Kee
Jag har haft bergspalm i snart ett och ett halvt år och det började väl med att den trivdes fint. Ungefär i samma veva som jag delade på den för något år sedan var den inte lika snygg längre. Bladen började tendera till att blekna och till slut dör de. Även om det kommer nya skott hela tiden är båda exemplaren ganska "tunna" på grund av detta. Den är inte lika "grön" som den en gång i tiden var, detta gäller båda plantorna. Jag har testat att ge mycket vatten, lite vatten, näring, ingen näring, ljust framme vid norrfönstret, en bit in i rummet från norrfönstret men de har alltjämt den där bleka karaktären, precis som om de vore solbrända. Båda plantorna har fått spinn i ett par omgångar, men detta har tagits om hand tämligen omgående och de har aldrig varit angripna särskilt länge och nu är det säkert flera månader sen senast.

När en kompis var över till mig härom dagen sa han "ahh en bergspalm, jag har aldrig hört någon som lyckats med dem", varpå jag började fundera. Är de knepiga? Finns det något knep man kan ta till? Lite brainstorming vore tacknämligt!
Alexander-VG-zon3
jag tycker inte alls dom är knepiga , mina köpte jag som små plantor ( delade dom , det är ju frösådder ) . satte dom i varsin kruka och det var en av mina allra första växter ( köpte dom 2003 ) . och så här mår mina och så har jag skött dom

= första sommaren med dom satte jag ut några direkt i söder solen alla blad brändes , dom klarade och växde sommaren 2-4nya blad ( ljusgröna ) . dom där inne växte väl bättre men med vanvården då så blev även dom ljusgröna . men dom som var ute glömde jag senare ute i en frostnatt givetvis blev dom skadade , tog in dom satte dom i mitt östfönster och på den tiden hade jag en massa akvarium och hög fukt ( mögelskador inne ) . under vintern tillbringade dom vintern i mitt östfönster ( hög fukt och ca 30-35c och kraftiga lampor ) , pappa hade fixat natrium lampor tror jag , gav hög varme och lyste upp rummet . där växte dom lite bättre dom som var ute . dom som varit inne hela tiden hade fått spinn under sommaren och såg allmänt bleka ut .

sedan våren 04 satte jag ut alla , smart som jag va gjorde jag exakt samma sak igen !! satte ut dom i direkt södersol i mars-april . ja alla små plantor dog dom största klarade sig . från ensådär 20-30plantor hade jag då ca 5-10kvar . satte dom i skuggan dom återhämtade sig med att växa 2-3nya blad därefter har dom växt extremt sakta . dog in dom innan frosten övervintrade dom inne .

nästa år 2005 kom jag på hydro odling och testade det på alla bergpalmer jag hade , planterade dom i bara vatten och gav dom lite väl mycket näring . satte ut hälften i skuggan efter att avhärdat dom . dom som sattes ut i vatten skålar ruttnade . dom som var inne växte inte alls ( satte dom inne i rummet i total mörker ) . samma vinter igen

våren 06 i feb planterade jag om dom i nya krukor och ny jord . ingen tillväxt än . då hade jag ca 5kvar , satte ut alla i skuggan i ny jord . sommaren då var extremt varm men i skuggan trivdes dom och fick fler blad än 4 nu hade jag även noterat en liten stam . den största började blomma !! ,, detta året började jag ge dom rätt skötsel och dom började också bli grönare .

07 - den vintern stod dom svalt i en källare ca +10c och torrt . hade dom ute och glömde dom ute i en frostnatt samma sak igen sedan var dom ute i Per har jag för mig . tog in dom då hade dom två halv döda blad . det året blommade 2av dom .

detta året lever alla , och har detta året växt ca 2-3blad och i nuläget är dom inne med 2-4blad och blomknoppar och har bildat en stam på ca 1-3cm under åren .

nu sköter jag dom så här - håller dom alltid fuktiga och sätter ut dom på våren när det är ca +10c i skuggan sedan försöker jag ta in dom innan frosten och sätter då in dom ( svalt eller rumstemp ) . planterar inte om dom då jag märkt att dom inte gillar det (annars så passar citrusjord för dom väldigt bra ). har gett mina blåkorn/plus näring med extra järn och mineraler plus tillgång till fukt har gjort att dom har återfått grön färg på bladen .

så har jag skött dom och dom har klarat sig !! tålig men blir ful av vanvård .

hade jag skött dom bättre från början så hade dom nog haft fler blad och därmed en högre tillväxt .

nästan alla äldre plantor jag sett ( även dom som stått inne på samma plast med exakt samma skötsel ) har alltid varit ljusgröna i bladen , även min mormors gamla planta är ljus grön/blek . och tycker även en del i affären har samma tråkiga färg .

alltså vad jag kommit fram till för att dom ska se fina ut måste dom ha mycket järn,mineraler och gödsel en gång i veckan under sommaren och mycket fukt och stå i halvskugga-skugga med mycket värme under tillväxten och ev lite svalare vinter . och inte störa rötterna alltför mycket . så omplantering eller delning gör att dom stannar upp . senast jag planterade om mina var 06 .

nu ser jag framemot med bättre skötsel och jag ska försöka göra så att dom behåller bladen .

oj blev mycket text!!hoppas det går läsa .
WingDing
Har precis köpt små planter av bergsplam 7-8st men jag satta samtliga i enåsamma kruka för jag tycke att det såg fjuttigt ut att plantera dem en å en.

Har jag gjort fel ???

Mvh Fredrik
Kee
Jag tolkar ditt långa inlägg flaxss, som att jag ska ta't lite lugnt och vänta och se.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Kee @ 08-10-2008, 21:23) *
Jag tolkar ditt långa inlägg flaxss, som att jag ska ta't lite lugnt och vänta och se.

med vanvården jag gav dom så klarade dom sig . så vänta du !! håll dom fuktiga och placera dom i halvskugga gärna ute i skuggan under vår-sommar-höst . och ge dom mineral och järnrik gödsel . så ska dom nog klara sig .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon