Här Jenny kommer lite bilder. Jag är lite novisen på att länka in bilder men jag ska försöka få till nåt vettigt och lägga lite text så du lättare ser vad vi gjort.
Här ser du grundläggningen i starten. Markduk (den syns inte), grus och isolering ovanpå.
odla_växthuset1.JPG ( 213.46k )
Antal nedladdningar: 379Här är närbild på armeringen som ligger i hela betonsulan. Vi byggde "armeringskassar" - det heter visst så på betongspråk - och före det en form runt om för att kunna hälla betong i.
odla_växthuset2.JPG ( 84.14k )
Antal nedladdningar: 458Här syns formen väldigt bra. Vi körde med barnarbetare också!!
odla_växthuset3.JPG ( 159.72k )
Antal nedladdningar: 399Själva sulan (betongen underst) är 20 cm hög och 30 cm bred. Mitt på sulan murade vi lecablock. Och det är superviktigt att allt blir rakt. Murarsnören, lod och vattpass kan man inte vara utan.
odla_växthuset4.JPG ( 51.95k )
Antal nedladdningar: 328Här är det färdigmurat och vi har dragit på kallasfalt för att minska vatteninträngning utifrån. Inspektion av pappa så det ser bra ut. Dessutom har vi lagt en dräneringsslang runt växthusetgrunden och ut i ett dike för att lätt bli av med vatten.
odla_växthuset6.JPG ( 45k )
Antal nedladdningar: 432Här har vi återfyllning. Underbart med minigrävare. Gick som en dans. Isolering vertikalt både på insidan och utsidan. Först dränerande grus, markduk igen, bärlager och sedan stenmjöl. Och på det så ska det ligga plattor, tror det blir skiffer. Det är vackert tycker jag.
Jaha nu tog det slut på batteri i kameran. Lysande. Jag fortsätter lite senare. Måste ladda en liten stund.
Mvh
Marie