den blommar som bäst på äldre ved alltså du får mest frukt på gammal ved . så när du beskär ska du inte ta veck fler-och tvåårigved utan enbart toppa in årets tillväxt . när du beskär så klipper du ovanför ett bladpar .
men en del sorter får frukt också på årets tillväxt .
du ska beskära den på hösten eller vintern eller tidig vår för annars blöder den mycket . jag har mina ute åretrunt så jag beskär dom på våren istället , då dom vaknar sent ur vilan finns ingen risk att dom blöder då .
ja den kan växa ute åretrunt i zon 0-2(3) i zon 2-3 behövs den täckas på vintern och odlas då i ett varmt och soligt läge i sandig grusigjord . i zon 0-1 i ett bra läge klara den oftast vintern utan täckning . den fryser ner im vintern är kall och kommer med nya skott i maj-juni . planterar man dessutom lite djupare i jorden så skyddas grenarna av jorden . vill man vara säker kan man täcka den varje vinter med halm,torralöv,vinterväv . dock frukterna som bildas tål inte frost !! lika så alla grön tillväxt tål inte frost . och oftast så tar bladen frosten om den inte invintrat bra .
odlar man den i kruka så tar man in den innan frosten kommer om den har frukt annars så kan den stå ute i ett par frost nätter sedan övervintrar den inne svalt och mörkt runt 0c +10c . utan vila så inverkar det negativt på fruktsättnigen och plantans hälsa . den är lövfällande . i feb-april planteras den om i nyjord som ska vara plantjord uppblandat med leca,grus och lite lergranulat och kalk . man tar ut dom nakna grenarna när det ute är runt +5c +10c och tar in vid frost sedan kommer nya blad i maj . och man har den ute hela sommaren och vattnar så att den hålls fuktig vid rötterna men att ytan får torka ut helt . ge den näring varannan vecka under tiden maj-juli . sedan står den då ute tills frosten och så gör du om allt igen . eller provar att ha den ute och ger den skydd vinter tid .
jag odlar 8sorter varav 5är på friland .
|