|
Jag är jätteledsen! Ena dagen har jag hela stimmet runt fötterna när jag matar dem - nästa dag är dammen tom. Och då menar jag tom - inte en skugga av en fisk ens. Verkar som om den blivit trålad... Mina 5 guldidar som var två år gamla nu och hade blivit hela 20 cm långa, och som brukat patrullera vattenytan i full fart med en massa tvära vändningar och "slag". Mina två gula slöjstjärtar som också blivit stora, med riktigt stora, fladdriga fenor och som tagit sig fram betydligt lugnare, på lite djupare vatten. Och de små ettåriga guldfiskarna i olika färger som föddes förra vintern och som man bara sett till då och då, eftersom de mest hölls i gömslena på en meters djup kring stenblocken i botten. Allihop bara puts väck, på en gång. Vad som har hänt har jag ingen aning om, men hade de blivit akut sjuka hade de väl flutit omkring halvdöda resp döda, innan kråkor och andra tagit hand om dem. Friska fiskar tror jag inte kråkorna rör, de hinner inte med. Inte en katt heller - den hade inte klarat det djupa. Fiskmåsar finns visserligen i trakten, men jag har aldrig sett nån vid min damm. Kanske en häger - det är faktiskt det enda alternativet jag kan tänka mig. Eftersom även de små som brukar gömma sig är borta, måste det varit någon med lång näbb som kommer åt överallt. Trist - de äldsta har varit med från början, klarat sig genom en nyanlagd damm och genom två vintrar - och så förvinner de bara så här. Så nu är det bara att börja om. Men om det nu är någon som tror detta är ett skafferi vill jag inte bara fylla på gotterna igen. Så hur ska jag se till att få ha mina fiskar i fred? Någon som har några bra tips?
Jaadu.... Kan det vara en utter Du får hålla span, för jag tror att gottegrisen kommer tillbaka för påfyllning. Det enda jag kan tänka mej är ett nät som skydd, om det är en fågel vill säga.
Ja, jag tror också på nät. Men hur kul är det? Och vilket nät ska det vara? Sånt där blått, som man har i bärbuskarna? Usch så trist det här är.... Kan det vara någon samvetslös person som beundrat mina fiskar och numera har dem i sin egen damm? Den ligger ju ända ute vid vägen... Men nej, så illa kan det väl ändå inte vara...
Sussie F-Flower
20-05-2008, 19:18
Det var fruktansvärt tråkigt Helen!
Du har ingen å, bäck eller älv i närheten? Tänkte om det kunde vara mink? Dom är ju helt otroligt duktiga på att äta upp all fisk.... Visst bor du lite avsides med skog omkring?
Ligger stenar och växter som det gjorde tidigare? Eller är det omrört? Tänkte bara på hur stor/liten åverkan på själva dammen som blivit...
Dom är väl rätt så snabba (?) om dom vill, de där fiskarna så det kanske skulle vara svårt, även om man är några personer, att fånga med håv i skrymslen och vrån utan att någon upptäcker och utan att det blir kaos i dammen...
Inget inlopp/utlopp där de kunnat tagit sig ut...?
Ja, det var spontant mina funderingar. Har inget förslag hur göra med ev nät. Håller med dig om att det inte blir "samma sak" med nät eller galler..
Hoppas du får tag i boven/bovarna samt kommer på hur du ska lösa det hela!
Lycka-Till-Kram från mig.
CITAT (HelenJ @ 20-05-2008, 19:58)  Usch så trist det här är.... Kan det vara någon samvetslös person som beundrat mina fiskar och numera har dem i sin egen damm? Den ligger ju ända ute vid vägen... Men nej, så illa kan det väl ändå inte vara...  Det var det första jag tänkte på när jag läste din sorgliga berättelse.  Det finns många som inte kan skilja på ditt och mitt. Här på vår gård har många nyplanterade och gamla växter grävts upp och försvunnit... Nu är det ju populärt med fiskar i damm... somliga kanske tycker det är enklare och billigare att "hitta" fiskarna utan kostnad.
Jag bor nästan mitt i centrum - även om det i den här lilla hålan innebär att det är ganska nära till skog och åkrar. Närmaste minkfarm ligger nog några mil bort - så visst, kanske är det nån rymmare. Det enda som varit annorlunda är besöket av gräsänder häromdagen - men inte äter de väl fisk? Dammen ligger ca 1 km från närmaste vattendrag, saknar helt in/utlopp. Jag har själv inte lyckats fånga mina fiskar med håv, så det måste i så fall varit någon med väldigt gott om tid och tålamod. Och som sagt, dammen ligger fullt synligt ända ute vid vägen. Jag föryngringskapade dessutom häcken förra veckan, så det finns inget insynsskydd alls. Och ingen åverkan runt dammen heller. Börjar tro de har blivit beamade upp till ett rymdskepp...
Aqvakul
20-05-2008, 19:31
Häger?
Hade besök av gräsänder innan jag upptäckte att fiskarna var borta - men de äter väl gräs?
Myosotis
20-05-2008, 19:36
Häger var min tanke också. Tråkigt. Det finns ju en förvildad minkstam, men 1 km från vattnet vet jag inte om de går. Om du ska sätta upp nät får du tänka på att fåglar kan fastna i det med benen eller runt halsen eller så. Men egentligen är det synd att täcka över; om där inte är annat vatten i närheten är det säkert många som anväder den för att dricka och kanske bada.
Aqvakul
20-05-2008, 19:42
Är det inte bättre att försöka skapa en djuphåla med stenar, där fiskarna kan gömma sig?
CITAT (Aqvakul @ 20-05-2008, 20:42)  Är det inte bättre att försöka skapa en djuphåla med stenar, där fiskarna kan gömma sig? Om du läser överst i mitt inlägg ser du att jag har djuphåla på ca 1 m med stora stenblock. Så den hjälpte inte. CITAT (Myosotis @ 20-05-2008, 20:36)  Häger var min tanke också. Tråkigt. Det finns ju en förvildad minkstam, men 1 km från vattnet vet jag inte om de går. Om du ska sätta upp nät får du tänka på att fåglar kan fastna i det med benen eller runt halsen eller så. Men egentligen är det synd att täcka över; om där inte är annat vatten i närheten är det säkert många som anväder den för att dricka och kanske bada. Jag har massor med badgäster, så jag vill helst inte hindra dem - eller skada dem. Särskilt sädesärlorna kommer ofta. Jag har en kråka som använder både fontänen och vattenfallet som dricksautomat. Lite kul, men egentligen vill jag inte ha honom där...
DragonLady
20-05-2008, 19:54
F*n vad trist... Var den en dag eller flera som gick mellan du såg dem o sedan inte? Jag skulle sätta mina pengar på fåglar.. Monaxe har problem med kråkor som haft hennes damm som smörgåsbord.. Idag såg jag att en kråka satt vid min damm..  men mästerjägarn (katten) såg kråkj****n först ... mycket flaxande blev det men mästerjägaren är ju lite ringrostig nu efter vintern så kråkj****n kom undan med nöd o näppe.... till nästa gång om han kommer  för han såg ju ingen fisk för det har jag inte än.. Tror att många fåglar är desperata för o få tag i mat till sina ungar, därav dammfiskande. Funderar på vad som är bästa knepet för o få ha sin fisk ifred....
Läste nånstans att om en häger kommer till dammen ger den sig inte av förrän där är tomt - så det var nog en häger ändå. Hittade en hägerskrämma på nätet - men vet inte om det är lyckat att duscha alla som går förbi på trottoaren. Kommer inte att kunna använda altanen heller då HägerskrämmaSka prova att spänna upp fiskelina, bättre och snyggare än nät som småfåglar kan fastna i. Och så får jag fundera på vilka nya fiskar jag ska skaffa. Helt klart guldid, de är både vackra och fartfyllda. Kanske vanlig id också, de är mer blåaktiga. Och så guldfisk förstås, i olika färger och varianter.
Sussie F-Flower
20-05-2008, 21:48
Någon bulvan kanske skulle funka...? Uppsatt i ett träd bredvid eller någon käpp kanske...?
Hittade tex den här på en hemsida för jakt. (obs! Lånad bild!)
Med rörliga vingar...
Biggan_
20-05-2008, 21:48
 Stackare! Jag är nästan 100 på att det är häger som varit framme. Hägern tömde vår damm på fiskar för några år sedan. Vi hade guldfiskar och guldid som var några år gamla och rätt stora. Grannen hade sett hägern när den flög iväg en tidig morron. Men då var det redan försent. Vet hur du känner dej nu!
Helen i Piteå Zon 5
20-05-2008, 21:56
Nämen fy vad tråkigt
CITAT (Sussie F-Flower @ 20-05-2008, 21:48)  Någon bulvan kanske skulle funka...? Uppsatt i ett träd bredvid eller någon käpp kanske...?
Hittade tex den här på en hemsida för jakt. (obs! Lånad bild!)
Med rörliga vingar... Den kommer att locka dit arga kråkfåglar!
Så frukansvärt tråkigt för dej Helen, att mista alla fiskar på en gång, bedrövligt. Lider verkligen med dej.
Som Dragonlady sa i sitt inlägg har jag helt plötsligt fått enorma problem med kråkor. Aldrig haft problem med fåglar förut, trots att jag har både måsar och häger i omgivningen. Jag tror att jag klarat mej från ffa Häger (än så länge) tack vare att min rönnsumak "lutar" sej väldigt långt ut över dammen, samt en del annan växlighet som skymmer dammen uppifrån.
Men kråkorna...misstänker att det är samma kråka, eller ett par som fiskar i skift, dom har nämligen bo strax nedanför vårt hus. Vet inte hur många fiskar den/dom tagit fisk för mej, men vi har tagit kråkan på bar gärning ätandes fisk 2 gånger. Den återkommer efter ca 30 min för att fiska igen varje gång man skrämt bort den.
Gjorde genast ett försök med diverse snören spända över dammen som det hänger cd skivor, plastremsor och staniolremsor i, det fladdrar och blinkar hela tiden runt dammen tycker jag, ser ut som ett tivoli... men kråkan bryr sej inte ett skvatt...senste fångsten var efter mina skrämselsaker hängdes upp...
Om det är fågel som tagit din fisk är nog det enda alternativet nät, jag ska rigga nät idag.
Ser inte trevligt ut, men det gör inte "skrämmorna" heller.
Att kråkor bara tar sjuka fiskar tror jag inte riktigt helt stämmer, det är ruskigt envisa och klipska fåglar som lurpassar länge och väntar på rätt tillfälle. Nästa gång det kommer en kråka och vill dricka ur din damm, skräm bort den!
häger vill ha en klar vattenspegel tror jag att jag har läst, Maggan H har skrivit en tråd tidigare om fiskjagande fåglar, hittar inte den nu, men där stor det rätt mycket.
Hoppas att du ivarje fall får reda på vad som hänt, så du kan förebygga att samma sak händer igen, innan du skaffar nya fiskar.../Monica
DragonLady
21-05-2008, 12:41
Whiskuchi
21-05-2008, 19:15
n00b-fråga från en som aldrig kommit närmare fiskar än barndomens guppy-akvarium: måste fiskarna kunna komma ända upp i vattenytan? Tänkte på ett nät någon centimeter under ytan, då syns det inte.
Jag har också en kråka som mer eller mindre bosatt sig vid dammen. Den badar i vattenbrynet, den leker i vattenfallet, den dricker ur fontänen, och tar också dit hårdsmält mat och blöter upp innan den äter. Egentligen är det ganska intressant att studera den - men nästa gång jag ser kråkeländet slänger jag sten efter den istället! Eftersom jag ska ha guldid som patrullerar i vattenytan och fångar insekter där så kan jag inte ha nät under vattenytan. Guldfiskar däremot är bara vid ytan när man matar dem. Frågade i djuraffären där jag beställde nya guldidar idag, och de trodde att nät eller en plasthäger vore det bästa. Men en fuskhäger skrämmer knappast kråkorna som härjar vilt i kanten. Och nätet hindrar sädesärlor, gråsparvar och andra från att bada, och igelkottar och andra från att dricka. Hur jag än gör blir det inte bra. Suck... Den där vattensprutan som tydligen finns i ett par olika varianter verkar fasktiskt bäst för den får nog bort katter och kråkor också - men det lär nog inte grannar och förbipasserande tycka Det allra bästa vore förstås om mina näckrosor satte igång att växa i racerfart så de täcker en stor del av dammen. Då kan fiskarna gömma sig under dem. Men tyvärr dröjer det nog... Men tack snälla alla för tips och ideer, och för alla tröstande ord! Det värmer!
 Nämen, är de borta allihop? Stackare!!
DragonLady
23-05-2008, 22:22
Hej hopp.. min Mästerjägare var inte ringrostig länge må jag säga.. Idag så blev det ett fasligt liv på skatorna, som förövrigt kaxat till sig det sista året.....o blivit många fler, o efter en liten stund kommer min Mäster med hela munnen full med skata o en mycket belåten blick.. typ " kolla mamma jag fick den j***a terroristen" Det var skata nr.2, förrförra året tog han ju en oxå.. o det blev väldigt lugnt i trädgården efter det.... länge. Min oro för de dammfiskar jag skall ha mildrades avsevärt... ..... kunde man inte klona katter nu för tiden
Mina fiskar är tillbaka! Allihop! De försvann förra fredagen, efter ett flera timmar långt besök av (ätande) gräsänder. Förmodligen blev de så rädda att de mer eller mindre gick i ide. Jag har letat och letat, till och med vadat i dammen och känt ner bland stenblocken där de små brukar gömma sig för att ev försöka skrämma fram dem, men inte sett minsta skymt av dem, inte minsta lilla rörelse. Så jag var helt säker på att dammen var tom (och har gråtit en skvätt över det...) Men i förmiddags såg jag plötsligt en rödaktig skugga som rörde sig djupt nere i dammen, och så en till.... Jag sprang efter fiskmaten, och inom fem minuter var hela stimmet framme och härjade som vanligt vid matbordet. Vad jag kunde se var allihop där. Lycka!!! Fortfarande är de skygga, men guldidarna har börjat patrullera igen, och slår då och då - vilket ljuvligt ljud när det varit tyst så länge! Så nu lägger jag ner projekt hägerstopp. Det har ju inte varit någon här. Och att kråkorna och skatorna badar i kanten är tydligen inget större problem heller. Nu kommer det ju dessutom att bli tillökning, eftersom jag har beställt nya fiskar. Jag är så glad - och så konfunderad. Är det någon som har varit med om något liknande?
Limeblossom
24-05-2008, 19:50
Vad skönt!
Åh, vad roligt för dig ... och för fiskarna... att dom lever! Förstår att du är glad
Myosotis
24-05-2008, 20:07
Borde du inte skicka en blomma till hägern och be om ursäkt?
Jo, om jag hade kunnat...  kommer här istället!
Hejsan! Och oj, vad jobbigt att bara se fiskarna försvinna... För 10 år sedan gjorde jag en damm i trädgården, och köpte även ett par guldfiskar till denna. Men i september, när det började bli kallt, så tyckte jag synd om dem, och skaffade ett akvarium, där de fick flytta in. Nu, ett decennium senare, så lever en av guldfiskarna i högsta välmåga ( den andra blev sjuk och gick bort, tyvärr...) och den viftar på hela sig när det är matdags. I akvariet, då. Skulle tro att det är skator eller kajor som har varit framme hos dig. Kajorna är väldigt listiga, de kan analysera 'problemet' och agera oerhört skickligt. Men å andra sidan... 20 cm långa fiskar... Njaeee... misstänker nog hägern i detta fall. En katt hade nog nöjt sig med en fisk. I alla fall i den storleken. Guldfiskar funkar jättebra i akvarium. Lite skräpiga och så, de äter allt vad akvarieväxter heter, men har man hyfsad omsättning på vattnet ( = bra cirkulationspump och filter ) så går det alldeles utmärkt.
*** Oj, såg just att dina fiskar hade kommit tillbaka *** Grattis! Och ursäkta att jag skyllde på kajor och skator... lol
// Bosse
CITAT (BosseW @ 24-05-2008, 21:54)  Hejsan! Och oj, vad jobbigt att bara se fiskarna försvinna... För 10 år sedan gjorde jag en damm i trädgården, och köpte även ett par guldfiskar till denna. Men i september, när det började bli kallt, så tyckte jag synd om dem, och skaffade ett akvarium, där de fick flytta in. Nu, ett decennium senare, så lever en av guldfiskarna i högsta välmåga ( den andra blev sjuk och gick bort, tyvärr...) och den viftar på hela sig när det är matdags. I akvariet, då. Skulle tro att det är skator eller kajor som har varit framme hos dig. Kajorna är väldigt listiga, de kan analysera 'problemet' och agera oerhört skickligt. Men å andra sidan... 20 cm långa fiskar... Njaeee... misstänker nog hägern i detta fall. En katt hade nog nöjt sig med en fisk. I alla fall i den storleken. Guldfiskar funkar jättebra i akvarium. Lite skräpiga och så, de äter allt vad akvarieväxter heter, men har man hyfsad omsättning på vattnet ( = bra cirkulationspump och filter ) så går det alldeles utmärkt.
*** Oj, såg just att dina fiskar hade kommit tillbaka *** Grattis! Och ursäkta att jag skyllde på kajor och skator... lol
// Bosse Det är OK - jag är så glad (och säkert skatorna med  ) Varför har du bara en guldfisk - de är ju flockdjur (stim)? Och varför inte i dammen? Mina är ute året runt.
CITAT (HelenJ @ 24-05-2008, 18:33)  Mina fiskar är tillbaka! Allihop! De försvann förra fredagen, efter ett flera timmar långt besök av (ätande) gräsänder. Förmodligen blev de så rädda att de mer eller mindre gick i ide. Jag har letat och letat, till och med vadat i dammen och känt ner bland stenblocken där de små brukar gömma sig för att ev försöka skrämma fram dem, men inte sett minsta skymt av dem, inte minsta lilla rörelse. Så jag var helt säker på att dammen var tom (och har gråtit en skvätt över det...) Men i förmiddags såg jag plötsligt en rödaktig skugga som rörde sig djupt nere i dammen, och så en till.... Jag sprang efter fiskmaten, och inom fem minuter var hela stimmet framme och härjade som vanligt vid matbordet. Vad jag kunde se var allihop där. Lycka!!! Fortfarande är de skygga, men guldidarna har börjat patrullera igen, och slår då och då - vilket ljuvligt ljud när det varit tyst så länge! Så nu lägger jag ner projekt hägerstopp. Det har ju inte varit någon här. Och att kråkorna och skatorna badar i kanten är tydligen inget större problem heller. Nu kommer det ju dessutom att bli tillökning, eftersom jag har beställt nya fiskar. Jag är så glad - och så konfunderad. Är det någon som har varit med om något liknande? Gud så härligt!!!!! verkligen grattis...Så skönt att dom klarade sig och att du slipper näta in dammen.
Hej igen Helen! Nja, jag föredrar nog att ha denna gamla gubbe ( gumma ? ) till guldfisk inomhus. Den är nästan handtam, och mycket trevlig till sinnet. Det var kul att ha fiskar i dammen först, men sedan blev jag alltför orolig. Men den har sällskap av två små malar också, så alltför ensam är den inte. Dessutom har jag två stycken väldigt akvarieintresserade katter...  ) Men de har vant sig varandra nu, inga incidenter händer numera. De sägs kunna bli 20-30 år gamla, guldfiskarna. Denna är väl kanske ca 16-18 cm lång, den måste nästan backa och trixa lite för att vända i akvariet. Dags att köpa ett större snart. ( Detta är på 115 liter ) Och malarna är nio år nu. Snabba som kobror, med långa antenner. ( Morrhår? ) Blev jätteglad att höra att dina fiskar hade kommit tillbaka. // Bosse
DragonLady
24-05-2008, 21:41
Åhhh vilket glädjevrål det måste ha kommit när du såg dem igen .... hoppas mina tilltänkta kommer o bli lika smarta som dina Nu kan du sova lugnt inatt
CITAT (DragonLady @ 23-05-2008, 23:22)  Hej hopp.. min Mästerjägare var inte ringrostig länge må jag säga.. Idag så blev det ett fasligt liv på skatorna, som förövrigt kaxat till sig det sista året.....o blivit många fler, o efter en liten stund kommer min Mäster med hela munnen full med skata o en mycket belåten blick.. typ " kolla mamma jag fick den j***a terroristen" Det var skata nr.2, förrförra året tog han ju en oxå.. o det blev väldigt lugnt i trädgården efter det.... länge. Min oro för de dammfiskar jag skall ha mildrades avsevärt... ..... kunde man inte klona katter nu för tiden  Åh så duktig, stort imponerad! Min ena katt tar Nötskrikor och det tycker jag också är en bedrift.... Visst kan man klona katter nu för tiden, min dotter är stamcellsforskare och hon vet allt om det (fast nån praktisk nytta har jag inte haft av det ännu ska jag säga)
CITAT (HelenJ @ 20-05-2008, 17:42)  Jag är jätteledsen! Ena dagen har jag hela stimmet runt fötterna när jag matar dem - nästa dag är dammen tom. Och då menar jag tom - inte en skugga av en fisk ens. Verkar som om den blivit trålad... Mina 5 guldidar som var två år gamla nu och hade blivit hela 20 cm långa, och som brukat patrullera vattenytan i full fart med en massa tvära vändningar och "slag". Mina två gula slöjstjärtar som också blivit stora, med riktigt stora, fladdriga fenor och som tagit sig fram betydligt lugnare, på lite djupare vatten. Och de små ettåriga guldfiskarna i olika färger som föddes förra vintern och som man bara sett till då och då, eftersom de mest hölls i gömslena på en meters djup kring stenblocken i botten. Allihop bara puts väck, på en gång. Vad som har hänt har jag ingen aning om, men hade de blivit akut sjuka hade de väl flutit omkring halvdöda resp döda, innan kråkor och andra tagit hand om dem. Friska fiskar tror jag inte kråkorna rör, de hinner inte med. Inte en katt heller - den hade inte klarat det djupa. Fiskmåsar finns visserligen i trakten, men jag har aldrig sett nån vid min damm. Kanske en häger - det är faktiskt det enda alternativet jag kan tänka mig. Eftersom även de små som brukar gömma sig är borta, måste det varit någon med lång näbb som kommer åt överallt. Trist - de äldsta har varit med från början, klarat sig genom en nyanlagd damm och genom två vintrar - och så förvinner de bara så här. Så nu är det bara att börja om. Men om det nu är någon som tror detta är ett skafferi vill jag inte bara fylla på gotterna igen. Så hur ska jag se till att få ha mina fiskar i fred? Någon som har några bra tips?  Förra året kom någon av våra katter hem med en guldfisk. Dom måste ju ha hämtat den i någons damm ?? Mycket tråkigt för dig.
DragonLady
25-05-2008, 20:23
CITAT (Mollis @ 25-05-2008, 14:29)  Åh så duktig, stort imponerad! Min ena katt tar Nötskrikor och det tycker jag också är en bedrift.... Visst kan man klona katter nu för tiden, min dotter är stamcellsforskare och hon vet allt om det (fast nån praktisk nytta har jag inte haft av det ännu ska jag säga) Wow... då vill jag klona min Mäster... hur gör jag ....... ja vi får se om han kommer åt fiskarna.. gör han det så är jag övertygad om att han kommer att fiska..  men han gillar inte heller att bli blöt.. gör så gott jag kan med dammbygget så att han måste bli blöt om han ska kunna fiska Hoppas också att lilla vovva skall störa honom i sin fiskejakt så det förhoppningsvis inte blir någon fiskelycka
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|