Finns många svar, jag antar att du bor i zon 2: Augusti/September: Discovery, Summerred, Katja, James Grive, Oranie Vinteräpplen: Ingrid Marie, Kim, Oberländer
Frågar Du om något däremellan så har jag själv Amorosa (=röd Aroma) som jag tycker är mycket vackra och goda.
De äppelsorter jag nämnde är friska, förutom Discovery, Summerred och Ingrid-Marie som är något kräftkänsliga, men om du har en solig och väldränerad växplats utan kräftsjuka träd i närheten så skall det inte vara något problem. Summerred kan vara något skorvmottaglig, men det borde vara ett mindre problem på en solig växtplats och bra beskäring.
Vill du gå under träden så skall de vara på grundstammen A2 och du kommer att behöva stamma upp dem under många år, så du får vänta på större skördar. De flesta av dessa sorter (förutom James Grive, Oranie och Oberländer) är vanliga i handeln så det är bara att provsmaka. James Grive och Oranie finns säkert hos någon granne att smaka, och dessutom NU !!
Du kommer säkert att få flera bra tips här på Forumet, det finns säkerligen kring 400 olika äppelsorter i Sverige.
|