Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Plocka bort stora blad från Änglatrumpeterna?, För att låta "kraften" få gå till knopparna istället?
          Sussie F-Flower
          Inlägg 01-09-2008, 13:22
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Upptäckte nyss att min största änglatrumpet (född i år) börjat dela sig i toppen. Tillika ser jag några pyttepyttesmå knoppar. ÄNTLIGEN!!! yahoo.gif
          Bladen på stammen är monsterstora, en halvmeter långa och 25-30 cm breda. Hela växten är ca 165 cm hög inkl. kruka. Stammen ca 5 cm i diam. Massor med sidoskott finns trots att jag tagit bort 12-15 st längst ner ef.s jag ville ha en stam utan grenar där.

Fråga: Undrar om det kan vara någon idé att plocka bort några av de nedersta bladen för att befrämja att knopparna får mera kraft så att de hinner blomma innan den riktiga kylan kommer?

Eller finns det risk att assimilationen rubbas och knopparna fälls?

Hoppas på att någon kan ge mig svar då jag verkligen har längtat ända sedan i våras på att få se dessa blommor...

Citera
          4 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          blomkronan
          Inlägg 01-09-2008, 13:55
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Grattis bravo.gif
          Tyvärr vågar inte jag svara på din fråga, hoppas någon annan kan.
          Men har du en bild att visa?
          För mig låter det som att din teori borde stämma, att plocka av bladen.
          Med tanke på att änglatrumpeten själv släpper dom stora bladen när man har slarvat med vatten och gödning.

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 01-09-2008, 15:31
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (blomkronan @ 01-09-2008, 14:55) *
          Grattis bravo.gif
          Tyvärr vågar inte jag svara på din fråga, hoppas någon annan kan.
          Men har du en bild att visa?
          För mig låter det som att din teori borde stämma, att plocka av bladen.
          Med tanke på att änglatrumpeten själv släpper dom stora bladen när man har slarvat med vatten och gödning.

Tack Blomkronan!

Nu har jag fotat lite... Den vänstra ängeln i bild delade sig för ett par veckor sedan. Där kommer flera knoppar nu.
          Jag vet inte vad det ska bli för färger på någon av dessa och jag tror att jag kommer att längta ihjäl mig innan de kommer att slå ut...!!! laugh.gif
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Två_Änglar_080901.JPG ( 167.64k ) Antal nedladdningar: 52
          Bifogad fil  V_delning_upptäckt_080901.JPG ( 105.5k ) Antal nedladdningar: 32
          Bifogad fil  Den_andra_Ängeln_med_knoppar_080901.JPG ( 111.32k ) Antal nedladdningar: 42

Citera
          blomkronan
          Inlägg 01-09-2008, 16:31
          Länk hit: #4

Medlem

Oj va långa dom hade blivigt, tyvärr kommer frosten snart, hoppas du hinner se några blommor.
          Du vet att man får buskiga änglar om man klipper dom ofta. För varje klipp kommer två nya grenar.
          Varje gång du klipper en bit sätt ner den i jorden och den får rötter och blir en till!

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 01-09-2008, 20:52
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (blomkronan @ 01-09-2008, 17:31) *
          Oj va långa dom hade blivigt, tyvärr kommer frosten snart, hoppas du hinner se några blommor.
          Du vet att man får buskiga änglar om man klipper dom ofta. För varje klipp kommer två nya grenar.
          Varje gång du klipper en bit sätt ner den i jorden och den får rötter och blir en till!

Ja, jag har ju klippt/skurit bort en massa små skott som jag satt i krukor. Skotten kom efter stammen på den högra och dom har då nästan inte vuxit något alls på flera veckor.
          Jag har inte klippt av toppen på den då jag har hört att man ska inte det. Den måste få dela sig själv... men sedan är det kanske fritt fram, om man vill, att klippa och tukta.

Hur skulle ni andra göra om säsongen nästan är slut och ängeln äntligen kommit med knoppar?
          Vågar jag chansa att plocka av några blad tror ni?

Jag tror att jag hade Sveriges minsta blommande Änglatrumpet första två veckorna i juli. Det var väldans vad blomman höll sig länge!
          En liten, liten planta och en blomma som var dubbelt så stor. Jag fick gräva ur jorden i krukan för att knoppen skulle få plats... rotfl.gif Men sedan kunde jag lägga upp den på kruk-kanten. Här får ni se den... ...-om ni lovar att inte skratta.... laugh.gif
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Mini_mini_Brugmansia.JPG ( 206.88k ) Antal nedladdningar: 31
          Bifogad fil  Mini_Brugmaansia__08.JPG ( 222.18k ) Antal nedladdningar: 40

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 01-09-2008, 20:56
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

fast växten behöver ju bladen ,, och den kommer ju inte blomma bättre för att du rycker veck bladen på den . att den blommar bra eller ej beror dels på vintervila och dels om sommaren är varm eller ej och hur mycket vatten och näring dom får . just nu är det nog värmen som avgör om den kommer blomma eller ej . jag tror tyvärr inte att den kommer att hinna blomma .

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 01-09-2008, 21:32
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (flaxss @ 01-09-2008, 21:56) *
          fast växten behöver ju bladen ,, och den kommer ju inte blomma bättre för att du rycker veck bladen på den . att den blommar bra eller ej beror dels på vintervila och dels om sommaren är varm eller ej och hur mycket vatten och näring dom får . just nu är det nog värmen som avgör om den kommer blomma eller ej . jag tror tyvärr inte att den kommer att hinna blomma .

Ja, flaxss, det var lite så jag tänkte också när jag ställde frågan. Jag tänkte bara så att man inte sabbar assimilationen och knopparna släpper?

Alla mina fem trumpeter är årets, och var 5-7 cm i mars (april?) månad. Alltså ingen vintervila.
          Dom har varit planterade i riktig koskit tillsammans med koskit på påse (50/50) därefter även fått flytande gödning.

Nu har jag rätt så många knoppar på allihopa. Även den minsta som är på bild, som är 12-15 cm hög har knoppar igen. Har plockat bort knoppar hela tiden på den minsta, sedan i april-maj för att befrämja tillväxten för plantan i stället, men icke...

Jag vill så gärna att knopparna ska gå fram, det var därför jag undrade om jag kunde ta veck några blad...?
          Kanske ska jag ha fiberduken på dom också, precis som tomaterna?

Citera
          blomkronan
          Inlägg 01-09-2008, 21:33
          Länk hit: #8

Medlem

Tyvärr så var knopparna ganska små. Mina änglar har haft sina knoppar lääänge innan dom blommat. Det är nog tyvärr så att dom inte kommer hinna blomma som Fluxss oxå säger.
          Bifogad fil  DSC00721.JPG ( 324.95k ) Antal nedladdningar: 32

Men vad skönt att se att inte min ängel var den minsta som blomma yahoo.gif

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 01-09-2008, 23:22
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (blomkronan @ 01-09-2008, 22:33) *
          Tyvärr så var knopparna ganska små. Mina änglar har haft sina knoppar lääänge innan dom blommat. Det är nog tyvärr så att dom inte kommer hinna blomma som Fluxss oxå säger.
          Bifogad fil  DSC00721.JPG ( 324.95k ) Antal nedladdningar: 32

Men vad skönt att se att inte min ängel var den minsta som blomma yahoo.gif

Vad fin den var, blomkronan! Härlig nyans!

Ja, det tar ju lite lång tid med knopparna... jag vet... det är ju just därför jag vill "skynda på" lite...
          Vad ska jag annars göra då? Ställa undan den med knopparna kvar eller ska man ta bort dom?

Näää, den måste hinna blomma...! Herregud, det är ju bara den 1a sept idag... hela september kan ju bli fin...
          Hoppas, hoppas...

Citera
          blomkronan
          Inlägg 02-09-2008, 06:50
          Länk hit: #10

Medlem

Jag håller med... metrologerna har tjattat om att värmen kommer tillbaka blush.gif som du säger vi har hela september kvar. Vilken zon bor du på? Du kanske kan sätta en "låtsas sol" över har du någon utelampa du kan sätta där, kanske en inframärme laugh.gif Vi får se...

lycka till /Mari

Citera
          Pia L
          Inlägg 02-09-2008, 07:02
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 2 662
          Medlem nr: 7 292

Kan man inte ta in änglarna när det är för kallt så att man får blommningen inne?
          Förutsatt att man har plats för dom alltså

--------------------
          Frihet är att ha modet att följa sina känslor.

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 02-09-2008, 07:59
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (blomkronan @ 02-09-2008, 07:50) *
          Jag håller med... metrologerna har tjattat om att värmen kommer tillbaka blush.gif som du säger vi har hela september kvar. Vilken zon bor du på? Du kanske kan sätta en "låtsas sol" över har du någon utelampa du kan sätta där, kanske en inframärme laugh.gif Vi får se...

lycka till /Mari

Ha!!! Vilket bra förslag! tummenupp.gif

Det ska jag undersöka närmare....

CITAT (Pia L @ 02-09-2008, 08:02) *
          Kan man inte ta in änglarna när det är för kallt så att man får blommningen inne?
          Förutsatt att man har plats för dom alltså

Hej Pia!
          Jo, det måste nog bli så... Det känns lite svårt att fatta alla dom här besluten nu när det ändå är många veckor kvar...

Jag har tyckt hela tiden att de är för stora och vida för att ha inne. Men om det blir det sista alternativet så gör jag ju givetvis det!

kompiskram.gif

Citera
          Irene_L
          Inlägg 02-09-2008, 08:07
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

Jag tar bara bort blad som gulnat på mina änglar..inte annars.
          Du kan ju hänga fiberduk över om det varnas för en frostnatt. Det gör jag på hösten när jag vet om att det blir frost. Det ser ut som stora spöken hos mig då. Här är en bild från förra året när dom varnat för frost:
          Bifogad fil  fiberduk2.JPG ( 60.54k ) Antal nedladdningar: 43

giggle.gif

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 02-09-2008, 08:22
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Irene_L @ 02-09-2008, 09:07) *
          Jag tar bara bort blad som gulnat på mina änglar..inte annars.
          Du kan ju hänga fiberduk över om det varnas för en frostnatt. Det gör jag på hösten när jag vet om att det blir frost. Det ser ut som stora spöken hos mig då. Här är en bild från förra året när dom varnat för frost:
          Bifogad fil  fiberduk2.JPG ( 60.54k ) Antal nedladdningar: 43

giggle.gif

Tack Irene!

Jo, jag har haft fiberdukar på nästan alla växter nu i helgen i två nätter när det varnades för frost. Jag har också plockat bort blad som blivit gula eller gulflammiga av småkryp. Dom verkar ha en massa kryp hela tiden tycker jag...

Vad fint du hade "lindat in" dina växter... Så där såg det då inte ut hos mig... laugh.gif
          kompiskram.gif

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 02-09-2008, 10:43
          Länk hit: #15

Medlem

så gör jag också täcker allt med grön vinterväv om det blir frost (det som behövs täckas ) , tror det var året 06 som jag hade ute mina änglar in i nov . då jag får sen höstfrost så kan man njuta av allt in i det minsta .

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 02-09-2008, 11:03
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (flaxss @ 02-09-2008, 11:43) *
          så gör jag också täcker allt med grön vinterväv om det blir frost (det som behövs täckas ) , tror det var året 06 som jag hade ute mina änglar in i nov . då jag får sen höstfrost så kan man njuta av allt in i det minsta .

I NOVEMBER???

Ja, du bor ju långt söderut iofs. så det kanske inte hinner bli såå många nätter med minusgrader då.
          Men blåsten då? Blåser det inte mycket hos dig på hösten?

Citera
          mimmi 1
          Inlägg 02-09-2008, 20:12
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 389
          Medlem nr: 17 549

Man kanju ta in änglatrumpeterna , dom fortsätter ju att blomma inne, MEN, de luktar verkligen apa , jag har en gigantisk en, som jag en höst tog in, för det blev kallt, och den hade sååå många stora knoppar kvar. dom slog ju ut inne, men jag tror inte jag gör om det igen. pga den vidriga lukten.

Sussie.. om du hade världens minsta, så kanske jag hade en av de största förra sommaren !!
          synd att jag inte hade digitalkameran då, den var verkligen gigantiskt stor.. tog upp halva uterummet. hade som mest 64 blommor samtidigt!! den var över tre meter bred, och gick ända upp till taket.. men jag vill inte ha den så stor igen, för vi rymdes ju nästan inte själva ;o)
          Och jag tror den gick in i väggen totalt, för i år har den inte blommat alls!! inte en endaste blomknopp har visat sej! men jag tog nog fram den lite för sent, glömde bort den, och tiden gick alldeles för fort i våras... denär 7 år, och blommat alla år, så den har gjort sej förtjänt av ett sabbatsår!!

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 02-09-2008, 20:36
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (mimmi 1 @ 02-09-2008, 21:12) *
          Man kanju ta in änglatrumpeterna , dom fortsätter ju att blomma inne, MEN, de luktar verkligen apa , jag har en gigantisk en, som jag en höst tog in, för det blev kallt, och den hade sååå många stora knoppar kvar. dom slog ju ut inne, men jag tror inte jag gör om det igen. pga den vidriga lukten.

Sussie.. om du hade världens minsta, så kanske jag hade en av de största förra sommaren !!
          synd att jag inte hade digitalkameran då, den var verkligen gigantiskt stor.. tog upp halva uterummet. hade som mest 64 blommor samtidigt!! den var över tre meter bred, och gick ända upp till taket.. men jag vill inte ha den så stor igen, för vi rymdes ju nästan inte själva ;o)
          Och jag tror den gick in i väggen totalt, för i år har den inte blommat alls!! inte en endaste blomknopp har visat sej! men jag tog nog fram den lite för sent, glömde bort den, och tiden gick alldeles för fort i våras... denär 7 år, och blommat alla år, så den har gjort sej förtjänt av ett sabbatsår!!

Tack Mimmi!

Jasså...? luktar dom illa också? Gör ALLA det? crying.gif

Det var en riktigt stor bjässe du hade i uterummet då. Antar att den skänkte er en stor glädje genom att vara så magnifik! tummenupp.gif
          Den "sparar" sig nog tills nästa år... wink.gif

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 02-09-2008, 20:41
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Sussie F-Flower @ 02-09-2008, 11:03) *
          I NOVEMBER???

Ja, du bor ju långt söderut iofs. så det kanske inte hinner bli såå många nätter med minusgrader då.
          Men blåsten då? Blåser det inte mycket hos dig på hösten?

allt beror på hur hösten är ibland kommer frosten i mitten på okt och ibland har det varit frostfritt till början av dec . både kanna och rosor kan blomma hos mig långt ut på förvintern . en fräsch rosbuket på julbordet är inte fel .

första november och ''inne'' hibiskusen blommade än ute , bild på första snö fallet ( ingen frost än )

första frost 10nov ,, du ser i bakgrunden min änglatrumpet inlindad i väv .

Redigerat av flaxss: 02-09-2008, 21:04

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 02-09-2008, 20:58
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (flaxss @ 02-09-2008, 21:41) *
          allt beror på hur hösten är ibland kommer frosten i mitten på okt och ibland har det varit frostfritt till början av dec . både kanna och rosor kan blomma hos mig långt ut på förvintern . en fräsch rosbuket på julbordet är inte fel .

första november och ''inne'' hibiskusen blommade än ute , bild på första snö fallet ( ingen frost än )
          http://image57.webshots.com/457/2/5/52/284...52YMSyuQ_ph.jpg
          http://image59.webshots.com/159/3/82/30/27...52RloNvn_ph.jpg

första frost 10nov ,, du ser i bakgrunden min änglatrumpet inlindad i väv .
          http://image63.webshots.com/63/8/82/4/2312...52ibUVIB_ph.jpg

Hej igen flaxss!

-Oj! Ja, det var häftigt att se!

Men palmerna som du hade bredvid änglatrumpeten då? Dom hade du inte lindat in...?
          Vad var det för sort på dom som verkade tåla kylan så bra?

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-06-2025, 11:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon