Susannio
För tusan, nöj dig inte med vad som råkar finnas på din lokala plantskola! Precis som Ezereht sa, utnyttja webben & postorder, och finns inte alla rosor du vill ha på en webshop, beställ från flera så du får exakt det du vill ha. Rosorna/rabatten kommer att stå i många lååånga år, då är du glad om du inte köpte det som katten släpat in bara för att det fanns närmast.
Dessutom kan du köpa riktiga (=gammaldags) rosor då.

Du vet talesättet:
det var bättre förr, ju förr desto bättre, det gäller i allra högsta grad för rosor.

Jag klampar vidare i ullsockarna och rekommenderar några favvisrosor: Mme Hardy (vit, väldoftande, damascenerros, engångsblommande, buskros), Communis (rosa, suveränt väldoftande, inkl mossan som doftar harts/terpentin när man drar med fingrarna över den, mossros, engångsblommande, buskros), samt Rose de Resht (rosa/cerise, väldoftande, [kungarnas kung bland väldoftande rosor], Biferaros, remonterande/kontinuerlig, buskros). Oj, jag höll på att glömma Königin von Dänemark (ljusrosa, väldoftande, Albaros, engångsblommande, buskros). Zon 5, utom KvD som är zon 4. Generellt är buskrosor, och i synnerhet engångsblommande, härdigare, tåligare, tuffare, mer skuggtoleranta, mer lättskötta, friskare, och de jag rekommenderat ovan behöver heller aldrig vattnas när de väl etablerats.
Fram för mera ros-os.
/Stefan