CITAT (Sofiia @ 17-08-2008, 20:44)

om man inte tar bort skotten kan moderplantan dö, så jag skär alltid av dem genast då de kommer upp skott.
och det är bara efter blomningen som modern dör . läste i en bok att den bildar skott gör inte att plantan dör .
och skotten man skär veck ska ha någon form av tillväxt punkt som går att flytta ,, skär man för långt in är risken att man istället skadar plantan . väntar man tills skotten bildat rötter så risker man inget . då överlever skottet säkert och modern skadas inte .
CITAT (Tucuman @ 17-08-2008, 08:52)

Ok. Då vet jag. Tack!
Är det bara att gräva lite i jorden för att se om de har fått rötter eller kan man få en fingervisning av storleken på skotten?
Tänkte ha den inne i vinter och ge den uv ljus och extra värme. Har ju extra lampor eftersom jag har terrarier.

Funderar även på att ställa dit papayan och avocadon. Hoppas att de tar sig ordentligt. Har inte planterat papaya tidigare.
Jag ska nu ge mig ut på jakt efter en större kruka. Misstänker att min är för liten trots att den är stor.
Kristina
du brukar se vid skottet om där är rötter eller inte bara att gräva lite i jorden . men när du märker att där kommer ett par väl utvecklade blad och den börjar bilda en liten skenstam då kan man oftast ta veck dom och då är man säker på att skottet kommer överleva . men har du kvar skotten så gör det inget heller . kom bara ihåg att ge mycket vatten och näring .