Sidor: 1, 2
göinge
I vår nya trädgård som vi ska börja plantera de första växterna i till hösten hade vi tänkt oss en avdelning av sydsvensk skog i form av ett par vilda svenska träd. En hasselbuske (Corylus Avellana) är bestämt, men sedan vill vi ha ett träd till. Från början tänkte vi oss en björk, exempelvis en hängbjörk, men alla man träffar har avrått från detta beroende på grunda rötter och stora vattenkrav. Visserligen har många förhållit sig skeptiska till vilda träd över huvudtaget, men just björk verkar folk anse att man inte ska ha i en trädgård. Å andra sidan har en granne planterat två hängbjörkar i sin trädgård.

Hur är det med björk? Är de extra krävande och riskerar man att ta död på gräs och annan växtlighet runt om? Finns det andra vilda svenska träd som lämpar sig bättre?
Rafael
Med tanke på allergiproblem är vaken hassel eller björk särskilt bra. Du kanske inte störs av det, men några grannar gör det med stor sannolikhet.

Ett underbart träd, tycker jag, är ask. Härstammar i rakt nedstigande led från Yggdrasil.
göinge
Appropå allergi: 25 meter från vår tomt slutar stan och landsbygden börjar i form av kohagar där det finns mycket lövträd av olika slag, med just björk som dominant.
Platinum
Just björk kan nog vara lite olämpligt enligt min erfarenhet sen tiden jag bodde hos mina föräldrar, grannen hade en stor björk som rotvälte i samband med ett blåsväder och kraschade sönder deras tak.

I vår trädgård finns asp, ek och lärk som inplanterade och sedan växer naturligt längs strandkanten sälg, al och tall.

Oavsett vad du väljer så tänk på att denna typ av träd blir stora med tiden och att olika träd växer olika fort.

ingrids
Inte för att de växer naturligt i Sverige men för den som bor i södra Sverige finns det alternativ av snygga mindre björkar mer lämpade för en normalstor trädgård. Hittade en hyfsad beskrivning av himalajabjör på http://www.rangedala-plantskola.se (med tanke på priset måste de sälja ett jätteträd ...)
Ingrid Zon3
Utan att bekymra mig om alla stackars allergiker, skulle jag ändå inte plantera björk i en liten till normalstor trädgård. Anledningen är att inte mycket klarar konkurrensen om vatten och näring från björken.

Å andra sidan skulle jag väldigt gärna ha en bok i trädgården (om den var större) och den beter sig likadant men skapar dessutom surjord, och löven multnar nästan inte alls (det står en bok på en granntomt och jag hittar nu löv från förra hösten som inte ha multnat).

Ask blir ett enormt stort träd men det tar sin tid. Jag hörde något på radio häromdagen om någon nyupptäckt svamp som drabbar ask så man kanske ska avvakta ett tag med dem.

Sitter och funderar på vilka träd som brukar växa ihop med hassel men eftersom jag är mer asfaltsråtta än skogsmulle så hoppas jag du får svar på det från nån annan.
Felicia
Annars är ju björk tacksam på det viset att dom växer snabbt om man vill ha upp något fort förstås. Vi planterade en björkallé på vår infart för ett antal år sedan och dom har nu blivit väldigt stora och fina - en perfekt allé tongue.gif
Ingrid Zon3
Mer info om svamp på ask
Piccante
Om man vill ha en "naturlig" sydsvensk skog i trädgården så tycker inte ja gatt björk passar med hassel. Ek-hassel-alm skog är vanligare och även ask skulle passa i det sällskapet, alla trivs på mulljord. Även bok skulle vara fint. Björk tycker jag är för norrländskt alt. igenvuxet hygge.
Azur
Ni ser väl omkring er vilka trädslag som finns där och som därmed passar in.

Jag tycker personligen om ek och vårtbjörk ("naturlig" hängbjörk, inte de extremt gråtande odlade varianterna), tycker det är vansinnigt vackra träd, men de blir inte riktigt vackra förrän de är stora & gamla, vilket tar sin tid.

Mycket sydsvenskare än bokskog blir det väl inte. Bokträd är vackra, men tar också ett bra tag innan de blir riktigt fina.

Skogslönn, Rönn och Ask är vackra träd som växer snabbt och ganska snart pryder sin plats, fast de ger kanske ett mer mellansvenskt än sydsvenskt intryck?

Hmmm... Vildaplar kanske?
Huggorm
Det beror ju på vad man vill åstadkomma. Skulle jag satsa på enbart ett träd ur den svenska floran skulle det bli en ek eller en lönn, möjligen en bok. Men framför allt lönnen och boken skapar ju väldigt mycket skugga, kanske för mycket för en villaträdgård. Eken är bättre då, den har glesare lövverk och ger inte lika tät skugga. Dessutom finns det väll inget som hasseln trivs så bra ihop med i naturen som ek?

Ask skulle jag inte satsa på trotts att det är trevliga träd som dessutom förbättrar jorden. Dels kan dom sprida sig ostoppbart på god jord, och dels är dom väldigt sena igång på våren, men framför allt så är det ju askskottsjukan. Här där jag bor är nog nio av tio askar drabbade, och det är en sorglig syn.

Björkar är trevliga, men hör mer till skogen i mina ögon. Men bodde jag i norra Sverige där ädellövträden inte klarar sig, så skulle jag helt klart överväga även dessa. En stor hängbjörk kan vara ett mycket vackert träd!

Annars kanske ett fågelbärsträd funkar? Dom hör ju helt klart till den sydsvenska skogen, och är vackra hela året. Men dom ger ju inte den där riktiga skogskänslan, dom ger väll snarare trädgårdskänsla när man stöter på dom i skogen...
Boxer
Har ni stor trädgård?

Hur långt ifrån huset ska trädet stå?

Hurdan är jorden? (våt, torr)
Christer i Falköping
Björken dricker faktiskt inte mer vatten än vilket annat träd i motsvarande storlek gör. Bara det att det var först och främst björken man mätte med. Men dess rötter går så att de suger upp allt vatten som småväxter under skulle behöva. har man plats för en björk tycker jag gott att man kan plantera en i trädgården.
Christer.
Krokodilen
Jag föreslår absolut en lönn. Se så vackert det är när den blommar i april!
[attachment=22375:x.jpg]
(Vet tyvärr inte vilken sorts lönn det är som blommar så här vackert - vi har bott här mindre än ett år. Men det finns säkert nån kunnig som vet.)

Björken kan jag skriva under på att den stjäl vatten från allt som försöker växa i närheten. Men det verkar inte lönnen göra, det är inte alls lika torrt under dess fötter.

Största nackdelen med lönnen är nog att de stora löven gör att det blir mycket att kratta på hösten. Men å andra sidan kan det ju ge mycket kompost också.
Huggorm
CITAT (Krokodilen @ 07-08-2008, 18:11) *
Jag föreslår absolut en lönn. Se så vackert det är när den blommar i april!
(Vet tyvärr inte vilken sorts lönn det är som blommar så här vackert - vi har bott här mindre än ett år. Men det finns säkert nån kunnig som vet.)

Björken kan jag skriva under på att den stjäl vatten från allt som försöker växa i närheten. Men det verkar inte lönnen göra, det är inte alls lika torrt under dess fötter.

Största nackdelen med lönnen är nog att de stora löven gör att det blir mycket att kratta på hösten. Men å andra sidan kan det ju ge mycket kompost också.

Med största sannolikhet en vanlig skogslönn, Acer Platanoides. Ett mycket vackert träd, och antagligen det vanligaste vårdträdet i Sverige genom tiderna. Man ser mycket ofta dessa vackra träd runt om i villaträdgårdar, och inte minst i de norra delarna av dess utbredningsområde, längs södra halvan av norrlandskusten. Där står det lönnar vid var och varannat hus. Enda nackedeln torde förutom lövkrattningen vara den skugga dess kompakta lövverk skapar. Men det kan också vara en fördel om trädet placeras rätt. En sval ädellövslund, mörk och något fuktig och med blandad undervegetation kan vara helt underbar smile.gif
göinge
CITAT (Boxer @ 07-08-2008, 17:34) *
Har ni stor trädgård?

Hur långt ifrån huset ska trädet stå?

Hurdan är jorden? (våt, torr)

Trädgården är på 1076 kvm. Huset på 125 kvm står sex meter från gatan och därför är det gott om plats på baksidan. Garaget är inskjutet några meter eftersom garageuppfarten är mot början på en vändzon.

Vi hade tänkt placera huset fyra-fem meter från garagets baksida eller tio meter från husets baksida, så nära tomtgränsen "man vågar".

Hurdan är jorden?! Tja, jordlagret är två-tre decimeter och därunder sand. Hela området dikades ur, grundvattnet sänktes och därefter fyllde man upp med massor av sand, till ursprunglig nivå. Som många andra villaområden i staden är det gammal sjöbotten, sedan sjön i närheten sänktes i ett sista steg på 1700-talet.
Myosotis
Avenbok!
Huggorm
Är det gammal sjöbotten är det sannolikt mycket bördig jord, och då passar det extra bra med ett ädellövträd. Avenbok är också ett bra förslag!
Myosotis
Tänk på fåglarna:
Avenbok - stenknäck
Rönn - sidensvans, trastar
Lönn - domherre
Bok - bergfink, mesar
Ek - nötskrika
Fågelbär drar nog flest fågelarter.
Själv har jag 5 lönnar (vackra höstfärger, för mycket löv att kratta), 3 askar (kala länge på våren, inte så snyggt då), en hägg (fäller redan nu. Vacker blomning.), en hagtorn (luktar illa när den blommar), en liten inklämd lind som aldrig har blommat än (klibbigt att parkera bilen under blommande lind), en avenbok, en liten ek (växer alldeles för sakta, ser ynklig ut i många år) samt en och tall.
Det är ju personligt vad man gillar, björk är mitt favoritträd. Som enda träd på en gård är ju ek och lind klassiska, hästkastanj är också jättefin men skräper ner, är inte inhemsk, och sjukdomarna har väl också kommit till Sverige nu? Valnöt är också mycket speciell, den lär producera mest syre har jag hört och liksom rensa luften om det nu kan ligga något i det. Men de räknas väl inte heller som inhemska och skräpar ner. Men du skulle ju ha det mer som ett naturligt skogsparti, och då är ju det viktigaste att det passar med vad som växer naturligt i trakten. Jag föreslår avenbok, alternativt bok eller ek.

CITAT (Markus_H @ 07-08-2008, 12:03) *
Om man vill ha en "naturlig" sydsvensk skog i trädgården så tycker inte ja gatt björk passar med hassel. Ek-hassel-alm skog är vanligare (...)

Det kan jag också hålla med om. Men att plantera alm känns inte så smart just nu, den blir nog inte gammal.
embees
CITAT (Markus_H @ 07-08-2008, 12:03) *
Om man vill ha en "naturlig" sydsvensk skog i trädgården så tycker inte ja gatt björk passar med hassel. Ek-hassel-alm skog är vanligare och även ask skulle passa i det sällskapet, alla trivs på mulljord. Även bok skulle vara fint. Björk tycker jag är för norrländskt alt. igenvuxet hygge.

Vadå norrländskt?

Björk växer ju från Smygehuk till trädgränsen och långt norrut.
Och tittar man på andra länder på norra halvklotet och deras trädarter så är björk lika vanlig där som här.
Huggorm
CITAT (embees @ 08-08-2008, 10:21) *
Vadå norrländskt?

Och tittar man på andra länder på norra halvklotet och deras trädarter så är björk lika vanlig där som här.

Men i söder finns så mycket annat som är minst lika bra eller bättre att välja mellan
Piccante
Vadå norrländskt?

Jo det är väl det som är problemet, björk är en tråkig pionjärart som växer överallt på hyggen, dikeskanter och här och var. Sen är det väl bara i norrlandsstäder som de har björkalléer eftersom de inte har så många andra träd att välja på. I södra Sverige finns ju mer spännande trädslag som ek, alm, lind, lönn, ask, bok, avenbok. Har man möjlighet så kan man ju odla något roligare än brasved på tomten.
Myosotis
Vadå norrländskt?

Men den ingick inte i större utsträckning i de ädellövskogarna som en gång i tiden var naturliga här. Den koloniserade säkert snabbt efter skogsbränder o.dyl., men eftersom björken inte blir gammal fanns den inte i de gamla skogarna. Samtidigt är det ju svårt att lägga fast vad som är naturligt, klimatet har ju skiftat och med det vegetationen. Människans påverkan har också funnits under lång tid. Här kommer ett citat ur “Perstorps historia. Förhistorien. Hur bergarter och jordarter bildas“ Perstorps Kulturnämnd 1982.

CITAT
Björk och tall vandrade in efter fjällbjörk....
Björk och tall fick en mycket stor spridning, och successivt invandrade hassel, al och alm.
Under den efterföljande värmetiden, som började för ca. 9000 år sedan och varade till för ca. 5000 år sedan, (...) fick ädellövskogen sin största spridning. Det var ek, alm, ask och lind som under värmetiden dominerade de skånska skogarna.
För ca. 5000 år sedan började en klimatförsämring att bli märkbar och ungefär samtidigt blev också människans påverkan på naturen mera omfattande. Ädellövskogarnas dominans minskade samtidigt som boken och avenboken började sprida sig. Samtidigt ökade åter björkskogarna i omfattning och likaså de öppna betesmarkerna.

göinge
Avenbok verkar vara ett spännande träd. Det blir inte så vansinnigt högt och påstås ge en smal krona, även om bilderna jag hittat på internet ibland visar träd med vid eklik krona. Fast i trädgårdar verkar det mest användas som häckbuske?

Hur är det med rötterna? Sticker de neråt, eller utåt som på en björk?

Jag minns träden i grannvillaområdena där jag är uppvuxen, bland annat björk och asp, som var gamla bevarade träd från före bostadsområdenas tillkomst. Stora pampiga vackra träd som verkligen prydde sin plats i trädgårdarna. Så vill jag ha det, men samtidigt känns det som att ett så stort träd skulle svälja hela vår trädgård, även om vår tomt nog är lika stor som de.

När man går runt i en trädgård som idag bara har en gräsmatta är det svårt att tänka sig in i hur det kommer att te sig i framtiden...
Myosotis
Du är välkommen att komma och titta på min avenbok. Den står alldeles för nära byggnader, men kronan är i alla fall rätt smal, den är lagom i storlek och mycket vacker. Vet inte så mycket om rötterna, inte kommer de upp i gräsmattan i alla fall.
Azur
Nu blir jag nyfiken - varför föreslår ni Avenbok?

Det är ett litet träd, i alla fall jag tycker inte det ger nån större känsla av sydlig skog utan snarare hage, och jag vet inte om jag direkt skulle kalla det vackert heller...

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/coryla/carpi/carpbet5.jpg
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/coryla/carpi/carpbet6.jpg

Inte har de jag sett haft särskilt smal krona heller, utom förstås Pyramidavenbok.
Huggorm
Jo, det är nog sant att det mer ger en känsla av hage. Men vackert är det, på sitt eget vis smile.gif

Men jag röstar som sagt på ek om platsen finns, eller lönn. Eventuellt lind om man väljer en skogslind och inte någon parklind, bohuslind eller någon med förädlad, onaturlig form
sillamor
Oxlar blir inte så stora men känns ändå som rejäla träd. Velar själv mellan det och ett fågelbär.

Har förresten för mig att jag läste någonstans att Ornäsbjörk var bättre för allergiker.

Huggorm
CITAT (sillamor @ 08-08-2008, 23:32) *
Oxlar blir inte så stora men känns ändå som rejäla träd. Velar själv mellan det och ett fågelbär.
Mitt förslag: Välj fågelbäret! Oxlar ser så tråkiga och torra ut med sina bleka, grågröna blad och smutsvita blomning. Men det är bara min åsikt, och det är ju populära prydnadsträd så det är många som inte håller med mig. Det är ju trotts allt det svenskaste av alla träd, det finns ju bara här och på några platser i våra närmaste grannländer. Men jag föredrar ändå fågelbären med sin klarvita blomning, frodiga grönska och röda färgprickar till bär, som dessutom är goda att äta!
sillamor
Huggorm

Du har nästan övertygat mig!
Men oxeln är så fin naken. Hur ser fågelbäret ut på vintern (gles/tät)?
Huggorm
På vintern är nog oxeln att föredra, med sina knotiga uppbyggnad. Fågelbäret är mycket glesare, och inte alls speciellt vacker
Anders zon 1
Jag röstar också på fågelbär. Massor av blommor på våren, goda frukter som dessutom lockar till sig fåglar och vackra höstfärger. Kan det bli bättre? smile.gif Möjligen är fågelbär som sagt inte särskilt intressant på vintern, fast barken tycker jag är vacker. Avenboken är också fin, men särskilt smalväxande är den inte (fågelbär är betydligt mer smalväxande). Ofta blir avenboken lika bred som hög i ett öppet läge med gott om utrymme. Linden är ju också ett fint och friskt träd (ännu i alla fall) som kanske ger mer intryck av skog. Fast den skuggar också rätt mycket. Asken är annars mitt favoritträd, men med tanke på askskottsjukans framfart så är det nog inte att rekommendera.
Digger
Trots vad pessimisterna här säger vill jag bara säga att en björk blir ett fantastiskt fint träd som symboliserar Sverige i allra högsta grad. Den vita stammen med all sin grönska är ett signum för misdommaren och all tid runt denna. Fåglarna kvittrar extra fint i björkar. En stor solitärbjörk har verkligen sin plats i den stora trädgården. Har man lite sank mark är dessutom björken utmärkt då den snabbt dränerar området.
Aqvakul
Kastanj?
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 09-08-2008, 18:03) *
Kastanj?

Mycket trevliga träd, men nu handlade det om träd som växer vilt i Sverige.
Aqvakul
Möjligen en definitionsfråga - alla träd i Sverige är "invandrare".
Kastanjen finns upp till Dalälven, planterad eller förvildad. Den är ett typiskt sydsvenskt vårdträd.
vanjalarsa
Det finns en rönn som heter "Rosmari" och har rosa bär. UNderbart fint växtsätt!
Verkar frisk.DEn rekomenderar jag.
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 09-08-2008, 21:47) *
Möjligen en definitionsfråga - alla träd i Sverige är "invandrare".
Kastanjen finns upp till Dalälven, planterad eller förvildad. Den är ett typiskt sydsvenskt vårdträd.

Nu menar du väll hästkastanj? Äkta kastanj klarar sig nog inte upp till Dalälven, och det är tveksamt om dom förvildar sig annat än undantagsvis ens i sydligaste Skåne. Jo, visst är hästkastanjer vanliga i Sverige, som vårdträd och förvildade. Jag har själv två planterade stora och flera små som kommer från dessa. Men icke desto mindre är det nog så att trådskaparen menade träd som växer naturligt i svenska skogar. Räknar man in allt som kan förvildas här så har vi i stort sett samtliga träd som över huvud taget går att plantera. Då vore det inte speciellt stor vits att ens ta upp saken om vilda svenska träd i trådens topic. Visst, alla träd är invandrare, men det är skillnad på de som vandrade in på egen hand för tusentals år sedan och det som människor fört in de sista hundratalen år.
Solstorm
Lind eller ek. Lind har man för doftens skull. Doftar som nyslaget hö. Eller ek. Eken är verkligen gedigen, vacker och speciell. Så vackra blad som länge på våren är ljusgröna och ser nyutslagna ut. Med åren blir den knotig och vacker.

Ska löven falla på plats och multna ner? Ska de krattas upp? Tänk på att löv är en tillgång då det gäller att täcka bar mark. Eklöv multnar inte ned lika fort som andra löv. Å andra sidan kan det vara svårt att få annan växtlighet att trivas allför nära en ek.
Aqvakul
Om jag nu inte får förslå (häst-)kastanj, så ansluter jag mig till Solstorms förslag - lind, ett fantastiskt vackert träd
skogstroll
och linden luktar så underbart när den blommar, och drar till sig humlor mm. För några veckor sen när linden blommade en bit från mig så trodde jag att jag hörde trafikmuller confused.gif fast det finns ju inget sånt här annat än båtmuller... sen kollade jag närmare och det var massvis med humlor som hade konsert på blommorna wub.gif
Anders zon 1
Hästkastanjen har tyvärr också fått en plåga som förstör trädet, nämligen kastanjemal. Den har på de allra senaste åren invandrat söderifrån och är numera rätt vanlig i Skåne. Det är lite osäkert hur långt norrut den kan sprida sig. Larverna av kastajnemal äter gångar i bladen så att de blir bruna och fula i förtid (ser förskräckligt ut). Upprepade kraftiga angrepp under flera år sägs försvaga träden. Dessutom har det på senare år uppträtt en bakterisjukdom, "bloedingsziekte", på hästkastanj i Holland och Belgien (inte i Sverige ännu som tur är) som verkar vara ännu allvarligare - träden dör helt enkelt. Här finns info om kastanjemal och bloedingsziekte: http://www.sjv.se/download/18.b1bed21121e2...astanj+2007.pdf
Myosotis
CITAT (Azur @ 08-08-2008, 11:46) *
Nu blir jag nyfiken - varför föreslår ni Avenbok?

Vacker - speciell - passar bra i trakten - blir inte så stor - är vacker redan som liten - mat till stenknäckar - osv. Dessutom behandlas den lite som skräp, gallras ofta bort i skogarna, så jag tycker vi kan behöva fler avenböcker. Lind och ek, även bok är ju ganska vanliga som solitärträd.
göinge
Vad blev det för träd? Jo en Skogslönn.

Vad gäller Avenbok så blir det kanske som häck (om jag får bestämma).
Azur
Skogslönnar är vackra. Ett av mina favoritträd. Bra val! tummenupp.gif
Huggorm
Som sagt, ett bra val! Det är kanske vårt mest kompletta träd, vackert på våren med sin speciella blomning, vackert på sommaren med sitt frodiga, täta lövverk och vackert på hösten med sina skarpa färger. Och precis lika vackert som andra lövträd på vintern för den delen.
Fågelvägen
bravo.gif ... och helt underbara att ha en hängmatta under! Fast du kanske får vänta några år.
Under tiden kan dina barn (om du har några) leka i de frasiga gula lövmassorna på hösten.

(edit: texten fördubblades)
Myosotis
Kul med facit, jag har faktiskt tänkt mycket på ditt träd. Ja, visst är lönnar vackra, särskilt så här års. Men mycket löv att kratta! Jag har fem stora lönnar.
Cilla
Roligt att läsa denna tråd så här i efterhand! Så snart någon startar en diskussion om favoriter bland våra svenska vildväxande träd så kommer så många bra och intressanta reflektioner upp.

Själv skulle jag ha mycket svårt att välja endast ett stort träd. På mina privata områden planterar jag i stort sett hela tiden och det som inte tar sig väl blir den naturliga gallringen. Men ett är säkert - det jag helst vill se ut på genom fönstren där jag bor är ek. Kikar jag någon gång på andra boenden än det jag har så är också bara ekmarker aktuella. Om man får välja fritt...

På mindre eller väldigt anordnade tomter är dock ek svår att ha. Skogslönnen är också ett stort träd men mer accepterat. Och ett träd som bryr sig mer om sin yttre silhuett tror jag inte vi har i Sverige! En oskadad friväxande lönnsilhuett är som ristad med mall, där alla grenar pedantiskt växer i takt och formar de härliga runda kronorna.

Men de är urcharmiga också som unga. Oslagbart att se knopp och blomning på våren när grenarna sitter lågt, och trots kronans spretighet ser man redan från början egenskaperna av petnogrannhet. Snabbt som bara den växer de också när de har det bra.

Grattis till ett bra val!
Heda
Om du gillar björk, köp en Betula pendula 'Dalecarlica' , en Ornäsbjörk!! wub.gif Mycket vacker med finflikiga blad, blir nästan lika stor som en "vanlig" björk men utvecklar inte hanhängen och är därför "allergivänlig". Fast allergier behöver du nog knappast tänka på med tanke på ert lantliga läge! Sätt torktåliga perenner under så går det bra, det är ju björkens utformning av rotsystemet som kan ställa till bekymmer.

Vi har en stoor gammal björk i trädgården, den har armtjocka rötter i ytnivå många meter från stammen. Men pionen mår bra 5 meter ifrån och Rhoddisen står väl 7m ifrån, under björken (som har "hängande" nedre grenar) frodas vintergröna och vårlökar! Det går med björk i trädgården, man får anpassa sig lite bara! JAg tycker att den är underbart vacker nu när den glöder i höstorange!!

Förutom Ornäsbjörken, tycker jag att Rönn är ett vackert träd som finns i flera odlade sorter. Även andra träd ur Sobus släktet är vackra tex Silveroxel, Carmencitarönn mfl mfl. många finns i mindre former som inte tar upp halva trädgården som vuxna.

...för visst har du väl plats för ett träd till...

//Heda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon