Hej Christoffer!
Tipset var uppskattat! Jag hittade faktiskt av en ren slump en tant som sålde sticklingar av Dr Westerlund på tradera.se Så jag beställde tre st å hoppas de dimper ner i brevlådan i veckan. Skall bli väldigt intressant med färska sticklingar med posten... haha

Hoppas hon bara skär av dem kl 17 och postar senast 18.
Har läst på lite; tänkte först att man bara kunde sätta dem i ett glas vatten - men sedan såg jag att det bästa är att bara sätta dem i en mörk plastkruka och nära kanten, hålla sticklingarna fuktiga i ett par veckor och hoppas på det bästa. Kanske tar de sig nu på hösten - eller så gör de väl inte det... skall i alla fall göra mitt yttersta. Hade varit så kul att ha växten man vuxit upp med; dofter och sådant sätter ju sig lätt i minnet...
Hur som helst Christoffer; kul att du hörde av dig! Jättebra förslag; vissnar mina sticklingar eller om jag behöver expertråd, ja då skall jag vända mig till er (bor i Majorna). Vad jag har förstått så skall man börja beskära Dr Westling redan på ett tidigt stadie för att få den riktigt tät och buskig. Där vet jag redan nu att jag behöver riktiga tips kring hur man gör för jag kan inget om sådant.
Det här med sticklingar (för övrigt) är faktiskt väldigt roligt. Av någon anledning tänker man aldrig på det. Är ju så lätt att bara ta på vårkanten å förbereda till balkongen, istället för att (som jag brukar göra), åka ut till Blomsterlandet vid Ekens Center i Kållered och handla allt. De har en undanskymd men kanonfin uteträdgård på baksidan - om man går igenom hela butiken. Men tar man sticklingar så kan man ju halvera kostnaden; vågar inte säga vad jag lade ut nu i våras på balkongväxter - men när jag tänker efter så är det egentligen vansinne, även om det är otroligt kul. Sticklingar och et voila: mindre att kånka hem om inte annat. Dessutom antagligen roligare att även driva upp det, jämfört med köpe-plantor.
Har dock frösått endel tidigare; tomater, solrosor mm och med 100%-igt resultat; rena explosionen av liv och grönska, dignande grenar fulla med cocktailtomater och solrosor som var hur lätta att få kanonfina.
-Är faktiskt ett tips tillbaka från mig till den som läser och vill ha solrosor på sin balkong nästa år, funkar både i stor kruka och i balkonglådan - sort "Zebulon" (Helianthus Annuus). Är en av de finaste solrossorter jag sett. Behöver inget särskilt stöd, sol till halvskugga på em men klarar säkert sol från morgon till kväll. I stor kruka (30-40 diameter) eller balkonglåda blir den ca 60 cm hög. Max 70 cm. Bifogar en bild på sorten hämtad fr nätet. Grymt imponerande i verkligheten och som sagt; perfekt på balkong/altan i kruka. Varar hela sommaren.
Återigen Christoffer: kanonbra. Misslyckas jag med de här av Rosengeranium så vet jag att du har ett par sticklingar.

Jätteschysst av dig!
Vänliga hälsningar - Sonny