Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vilka tillbehör har man till rostbiff
          Gita
          Inlägg 18-06-2008, 22:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

Skall ha stor fest (20 personer) midsommafton. Tänkte förutom sill, potatis, ost, knäckebröd, öl och brännvin på eftermiddagen bjuda på potatisgratäng och rostbiff senare på kvällen, men vad har man till detta? Sallad? Sås? Bröd? Alla tips och idéer mottages tacksamt:
          Gita

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 13)
          pejori
          Inlägg 18-06-2008, 22:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Gita @ 18-06-2008, 23:40) *
          Skall ha stor fest (20 personer) midsommafton. Tänkte förutom sill, potatis, ost, knäckebröd, öl och brännvin på eftermiddagen bjuda på potatisgratäng och rostbiff senare på kvällen, men vad har man till detta? Sallad? Sås? Bröd? Alla tips och idéer mottages tacksamt:
          Gita

Jag hade nöjt mej med en fräsch sallad till det. tummenupp.gif
          (tomat, gurka, salladsblad och pressad citron över bara)

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          elleave
          Inlägg 18-06-2008, 23:01
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 662
          Medlem nr: 4 441

Sallad absolut, syltlök passar oxå till rostbiff, om man vill kan man ha sås, men är inte nödvändigt, tex rödvinssås. Eller rör ihop gräddfil eller turkisk yoghurt med salladskrydda så kan det funka som både salladsdressing och sås.

--------------------

Min hemsida... - Skriv gärna i gästboken!

Citera
          Mollis
          Inlägg 19-06-2008, 08:31
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 425
          Medlem nr: 10 996

Jag tycker inte att sås behövs men en sallad med en god vinägrett vid sidan om skulle jag ha, och syltlök som någon sa är gott eller en chutney.

Citera
          Platinum
          Inlägg 19-06-2008, 08:37
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

Till potatisgratäng och rostbiff...

Sås? Rödvinssås är gott tillbehör.
          Sallad? En fräsch grön sommarsallad...blandat grönt te.x ruccola, persilja, huvudsallad, sockerärtor, purjo och tomater.
          Bröd? Painriche är en klassiker till rostbiff.

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          Alba
          Inlägg 19-06-2008, 08:48
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Svartvinbärsgele är jättegott till rostbiff.

Redigerat av Alba: 20-06-2008, 08:03

Citera
          henriks
          Inlägg 19-06-2008, 09:08
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 14 105

kanske inte precis till potatisgratäng - men Pitabröd med grillad rostbiff går inte av för hackor.

--------------------

Citera
          krellus
          Inlägg 19-06-2008, 10:22
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 1 072
          Medlem nr: 3 347

En hemmagjord potatissallad med kapris, rädisor mm.

--------------------
          Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...

Citera
          Bee
          Inlägg 19-06-2008, 19:49
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Rostbiff och potatisgratäng är en svensk klassiker! Urgott! Och då passar det fint med en rödvinssås vid sidan om som andra har sagt. Om man nu måste ha sås. En god gratäng kräver ingen sås alls vid sidan om.

Å andra sidan: Min engelska väninna (rostbiffens hemland = UK) föreslog för flera år sen att göra en löksås på rå lök, dvs Sauce Bechamel - vit sås - med hackad rå lök i, men det skall vara packat med lök! Detta har jag använt mig av sen dess och det som tar slut först är såsen! Den blir mer som stuvning än sås. Friskt lökigt och gott.
          Min väninna föreslår förstås också mintsås men det har jag lämnat därhän. Den blir lite urvattnad i smaken tillsammans med potatisgratäng. Passar bättre till kokt potatis eller helt enkelt lamm men det var ju inte aktuellt här denna gången smile.gif

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          pejori
          Inlägg 19-06-2008, 20:30
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Bee @ 19-06-2008, 20:49) *
          Rostbiff och potatisgratäng är en svensk klassiker! Urgott! Och då passar det fint med en rödvinssås vid sidan om som andra har sagt. Om man nu måste ha sås. En god gratäng kräver ingen sås alls vid sidan om.

Å andra sidan: Min engelska väninna (rostbiffens hemland = UK) föreslog för flera år sen att göra en löksås på rå lök, dvs Sauce Bechamel - vit sås - med hackad rå lök i, men det skall vara packat med lök! Detta har jag använt mig av sen dess och det som tar slut först är såsen! Den blir mer som stuvning än sås. Friskt lökigt och gott.
          Min väninna föreslår förstås också mintsås men det har jag lämnat därhän. Den blir lite urvattnad i smaken tillsammans med potatisgratäng. Passar bättre till kokt potatis eller helt enkelt lamm men det var ju inte aktuellt här denna gången smile.gif

Löksåsen är kanon. Den kör jag till fläsk och potatis. Urgott.
          Men har man potatisgratäng, tycker jag såsen är överflödig, då grattängen är saftig nog.
          Salladen är ett måste tycker jag, den skall vara fräsch som en sommarvind tummenupp.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Pirum
          Inlägg 20-06-2008, 10:29
          Länk hit: #11

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Grovt bröd till rostbiff är aldrig fel. Själv tycker jag inte direkt om starka såser som jag menar ofta döljer smaken istället för framhäver den. Äter jag hamburgare föredrar jag dem utan dressing, men med gott bröd och neutral sallad, tomat, etc.

En fräsch och enkel grönsakssallad (utan dressing och klet alltså) med kanske tomat, ananas för saftighet, samt bröd; mer behövs inte som sällskap till rostbiffen. Du känner ju dina vänner bäst, och vet dessutom säkert om det finns folk i sällskapet som kanske gärna ser ett alternativ till rostbiffen.

--------------------
          zon2.5

Citera
          ninnisky
          Inlägg 20-06-2008, 20:00
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

CITAT (Bee @ 19-06-2008, 18:49) *

Precis så hade jag också gjort men lagt till en tomatsallad, skivad med lök och en dressing av god vinäger och olivolja och toppad med pesto. Detta för de som inte vil ha rödvinsås (jag vill). Mintsås passar bättre till en varmrätt på vinter.

Tror jag kommer på festen, förresten a0a.gif

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          Gita
          Inlägg 21-06-2008, 17:57
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

Tack alla, för de fina tipsen. Det blev rödvinssås, syltlök, små saltgurkor och en enkel grönsallad till gratäng och rostbiff. Alla gäster var nöjda, de sista har just åkt. I natt har det sovit folk överallt, förutom i två gästrum så har tvättstuga, hobbyrum och klädkammare fått tjänstgöra som sovrum. Nu är jag trött och nöjd, det har varit så trevligt, vilka fantastiska vänner jag har!
          Gita
          P.s. Nästa gång skall jag pröva med löksåsen, det låter sååå gott. D.s

Citera
          henriks
          Inlägg 22-06-2008, 17:50
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 14 105

CITAT (Gita @ 21-06-2008, 18:57) *
          Tack alla, för de fina tipsen. Det blev rödvinssås, syltlök, små saltgurkor och en enkel grönsallad till gratäng och rostbiff. Alla gäster var nöjda, de sista har just åkt. I natt har det sovit folk överallt, förutom i två gästrum så har tvättstuga, hobbyrum och klädkammare fått tjänstgöra som sovrum. Nu är jag trött och nöjd, det har varit så trevligt, vilka fantastiska vänner jag har!
          Gita
          P.s. Nästa gång skall jag pröva med löksåsen, det låter sååå gott. D.s

Glöm inte att prova arlas recept på pitabröd också - det är bara FÖR gott! rolleyes.gif

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 12:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon