|
Full version: Ang klimathot
Undras varför det mest pratas om att höja bensinpriset för att spara på miljön? Varför aldrig ens föra flyget på tal? Kan det kanske bero på att de styrande själv anlitar flyget alltsomoftast, både i tjänsten och privat (semesterresor till fjärran länder)?
Varför pratar ingen om rally-/crosstävlingar runtom i världen... hur mycket spyr den ut? Flyguppvisningar? Vatten på flaska? Kanske för att de styrande själva alltid har minst en flaska framför sig vid alla möten. Rena rama vansinnet att vi som har världens bästa vattenkvalitet i våra kranar ska köpa gammalt vatten på flaska... vatten som fraktats hit från olika länder.
Inte ett ord om sopor som köps & säljs och fraktas fram o tillbaka i dieselbilar från land till land inom Europa. Det senaste ... att bensinen borde höjas till minst 27kr/l .. är det dummaste jag hört. Pappersvändare ... som inte har en hum om hur det verkliga livet ser ut bortom sin egen horisont ... som sitter i fina kontor i hufvudstaden och spyr ur sig en massa galenskaper.
Skicka dem till glesbygd där bussen går en tur o retur/vardagar men ingen på lör-sön- helgdagar eller sommarlov.
ängsvädd
16-05-2008, 19:58
Jag hörde på vetenskapsradion idag att konstgödsel ökar den globala uppvärmningen. Man gör konstgödsel av luftens kväve bl a och på något sätt bildas det lustgas som är en sk växthusgas.
CITAT (MimmiH @ 16-05-2008, 20:58)  Jag hörde på vetenskapsradion idag att konstgödsel ökar den globala uppvärmningen. Man gör konstgödsel av luftens kväve bl a och på något sätt bildas det lustgas som är en sk växthusgas. Finns det öht något som inte ökar den globala uppvärmningen ... menar ... utöver det som de styrande själva har behov av/använder.
Piccante
16-05-2008, 20:14
CITAT (Netha @ 16-05-2008, 20:55)  Undras varför det mest pratas om att höja bensinpriset för att spara på miljön? Varför aldrig ens föra flyget på tal? Kan det kanske bero på att de styrande själv anlitar flyget alltsomoftast, både i tjänsten och privat (semesterresor till fjärran länder)?
Varför pratar ingen om rally-/crosstävlingar runtom i världen... hur mycket spyr den ut? Flyguppvisningar? Vatten på flaska? Kanske för att de styrande själva alltid har minst en flaska framför sig vid alla möten. Rena rama vansinnet att vi som har världens bästa vattenkvalitet i våra kranar ska köpa gammalt vatten på flaska... vatten som fraktats hit från olika länder.
Inte ett ord om sopor som köps & säljs och fraktas fram o tillbaka i dieselbilar från land till land inom Europa. Det senaste ... att bensinen borde höjas till minst 27kr/l .. är det dummaste jag hört. Pappersvändare ... som inte har en hum om hur det verkliga livet ser ut bortom sin egen horisont ... som sitter i fina kontor i hufvudstaden och spyr ur sig en massa galenskaper.
Skicka dem till glesbygd där bussen går en tur o retur/vardagar men ingen på lör-sön- helgdagar eller sommarlov. Fast de flesta punkter du har tagit upp har man ju faktiskt velat göra något åt men det saknades politisk vilja så någon flygskatt verkar inte bli aktuellt nu.
CITAT (Markus_H @ 16-05-2008, 21:14)  Fast de flesta punkter du har tagit upp har man ju faktiskt velat göra något åt men det saknades politisk vilja så någon flygskatt verkar inte bli aktuellt nu. Just det ... politisk vilja saknas. Någon som blev överraskad?
Problemet är att det inte går att beskatta internationella flygtransporter lika lätt. Lägg skatt på Landvetter, och alla åker från Kastrup. Lägg in hög skatt i hela EU (osannolikt), då åker vi från Gardermoen. Däremot borde givetvis inrikesflyget kunna beskattas hårt. Det subventioneras ju idag kraftigt. Var det inte i Rapport som de avslöjade att nån liten regionalflygplats fick så mycket stöd att det hade varit billigare för kommunen om alla resenärer fick åka TAXI till Stockholm? Men visst, gör man 1 utlandsresa till medelhavet med flyg så bränner man väl hela sin årskvot av koldioxidutsläpp. Så då gäller det att cykla eller gå resten av året och endast äta rovor och egenodlade potäter....  Sen är det säkert så att det är politiskt självmord att kräva att flygresor till medelhavet ska kosta 30000 per person. Inte för att politikerna själva skulle drabbas (de låter skattebetalarna pröjsa) utan för att Medel-Svensson vant sig vid att det är billigt att åka utomlands. Nej, eldrivna propellerplan (bränsleceller kanske), luftskepp, eller liknande, där är framtiden...bort med flygande fossilödlor.
CITAT (Pirum @ 16-05-2008, 21:24)  Problemet är att det inte går att beskatta internationella flygtransporter lika lätt. Lägg skatt på Landvetter, och alla åker från Kastrup. Lägg in hög skatt i hela EU (osannolikt), då åker vi från Gardermoen. Däremot borde givetvis inrikesflyget kunna beskattas hårt. Det subventioneras ju idag kraftigt. Var det inte i Rapport som de avslöjade att nån liten regionalflygplats fick så mycket stöd att det hade varit billigare för kommunen om alla resenärer fick åka TAXI till Stockholm? Men visst, gör man 1 utlandsresa till medelhavet med flyg så bränner man väl hela sin årskvot av koldioxidutsläpp. Så då gäller det att cykla eller gå resten av året och endast äta rovor och egenodlade potäter....  Sen är det säkert så att det är politiskt självmord att kräva att flygresor till medelhavet ska kosta 30000 per person. Inte för att politikerna själva skulle drabbas (de låter skattebetalarna pröjsa) utan för att Medel-Svensson vant sig vid att det är billigt att åka utomlands. Nej, eldrivna propellerplan (bränsleceller kanske), luftskepp, eller liknande, där är framtiden...bort med flygande fossilödlor. Ja det är just det ... Inte gå in på något som drabbar en själv (styrande) el mina nära (som vant sig vid en tur o retur Thailand/år. Tror faktiskt att politikerna skiter i "medelsvensson" .. det närmasete "verkliga livet-människor" de kommer .. är släkt o vänner, som de så klart inte vill ska drabbas av extra skatter o dyl.
Piccante
16-05-2008, 20:33
Jag tror att ett bensinpris på 27 Kr/ liter snart är en realitet ändå. Nu är bensinen rekorddyr och det beror inte på skatten utan på världsmarknadspriset. Oljan är ändlig och kommer från politiskt instabila regioner (utom Norge då) där det politiska läget snabbt kan svänga vilket direkt avspeglas på priset. Alla tjänar på att vi bryter det beroendet.
titti49zon6
16-05-2008, 20:35
27:-/liter för bensinen är ett mycket effektivt medel att ta död på glesbygden......... ingen eller obetydlig kollektivtrafik ,få kommer att ha råd att köra bil till jobbet...... hur skall det då gå att driva företag i glesbygd eller i norrlandslänen om arbetarna inte kan ta sig tlll jobbet blir som 1800-talet, cyckel, till fots eller spark varför är det Sverige som ska spara mest och alltid vara bäst?????????????
Whiskuchi
16-05-2008, 20:38
Instämmer i TS "varför" och tillägger; Varför nämns det så sällan att köttindustrin är en stor miljöbov? http://www.klimathotet.net/
Piccante
16-05-2008, 20:40
CITAT (Whiskuchi @ 16-05-2008, 21:38)  Instämmer i TS "varför" och tillägger; Varför nämns det så sällan att köttindustrin är en stor miljöbov? http://www.klimathotet.net/Därför att det är ganska omtvistat. Kor släpper inte ut fossila klimatgaser utan det är ju en nedbrytningsprodukt från biomassa vilken recirkuleras. risodlingar släpper oxå ut massa metan. CITAT (titti49zon6 @ 16-05-2008, 21:35)  27:-/liter för bensinen är ett mycket effektivt medel att ta död på glesbygden......... ingen eller obetydlig kollektivtrafik ,få kommer att ha råd att köra bil till jobbet...... hur skall det då gå att driva företag i glesbygd eller i norrlandslänen om arbetarna inte kan ta sig tlll jobbet blir som 1800-talet, cyckel, till fots eller spark varför är det Sverige som ska spara mest och alltid vara bäst????????????? Varför kan inte glesbygdsbor köra miljöbil då?
Whiskuchi
16-05-2008, 20:42
CITAT (Markus_H @ 16-05-2008, 21:40)  Därför att det är ganska omtvistat. Kor släpper inte ut fossila klimatgaser utan det är ju en nedbrytningsprodukt från biomassa vilken recirkuleras. risodlingar släpper oxå ut massa metan. Nu är det inte bara utsläpp av växthusgaser som avses utan även skövling av regnskog och slöseriet med vatten
titti49zon6
16-05-2008, 20:44
.....en del kör miljöbil men det är ju inte heller så bra för miljön och inte för dom stackarna som ska se till att det finns miljöbränsle och sen har inte alla råd att köpa en ny bil
CITAT (titti49zon6 @ 16-05-2008, 21:35)  27:-/liter för bensinen är ett mycket effektivt medel att ta död på glesbygden......... ingen eller obetydlig kollektivtrafik ,få kommer att ha råd att köra bil till jobbet...... hur skall det då gå att driva företag i glesbygd eller i norrlandslänen om arbetarna inte kan ta sig tlll jobbet blir som 1800-talet, cyckel, till fots eller spark varför är det Sverige som ska spara mest och alltid vara bäst????????????? Instämmer i varje ord.
Piccante
16-05-2008, 20:48
CITAT (Whiskuchi @ 16-05-2008, 21:42)  Nu är det inte bara utsläpp av växthusgaser som avses utan även skövling av regnskog och slöseriet med vatten regnskogen skövlas tyvärr på grund av att vi äter glass och margarin med.
CITAT (Markus_H @ 16-05-2008, 21:33)  Jag tror att ett bensinpris på 27 Kr/ liter snart är en realitet ändå. Nu är bensinen rekorddyr och det beror inte på skatten utan på världsmarknadspriset. Oljan är ändlig och kommer från politiskt instabila regioner (utom Norge då) där det politiska läget snabbt kan svänga vilket direkt avspeglas på priset. Alla tjänar på att vi bryter det beroendet. Men snälla! Nog vet väl du också att bensinpriset i vårt land till övervägande del består av skatter. Att komma med typiska "stadsborsfrågor" som ... Varför kan inte glesbygdsbor köra miljöbil då? Det spär ju bara ytterligare på uppfattning glesbygdsbor har om "pappersvändare i storstan". Hur många storstadsbor kör miljöbil? Hur många storstadsbor skulle komma i tid till sitt jobb och hem på em... om bussen gick 07.20 mån - fred och em turen hem gick 16.30? Det är realitet för en stor del av Sveriges befolkning.
Det tar tid att ställa om från förbränningsmotorer (bensin, diesel, etanol) till mindre miljöskadliga alternativ - i praktiken elmotordrivna bilar. Tror nog att stadsborna (som jag själv till stor del är) får ställa om först, eftersom elbilar lämpar sig väldigt bra för städer och tät trafik medan däremot förbränningsmotorer är ett elände i köer. Men för att få riktig fart på det kanske krävs förbud för försäljning av förbränningsmotorbilar från, tja, 2012 eller något. Vi ska ju inte ställa orealistiska krav. Att slå mot ursprunget (nybilsförsäljningen) är bättre om man snabbt vill förändra fordonsparken. En ny BMW kostar ca 50kr/mil att köra idag, med dagens bensinpris. Om bensinen blir en tia dyrare, och det kostar 60kr/mil istället, skulle BMW-ägaren då ställa bilen i garaget och ta bussen? Nej, vi måste styra bort från förbränningsmotorer på ett riktigt effektivt sätt : förbud mot nyförsäljning.
Piccante
16-05-2008, 21:03
CITAT (Netha @ 16-05-2008, 21:53)  Men snälla! Nog vet väl du också att bensinpriset i vårt land till övervägande del består av skatter.
Att komma med typiska "stadsborsfrågor" som ... Varför kan inte glesbygdsbor köra miljöbil då? Det spär ju bara ytterligare på uppfattning glesbygdsbor har om "pappersvändare i storstan".
Hur många storstadsbor kör miljöbil? Hur många storstadsbor skulle komma i tid till sitt jobb och hem på em...
om bussen gick 07.20 mån - fred och em turen hem gick 16.30?
Det är realitet för en stor del av Sveriges befolkning. Prisuppgången har berott på världsmarknadspriset inte på skattehöjningar och den utvecklingen lär fortsätta. Jag kommer inte med "stadsborsfrågor" jag ville bara vända på resonemanget. Det är ju ingen nödvändighet att köra stor bensinslukande bil bara för att man bor i glesbygd.
CITAT (Pirum @ 16-05-2008, 21:59)  Det tar tid att ställa om från förbränningsmotorer (bensin, diesel, etanol) till mindre miljöskadliga alternativ - i praktiken elmotordrivna bilar. Tror nog att stadsborna (som jag själv till stor del är) får ställa om först, eftersom elbilar lämpar sig väldigt bra för städer och tät trafik medan däremot förbränningsmotorer är ett elände i köer. Men för att få riktig fart på det kanske krävs förbud för försäljning av förbränningsmotorbilar från, tja, 2012 eller något. Vi ska ju inte ställa orealistiska krav. Att slå mot ursprunget (nybilsförsäljningen) är bättre om man snabbt vill förändra fordonsparken. En ny BMW kostar ca 50kr/mil att köra idag, med dagens bensinpris. Om bensinen blir en tia dyrare, och det kostar 60kr/mil istället, skulle BMW-ägaren då ställa bilen i garaget och ta bussen? Nej, vi måste styra bort från förbränningsmotorer på ett riktigt effektivt sätt : förbud mot nyförsäljning. Tror jag inte att BMW-ägaren skulle göra. Däremot skulle jag, vars bil tar 0,6l/mil, tvingas ställa min bil i garaget och bli halvt isolerad eftersom bussen bara går vardagar med minst 1 tim mellan och inga turer på lör em-söndagar.
Whiskuchi
16-05-2008, 21:07
CITAT (Markus_H @ 16-05-2008, 21:48)  regnskogen skövlas tyvärr på grund av att vi äter glass och margarin med. Två fel gör ett rätt? Argumentationsfel.
CITAT (Markus_H @ 16-05-2008, 22:03)  Prisuppgången har berott på världsmarknadspriset inte på skattehöjningar och den utvecklingen lär fortsätta. Jag kommer inte med "stadsborsfrågor" jag ville bara vända på resonemanget. Det är ju ingen nödvändighet att köra stor bensinslukande bil bara för att man bor i glesbygd. Tror inte att alls många kör stora bensinslukande. Faktiskt så skulle prishöjning till 27kr/l göra att t.ex jag och mååånga med mig skulle sitta hemma helt isolerade.
CITAT (Netha @ 16-05-2008, 22:10)  Tror inte att alls många kör stora bensinslukande. Faktiskt så skulle prishöjning till 27kr/l göra att t.ex jag och mååånga med mig skulle sitta hemma helt isolerade. Ja redan nu är det svårt att få ekonomin att gå ihop eftersom vi pga av olika arbetstider och färdriktningar är tvungna att ha två bilar. Att cykla ett par mil på vintern är en omöjlighet...för mig i alla fall. Bussen går morgon och kväll till och från stan, men åt annat håll skulle det bli apostlahästarna...
CITAT (Markus_H @ 16-05-2008, 21:40)  Varför kan inte glesbygdsbor köra miljöbil då? CITAT (Netha @ 16-05-2008, 22:10)  Tror inte att alls många kör stora bensinslukande. Faktiskt så skulle prishöjning till 27kr/l göra att t.ex jag och mååånga med mig skulle sitta hemma helt isolerade. Jag tror inte det är så många bensinslukande monster som tuffar omkring på vägarna när man har tio mil eller mer tor till jobbet varje dag. Kostar det 30.000 eller mer redan nu att ta sig till jobbet ser man nog till vilken bil man har. Däremot kan det reta ihjäl mig när dom som förestår skidbackarna och internationella tävlinga klagar på våra vintrar men sen kör snökanoner hela dagarna för att få snö i backar och spår. Tala om waist. Vessla upp och vessla ner för turisten.
Ja, nu får man nog snart be gubben säga upp sig. Han har 7 mil enkel väg på jobbet och inte skuggan av en chans att kunna åka buss... Enda trösten är väl att inte jag jobbar kvar i samma by längre...
theseraphim
16-05-2008, 22:40
sen måste ju totalopinionen vara med för svenska folket vll hjälpa miljön men inte så att vi drabbas negativt. kan inte tvinga oss att sluta köra bil när kollektivtrafiken är usel på landsbygden, Bioetanol är föresten rena bluffen(...smutsiga bluffen). Bensinpriset beror på skatter och i huvudsak på att OPEC för tillfället producerar mindre för att helt enkelt tjäna mer plus lite beroende på dollarraset så det är ingen brist som gör priset än utan snikenhet från OPEC. Förstår inte varför sverige skall gå först jämnt o ständigt och vara någon form av lekstuga. Hörde en rolig fundering från någon klimatforskare att om vi skulle bygga ut kollektivtrafiken till max så den är maxad i hela riket så skulle det behövas typ 100000 mindre bilar för att kompensera de drastiska höjda utsläppen från den. Sedan måste vi nog bli bättre på att ifrågasätta infon vi får ta tex det att många franska förespråkare o forskare som vill ha mycket mer bioetanol i EU får möe pengar från jordbruksverket i frakrike som spås bli den största etanoltillverkaren i EU om ex antal år dvs ett enormt vinstintresse.
Piccante
17-05-2008, 00:40
CITAT (theseraphim @ 16-05-2008, 23:40)  sen måste ju totalopinionen vara med för svenska folket vll hjälpa miljön men inte så att vi drabbas negativt. kan inte tvinga oss att sluta köra bil när kollektivtrafiken är usel på landsbygden, Bioetanol är föresten rena bluffen(...smutsiga bluffen). Bensinpriset beror på skatter och i huvudsak på att OPEC för tillfället producerar mindre för att helt enkelt tjäna mer plus lite beroende på dollarraset så det är ingen brist som gör priset än utan snikenhet från OPEC. Förstår inte varför sverige skall gå först jämnt o ständigt och vara någon form av lekstuga. Hörde en rolig fundering från någon klimatforskare att om vi skulle bygga ut kollektivtrafiken till max så den är maxad i hela riket så skulle det behövas typ 100000 mindre bilar för att kompensera de drastiska höjda utsläppen från den. Sedan måste vi nog bli bättre på att ifrågasätta infon vi får ta tex det att många franska förespråkare o forskare som vill ha mycket mer bioetanol i EU får möe pengar från jordbruksverket i frakrike som spås bli den största etanoltillverkaren i EU om ex antal år dvs ett enormt vinstintresse. Det värsta är ju att alla resonerar så, ingen vill vara först med något som kan vara det minsta besvärligt. Om ingen är beredd att göra den minsta uppoffring så lär ju inget hända utan då står man och stampar på samma ställe. Att man ser det som nödvändigt att höja skatten på fossila drivmedel är pga att det idag inte finns någon incitament för att förändra utbudet av alternativa drivmedel. Det är inte lönande nog att sälja gas, el och hybridbilar idag eftersom marknaden är för liten och bensinen för billig i förhållande till alternativen.
ängsvädd
17-05-2008, 06:42
CITAT (Markus_H @ 17-05-2008, 01:40)  Det värsta är ju att alla resonerar så, ingen vill vara först med något som kan vara det minsta besvärligt. Om ingen är beredd att göra den minsta uppoffring så lär ju inget hända utan då står man och stampar på samma ställe. ..... Håller helt med. Många verkar inte ha förstått hur akut det är att minska utsläppen av växthusgaser, man kan inte stå och vänta på att andra ska vara först. Det är bara att inse att bensinen kommer att bli dyrare allt eftersom tillgången minskar och försvinna som drivmedel, olja är ju en ändlig resurs. Volvo föreslog att inga bensindrivna bilar ska tillverkas längre. Det spelar ingen roll om man bor i stan eller i glesbygd, alla borde ta sitt ansvar och inte köra på bensin. Och när man byter bil välja en miljöbil.
Aqvakul
17-05-2008, 06:51
Problemet är att just nu så är allt fokus på etanolbilar - vilket knappast är något långsiktigt hållbart koncept
CITAT (Aqvakul @ 17-05-2008, 07:51)  Problemet är att just nu så är allt fokus på etanolbilar - vilket knappast är något långsiktigt hållbart koncept Precis! Det känns ju inte som att etanol är något bra alternativ. I Brasilien t ex skövlar man regnskogen för att kunna odla sockerrör och tillverka etanol. Hur korkat är det? Man odlar alltså inte ens mat på dessa skövlade områden!! Det enda rätta är att få igång tillverkningen av bilmotorer som drivs av annat än fossila bränslen + etanol.
CITAT (Markus_H @ 16-05-2008, 21:33)  Jag tror att ett bensinpris på 27 Kr/ liter snart är en realitet ändå. Nu är bensinen rekorddyr och det beror inte på skatten utan på världsmarknadspriset. Oljan är ändlig och kommer från politiskt instabila regioner (utom Norge då) där det politiska läget snabbt kan svänga vilket direkt avspeglas på priset. Alla tjänar på att vi bryter det beroendet. En viktig poäng, oljan håller på att ta slut, enligt en del forskare räcker befintliga tillgångar max trettio år om vi behåller nuvarande konsumtion. En fördubbling av bensinpriset räcker inte långt om vi inte, vilket jag tror är troligt, snabbt ta fram andra sätt, t.ex el att driva våra bilar och flygplan med. Sen tror jag inte heller bensinpriset är något som politiker i förlängningen kan råda (jo,jag vet att drivmedel är hårt beskattade) över utan priset kommer att bestämmas av tillgång/efterfrågan. Gita CITAT (Markus_H @ 16-05-2008, 21:40)  Därför att det är ganska omtvistat. Kor släpper inte ut fossila klimatgaser utan det är ju en nedbrytningsprodukt från biomassa vilken recirkuleras. risodlingar släpper oxå ut massa metan. Varför kan inte glesbygdsbor köra miljöbil då? Sen är ju boeendet väldigt mycket billigare i glesbyggd, så det kanske jämnar ut sig. Gita
Lasse Lasse Liten
17-05-2008, 09:37
Kamrater, är det inte så att ekodriving har sin givna plats i debatten? Att man kör bil - javisst - men hur man kör tycker jag även det kan finnas viss poäng i. Dvs hur mycket mera koldioxid spyr en bil ut - även om den drar "lite" per mil - när man inte planerar hur köra in/ut i rondell eller inte planerar varje väjningskorsning med mycket god sikt i? Samt inte minst då bilar vid rödljus ligger i dragläge på 1:ans växel och ligger och kör framåt framåt och bolmar extra extra... Ja, det handlar då om förare som blir skyldiga till extra klimathot pga anti-ekodriving. Tyvärr precis lika vanligt som att tusentals bilar varje morgon kör ut ur garaget. Att bromsa ned och stå helt stilla för att sedan på 1:ans växel köra iväg även i situationer o korsningar där detta lätt skulle kunna undvikas är ett körsätt som spyr ut desto mer än om man "glider med" och utnyttjar bilens fart och omgivningens backar o krön! Det är kanske som många andra här anser egentligen inte särskilt märkligt att inte regering/vägverket omedelbart börjat göra insatser längs landets vägar angående denna problematik!!?? På de ställen där man uppmanar bilisterna att öka från 50-70 till 90 i direkt anslutning till kraftig stigning o då uppförsbacke startar - då 90-farten lätt hade kunnat uppnås på raksträckan hundratalet meter innan är ju i dagens läge ett stort skämt... Och att behöva närapå trycka gasen i botten i uppförsbacken blir då samma körstil som att köra snabbt o hetsigt o göra speediga omkörningar i svåra lägen. Man äventyrar sig själv, andra och miljön på samma bräde. (Jämför detta med att du är ute på cykeltur och i en kraftig uppförsbacke måste ställa dig på pedalerna och helt plötsligt öka farten.) Det är en svår situation vi befinner oss i, då varje gång man går ut i trädgården för att få en nypa frisk luft; så är man en miljöbov att man öht andas ut koldioxid...
Stadsborna kanske får sitta i städerna med sin skit och tugga ekomorötter som de odlat på fönsterbrädan, så kan vi som bor på landsbygden börja med självhushållning och byta tjänster och varor med varandra. En säck stenmalet mjöl för två får...
Jag måste erkänna att bensinpriset definitivt har fått mig att minska bensinförbrukningen. Jag kör samma sträckor, men har minskat förbrukningen rejält bara genom att börja fegköra - d.v.s hålla hastighetsbegränsningen. 90 på 90-väg o.s.v. Volvon som normalt drar 0.8 i snitt, men som jag allt som oftast har haft uppe på ca 1.0 ligger nu på 0.75.
Lasse Lasse Liten
17-05-2008, 11:56
CITAT (Grå @ 17-05-2008, 12:28)  Volvon som normalt drar 0.8 i snitt, men som jag allt som oftast har haft uppe på ca 1.0 ligger nu på 0.75. Innan hade vi Golf. Rekordet låg på 0.55, tank körd på landsväg 70-sträckor o lite inne i stan. Nu har vi Toyota Avensis. Snittar 0.65 blandad körning. Vår 2:a bil (pga våra jobb) är vår "bästabil" miljö med partikelfilter, Skoda Fabia. Den snittar runt 0.38. Men det är helt beroende hur man kör. När sambon rattar så snittar den 0.45-0.5. Jag brukar tänka landsväg även när jag kör inne i stan. Dvs långa siktförhållanden, lång framförhållning, ej tvära inbromsningar så långt det kan undvikas. Utnyttja motorbromsen i alla tänkbara lägen. Parkera på första bästa parkeringsplats å inte köra runt å leta o tro att man ska få en precis utanför "shoppingdörren". Generellt: Ju lägre växel - desto mera spyr du ut. Ligga och gneta på 1:an eller 2:an ska man undvika så mycket man kan!! På detta sätt avlastar man såväl miljö som plånbok. Sen kan man även tänka på att köra så lite som det bara går så klart.
Bilen spelar definitivt roll. Min förra Audi 100 med liten 90hk 4cyl-motor drog knappa 0.6 på motorvägen (och då körde jag inte med bensinpris i huvudet), min nuvarande identiska bil - men med större 5cyl-motor, drar ca 0.75 på motorvägen om jag är väldigt försiktig med gasen. Det är över 20% mer på samma väg och i lägre fart.
Att få en förbränningsmotor att bli effektiv är dock i praktiken omöjligt, om verkningsgraden är 25% eller 28% spelar liksom ingen större roll - mesta bränslet slösas bort ändå. Därför bör nya bilar inte få säljas om de bara har förbränningsmotor. Elmotor är grejen.
CITAT (Lasse Lasse Liten @ 17-05-2008, 12:56)  Vår 2:a bil (pga våra jobb) är vår "bästabil" miljö med partikelfilter, Skoda Fabia. Den snittar runt 0.38. Men det är helt beroende hur man kör. När sambon rattar så snittar den 0.45-0.5. 0.38 i bensinförbrukning... *dreglar lystet* Fast egentligen så vill jag ha en Austin Mini från sent 60-tal och det är ju inte så miljövänligt precis. Pyttebil med näst intill bensinmissbruksproblem...
CITAT (Grå @ 17-05-2008, 12:28)  ....vi som bor på landsbygden börja med självhushållning och byta tjänster och varor med varandra. En säck stenmalet mjöl för två får... Sådana tankar har jag också..., men det krävs mycket organisation för att kunna genomföra det! Och det är jag dålig på! Sen är det ju så att man måste nog ha in lite kontanter, vilket betyder jobb, vilket betyder att kunna ta sig till jobbet fast det inte finns buss, vilket betyder bil...
Myosotis
17-05-2008, 13:27
I princip håller jag med att bilkörningen måste minska och att höga bensinpriser är ett sätt att uppnå detta. Men det var lättare att tycka så när jag bodde i storstan och cyklade. Här ute är man verkligen beroende av bilen, det är 1 mil till närmsta busshållplats, och då är det bara en ökenbuss som går varannan vecka ungefär. Och ja, jag har en gammal volvo som drar mycket bensin, men jag har inte råd att byta bil eftersom jag inte har någon inkomst alls. Jag kör 3 mil i veckan, sen får det vara. Man blir verkligen isolerad pga bensinpriset. Miljöbilar tror jag inte mycket på. Sammanlagt (produktion, transporter...) släpper de flesta miljöbränslen ut mer koldioxid än bensinen gör, jag har för mig att biodiesel är det bästa. Även elen måste ju produceras först och även då släpps det ut en massa koldioxid. Man kan hoppas att bättre miljöbilar kommer snart, men som det är nu är de mest till för att lugna vårt och politikernas samvete. Alla måste naturligtvis göra vad de kan för att minska koldioxidutsläppen: köra så lite som möjligt, spara el, undvika flygresor... Men samtidigt kan jag inte annat än känna mig lite vanmäktig. Här sitter jag i skogen och odlar min egen potatis, jag åker aldrig på semester, jag köper närproducerat och ekologiskt, har inte råd att köra bil osv., så ärligt talat släpper jag nog inte ut så mycket, medan många andra, inte minst våra kära politiker, flyger kors och tvärs över landet, förbrukar en massa el osv., tänk bara på alla onödiga lysande reklamskyltar.
När det gäller folk som bor runt större städer, fixa så att det finns massor av infartsparkeringar och se till att de kollektiva transportmedlen, i rusningstrafik, går i skytteltrafik till och från stan så att man inte ens behöver tänka tanken tidtabell, man vet att när man ställer bilen så går det en buss till/från stan inom 5 minuter.
Myosotis
17-05-2008, 14:03
CITAT (Mollis @ 17-05-2008, 14:52)  När det gäller folk som bor runt större städer, fixa så att det finns massor av infartsparkeringar och se till att de kollektiva transportmedlen, i rusningstrafik, går i skytteltrafik till och från stan så att man inte ens behöver tänka tanken tidtabell, man vet att när man ställer bilen så går det en buss till/från stan inom 5 minuter. mycket vettig tanke, men det räcker inte, man måste också göra något åt alla lastbilstransporter. Ingen är villig att göra något åt det, för att det är så det fungerar idag. När jag bodde i Norrland och köpte tunnbröd och annat sånt typiskt norrländskt så kändes det först bra, det var ju närproducerat. Sen fick jag reda på att lagret fanns i Stockholm  , och även brödet som såldes i Norrland hade varit nere i Sthlm en sväng. Då måste det dessutom vara kylbilar för att brödet ska vara fryst hela vägen till butiken.
Elisabeth-Västkustkolonisten
17-05-2008, 14:05
CITAT (Mollis @ 17-05-2008, 14:52)  När det gäller folk som bor runt större städer, fixa så att det finns massor av infartsparkeringar och se till att de kollektiva transportmedlen, i rusningstrafik, går i skytteltrafik till och från stan så att man inte ens behöver tänka tanken tidtabell, man vet att när man ställer bilen så går det en buss till/från stan inom 5 minuter. Och inbrottstjuvar har ett paradis framför sig när dom kommer till pendelparkeringen. Fråga alla dom som parkerar i Kungälv, norr om Gbg, hur många som har haft inbrott...... Jag är emot all onödigt körande. Min sambo körde ju också i början till affären, men nu går han. Sedan jag gick härifrån ( när jag kunde gå bättre) när han gick till parkeringsplatsen. Jag var där förre honom, då tänkte han om. Det är så mycket onödigt körandet, det skall bort. Men inte skall man isolerar landsbygden. Hur man skall fixa det, jag då få jag nog tänka till lite. Alla boende som bor på landsbygden skall ha råd att åka till nästa samhälle, till sitt jobb osv Men samtidigt om jag tänker efter, om någon väljer att bosätta sig ut i skogen , varför skall alla vi andra skattebetalare betalar för det???? Svårt det här Elisabeth
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 17-05-2008, 15:05)  Men samtidigt om jag tänker efter, om någon väljer att bosätta sig ut i skogen , varför skall alla vi andra skattebetalare betalar för det???? Svårt det här
Elisabeth Kanske kan vara värt en slant för att slippa ha en enstörig skogsmulle som granne?
Myosotis
17-05-2008, 14:28
CITAT (Markus_H @ 16-05-2008, 21:48)  regnskogen skövlas tyvärr på grund av att vi äter glass och margarin med. kan du förklara?
Piccante
17-05-2008, 14:36
CITAT (Myosotis @ 17-05-2008, 15:28)  kan du förklara?  Man skövlar regnskog i sydostasien för att odla oljepalmer. Från oljeppalmen utvinner man olja till glass, margarin och biodiesel. http://www.goteborgsfria.nu/artikel/21484
CITAT (Markus_H @ 17-05-2008, 15:36)  Man skövlar regnskog i sydostasien för att odla oljepalmer. Från oljeppalmen utvinner man olja till glass, margarin och biodiesel. http://www.goteborgsfria.nu/artikel/21484Kanske skulle vi andra världen över som har andra möjligheter att tjäna pengar och har andra naturtillgångar betala "syrebidrag" till länderna som är täckta av regnskog. Det kan nog vara värt, tycker jag.
CITAT (Markus_H @ 17-05-2008, 15:36)  Man skövlar regnskog i sydostasien för att odla oljepalmer. Från oljeppalmen utvinner man olja till glass, margarin och biodiesel. http://www.goteborgsfria.nu/artikel/21484Fast all form av odling är ju ett ingrepp i naturen, vi här på det norra halvklotet har också brutit mark, förstört utskogar m.m för att skaffa oss en utkomst. Gita
Piccante
17-05-2008, 14:59
CITAT (Gita @ 17-05-2008, 15:45)  Fast all form av odling är ju ett ingrepp i naturen, vi här på det norra halvklotet har också brutit mark, förstört utskogar m.m för att skaffa oss en utkomst. Gita Fast upodlingen i sydostasien med oljepalm är ganska brutal mot naturen. Bland annat så har skogsbolag mutat sig fram för att få hugga i naturreservat och man bränner skog för att röja mark. Orangutangen är akut hotad redan och oljeplantagen tar mer mark för dem. Oljepalmsodlingen beror mkt på att företag som Unilever (Becel o Karlshamns mejeri mfl varumärken) vill ha billigt vegetabiliskt fett. Sedan började man dessutom göra biodiesel av palmolja fast den är miljömässigt sämre än bensin eftersom odlingen ger upphov till så stor klimatpåverkan! Förutom avskogning så bidrar oljepalmsodlingen till stora CO2 utsläpp från marken då man dikar ur våtmarker. Av Indonesiens totala utsläpp av växthusgaser beräknas oljepalmsodling stå för 20%. CITAT (Grå @ 17-05-2008, 15:45)  Kanske skulle vi andra världen över som har andra möjligheter att tjäna pengar och har andra naturtillgångar betala "syrebidrag" till länderna som är täckta av regnskog. Det kan nog vara värt, tycker jag. eller sluta köpa dåliga produkter som hotar deras natur.
CITAT (Markus_H @ 17-05-2008, 15:59)  eller sluta köpa dåliga produkter som hotar deras natur. Jovars, men du ju aldrig tvinga någon annan att inte tjäna pengar. Köper inte du, så köper någon annan. Har de inget behov av att skövla regnskog, utan istället får kosing för att ha den kvar - och vårda den (varje svensk fackpamps dröm, maximal lön för minimalt jobb) så minskar ju risken att de tar ner den ganska drastiskt. Har vi råd att bygga ut bredbandsnätet, så har vi nog råd att betala bidrag för att behålla regnskogarna intakta.
titti49zon6
17-05-2008, 15:20
Men samtidigt om jag tänker efter, om någon väljer att bosätta sig ut i skogen , varför skall alla vi andra skattebetalare betalar för det???? Svårt det här
Elisabeth [/quote]
en del kanske måste bo i " skogen" för att övriga befolkningen skall kunna leva ett behagligt liv, tänker på gruvarbetare, vattenkraftsarbetare, skogsarbetare m,fl som gör att det kommer in pengar till stadskassan .........men dessa är ju bara "tärande"???????????
en del kanske måste bo i " skogen" för att övriga befolkningen skall kunna leva ett behagligt liv, tänker på gruvarbetare, vattenkraftsarbetare, skogsarbetare m,fl som gör att det kommer in pengar till stadskassan .........men dessa är ju bara "tärande"??????????? [/quote]
Myosotis
17-05-2008, 15:20
CITAT (Markus_H @ 17-05-2008, 15:36)  Man skövlar regnskog i sydostasien för att odla oljepalmer. Från oljeppalmen utvinner man olja till glass, margarin och biodiesel. http://www.goteborgsfria.nu/artikel/21484aha. Ja, jag undviker palmolja så gott det går, men det står oftast bara "vegetabilisk olja". Biodiesel var alltså inte heller bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|