Jag skulle ALDRIG använda ett sånt medel i närheten där jag ska vistas. Detta är ett klass2L medel som kräver certifikat för bekämpningsmedel. Det finns flera orsaker till varför jag aldrig skulle använda det.
1. Hälsoaspekten enligt säkerhetsbladet ska man undvika att få det på huden + man ska använda andningsmask med speciellt filter + det måste gå 1 vecka innan man får släppa ut djur på ett fält som behandlats med detta, så det är inte ofarligt.
2. Lantbruksogräsmedel brukar inte få användas nära bebyggelse utan de som har fält nära villaområden måste ha säkerhetsavstånd + ej spruta då det blåser så man ska vara absolut säker på att inget driver in i villaträdgårdar.
3. Många av dessa medel som tar örtogräs brukar inte bara ta örtogräs utan de tar även död på andra tvåhjärtbladiga växter som sommarblommor och perenner + växter som tomat, syrener, rosor, äppelträd brukar kunna få ganska stora skador av ogräsmedel överlag så man ska inte använda gräsmedel i närheten av såna. Man kan ställa till ganska stor skada med ogräsmedel och tar man död på grannarnas växter och kanske även bin kan man ju få betala skadestånd + grannsämjan lär nog vara förstörd.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|