CITAT (Ciczi @ 01-10-2008, 06:31)

Palmerna kommer få vinter täcke av jute och fiberväv samt leecakulor i backen för dräneringens skull. Vid behov kommer även frigolit användas.
Nej det är inga väderkvarnspalmer. Detta är två olika arter av Phoenix.
mvh Ciczi
min Kanariepalm fick förra vintern frigolitskydd som fylldes helt med leca plus isolerat utan på med flera var grönvinterväv tror även jag värmde upp med värmeljus . lägst -10c i luften och den fick ändå vinterskador .
väven hjälper +5c varmare , så får du -10c en natt så kommer din pymgedadel få det ca -5c och den kommer ändå bli svårtskadad . pygmedadlen är en tropiskpalm som inte tål kyla under -3c -6c . min större än din fick skador vid -2c -1c .
det är min erfarenhet av dessa palmer ! , kanariepalmen kommer nog klara sig hos dig men du måste nog ha bättre skydd .
Pygmedadelplamen hade jag inte haft ute den kommer inte bli vacker av det . som jag skrev innan den är tropisk och ger under en varm sommar ca 2-5nya blad . kommer din palm då blir svårt skadad av kyla,vår solen så kommer den som bäst ev producera 5blad . min tar jag in i sept och vinterförvara inne .