Medlem
Antal inlägg: 83
Medlem nr: 207
Hej!
Vi har en uppstammad rosa ros vars stora "krona" nu blommar rikligt för tredje gången i år! (Har ingen aning om vad den heter.)
Jag var lite nervös för den i vintras eftersom vi inte hade gjort någonting för att skydda den mot kylan, som tidvis var ganska intensiv även här i södra Skåne. Men den verkar inte ha tagit någon skada alls.
Medlem
Antal inlägg: 7 705
Medlem nr: 276
Hannele Har aldrig sett den rosen så jag har letat runt för att läsa om denna vildros, luktar den peppar? Inte det skönaste man sett men mycket annorlunda.
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22
Jag har aldrig tänkt på doften, busken så låg så man får ligga på magen... Jag var tvungen att gå ut och plocka in en ros och ha i vasen. Rosa viridiflora doftar milt, behagligt, lite sött och friskt. VIRIDIFLORA (Arthybrid. Syn Rosa chinensis var. viridiflora, 'Green Rose'. Okänt ursprung. Före 1833) En mycket ovanlig ros var kronblad är omvandlade till gröna fodervlad (därav namnet). Har ovala små knoppar som är blågröna och som utvecklas till 'blommor' bestående av talrika, bladliknade foderflikar med bronsfärgade spetsar. 'Viridiflora' blommor rikligt och länge. Den lämpar sig för odling i kruka och är lättodlad och frisk. Okänd ursprung, möjligen en hybrid av 'Parsons' Pink China'. Storlek: 1.2x0.7m.
Rosa Viridiflora (1856) (Den gröna rosen) 70 cm Små, fyllda, gröna rosor skiftande grönt, brons och brunt. Mycket särpräglad och intressant. Den utslagna blomman har en pepparaktig doft. Blommar från slutet av juni till senhösten. Zon III
Medlem
Antal inlägg: 7 705
Medlem nr: 276
Så mycket jobb du fick nu då! Det sista utdraget från Sofiero det var det jag läst. Men den luktar bra myket godare än peppar förstår jag. Hade varit roligt med den originella rosen, men zon 3 rosor hos mig fryser bort med tiden.
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22
Nu har jag grävt ner mina William Shakespeare rosor... att en födelsedag på påskafton kan dra ut så här långt - "julen varar väl till påska" - här är det tvärtom.
De gör sällskap till havtorn Hippophaë rhamnoides 'Romeo & Julia' och Tulipa kaufman 'Shakespeare' i min shakespearehörna.