|
Förslag på vilt svenskt träd?, Björk, lönn, ek eller vad passar bäst i en trädgård? |
|
|
|
07-08-2008, 09:38
|
Medlem
Antal inlägg: 21
Medlem nr: 18 059

|
I vår nya trädgård som vi ska börja plantera de första växterna i till hösten hade vi tänkt oss en avdelning av sydsvensk skog i form av ett par vilda svenska träd. En hasselbuske (Corylus Avellana) är bestämt, men sedan vill vi ha ett träd till. Från början tänkte vi oss en björk, exempelvis en hängbjörk, men alla man träffar har avrått från detta beroende på grunda rötter och stora vattenkrav. Visserligen har många förhållit sig skeptiska till vilda träd över huvudtaget, men just björk verkar folk anse att man inte ska ha i en trädgård. Å andra sidan har en granne planterat två hängbjörkar i sin trädgård.
Hur är det med björk? Är de extra krävande och riskerar man att ta död på gräs och annan växtlighet runt om? Finns det andra vilda svenska träd som lämpar sig bättre?
|
|
|
|
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
07-08-2008, 09:52
|

Medlem
Antal inlägg: 136
Medlem nr: 10 120

|
Med tanke på allergiproblem är vaken hassel eller björk särskilt bra. Du kanske inte störs av det, men några grannar gör det med stor sannolikhet.
Ett underbart träd, tycker jag, är ask. Härstammar i rakt nedstigande led från Yggdrasil.
--------------------
NW-Kungälvskommun
|
|
|
|
|
07-08-2008, 10:08
|
Medlem

|
Appropå allergi: 25 meter från vår tomt slutar stan och landsbygden börjar i form av kohagar där det finns mycket lövträd av olika slag, med just björk som dominant.
|
|
|
|
|
07-08-2008, 10:14
|

Medlem
Antal inlägg: 2 212
Medlem nr: 16 777

|
Just björk kan nog vara lite olämpligt enligt min erfarenhet sen tiden jag bodde hos mina föräldrar, grannen hade en stor björk som rotvälte i samband med ett blåsväder och kraschade sönder deras tak.
I vår trädgård finns asp, ek och lärk som inplanterade och sedan växer naturligt längs strandkanten sälg, al och tall.
Oavsett vad du väljer så tänk på att denna typ av träd blir stora med tiden och att olika träd växer olika fort.
--------------------
|
|
|
|
|
07-08-2008, 10:21
|

Medlem
Antal inlägg: 2 677
Medlem nr: 8 727

|
Inte för att de växer naturligt i Sverige men för den som bor i södra Sverige finns det alternativ av snygga mindre björkar mer lämpade för en normalstor trädgård. Hittade en hyfsad beskrivning av himalajabjör på http://www.rangedala-plantskola.se (med tanke på priset måste de sälja ett jätteträd ...)
--------------------
Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig
|
|
|
|
|
07-08-2008, 10:25
|

Medlem
Antal inlägg: 1 228
Medlem nr: 5 153

|
Utan att bekymra mig om alla stackars allergiker, skulle jag ändå inte plantera björk i en liten till normalstor trädgård. Anledningen är att inte mycket klarar konkurrensen om vatten och näring från björken. Å andra sidan skulle jag väldigt gärna ha en bok i trädgården (om den var större) och den beter sig likadant men skapar dessutom surjord, och löven multnar nästan inte alls (det står en bok på en granntomt och jag hittar nu löv från förra hösten som inte ha multnat). Ask blir ett enormt stort träd men det tar sin tid. Jag hörde något på radio häromdagen om någon nyupptäckt svamp som drabbar ask så man kanske ska avvakta ett tag med dem. Sitter och funderar på vilka träd som brukar växa ihop med hassel men eftersom jag är mer asfaltsråtta än skogsmulle så hoppas jag du får svar på det från nån annan.
--------------------
Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.
|
|
|
|
|
07-08-2008, 10:27
|

Medlem
Antal inlägg: 776
Medlem nr: 7 076

|
Annars är ju björk tacksam på det viset att dom växer snabbt om man vill ha upp något fort förstås. Vi planterade en björkallé på vår infart för ett antal år sedan och dom har nu blivit väldigt stora och fina - en perfekt allé
--------------------
Felicia, glad odlare i Zon 7
|
|
|
|
|
07-08-2008, 10:30
|

Medlem
Antal inlägg: 1 228
Medlem nr: 5 153

|
--------------------
Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.
|
|
|
|
|
07-08-2008, 11:03
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
Om man vill ha en "naturlig" sydsvensk skog i trädgården så tycker inte ja gatt björk passar med hassel. Ek-hassel-alm skog är vanligare och även ask skulle passa i det sällskapet, alla trivs på mulljord. Även bok skulle vara fint. Björk tycker jag är för norrländskt alt. igenvuxet hygge.
--------------------
|
|
|
|
Azur
|
07-08-2008, 11:51
|
Gäster

|
Ni ser väl omkring er vilka trädslag som finns där och som därmed passar in.
Jag tycker personligen om ek och vårtbjörk ("naturlig" hängbjörk, inte de extremt gråtande odlade varianterna), tycker det är vansinnigt vackra träd, men de blir inte riktigt vackra förrän de är stora & gamla, vilket tar sin tid.
Mycket sydsvenskare än bokskog blir det väl inte. Bokträd är vackra, men tar också ett bra tag innan de blir riktigt fina.
Skogslönn, Rönn och Ask är vackra träd som växer snabbt och ganska snart pryder sin plats, fast de ger kanske ett mer mellansvenskt än sydsvenskt intryck?
Hmmm... Vildaplar kanske?
Redigerat av Azur: 07-08-2008, 11:51
|
|
|
|
|
07-08-2008, 13:34
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Det beror ju på vad man vill åstadkomma. Skulle jag satsa på enbart ett träd ur den svenska floran skulle det bli en ek eller en lönn, möjligen en bok. Men framför allt lönnen och boken skapar ju väldigt mycket skugga, kanske för mycket för en villaträdgård. Eken är bättre då, den har glesare lövverk och ger inte lika tät skugga. Dessutom finns det väll inget som hasseln trivs så bra ihop med i naturen som ek?
Ask skulle jag inte satsa på trotts att det är trevliga träd som dessutom förbättrar jorden. Dels kan dom sprida sig ostoppbart på god jord, och dels är dom väldigt sena igång på våren, men framför allt så är det ju askskottsjukan. Här där jag bor är nog nio av tio askar drabbade, och det är en sorglig syn.
Björkar är trevliga, men hör mer till skogen i mina ögon. Men bodde jag i norra Sverige där ädellövträden inte klarar sig, så skulle jag helt klart överväga även dessa. En stor hängbjörk kan vara ett mycket vackert träd!
Annars kanske ett fågelbärsträd funkar? Dom hör ju helt klart till den sydsvenska skogen, och är vackra hela året. Men dom ger ju inte den där riktiga skogskänslan, dom ger väll snarare trädgårdskänsla när man stöter på dom i skogen...
|
|
|
|
|
07-08-2008, 16:34
|

Medlem
Antal inlägg: 3 234
Medlem nr: 4 038

|
Har ni stor trädgård?
Hur långt ifrån huset ska trädet stå?
Hurdan är jorden? (våt, torr)
--------------------
Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.
|
|
|
|
|
07-08-2008, 16:41
|

Medlem
Antal inlägg: 3 056
Medlem nr: 2 460

|
Björken dricker faktiskt inte mer vatten än vilket annat träd i motsvarande storlek gör. Bara det att det var först och främst björken man mätte med. Men dess rötter går så att de suger upp allt vatten som småväxter under skulle behöva. har man plats för en björk tycker jag gott att man kan plantera en i trädgården. Christer.
--------------------
Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se
|
|
|
|
|
07-08-2008, 17:11
|

Medlem
Antal inlägg: 377
Medlem nr: 4 810

|
Jag föreslår absolut en lönn. Se så vackert det är när den blommar i april!
x.jpg ( 28.68k )
Antal nedladdningar: 39(Vet tyvärr inte vilken sorts lönn det är som blommar så här vackert - vi har bott här mindre än ett år. Men det finns säkert nån kunnig som vet.) Björken kan jag skriva under på att den stjäl vatten från allt som försöker växa i närheten. Men det verkar inte lönnen göra, det är inte alls lika torrt under dess fötter. Största nackdelen med lönnen är nog att de stora löven gör att det blir mycket att kratta på hösten. Men å andra sidan kan det ju ge mycket kompost också.
|
|
|
|
|
07-08-2008, 18:14
|

Moderator

|
CITAT (Krokodilen @ 07-08-2008, 18:11)  Jag föreslår absolut en lönn. Se så vackert det är när den blommar i april! (Vet tyvärr inte vilken sorts lönn det är som blommar så här vackert - vi har bott här mindre än ett år. Men det finns säkert nån kunnig som vet.)
Björken kan jag skriva under på att den stjäl vatten från allt som försöker växa i närheten. Men det verkar inte lönnen göra, det är inte alls lika torrt under dess fötter.
Största nackdelen med lönnen är nog att de stora löven gör att det blir mycket att kratta på hösten. Men å andra sidan kan det ju ge mycket kompost också. Med största sannolikhet en vanlig skogslönn, Acer Platanoides. Ett mycket vackert träd, och antagligen det vanligaste vårdträdet i Sverige genom tiderna. Man ser mycket ofta dessa vackra träd runt om i villaträdgårdar, och inte minst i de norra delarna av dess utbredningsområde, längs södra halvan av norrlandskusten. Där står det lönnar vid var och varannat hus. Enda nackedeln torde förutom lövkrattningen vara den skugga dess kompakta lövverk skapar. Men det kan också vara en fördel om trädet placeras rätt. En sval ädellövslund, mörk och något fuktig och med blandad undervegetation kan vara helt underbar
|
|
|
|
|
07-08-2008, 19:55
|
Medlem

|
CITAT (Boxer @ 07-08-2008, 17:34)  Har ni stor trädgård?
Hur långt ifrån huset ska trädet stå?
Hurdan är jorden? (våt, torr) Trädgården är på 1076 kvm. Huset på 125 kvm står sex meter från gatan och därför är det gott om plats på baksidan. Garaget är inskjutet några meter eftersom garageuppfarten är mot början på en vändzon. Vi hade tänkt placera huset fyra-fem meter från garagets baksida eller tio meter från husets baksida, så nära tomtgränsen "man vågar". Hurdan är jorden?! Tja, jordlagret är två-tre decimeter och därunder sand. Hela området dikades ur, grundvattnet sänktes och därefter fyllde man upp med massor av sand, till ursprunglig nivå. Som många andra villaområden i staden är det gammal sjöbotten, sedan sjön i närheten sänktes i ett sista steg på 1700-talet.
|
|
|
|
|
07-08-2008, 20:41
|

Moderator

|
Är det gammal sjöbotten är det sannolikt mycket bördig jord, och då passar det extra bra med ett ädellövträd. Avenbok är också ett bra förslag!
|
|
|
|
|
08-08-2008, 08:18
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
Tänk på fåglarna: Avenbok - stenknäck Rönn - sidensvans, trastar Lönn - domherre Bok - bergfink, mesar Ek - nötskrika Fågelbär drar nog flest fågelarter. Själv har jag 5 lönnar (vackra höstfärger, för mycket löv att kratta), 3 askar (kala länge på våren, inte så snyggt då), en hägg (fäller redan nu. Vacker blomning.), en hagtorn (luktar illa när den blommar), en liten inklämd lind som aldrig har blommat än (klibbigt att parkera bilen under blommande lind), en avenbok, en liten ek (växer alldeles för sakta, ser ynklig ut i många år) samt en och tall. Det är ju personligt vad man gillar, björk är mitt favoritträd. Som enda träd på en gård är ju ek och lind klassiska, hästkastanj är också jättefin men skräper ner, är inte inhemsk, och sjukdomarna har väl också kommit till Sverige nu? Valnöt är också mycket speciell, den lär producera mest syre har jag hört och liksom rensa luften om det nu kan ligga något i det. Men de räknas väl inte heller som inhemska och skräpar ner. Men du skulle ju ha det mer som ett naturligt skogsparti, och då är ju det viktigaste att det passar med vad som växer naturligt i trakten. Jag föreslår avenbok, alternativt bok eller ek. CITAT (Markus_H @ 07-08-2008, 12:03)  Om man vill ha en "naturlig" sydsvensk skog i trädgården så tycker inte ja gatt björk passar med hassel. Ek-hassel-alm skog är vanligare (...) Det kan jag också hålla med om. Men att plantera alm känns inte så smart just nu, den blir nog inte gammal.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
08-08-2008, 09:21
|

Medlem
Antal inlägg: 942
Medlem nr: 5 956

|
CITAT (Markus_H @ 07-08-2008, 12:03)  Om man vill ha en "naturlig" sydsvensk skog i trädgården så tycker inte ja gatt björk passar med hassel. Ek-hassel-alm skog är vanligare och även ask skulle passa i det sällskapet, alla trivs på mulljord. Även bok skulle vara fint. Björk tycker jag är för norrländskt alt. igenvuxet hygge. Vadå norrländskt? Björk växer ju från Smygehuk till trädgränsen och långt norrut. Och tittar man på andra länder på norra halvklotet och deras trädarter så är björk lika vanlig där som här.
--------------------
******Majsan-zon 1****** På kanten till Österlen >>>>>>>>><<<<<<<<<
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|