CITAT (Smotany @ 08-09-2008, 01:02)

Min arbetskamrat har egen brunn och bruna tele stolpar överallt i trädgården, som kantstöd singel/gräs och som upphöjning för rabatter. Inga problem alls! (Jag vet att han gjorde en vatten analys i somras pga att det var dåligt vatten i trakten, hans var bra)
Miljö aspekten kan man ta som man vill, dom få stolpar du skulle ha i din trädgård är ju ingenting mot alla dom som kraftbolagen och telebolaget har...
Vill man sen bli av med dom så brukar inte annonserna ligga kvar på blocket speciellt länge, dom är ganska eftertraktade (läs ovan, folk stjäl ju tom dom)
Ingick kreosot i testet?
Risken att en gammal stolpe släpper ifrån sig kreosot när den ligger opåverkad är ganska liten på kort sikt, men att såga i den är en annan sak.
Samtidigt kan man ju undra om det inte finns en anledning till att det finns ett helt avsnitt i kemikalieinspektionens författningssamling om kreosot och arsenikimpregnerade kraftledningsstolpar.
citat från kemikalieinspektionen:
"Kreosotvirke avger giftiga ämnen, orsakar luktproblem och får enligt dagens regler inte användas i exempelvis bostäder, i drivbänkar eller på platser där barn ofta vistas"
Jag vill i alla fall inte ha några i trädgården, sen är det upp till var och en.