jag tycker inte alls dom är knepiga , mina köpte jag som små plantor ( delade dom , det är ju frösådder ) . satte dom i varsin kruka och det var en av mina allra första växter ( köpte dom 2003 ) . och så här mår mina och så har jag skött dom
= första sommaren med dom satte jag ut några direkt i söder solen alla blad brändes , dom klarade och växde sommaren 2-4nya blad ( ljusgröna ) . dom där inne växte väl bättre men med vanvården då så blev även dom ljusgröna . men dom som var ute glömde jag senare ute i en frostnatt givetvis blev dom skadade , tog in dom satte dom i mitt östfönster och på den tiden hade jag en massa akvarium och hög fukt ( mögelskador inne ) . under vintern tillbringade dom vintern i mitt östfönster ( hög fukt och ca 30-35c och kraftiga lampor ) , pappa hade fixat natrium lampor tror jag , gav hög varme och lyste upp rummet . där växte dom lite bättre dom som var ute . dom som varit inne hela tiden hade fått spinn under sommaren och såg allmänt bleka ut .
sedan våren 04 satte jag ut alla , smart som jag va gjorde jag exakt samma sak igen !! satte ut dom i direkt södersol i mars-april . ja alla små plantor dog dom största klarade sig . från ensådär 20-30plantor hade jag då ca 5-10kvar . satte dom i skuggan dom återhämtade sig med att växa 2-3nya blad därefter har dom växt extremt sakta . dog in dom innan frosten övervintrade dom inne .
nästa år 2005 kom jag på hydro odling och testade det på alla bergpalmer jag hade , planterade dom i bara vatten och gav dom lite väl mycket näring . satte ut hälften i skuggan efter att avhärdat dom . dom som sattes ut i vatten skålar ruttnade . dom som var inne växte inte alls ( satte dom inne i rummet i total mörker ) . samma vinter igen
våren 06 i feb planterade jag om dom i nya krukor och ny jord . ingen tillväxt än . då hade jag ca 5kvar , satte ut alla i skuggan i ny jord . sommaren då var extremt varm men i skuggan trivdes dom och fick fler blad än 4 nu hade jag även noterat en liten stam . den största började blomma !! ,, detta året började jag ge dom rätt skötsel och dom började också bli grönare .
07 - den vintern stod dom svalt i en källare ca +10c och torrt . hade dom ute och glömde dom ute i en frostnatt samma sak igen sedan var dom ute i Per har jag för mig . tog in dom då hade dom två halv döda blad . det året blommade 2av dom .
detta året lever alla , och har detta året växt ca 2-3blad och i nuläget är dom inne med 2-4blad och blomknoppar och har bildat en stam på ca 1-3cm under åren .
nu sköter jag dom så här - håller dom alltid fuktiga och sätter ut dom på våren när det är ca +10c i skuggan sedan försöker jag ta in dom innan frosten och sätter då in dom ( svalt eller rumstemp ) . planterar inte om dom då jag märkt att dom inte gillar det (annars så passar citrusjord för dom väldigt bra ). har gett mina blåkorn/plus näring med extra järn och mineraler plus tillgång till fukt har gjort att dom har återfått grön färg på bladen .
så har jag skött dom och dom har klarat sig !! tålig men blir ful av vanvård .
hade jag skött dom bättre från början så hade dom nog haft fler blad och därmed en högre tillväxt .
nästan alla äldre plantor jag sett ( även dom som stått inne på samma plast med exakt samma skötsel ) har alltid varit ljusgröna i bladen , även min mormors gamla planta är ljus grön/blek . och tycker även en del i affären har samma tråkiga färg .
alltså vad jag kommit fram till för att dom ska se fina ut måste dom ha mycket järn,mineraler och gödsel en gång i veckan under sommaren och mycket fukt och stå i halvskugga-skugga med mycket värme under tillväxten och ev lite svalare vinter . och inte störa rötterna alltför mycket . så omplantering eller delning gör att dom stannar upp . senast jag planterade om mina var 06 .
nu ser jag framemot med bättre skötsel och jag ska försöka göra så att dom behåller bladen .
oj blev mycket text!!hoppas det går läsa .
|