|
Mina fiskar är borta!, Dammen helt tom från ena dagen till den andra |
|
|
|
20-05-2008, 18:42
|

Medlem
Antal inlägg: 1 683
Medlem nr: 11 521

|
Jag är jätteledsen! Ena dagen har jag hela stimmet runt fötterna när jag matar dem - nästa dag är dammen tom. Och då menar jag tom - inte en skugga av en fisk ens. Verkar som om den blivit trålad... Mina 5 guldidar som var två år gamla nu och hade blivit hela 20 cm långa, och som brukat patrullera vattenytan i full fart med en massa tvära vändningar och "slag". Mina två gula slöjstjärtar som också blivit stora, med riktigt stora, fladdriga fenor och som tagit sig fram betydligt lugnare, på lite djupare vatten. Och de små ettåriga guldfiskarna i olika färger som föddes förra vintern och som man bara sett till då och då, eftersom de mest hölls i gömslena på en meters djup kring stenblocken i botten. Allihop bara puts väck, på en gång. Vad som har hänt har jag ingen aning om, men hade de blivit akut sjuka hade de väl flutit omkring halvdöda resp döda, innan kråkor och andra tagit hand om dem. Friska fiskar tror jag inte kråkorna rör, de hinner inte med. Inte en katt heller - den hade inte klarat det djupa. Fiskmåsar finns visserligen i trakten, men jag har aldrig sett nån vid min damm. Kanske en häger - det är faktiskt det enda alternativet jag kan tänka mig. Eftersom även de små som brukar gömma sig är borta, måste det varit någon med lång näbb som kommer åt överallt. Trist - de äldsta har varit med från början, klarat sig genom en nyanlagd damm och genom två vintrar - och så förvinner de bara så här. Så nu är det bara att börja om. Men om det nu är någon som tror detta är ett skafferi vill jag inte bara fylla på gotterna igen. Så hur ska jag se till att få ha mina fiskar i fred? Någon som har några bra tips?
--------------------
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
20-05-2008, 18:51
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
Jaadu.... Kan det vara en utter Du får hålla span, för jag tror att gottegrisen kommer tillbaka för påfyllning. Det enda jag kan tänka mej är ett nät som skydd, om det är en fågel vill säga.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
20-05-2008, 18:58
|

Medlem

|
Ja, jag tror också på nät. Men hur kul är det? Och vilket nät ska det vara? Sånt där blått, som man har i bärbuskarna? Usch så trist det här är.... Kan det vara någon samvetslös person som beundrat mina fiskar och numera har dem i sin egen damm? Den ligger ju ända ute vid vägen... Men nej, så illa kan det väl ändå inte vara...
--------------------
|
|
|
|
|
20-05-2008, 19:18
|

Medlem
Antal inlägg: 3 217
Medlem nr: 14 814

|
Det var fruktansvärt tråkigt Helen!
Du har ingen å, bäck eller älv i närheten? Tänkte om det kunde vara mink? Dom är ju helt otroligt duktiga på att äta upp all fisk.... Visst bor du lite avsides med skog omkring?
Ligger stenar och växter som det gjorde tidigare? Eller är det omrört? Tänkte bara på hur stor/liten åverkan på själva dammen som blivit...
Dom är väl rätt så snabba (?) om dom vill, de där fiskarna så det kanske skulle vara svårt, även om man är några personer, att fånga med håv i skrymslen och vrån utan att någon upptäcker och utan att det blir kaos i dammen...
Inget inlopp/utlopp där de kunnat tagit sig ut...?
Ja, det var spontant mina funderingar. Har inget förslag hur göra med ev nät. Håller med dig om att det inte blir "samma sak" med nät eller galler..
Hoppas du får tag i boven/bovarna samt kommer på hur du ska lösa det hela!
Lycka-Till-Kram från mig.
|
|
|
|
|
20-05-2008, 19:29
|
Medlem
Antal inlägg: 696
Medlem nr: 5 207

|
CITAT (HelenJ @ 20-05-2008, 19:58)  Usch så trist det här är.... Kan det vara någon samvetslös person som beundrat mina fiskar och numera har dem i sin egen damm? Den ligger ju ända ute vid vägen... Men nej, så illa kan det väl ändå inte vara...  Det var det första jag tänkte på när jag läste din sorgliga berättelse.  Det finns många som inte kan skilja på ditt och mitt. Här på vår gård har många nyplanterade och gamla växter grävts upp och försvunnit... Nu är det ju populärt med fiskar i damm... somliga kanske tycker det är enklare och billigare att "hitta" fiskarna utan kostnad.
--------------------
Birgitta i Sthlms-området zon 2 / 3 / 4 ???
|
|
|
|
|
20-05-2008, 19:31
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Häger?
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
20-05-2008, 19:34
|

Medlem

|
Hade besök av gräsänder innan jag upptäckte att fiskarna var borta - men de äter väl gräs?
--------------------
|
|
|
|
|
20-05-2008, 19:42
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Är det inte bättre att försöka skapa en djuphåla med stenar, där fiskarna kan gömma sig?
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
20-05-2008, 19:47
|

Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 20-05-2008, 20:42)  Är det inte bättre att försöka skapa en djuphåla med stenar, där fiskarna kan gömma sig? Om du läser överst i mitt inlägg ser du att jag har djuphåla på ca 1 m med stora stenblock. Så den hjälpte inte. CITAT (Myosotis @ 20-05-2008, 20:36)  Häger var min tanke också. Tråkigt. Det finns ju en förvildad minkstam, men 1 km från vattnet vet jag inte om de går. Om du ska sätta upp nät får du tänka på att fåglar kan fastna i det med benen eller runt halsen eller så. Men egentligen är det synd att täcka över; om där inte är annat vatten i närheten är det säkert många som anväder den för att dricka och kanske bada. Jag har massor med badgäster, så jag vill helst inte hindra dem - eller skada dem. Särskilt sädesärlorna kommer ofta. Jag har en kråka som använder både fontänen och vattenfallet som dricksautomat. Lite kul, men egentligen vill jag inte ha honom där...
--------------------
|
|
|
|
|
20-05-2008, 19:54
|

Medlem
Antal inlägg: 1 762
Medlem nr: 6 663

|
F*n vad trist... Var den en dag eller flera som gick mellan du såg dem o sedan inte? Jag skulle sätta mina pengar på fåglar.. Monaxe har problem med kråkor som haft hennes damm som smörgåsbord.. Idag såg jag att en kråka satt vid min damm..  men mästerjägarn (katten) såg kråkj****n först ... mycket flaxande blev det men mästerjägaren är ju lite ringrostig nu efter vintern så kråkj****n kom undan med nöd o näppe.... till nästa gång om han kommer  för han såg ju ingen fisk för det har jag inte än.. Tror att många fåglar är desperata för o få tag i mat till sina ungar, därav dammfiskande. Funderar på vad som är bästa knepet för o få ha sin fisk ifred....
--------------------
I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!! 
|
|
|
|
|
20-05-2008, 21:30
|

Medlem

|
Läste nånstans att om en häger kommer till dammen ger den sig inte av förrän där är tomt - så det var nog en häger ändå. Hittade en hägerskrämma på nätet - men vet inte om det är lyckat att duscha alla som går förbi på trottoaren. Kommer inte att kunna använda altanen heller då HägerskrämmaSka prova att spänna upp fiskelina, bättre och snyggare än nät som småfåglar kan fastna i. Och så får jag fundera på vilka nya fiskar jag ska skaffa. Helt klart guldid, de är både vackra och fartfyllda. Kanske vanlig id också, de är mer blåaktiga. Och så guldfisk förstås, i olika färger och varianter.
--------------------
|
|
|
|
|
20-05-2008, 21:48
|

Medlem
Antal inlägg: 3 217
Medlem nr: 14 814

|
Någon bulvan kanske skulle funka...? Uppsatt i ett träd bredvid eller någon käpp kanske...? Hittade tex den här på en hemsida för jakt. (obs! Lånad bild!) Med rörliga vingar...
|
|
|
|
|
20-05-2008, 21:48
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
 Stackare! Jag är nästan 100 på att det är häger som varit framme. Hägern tömde vår damm på fiskar för några år sedan. Vi hade guldfiskar och guldid som var några år gamla och rätt stora. Grannen hade sett hägern när den flög iväg en tidig morron. Men då var det redan försent. Vet hur du känner dej nu!
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
21-05-2008, 04:58
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
CITAT (Sussie F-Flower @ 20-05-2008, 21:48)  Någon bulvan kanske skulle funka...? Uppsatt i ett träd bredvid eller någon käpp kanske...?
Hittade tex den här på en hemsida för jakt. (obs! Lånad bild!)
Med rörliga vingar... Den kommer att locka dit arga kråkfåglar!
|
|
|
|
|
21-05-2008, 08:08
|

Medlem
Antal inlägg: 3 326
Medlem nr: 12 962

|
Så frukansvärt tråkigt för dej Helen, att mista alla fiskar på en gång, bedrövligt. Lider verkligen med dej.
Som Dragonlady sa i sitt inlägg har jag helt plötsligt fått enorma problem med kråkor. Aldrig haft problem med fåglar förut, trots att jag har både måsar och häger i omgivningen. Jag tror att jag klarat mej från ffa Häger (än så länge) tack vare att min rönnsumak "lutar" sej väldigt långt ut över dammen, samt en del annan växlighet som skymmer dammen uppifrån.
Men kråkorna...misstänker att det är samma kråka, eller ett par som fiskar i skift, dom har nämligen bo strax nedanför vårt hus. Vet inte hur många fiskar den/dom tagit fisk för mej, men vi har tagit kråkan på bar gärning ätandes fisk 2 gånger. Den återkommer efter ca 30 min för att fiska igen varje gång man skrämt bort den.
Gjorde genast ett försök med diverse snören spända över dammen som det hänger cd skivor, plastremsor och staniolremsor i, det fladdrar och blinkar hela tiden runt dammen tycker jag, ser ut som ett tivoli... men kråkan bryr sej inte ett skvatt...senste fångsten var efter mina skrämselsaker hängdes upp...
Om det är fågel som tagit din fisk är nog det enda alternativet nät, jag ska rigga nät idag.
Ser inte trevligt ut, men det gör inte "skrämmorna" heller.
Att kråkor bara tar sjuka fiskar tror jag inte riktigt helt stämmer, det är ruskigt envisa och klipska fåglar som lurpassar länge och väntar på rätt tillfälle. Nästa gång det kommer en kråka och vill dricka ur din damm, skräm bort den!
häger vill ha en klar vattenspegel tror jag att jag har läst, Maggan H har skrivit en tråd tidigare om fiskjagande fåglar, hittar inte den nu, men där stor det rätt mycket.
Hoppas att du ivarje fall får reda på vad som hänt, så du kan förebygga att samma sak händer igen, innan du skaffar nya fiskar.../Monica
--------------------
Monaxe zon 2 på västkusten
|
|
|
|
|
21-05-2008, 19:15
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
n00b-fråga från en som aldrig kommit närmare fiskar än barndomens guppy-akvarium: måste fiskarna kunna komma ända upp i vattenytan? Tänkte på ett nät någon centimeter under ytan, då syns det inte.
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|