Vilka växter som är lätta att mäta smak, näringsinnehåll, svampar och bakterier på vet jag inte. Det märks nog dessutom större skillnad på växter som har växt under en längre tid. Annars är ju basilika som någon redan nämnt en snabbväxande och lättskött växt.
Ni skulle ju kunna köpa en luftpump och göra några bubblare(en form av hydroodling), det skulle gå snabbare och sedan ha i de olika kemiska bekämpningsmedlen i bevattningsvattnet, så att man ser hur de påverkas. Man borde kanske kunna se någon skillnad då, men då får ni se till att använda en och samma planta, så att generna är desamma. Annars kanske det kan bli svårt att skilja på vad som är genetiska skillnader i plantorna och vad som påverkats av miljön. Men att driva upp en basilikaplanta går snabbt, de rotar sig även snabbt så att ni kan ta sticklingar ifrån en och samma planta. Om man hinner på två månader vet jag inte, men om ni får tag på en planta att ta sticklingar av(sno från sådana där örtgårdar) så hinner ni absolut.
Nu pratar jag säkert massa dumheter, men det var bara något som poppade upp i mitt huvud.
Redigerat av Nauti: 17-09-2008, 10:50
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|