CITAT (lissa @ 28-08-2008, 00:59)

Jo det är den första, Icerya purchasi jag har/hade...visst ä väl kortet bra, jag är alldeles begeistrad över att jag fick till ett sånt bra foto att jag ville visa det. Man ser ju hur honan har äggen under sig..och undrar om det inte är ungar som har börjat sprida sig just där grenen grenar sig...
Så du tror att det är trips på Mirabilis bladet ?? Jag vet att jag har haft trips på flera ställen, men inte just där, men dom förflyttar sig ju snabbt. Jag trodde att bladet har början till den där svarta svampen dom får av utsöndringen som lusen ger ifrån sig..flera anrdra blad har nämligen blivit alldeles bruna efter att ha sett ut som det jag har fotat här, och sen har dom ramlat av stjälken. Blommorna hinner inte bli frön, för början till fröna ramlar av innan dom har hunnit bli hårda..och just den plantan brukar ge mig en massa frön varje år...
Tack för svaret Flaxss
japp det är ett jätte bra kort ,, syns tydligt var det är förnått . är det åsnt från bladlössen ( deras avföring och annat ) så brukar det inte bli sånt ''silvrigt'' på bladen utan bara skräp men att bladet har normal färg ,, hmm nu formulerade jag mig konstigt .