Gula: Strålrudbeckian är ju underbar (men sprider sig gärna)! Tidigare kanske enkel gul daglilja (den gammeldags), på våren/försommaren Vårkrage (Gemsrot) underbar, som en lycklig vårsol!! Blekgula röllekan 'Credo' är fantastisk även mot lila och blått!
Orangea: Orientalisk vallmo Självklart!! Har sett en orange/aprikos sort med "gräddiga kanter", vet dock ej vad den heter. Nu finns det ju orangea Echinacea oxå, så det måste du ju ha till sensommaren! Prova med några eldiga brandliljor...kanske finns det inte så mkt liljebaggar där du bor...jag har nästan inga...
Jag har iris som är vinröd med gul "luva" vet inte sortnamnet men jag tror de skulle passa...
Lila: Själv är jag helt galen i lila!!

Det finns ju alla nyanser från skirt och romantiskt prinsesslila i Skuggviolrutan till kraftfullt strålande i Stäppsalviorna. Det finns lila Aklejor och lila Höstaster och lila Praktbinka och lila Iris. Det finns ju någon lila för varje vecka under sommarhalvåret! Från Krokus till Höstaster....
Självklart måste du ha någon Alunrot också som "bladkontrast" jag har en alldels underbar mörkröd med silvriga ådror som heter 'Ametys myst'....
Lycka till och hoppas att vi kan få se en bild när härligheten står klar!!!