Full version: Körsbär växer inte
Ingo
Jag har ett körsbärsträd av sorten Sam som inte växer och jag undrar hur jag ska kunna få igång det.

Jag planterade det som trädgårdnybörjare på hösten 99. På växtplatsen består marken av ett minimalt matjordslager och därunder sand och mycket sten. Det finns också en stor tall och dito björk inom åtta meter från växtplatsen. Jag grävde 80 cm brett och nära metern djupt samt fyllde med hälften sandjord (det uppgrävda minus all sten) och hälften planteringsjord och solmull.

Det var förstås en väl mager jordblandning jag gav det. Därefter har jag lagt på en ordentlig dos kogödsel varje vår och vattnat i torrperioder men det räcker tydligen inte. Trädet växte lite grann den första sommaren men sedan knappt alls. Det blommar och sätter frukt, fast inte mycket eftersom det är så litet. Annars ser det friskt ut och har inte angripits av värre odjur än lite bladlöss något år.

Så jag undrar vad jag kan göra och har följande funderingar:
1) Jag kan inte gräva upp och plantera om trädet (väl?) men funderar på att gräva och ersätta med bra jord runt om utanför den ursprungliga planteringsgropen. Kanske inte hela varvet runt på en gång - för att inte chocka trädet - utan ett tredjedels eller fjärdedels varv i taget med några månader emellan. Kan det vara vettigt?
2) En bit bort står ett plommon (Czar) i samma sorts mark och lika stor grop med samma jordblandning men växer fint och börjar ge bra med frukt. Det är dock längre från de stora träden och därför undrar jag om rotkonkurrens från dem kan spela in. Om jag gräver enl ovan funderar jag därför på att sätta rotmatta runt kanten. Kan det funka? Hur djupt måste rotmattan gå - tall och björk sägs ju ha ytliga rotsystem?
3) Vid köpet var körsbärsträdet beskuret och skulle enligt säljaren inte behöva någon ytterligare planteringsbeskärning. Men det är som om det inte kommit igång efter den beskärningen. Det har t ex inte bildat något nytt toppskott egentligen - det finns två skott där men de pekar snett utåt och bildar fruktved. Och så är det med sidogrenarna också, inga nya långskott. Bara buketter (fruktved). Kan det vara så att det skulle ha planteringsbeskurits ändå och kan man i så fall kompensera det nu, alltså skära mer? Jag känner mig skeptisk.

Kommentarer till dessa funderingar och andra ideer mottages tacksamt.
Cilla
Intressant. Jag tror du är inne på rätt spår också.

Helt klart ska man ha lite tur om man använder mycket solmull och sand med jordblandningen för träd. Körsbär gillar visserligen sandblandadjord men de vill ha lite ler också för att inte lida för mycket av torka när den lätta jorden avdunstar. Hr för mig också att solmull är mycket sur. Den och kombinationen av närhet till tall kan göra att jorden är alltför sur. 80 cm är ett mycket smal grop för ett träd om marken omkring är kompakt eller näringsfattig.

Men framför allt för tunn och näringsfattig. Jag skulle ha grävt 40-50 cm ned i marken i ett 1-2 meters ring runt trädet (gräv så brett du orkar, kan delas upp på flera år också). Alternativt skulle jag grävt i samma djup och från gamla planteringsgropen ned till ett område där jag trodde att trädet kunae få bättre näring. Trädens rötter växer inte symmetriskt - de växer dit det finns näring. Risk för chock av trädet tror jag inte - det står och väntar på att kunna sträcka sina rötter längre ut dit det antagligen inte orkar.

I det uppgrävda skulle jag lagt en blandning av den befintliga jorden, ler från uppgrävning någon annan stans, löv, naturgödslad planteringsjord med högt Ph och kogödsel samt sand om den befintliga jorden inte var lite grovsandig redan. Om du ger trädet en rotbädd motsvarande volymen i din första grop har du givit trädet 4 ggr så mycket... På några års sikt skulle jag försöka ge trädet minst 6 ggr så mycket. En meters djup behövs inte i detta läge - men bredd.

Om du använder grönt växtmaterial (som också går bra) - lägg inte det underst eller djupare än 20 cm ned. det bildas gaser när den bryts ned som är direkt skadlig för trädets rötter.

Rotgenomträngningsskydd från de andra träden skulle jag inte bry mig om. Körsbär är inte dålig på att hitta plats bland andra rötter om det bara får ha lite näring själv.

Vattna vid torka, körsbär behöver mer vatten än andra träd.

Ett fyraårigt plommonträd kan man också flytta helt om du inte tror att stället det står på är bra.

Beskär inte förrän den vegetativa tillväxten (blad och gren) kommit igång. träd som har svårt att leva sätter normalt frukt, och det beror nog inte på den första beskärningen som gjordes.

Körsbär kan växa väl utan tydlig genomgående stam också, men om du vill att ditt ska ha ett sådant kan du spjälka upp en av de sidogrenar som bildats i toppen mot den stam som finns. Detta torde dock vara onödigt - det kan så småningom utvecklas skott som får mer toppskottskaraktär bara du får igång det.

Bäst vore att göra denna uppgrävning på våren. Vill du av arbetsskäl dela upp jobbet kan du gräva upp en del nu och fylla med samma jord. I vår lyfter du ut den gamla och fyller i med mer näringsrik jord.
Hannele
Några 80 cm djupa 2 meter breda grupar har inga av mina träd fått.
Till och med körsbärsträdet, som växer rakt på berget mår bra och ger söta bär. smile.gif

Detta körsbärsträd är planterat rakt på grundberget och mår utmärkt med stenar och sandblandat jord. Klart, hålet har jag fyllt på med Planteringsjord - innan jag kom på att det är Kogödsel man ska använda. Jag är dålig på att vattna och gödsla...
Cilla
Du har mycket vidare växtbädd än 2 meter - på bilden ser det ut som att du har uppodlad jord på en stor yta kring trädet. Där kan också körsbäret ta näring... Dina träd har ingen större konkurrens heller, och den jord de får är syrerik och porös.

Har man befintlig morän eller packad sandblandad, sur stenjord kan det vara svårare att plantera i än i en skreva på hälleberget - även om inga av förhållandena tillhör de lättaste lägena!
Ingo
Tack Cilla för ett intressant och uttömmande svar. Jag ska följa rådet och gräva mer brett än djupt. Att gräva i riktning mot bättre jord var också ett användbart tips, det finns ett område ett par meter bort i en riktning där i a f gräset är mycket friskare - för att inte tala om ogräset...

Jag kommer att gräva i omgångar med början i vår, i höst ska jag anlägga ett par odlingsbäddar för köksväxter och hinner/orkar nog inte med någon annan grävning.

En fråga - om jag gräver 2m ut betyder det c:a 12 kvm och det är rätt mycket barjord i en sån liten trädgård som min...är det OK om jag lägger tillbaka grästorven efteråt, planterar perenner eller något eller ska jag hålla det öppet?
Cilla
Det bästa är om du sår gröngödslingsväxter, dvs sådana som förbättrar jorden. Men många andra ettåriga grödor är också bra, liksom perenner med djupa rötter som lupin, gul sötväppling.

Om det är ett område där du går och du därför vill ha gräsmatta kan du ge jorden mer okomposterat - löv, småpinnar och i översta lagren grönt material eller matkompost - och sedan så gräsmatta i detta. Den näringsgivan håller i flera år och nysått gräs tar några år innan de får kompakt täckande rötter också. Då har förhoppningsvis ditt träd hittat egna vägar så att den klarar gräset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon