussen gick 07.20 mån - fred och em turen hem gick 16.30? Det är realitet för en stor del av Sveriges befolkning.
|
|
|
|
|
16-05-2008, 20:59
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem sedan: 15-04-2005
Medlem nr: 5 448

|
Det tar tid att ställa om från förbränningsmotorer (bensin, diesel, etanol) till mindre miljöskadliga alternativ - i praktiken elmotordrivna bilar. Tror nog att stadsborna (som jag själv till stor del är) får ställa om först, eftersom elbilar lämpar sig väldigt bra för städer och tät trafik medan däremot förbränningsmotorer är ett elände i köer. Men för att få riktig fart på det kanske krävs förbud för försäljning av förbränningsmotorbilar från, tja, 2012 eller något. Vi ska ju inte ställa orealistiska krav. Att slå mot ursprunget (nybilsförsäljningen) är bättre om man snabbt vill förändra fordonsparken. En ny BMW kostar ca 50kr/mil att köra idag, med dagens bensinpris. Om bensinen blir en tia dyrare, och det kostar 60kr/mil istället, skulle BMW-ägaren då ställa bilen i garaget och ta bussen? Nej, vi måste styra bort från förbränningsmotorer på ett riktigt effektivt sätt : förbud mot nyförsäljning.
Redigerat av Pirum: 16-05-2008, 21:00
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
16-05-2008, 21:03
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem sedan: 02-01-2006
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Netha @ 16-05-2008, 21:53)  Men snälla! Nog vet väl du också att bensinpriset i vårt land till övervägande del består av skatter.
Att komma med typiska "stadsborsfrågor" som ... Varför kan inte glesbygdsbor köra miljöbil då? Det spär ju bara ytterligare på uppfattning glesbygdsbor har om "pappersvändare i storstan".
Hur många storstadsbor kör miljöbil? Hur många storstadsbor skulle komma i tid till sitt jobb och hem på em...
om bussen gick 07.20 mån - fred och em turen hem gick 16.30?
Det är realitet för en stor del av Sveriges befolkning. Prisuppgången har berott på världsmarknadspriset inte på skattehöjningar och den utvecklingen lär fortsätta. Jag kommer inte med "stadsborsfrågor" jag ville bara vända på resonemanget. Det är ju ingen nödvändighet att köra stor bensinslukande bil bara för att man bor i glesbygd.
--------------------
|
|
|
|
Netha
|
16-05-2008, 21:05
|
Gäster

|
CITAT (Pirum @ 16-05-2008, 21:59)  Det tar tid att ställa om från förbränningsmotorer (bensin, diesel, etanol) till mindre miljöskadliga alternativ - i praktiken elmotordrivna bilar. Tror nog att stadsborna (som jag själv till stor del är) får ställa om först, eftersom elbilar lämpar sig väldigt bra för städer och tät trafik medan däremot förbränningsmotorer är ett elände i köer. Men för att få riktig fart på det kanske krävs förbud för försäljning av förbränningsmotorbilar från, tja, 2012 eller något. Vi ska ju inte ställa orealistiska krav. Att slå mot ursprunget (nybilsförsäljningen) är bättre om man snabbt vill förändra fordonsparken. En ny BMW kostar ca 50kr/mil att köra idag, med dagens bensinpris. Om bensinen blir en tia dyrare, och det kostar 60kr/mil istället, skulle BMW-ägaren då ställa bilen i garaget och ta bussen? Nej, vi måste styra bort från förbränningsmotorer på ett riktigt effektivt sätt : förbud mot nyförsäljning. Tror jag inte att BMW-ägaren skulle göra. Däremot skulle jag, vars bil tar 0,6l/mil, tvingas ställa min bil i garaget och bli halvt isolerad eftersom bussen bara går vardagar med minst 1 tim mellan och inga turer på lör em-söndagar.
|
|
|
|
|
16-05-2008, 21:07
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem sedan: 31-07-2005
Medlem nr: 6 274

|
CITAT (Markus_H @ 16-05-2008, 21:48)  regnskogen skövlas tyvärr på grund av att vi äter glass och margarin med. Två fel gör ett rätt? Argumentationsfel.
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|