Intressant. Jag tror du är inne på rätt spår också.
Helt klart ska man ha lite tur om man använder mycket solmull och sand med jordblandningen för träd. Körsbär gillar visserligen sandblandadjord men de vill ha lite ler också för att inte lida för mycket av torka när den lätta jorden avdunstar. Hr för mig också att solmull är mycket sur. Den och kombinationen av närhet till tall kan göra att jorden är alltför sur. 80 cm är ett mycket smal grop för ett träd om marken omkring är kompakt eller näringsfattig.
Men framför allt för tunn och näringsfattig. Jag skulle ha grävt 40-50 cm ned i marken i ett 1-2 meters ring runt trädet (gräv så brett du orkar, kan delas upp på flera år också). Alternativt skulle jag grävt i samma djup och från gamla planteringsgropen ned till ett område där jag trodde att trädet kunae få bättre näring. Trädens rötter växer inte symmetriskt - de växer dit det finns näring. Risk för chock av trädet tror jag inte - det står och väntar på att kunna sträcka sina rötter längre ut dit det antagligen inte orkar.
I det uppgrävda skulle jag lagt en blandning av den befintliga jorden, ler från uppgrävning någon annan stans, löv, naturgödslad planteringsjord med högt Ph och kogödsel samt sand om den befintliga jorden inte var lite grovsandig redan. Om du ger trädet en rotbädd motsvarande volymen i din första grop har du givit trädet 4 ggr så mycket... På några års sikt skulle jag försöka ge trädet minst 6 ggr så mycket. En meters djup behövs inte i detta läge - men bredd.
Om du använder grönt växtmaterial (som också går bra) - lägg inte det underst eller djupare än 20 cm ned. det bildas gaser när den bryts ned som är direkt skadlig för trädets rötter.
Rotgenomträngningsskydd från de andra träden skulle jag inte bry mig om. Körsbär är inte dålig på att hitta plats bland andra rötter om det bara får ha lite näring själv.
Vattna vid torka, körsbär behöver mer vatten än andra träd.
Ett fyraårigt plommonträd kan man också flytta helt om du inte tror att stället det står på är bra.
Beskär inte förrän den vegetativa tillväxten (blad och gren) kommit igång. träd som har svårt att leva sätter normalt frukt, och det beror nog inte på den första beskärningen som gjordes.
Körsbär kan växa väl utan tydlig genomgående stam också, men om du vill att ditt ska ha ett sådant kan du spjälka upp en av de sidogrenar som bildats i toppen mot den stam som finns. Detta torde dock vara onödigt - det kan så småningom utvecklas skott som får mer toppskottskaraktär bara du får igång det.
Bäst vore att göra denna uppgrävning på våren. Vill du av arbetsskäl dela upp jobbet kan du gräva upp en del nu och fylla med samma jord. I vår lyfter du ut den gamla och fyller i med mer näringsrik jord.
--------------------
|