Sidor: 1, 2
Sussie F-Flower
Upptäckte nyss att min största änglatrumpet (född i år) börjat dela sig i toppen. Tillika ser jag några pyttepyttesmå knoppar. ÄNTLIGEN!!! yahoo.gif
Bladen på stammen är monsterstora, en halvmeter långa och 25-30 cm breda. Hela växten är ca 165 cm hög inkl. kruka. Stammen ca 5 cm i diam. Massor med sidoskott finns trots att jag tagit bort 12-15 st längst ner ef.s jag ville ha en stam utan grenar där.

Fråga: Undrar om det kan vara någon idé att plocka bort några av de nedersta bladen för att befrämja att knopparna får mera kraft så att de hinner blomma innan den riktiga kylan kommer?

Eller finns det risk att assimilationen rubbas och knopparna fälls?

Hoppas på att någon kan ge mig svar då jag verkligen har längtat ända sedan i våras på att få se dessa blommor...
blomkronan
Grattis bravo.gif
Tyvärr vågar inte jag svara på din fråga, hoppas någon annan kan.
Men har du en bild att visa?
För mig låter det som att din teori borde stämma, att plocka av bladen.
Med tanke på att änglatrumpeten själv släpper dom stora bladen när man har slarvat med vatten och gödning.
Sussie F-Flower
CITAT (blomkronan @ 01-09-2008, 14:55) *
Grattis bravo.gif
Tyvärr vågar inte jag svara på din fråga, hoppas någon annan kan.
Men har du en bild att visa?
För mig låter det som att din teori borde stämma, att plocka av bladen.
Med tanke på att änglatrumpeten själv släpper dom stora bladen när man har slarvat med vatten och gödning.

Tack Blomkronan!

Nu har jag fotat lite... Den vänstra ängeln i bild delade sig för ett par veckor sedan. Där kommer flera knoppar nu.
Jag vet inte vad det ska bli för färger på någon av dessa och jag tror att jag kommer att längta ihjäl mig innan de kommer att slå ut...!!! laugh.gif
blomkronan
Oj va långa dom hade blivigt, tyvärr kommer frosten snart, hoppas du hinner se några blommor.
Du vet att man får buskiga änglar om man klipper dom ofta. För varje klipp kommer två nya grenar.
Varje gång du klipper en bit sätt ner den i jorden och den får rötter och blir en till!
Sussie F-Flower
CITAT (blomkronan @ 01-09-2008, 17:31) *
Oj va långa dom hade blivigt, tyvärr kommer frosten snart, hoppas du hinner se några blommor.
Du vet att man får buskiga änglar om man klipper dom ofta. För varje klipp kommer två nya grenar.
Varje gång du klipper en bit sätt ner den i jorden och den får rötter och blir en till!

Ja, jag har ju klippt/skurit bort en massa små skott som jag satt i krukor. Skotten kom efter stammen på den högra och dom har då nästan inte vuxit något alls på flera veckor.
Jag har inte klippt av toppen på den då jag har hört att man ska inte det. Den måste få dela sig själv... men sedan är det kanske fritt fram, om man vill, att klippa och tukta.

Hur skulle ni andra göra om säsongen nästan är slut och ängeln äntligen kommit med knoppar?
Vågar jag chansa att plocka av några blad tror ni?

Jag tror att jag hade Sveriges minsta blommande Änglatrumpet första två veckorna i juli. Det var väldans vad blomman höll sig länge!
En liten, liten planta och en blomma som var dubbelt så stor. Jag fick gräva ur jorden i krukan för att knoppen skulle få plats... rotfl.gif Men sedan kunde jag lägga upp den på kruk-kanten. Här får ni se den... ...-om ni lovar att inte skratta.... laugh.gif
Alexander-VG-zon3
fast växten behöver ju bladen ,, och den kommer ju inte blomma bättre för att du rycker veck bladen på den . att den blommar bra eller ej beror dels på vintervila och dels om sommaren är varm eller ej och hur mycket vatten och näring dom får . just nu är det nog värmen som avgör om den kommer blomma eller ej . jag tror tyvärr inte att den kommer att hinna blomma .
Sussie F-Flower
CITAT (flaxss @ 01-09-2008, 21:56) *
fast växten behöver ju bladen ,, och den kommer ju inte blomma bättre för att du rycker veck bladen på den . att den blommar bra eller ej beror dels på vintervila och dels om sommaren är varm eller ej och hur mycket vatten och näring dom får . just nu är det nog värmen som avgör om den kommer blomma eller ej . jag tror tyvärr inte att den kommer att hinna blomma .

Ja, flaxss, det var lite så jag tänkte också när jag ställde frågan. Jag tänkte bara så att man inte sabbar assimilationen och knopparna släpper?

Alla mina fem trumpeter är årets, och var 5-7 cm i mars (april?) månad. Alltså ingen vintervila.
Dom har varit planterade i riktig koskit tillsammans med koskit på påse (50/50) därefter även fått flytande gödning.

Nu har jag rätt så många knoppar på allihopa. Även den minsta som är på bild, som är 12-15 cm hög har knoppar igen. Har plockat bort knoppar hela tiden på den minsta, sedan i april-maj för att befrämja tillväxten för plantan i stället, men icke...

Jag vill så gärna att knopparna ska gå fram, det var därför jag undrade om jag kunde ta veck några blad...?
Kanske ska jag ha fiberduken på dom också, precis som tomaterna?
blomkronan
Tyvärr så var knopparna ganska små. Mina änglar har haft sina knoppar lääänge innan dom blommat. Det är nog tyvärr så att dom inte kommer hinna blomma som Fluxss oxå säger.
[attachment=23582:DSC00721.JPG]
Men vad skönt att se att inte min ängel var den minsta som blomma yahoo.gif
Sussie F-Flower
CITAT (blomkronan @ 01-09-2008, 22:33) *
Tyvärr så var knopparna ganska små. Mina änglar har haft sina knoppar lääänge innan dom blommat. Det är nog tyvärr så att dom inte kommer hinna blomma som Fluxss oxå säger.
[attachment=23582:DSC00721.JPG]
Men vad skönt att se att inte min ängel var den minsta som blomma yahoo.gif

Vad fin den var, blomkronan! Härlig nyans!

Ja, det tar ju lite lång tid med knopparna... jag vet... det är ju just därför jag vill "skynda på" lite...
Vad ska jag annars göra då? Ställa undan den med knopparna kvar eller ska man ta bort dom?

Näää, den måste hinna blomma...! Herregud, det är ju bara den 1a sept idag... hela september kan ju bli fin...
Hoppas, hoppas...
blomkronan
Jag håller med... metrologerna har tjattat om att värmen kommer tillbaka blush.gif som du säger vi har hela september kvar. Vilken zon bor du på? Du kanske kan sätta en "låtsas sol" över har du någon utelampa du kan sätta där, kanske en inframärme laugh.gif Vi får se...

lycka till /Mari
Pia L
Kan man inte ta in änglarna när det är för kallt så att man får blommningen inne?
Förutsatt att man har plats för dom alltså
Sussie F-Flower
CITAT (blomkronan @ 02-09-2008, 07:50) *
Jag håller med... metrologerna har tjattat om att värmen kommer tillbaka blush.gif som du säger vi har hela september kvar. Vilken zon bor du på? Du kanske kan sätta en "låtsas sol" över har du någon utelampa du kan sätta där, kanske en inframärme laugh.gif Vi får se...

lycka till /Mari

Ha!!! Vilket bra förslag! tummenupp.gif

Det ska jag undersöka närmare....

CITAT (Pia L @ 02-09-2008, 08:02) *
Kan man inte ta in änglarna när det är för kallt så att man får blommningen inne?
Förutsatt att man har plats för dom alltså

Hej Pia!
Jo, det måste nog bli så... Det känns lite svårt att fatta alla dom här besluten nu när det ändå är många veckor kvar...

Jag har tyckt hela tiden att de är för stora och vida för att ha inne. Men om det blir det sista alternativet så gör jag ju givetvis det!

kompiskram.gif
Irene_L
Jag tar bara bort blad som gulnat på mina änglar..inte annars.
Du kan ju hänga fiberduk över om det varnas för en frostnatt. Det gör jag på hösten när jag vet om att det blir frost. Det ser ut som stora spöken hos mig då. Här är en bild från förra året när dom varnat för frost:
[attachment=23596:fiberduk2.JPG]
giggle.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Irene_L @ 02-09-2008, 09:07) *
Jag tar bara bort blad som gulnat på mina änglar..inte annars.
Du kan ju hänga fiberduk över om det varnas för en frostnatt. Det gör jag på hösten när jag vet om att det blir frost. Det ser ut som stora spöken hos mig då. Här är en bild från förra året när dom varnat för frost:
[attachment=23596:fiberduk2.JPG]
giggle.gif

Tack Irene!

Jo, jag har haft fiberdukar på nästan alla växter nu i helgen i två nätter när det varnades för frost. Jag har också plockat bort blad som blivit gula eller gulflammiga av småkryp. Dom verkar ha en massa kryp hela tiden tycker jag...

Vad fint du hade "lindat in" dina växter... Så där såg det då inte ut hos mig... laugh.gif
kompiskram.gif
Alexander-VG-zon3
så gör jag också täcker allt med grön vinterväv om det blir frost (det som behövs täckas ) , tror det var året 06 som jag hade ute mina änglar in i nov . då jag får sen höstfrost så kan man njuta av allt in i det minsta .
Sussie F-Flower
CITAT (flaxss @ 02-09-2008, 11:43) *
så gör jag också täcker allt med grön vinterväv om det blir frost (det som behövs täckas ) , tror det var året 06 som jag hade ute mina änglar in i nov . då jag får sen höstfrost så kan man njuta av allt in i det minsta .

I NOVEMBER???

Ja, du bor ju långt söderut iofs. så det kanske inte hinner bli såå många nätter med minusgrader då.
Men blåsten då? Blåser det inte mycket hos dig på hösten?
mimmi 1
Man kanju ta in änglatrumpeterna , dom fortsätter ju att blomma inne, MEN, de luktar verkligen apa , jag har en gigantisk en, som jag en höst tog in, för det blev kallt, och den hade sååå många stora knoppar kvar. dom slog ju ut inne, men jag tror inte jag gör om det igen. pga den vidriga lukten.

Sussie.. om du hade världens minsta, så kanske jag hade en av de största förra sommaren !!
synd att jag inte hade digitalkameran då, den var verkligen gigantiskt stor.. tog upp halva uterummet. hade som mest 64 blommor samtidigt!! den var över tre meter bred, och gick ända upp till taket.. men jag vill inte ha den så stor igen, för vi rymdes ju nästan inte själva ;o)
Och jag tror den gick in i väggen totalt, för i år har den inte blommat alls!! inte en endaste blomknopp har visat sej! men jag tog nog fram den lite för sent, glömde bort den, och tiden gick alldeles för fort i våras... denär 7 år, och blommat alla år, så den har gjort sej förtjänt av ett sabbatsår!!
Sussie F-Flower
CITAT (mimmi 1 @ 02-09-2008, 21:12) *
Man kanju ta in änglatrumpeterna , dom fortsätter ju att blomma inne, MEN, de luktar verkligen apa , jag har en gigantisk en, som jag en höst tog in, för det blev kallt, och den hade sååå många stora knoppar kvar. dom slog ju ut inne, men jag tror inte jag gör om det igen. pga den vidriga lukten.

Sussie.. om du hade världens minsta, så kanske jag hade en av de största förra sommaren !!
synd att jag inte hade digitalkameran då, den var verkligen gigantiskt stor.. tog upp halva uterummet. hade som mest 64 blommor samtidigt!! den var över tre meter bred, och gick ända upp till taket.. men jag vill inte ha den så stor igen, för vi rymdes ju nästan inte själva ;o)
Och jag tror den gick in i väggen totalt, för i år har den inte blommat alls!! inte en endaste blomknopp har visat sej! men jag tog nog fram den lite för sent, glömde bort den, och tiden gick alldeles för fort i våras... denär 7 år, och blommat alla år, så den har gjort sej förtjänt av ett sabbatsår!!

Tack Mimmi!

Jasså...? luktar dom illa också? Gör ALLA det? crying.gif

Det var en riktigt stor bjässe du hade i uterummet då. Antar att den skänkte er en stor glädje genom att vara så magnifik! tummenupp.gif
Den "sparar" sig nog tills nästa år... wink.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Sussie F-Flower @ 02-09-2008, 11:03) *
I NOVEMBER???

Ja, du bor ju långt söderut iofs. så det kanske inte hinner bli såå många nätter med minusgrader då.
Men blåsten då? Blåser det inte mycket hos dig på hösten?

allt beror på hur hösten är ibland kommer frosten i mitten på okt och ibland har det varit frostfritt till början av dec . både kanna och rosor kan blomma hos mig långt ut på förvintern . en fräsch rosbuket på julbordet är inte fel .

första november och ''inne'' hibiskusen blommade än ute , bild på första snö fallet ( ingen frost än )

första frost 10nov ,, du ser i bakgrunden min änglatrumpet inlindad i väv .

Sussie F-Flower
CITAT (flaxss @ 02-09-2008, 21:41) *
allt beror på hur hösten är ibland kommer frosten i mitten på okt och ibland har det varit frostfritt till början av dec . både kanna och rosor kan blomma hos mig långt ut på förvintern . en fräsch rosbuket på julbordet är inte fel .

första november och ''inne'' hibiskusen blommade än ute , bild på första snö fallet ( ingen frost än )
http://image57.webshots.com/457/2/5/52/284...52YMSyuQ_ph.jpg
http://image59.webshots.com/159/3/82/30/27...52RloNvn_ph.jpg

första frost 10nov ,, du ser i bakgrunden min änglatrumpet inlindad i väv .
http://image63.webshots.com/63/8/82/4/2312...52ibUVIB_ph.jpg

Hej igen flaxss!

-Oj! Ja, det var häftigt att se!

Men palmerna som du hade bredvid änglatrumpeten då? Dom hade du inte lindat in...?
Vad var det för sort på dom som verkade tåla kylan så bra?
Alexander-VG-zon3
den ena längst bak är en

Chamaerops humilis - dvärgpalm tål om den står torrt ner till -10c -12c den andre är en washington robusta - trådpalm och tål bara lätt frost ,, palmen som du ser i framkanten tog jag in sen . den klarade hela vintern men ruttnade sen när jag tog ut den på våren först kom där blad sedan dog den .
Sussie F-Flower
CITAT (flaxss @ 02-09-2008, 22:06) *
den ena längst bak är en

Chamaerops humilis - dvärgpalm tål om den står torrt ner till -10c -12c den andre är en washington robusta - trådpalm och tål bara lätt frost ,, palmen som du ser i framkanten tog jag in sen . den klarade hela vintern men ruttnade sen när jag tog ut den på våren först kom där blad sedan dog den .

Menar du att den där humilis kan stå ute året runt hos dig? Fantastiskt i så fall!

Synd att den sista dog. Har du bra vinterförvaringsplatser annars till alla dina växter?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Sussie F-Flower @ 02-09-2008, 21:25) *
Menar du att den där humilis kan stå ute året runt hos dig? Fantastiskt i så fall!

Synd att den sista dog. Har du bra vinterförvaringsplatser annars till alla dina växter?

här kan du kolla på bilder från trädgården
http://www.pixbox.se/alb_show_id896975_page0.html

ja den kan stå ute åretrunt hos mig med skydd vissa vintrar ,, den du ser på bild är dock död för den frös ihjäl när skyddet blåste veck i en kraftig vinterstorm . plus har sorkarna ätit upp rötterna på många palmer .
blomkronan
Hej allihopa

Vilken näring ger ni era änglar?? specielt är frågan riktad till mimmi 1 och Irene_L, vilka giggantiska Änglar wacko.gif jag blir SÅ avundsjuk, specielt på dig Irene som visar bilder på dina (jag har ju sätt dom tidigare i andra trådar)

MEN... jag MÅSTE få veta vilken näring ger ni, hur ofta, står dom soligt, vindskyddade? - Vad har ni för knep confused.gif

Jag erkänner crying.gif jag har varit riktigt dårlig på att ge näring till mina... nästa år ska dom få "så dom tål"

Beställde frön i helgen till en lila och en svart änglatrumpet yahoo.gif trodde att det bara fanns vit, gul och rosa!!

Hittade en orange ängel på plantagen i helgen oxå för 25:- det kommer bli spännande och se vad det blir av alla nästa år./Mari

Alexander-VG-zon3
jag planterar dom i ren kogödsel på påse ,, sedan vattnar jag med blåkorn i mängder varannan dag och mycket vatten ibland blir det lätt övergödsling men dom blir stora . mormors änlgatrumpeter är nog snart över 3m och 2m breda .
blomkronan
Ger du Blåkorn varannan dag ohmy.gif. Jag som sagt är dårlig på att ge götsel men jag trode en gång i veckan. Tur att du svara jag ska skaffa blåkorn till nästa sommar.

En fråga till dig Fluxss/Linus var förvarar du dina växter på vintern confused.gif alla kan inte stå ute även fast du bor i zon 1! har du en värmd lada eller något. Jag beundrar verkligen din trädgård/växter du har så mycket roliga.

Hälsning Mari
DragonLady
CITAT (blomkronan @ 02-09-2008, 23:04) *
Hej allihopa

Vilken näring ger ni era änglar?? specielt är frågan riktad till mimmi 1 och Irene_L, vilka giggantiska Änglar wacko.gif jag blir SÅ avundsjuk, specielt på dig Irene som visar bilder på dina (jag har ju sätt dom tidigare i andra trådar)

MEN... jag MÅSTE få veta vilken näring ger ni, hur ofta, står dom soligt, vindskyddade? - Vad har ni för knep confused.gif

Jag erkänner crying.gif jag har varit riktigt dårlig på att ge näring till mina... nästa år ska dom få "så dom tål"

Beställde frön i helgen till en lila och en svart änglatrumpet yahoo.gif trodde att det bara fanns vit, gul och rosa!!

Hittade en orange ängel på plantagen i helgen oxå för 25:- det kommer bli spännande och se vad det blir av alla nästa år./Mari

WoW.. en svart ängel.. w00t.gif får man lov att fråga var du köpte dem confused.gif
Förförra året gav jag bort en ängel till min mamma för jag hade ingen skyddat plats här, nu är uterummet färdigt och en rosa ängel har flyttat in men den ville bara växa på höjden o tappade massor med blad.
Har haft mycket problem med nån ohyra + ranting.gif tvestjärtar ranting.gif
Nu har den delat sig vid 2,5 meter... fear.gif och En blomma växer wub.gif , är väl 10cm lång nu.
Så här såg mammas ut första året.. nu är den henne övermäktig för hon säger att den kommer inte in i garaget ett år till giggle.gif
Irene_L
Jag sätter också mina änglar i påskogödsel. Sen vattnar jag också med flytande Blå korn....ibland varje dag..ibland några ggr i veckan..det blir när jag kommer ihåg det..
Min stora ängel står i år på altanen vid södersidan så den får mycket sol men ändå en del skugga. Det blåser en hel del ibland även på altanen men den står mer skyddat i år mot den brukar göra. Och iår är den finare än den brukar vara.
Sussie F-Flower
CITAT (flaxss @ 02-09-2008, 22:36) *
här kan du kolla på bilder från trädgården
http://www.pixbox.se/alb_show_id896975_page0.html

ja den kan stå ute åretrunt hos mig med skydd vissa vintrar ,, den du ser på bild är dock död för den frös ihjäl när skyddet blåste veck i en kraftig vinterstorm . plus har sorkarna ätit upp rötterna på många palmer .

Tack flaxss!
Den palmen ska jag lägga på minnet om det blir tillfälle att skaffa någon. tummenupp.gif
Ja, det är en väldigt spännande trädgård du har flaxss! Väldigt vackert och mycket som för mig är väldigt ovanliga sorter att ha utomhus... wub.gif

Var det en sorkgång du hade i rabatten? Det där hålet som man såg? (förb**** sorkar!!!)
Sussie F-Flower
CITAT (DragonLady @ 03-09-2008, 00:20) *
WoW.. en svart ängel.. w00t.gif får man lov att fråga var du köpte dem confused.gif
Förförra året gav jag bort en ängel till min mamma för jag hade ingen skyddat plats här, nu är uterummet färdigt och en rosa ängel har flyttat in men den ville bara växa på höjden o tappade massor med blad.
Nu har den delat sig vid 2,5 meter... fear.gif och En blomma växer wub.gif , är väl 10cm lång nu.
Så här såg mammas ut första året.. nu är den henne övermäktig för hon säger att den kommer inte in i garaget ett år till giggle.gif

-Yes!!!!! -En bild på "mammas ängel" i "min tråd"!!!! Tack snälla Marianne!!! yahoo.gif thanks.gif
Kommer den att ligga kvar där nu, så jag slipper att söka varje gång jag ska visa någon av mina vänner??? Man kan ju inte se sig mätt på denna, tycker jag!
DragonLady
rotfl.gif

Varför tar du inte och kopierar bilden och lägger den på din hårddisk? då vet du var du har den även om inte odla funkar naughty.gif giggle.gif
Sussie F-Flower
CITAT (DragonLady @ 03-09-2008, 10:55) *
rotfl.gif

Varför tar du inte och kopierar bilden och lägger den på din hårddisk? då vet du var du har den även om inte odla funkar naughty.gif giggle.gif

Jag trodde att du hade "mönsterskyddat" den, eller vad det heter, för jag försökte att göra det en gång men det gick inte... Kanske var jag som slant på tangenterna...? Då ska jag prova igen och kanske ta hjälp av min son om jag inte lyckas!
Tack igen!
smiley_small_hug.gif
DragonLady
Nej den är inte skyddad, pm mig om du inte lyckas så skickar jag dig bilden flirting.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (blomkronan @ 02-09-2008, 23:15) *
Ger du Blåkorn varannan dag ohmy.gif. Jag som sagt är dårlig på att ge götsel men jag trode en gång i veckan. Tur att du svara jag ska skaffa blåkorn till nästa sommar.

En fråga till dig Fluxss/Linus var förvarar du dina växter på vintern confused.gif alla kan inte stå ute även fast du bor i zon 1! har du en värmd lada eller något. Jag beundrar verkligen din trädgård/växter du har så mycket roliga.

Hälsning Mari

allt som står i krukor förvaras inne svalt ca +10c . japp jag gödar mina änglar mycket och dom växer jätte bra .

CITAT (Sussie F-Flower @ 03-09-2008, 09:34) *
Tack flaxss!
Den palmen ska jag lägga på minnet om det blir tillfälle att skaffa någon. tummenupp.gif
Ja, det är en väldigt spännande trädgård du har flaxss! Väldigt vackert och mycket som för mig är väldigt ovanliga sorter att ha utomhus... wub.gif

Var det en sorkgång du hade i rabatten? Det där hålet som man såg? (förb**** sorkar!!!)

inte just det hålet ,, annars så har jag mycket sork och mullvadar .

en annan tåligare palm är Väderkvarnspalm tål mer i kyla än dvärgpalmen .

CITAT (blomkronan @ 02-09-2008, 22:04) *

den svarte är väl en datura ? spikklubba på svenska och har blommorna uppåt? .

egentligen blir dom mer mörklila än svarta . men väldigt vackra .

CITAT (DragonLady @ 02-09-2008, 23:20) *

underbar änglatrumpet !! verkligen vacker .
Bassam
Resultatet är inte positivt när man ger blommor mycket gödsel. Ibland händer negativ och blir växter sämre och ofta blir svag mot ohyra och sjukdom.
H: Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 03-09-2008, 14:14) *
Resultatet är inte positivt när man ger blommor mycket gödsel. Ibland händer negativ och blir växter sämre och ofta blir svag mot ohyra och sjukdom.
H: Bassam

det gäller inte mina änglatrumpter ,, dom får mängder med näring och vatten och trivs väldigt bra .
Irene_L
Jag upplever att just änglatrumpeter vill ha en maaaassa näring! Mina mår väldigt bra av det!
blomkronan
CITAT (DragonLady @ 03-09-2008, 00:20) *

Beställde fröna på www.raravaxter.com (dom har inte kommit än sad.gif )
Raraväxters text: ÄNGLATRUMPET, SVART Datura fastuosa var black 8 st frön för 25:-
[attachment=23654:svart_ängel.jpg]
Bilden tagen från raraväxters sida.

Jag vill tacka alla för alla tips nästa år ska det gödas thanks.gif

DragonLady - Mammas ängel, vilken ögongodis tummenupp.gif hälsa mamma den var otroligt vacker.

//Mari
DragonLady
Ja mammas ängel har verkligen växt över alla breddar, stammen är över 10cm i diameter..
Kom ut idag och såg att den enda blomknoppen låg på golvet crying.gif -cry-.gif

Måste också beställa en svart ängel.... fast jag vågar inte besöka "köpaväxtersidor" det brukar bli MER än det man tänkt sig.. när man går till kassan så får man en chock.. jisses 500 hundra för 8 frön........ -fear-.gif whist.gif rotfl.gif
blomkronan
Ja det gäller att hålla i plånb.. fingret menar jag. Jag sa till mig själv.. jag ska bara titta whistling.gif Jag hitta "svart" och lila/vit, eftersom jag bara trodde att det fanns gul, rosa, vit blev jag så glad och tryckte eftersom jag ändå hade börjat fick jag lov att fortsätta innocent.gif

Sussie F-Flower-Jag måste tacka dig för att du starta denna tråd, jag har blivigt förälskad i denna blomma, och nu när jag har lärt mig hur jag ska sköta den så ska dom få växa nästa år, kul att ha något att se fram emot.
//Mari
Sussie F-Flower
[
Sussie F-Flower-Jag måste tacka dig för att du starta denna tråd, jag har blivigt förälskad i denna blomma, och nu när jag har lärt mig hur jag ska sköta den så ska dom få växa nästa år, kul att ha något att se fram emot.
//Mari

[/quote]

Tack själv för att du varit delaktig i den! Visst är det spännande...?
Det blir ju ingen tråd om ingen är med...

För min del så var det nog DragonLadys mammas ängel som fick mig att "bli galen"! Hihihi.... Nu önskar jag bara att jag ska få hinna se mina egna blomma, innan det blir för kallt ...

Lägg gärna in bilder på era Brugmansior +´Daturor innan de blommar ut. Det är ju så kul att se alla olika sorter som finns...

Om mina knoppar går fram så lägger jag bilder här i denna tråd.

(Nu ska jag gå och njuta av min Nattens Prinsessa som blommar inatt. Se gärna bilder i den tråden. Har lagt in ikväll.)
Alexander-VG-zon3
CITAT (blomkronan @ 03-09-2008, 20:39) *
Beställde fröna på www.raravaxter.com (dom har inte kommit än sad.gif )
Raraväxters text: ÄNGLATRUMPET, SVART Datura fastuosa var black 8 st frön för 25:-
[attachment=23654:svart_ängel.jpg]
Bilden tagen från raraväxters sida.

Jag vill tacka alla för alla tips nästa år ska det gödas thanks.gif

DragonLady - Mammas ängel, vilken ögongodis tummenupp.gif hälsa mamma den var otroligt vacker.

//Mari

det är ingen änglatrumpet ,, det är en Datura om heter spikklubba . änglatrumpet heter Brugmansia

dom har skrivit fel på raraväxter .
DragonLady
Flaxss har rätt i att den svarta "ängeln" är en datura/spikklubba o mammas ängel en brugmansia/änglatrumpet...
Men jag kallar dem änglar ändå.. det är svårt att lära om whist.gif
Det jag tänkte på är att om ni med nyfunnet intresse för dessa "änglar" vet om att de är mycket giftiga confused.gif främst ni med barn kanske borde tänka er för.

http://www.odla.nu/giftinformation/datura_brugmansia.shtml
Irene_L
Tyvärr är Datura inte en änglatrumpet.Ofta skriver dom att det är en änglatrumpet men det är en spikklubba. Dom har klockorna uppåt. Jag tror inte dom går att övervintra.
Här kan du läsa om Datura:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Spikklubbor

............................................................
Hoppsan...jag missade en sida. Ni hade redan skrivit om detta...förlåt blush.gif
mimmi 1
Förlåt.. jag fick en fråga om näring, och har inte varit inne i tråden på länge...

Jag kör åxå med blåkorn varje gång jag vattnar, alltså varannan dag....

men jag vinterförvarar den på ett annat sätt än de flesta.... jag har nämnligen ingen lada, eller kallgarage, eller så.. så. jag klipper ner den på hösten, tar in den i huset, ställer den bakom soffan, och där får den stå hela vintern, vattnar bara lite, nån gång, och skulle den skjuta nya blad, så tar jag bort dom. sen på våren tar jag fram krukan,(eller rättare sagt min man, eftersom den är stor och tung) sätter den i ny jord och börjar vattna.... den är 7 år gammal, och blommat som en tok alla år, utom då i år...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Irene_L @ 04-09-2008, 08:24) *
Tyvärr är Datura inte en änglatrumpet.Ofta skriver dom att det är en änglatrumpet men det är en spikklubba. Dom har klockorna uppåt. Jag tror inte dom går att övervintra.
Här kan du läsa om Datura:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Spikklubbor
............................................................
Hoppsan...jag missade en sida. Ni hade redan skrivit om detta...förlåt blush.gif

jag vet en som har lyckas övervintra dom som en krukväxt och sköta dom som vilken växt som helst även under vintern .
blomkronan
Spikklubba eller ängel! inte vet jag, vad det har för betydelse... För mig är det en otroligt vacker växt som växer fort, högt och brett. Ängeln har dock lite för bleka färger tycker jag, vit är vit, gul är nästan vit och rosa är nästan gul/vit laugh.gif. Jag har sett Irene_L änglar OTROLIGA... vilka vackra växter. Så jag bryr mig inte om vad dom "heter", jag tycker om växterna yahoo.gif Så i sommar skall jag fylla mina trädgårdar med Spikklubbor och änglar yahoo.gif (trädgårdar=Har radhus en framsida och en baksida happy.gif )
/Mari
Alexander-VG-zon3
CITAT (blomkronan @ 05-09-2008, 20:07) *
Spikklubba eller ängel! inte vet jag, vad det har för betydelse... För mig är det en otroligt vacker växt som växer fort, högt och brett. Ängeln har dock lite för bleka färger tycker jag, vit är vit, gul är nästan vit och rosa är nästan gul/vit laugh.gif. Jag har sett Irene_L änglar OTROLIGA... vilka vackra växter. Så jag bryr mig inte om vad dom "heter", jag tycker om växterna yahoo.gif Så i sommar skall jag fylla mina trädgårdar med Spikklubbor och änglar yahoo.gif (trädgårdar=Har radhus en framsida och en baksida happy.gif )
/Mari

det låter eldigt !! klart du ska göra det tummenupp.gif
joulanta
Jag har många olika änglar. Kan inte namnen på dom men dom växer och blommar bra och det tycker jag är huvudsaken.
Eftersom jag bor i kalla norrland där vi har haft frost i en vecka så måste jag ta in dom i huset så dom får blomma klart. Många var ju fulla med knoppar. Har inte märkt att nån av dem luktar illa.

När börjar ni driva era änglar på våren? Det bästa är ju om dom hinner blomma klart ute. Inne hos mej ser det ut som en blomsteraffär med massor av blommande pelargoner, änglar, klockmalvor samt en del andra lökväxter.
Har inte hjärta att ställa undan blommande blommor. angel_not.gif
Sussie F-Flower
CITAT (joulanta @ 08-09-2008, 17:43) *
Jag har många olika änglar. Kan inte namnen på dom men dom växer och blommar bra och det tycker jag är huvudsaken.
Eftersom jag bor i kalla norrland där vi har haft frost i en vecka så måste jag ta in dom i huset så dom får blomma klart. Många var ju fulla med knoppar. Har inte märkt att nån av dem luktar illa.

När börjar ni driva era änglar på våren? Det bästa är ju om dom hinner blomma klart ute. Inne hos mej ser det ut som en blomsteraffär med massor av blommande pelargoner, änglar, klockmalvor samt en del andra lökväxter.
Har inte hjärta att ställa undan blommande blommor. angel_not.gif

Tack Joulanta!

Vad härligt med många olika. Är det många olika färger också?
Ja, när det börjar att krypa nedåt 'nollan' på termometern så kommer jag nog att få ta in mina jag också... Dom har också många knoppar nu. Det är nog inte så mycket annat att göra. Jag får väl skaffa mig en 'blomsteraffär' i köket jag då... rose.gif

Har ni haft minus på nätterna hela veckan? Hua, hua, nu går det bara åt ett håll. Man får passa på att njuta riktigt mycket nu när det är fina dagar. coolgleam.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon