Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ska ni så penséer i år?, Funderingar
          Maggan H
          Inlägg 08-10-2008, 07:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 173
          Medlem nr: 2 369

Tänkte tjuvstarta sååret med penséesådd, så man har nåt och springa och glutta på i höstrusket. Lämplig tid för Skåne borde vara runt advent? Ni som sått, hur snabbt går det innan plantan kan planteras ut? Tänkte så en sort som heter Rippling Waters.

--------------------
          MVH Maggan

Bor och odlar i zon 1 NÖ Skåne

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Lady Hamilton
          Inlägg 08-10-2008, 08:36
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Jag brukar så ca 1 Januari för att ha plantor som blir färdiga för utplantering slutet på April/ början på Maj.
          Just den sort du nämner har jag ej sått Men jag skulle gissa att gro tiden är ca 8-10 dagar.
          Problemet som jag har upplevt är att om jag sår plantorna för tidigt så blir det enormt mycket rötter i krukorna så de drabbas lätt av "rotsnurr" wacko.gif
          men samtidigt så gjorde jag ju ett "försök" i år och planterade ut blommande Penseér i kruka till Påsk (de fick genomgå en snabb kurs i "härda ut kyla")...........kring den 20:e Mars var det dax och plantorna klarade sig galant till och börja med -13° var inga problem men när temperaturen gick ned till -20° då fick de problem.........men de dog inte men stannade upp i blomningen. De andra plantorna som ej blev utsatta för "köld chock" hann börja blomma en-två veckor innan de "chockade" plantorna åter började blomma.
          Det är ju så att tiden när plantorna börjar blommar varierar en del Plantor från samma sort kan skilja 1-4 veckor från första till sista planta börjar blomma.

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Maggan H
          Inlägg 09-10-2008, 15:37
          Länk hit: #3

Medlem

Minus 20 i mars?? Usch! Konstigt att de klarar så sträng kyla. fear.gif Tror jag startar nångång runt första advent, så kanske de är klara att omskolas under JULLOVET! crazy.gif 1-4 veckors mellanrum innan blomning är faktiskt ganska mycket, med deras förutsättningar kanske är väldigt olika (minns att det var ganska trångt hos Ladyn förra året...) laugh.gif

--------------------
          MVH Maggan

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 09-10-2008, 16:14
          Länk hit: #4

Medlem

Ja nu REKOMMENDERAR jag ju inte att ha Penseér ute i -20° crazy.gif .........men helt klarar de åtminstonde -10° utan större problem. Och du Maggan har kanske aldrig så kallt någongång på hela vintern? Det var mer ett "test" för att kolla om de klarar mycket låga temperaturer utan "special behandling" och det gjorde de tummenupp.gif
          Så du kan så dina Penseér i December och plantera ut dem när det är lämpligt kompiskram.gif Skulle det då komma en svår "köldknäpp" så kan du ju kanske ställa in "planteringen" på ett mer skyddat ställe precis då.

--------------------
          Penseé album

Citera
          Maggan H
          Inlägg 09-10-2008, 19:43
          Länk hit: #5

Medlem

Så nedra kallt är det längesen vi hade, de två sista vintrarna har tom dahliarötterna övervintrat ute i rabatten! bravo.gif Jag bar in mina penséer i våras när det var 1-2 grader kallt, bara utifall att.... ninja.gif Vilka sorter ska du så, Ladyn? I fjol hade du en herrans massa, och säkert blir det likadant i år, eller?? crazy.gif

--------------------
          MVH Maggan

Citera
          Alba
          Inlägg 10-10-2008, 14:49
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

I fjol sådde jag Penseer för första gången. Jag sådde dem i mitten av februari. Kanske blev det lite väl sent.
          Jag ser ju att Ladyn sår 1 januari.......dagen efter nyårsafton fear.gif Gäller att inte vara dariig på handen då. nono.gif

Jag såg framför mig en blomning i mina krukor tidigt innan andra växter skulle planteras.
          Nu blev det så att de blommade först i juni då det var dags för andra planteringar.

Jag blev lite besviken att de blommade så sent så jag bestämde mig för att inte så penseer i år.
          (men jag har redan kollat in nya fröer av Penseer)

Men vaddå....även den bäste kan ju ändra sig. duh.gif

Redigerat av Alba: 10-10-2008, 14:50

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 10-10-2008, 15:06
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Maggan H @ 09-10-2008, 20:43) *
          ....Jag bar in mina penséer i våras när det var 1-2 grader kallt, bara utifall att.... ninja.gif Vilka sorter ska du så, Ladyn? I fjol hade du en herrans massa, och säkert blir det likadant i år, eller?? crazy.gif

CITAT (Alba @ 10-10-2008, 15:49) *
          ....Jag ser ju att Ladyn sår 1 januari.......dagen efter nyårsafton fear.gif Gäller att inte vara dariig på handen då. nono.gif .....Jag blev lite besviken att de blommade så sent så jag bestämde mig för att inte så penseer i år.....(men jag har redan kollat in nya fröer av Penseer)
          Men vaddå....även den bäste kan ju ändra sig. duh.gif

Ja du Maggan angel_not.gif det blir väll som vanligt lite olika sorter eftersom jag "bara" skall testa ALLTING wacko.gif ......men bästa plantorna brukar bli från de frön som jag själv har tagit från mina egna plantor = fader/moder okänd alien.gif = gatukorsning

Jo Alba här ser du en som är STADIG på handen giggle.gif .......jag "festar" nämligen bara 2 ggr/år sleep.gif .....Midsommarafton och Nyårsafton....men då ÄR det FEST också yaay.gif Skulle du mot förmodan d010.gif "glömma" att så 1/1-09 så går det lika bra vilken annan dag som hellst också giggle.gif bara du sår tidigare än i fjol............

--------------------
          Penseé album

Citera
          therese.kvist
          Inlägg 10-10-2008, 15:25
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 341
          Medlem nr: 7 483

Var köper man fröer då???

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 10-10-2008, 16:41
          Länk hit: #9

Medlem

De finns "överallt" kolla i någon frökatalog eller på nätet "sök" på ex Pansy eller Penseé

--------------------
          Penseé album

Citera
          therese.kvist
          Inlägg 10-10-2008, 18:32
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 341
          Medlem nr: 7 483

Denna årstid och i vinter med??

Citera
          blomkronan
          Inlägg 10-10-2008, 19:04
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

CITAT (therese.kvist @ 10-10-2008, 19:32) *
          Denna årstid och i vinter med??

Visst kan du beställa fröer nu.
          Jag har beställt en del från www.raravaxter.com och www.plantim.se
          Alla fleråriga växter kan du planter när du vill på året och ett åriga kan du börja med i januari-mars olika beroede vilken sort.

Jag kommer inte så 1/1-09 iallafall... giggle.gif då brukar jag ligga i soffan och titta på tv, och dricker coca cola.

Citera
          rosita
          Inlägg 11-10-2008, 08:53
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem nr: 5 587

Hur varmt/kallt ska man ha när man sår penséer? Hur varmt/kallt ska de stå när de har grott?

Jag har tänkt hålla 5 grader i mitt övervintringsrum i växthuset i vinter och funderar nu på om det kanske går att ha penséerna där också, eftersom där är extraljuse också. Hur många timmar om dygnet behöver de ljus?

--------------------
          Rosita zon 1

www.ankispassion.blogg.se

www.dromtolkning.blogg.se

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 11-10-2008, 14:31
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (rosita @ 11-10-2008, 09:53) *
          Hur varmt/kallt ska man ha när man sår penséer? Hur varmt/kallt ska de stå när de har grott?

Jag har tänkt hålla 5 grader i mitt övervintringsrum i växthuset i vinter och funderar nu på om det kanske går att ha penséerna där också, eftersom där är extraljuse också. Hur många timmar om dygnet behöver de ljus?

Penseé fröerna gror när det är tillräckligt varmt så de innebär att jag skulle rekommendera dig att låta plantorna gro innomhus. Om du vill kunna "styra" över när dina plantor skall blomma. Men när det sedan är lämpligt att placera ut dem i ditt övervintringsrum? det är lite knepigar att svara på. Helt klart så skulle Penseér som blivit "plantor" trivas väldigt bra där Men problemet är medans de "växer på sig" g.gif ......hur lång tid det skulle ta?........i +5° så växer de inte, eller mycket långsamt men de klarar sig. Ljuset är som vid alla frösådd gärna 14-16 timmar/dygn

Kolla gärna i mitt Penseé album om du vill

--------------------
          Penseé album

Citera
          Maggan H
          Inlägg 11-10-2008, 15:38
          Länk hit: #14

Medlem

Jag ska ha mina penséesådder där jag brukar ha mina övriga; i 'boden' som jag håller ca 15 grader samt lysrör. 'Kläcker' dem gör jag inne på värmegolvet i badrummet till makens förtret giggle.gif Jag skulle TRO att det blir fler än EN sort..... naughty.gif När man nu ändå ska dra igång.... Har köpt på mig plantjord nu i höst så jag har att ta av innan vår lokala 'jordtillverkare' öppnar 1 april. a0a.gif

--------------------
          MVH Maggan

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 11-10-2008, 16:57
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Maggan H @ 11-10-2008, 16:38) *
          .... Har köpt på mig plantjord nu i höst så jag har att ta av innan vår lokala 'jordtillverkare' öppnar 1 april. a0a.gif .......

tummenupp.gif Mycket bra tips! kompiskram.gif Även jag har "köpt på mig" så-jord och planteringssjord. Men jag förvarar dem på mitt "hemliga" ställe igen ninja.gif =........grannens jordkällare. angel_not.gif
          (Och NÄ! grannen upptäckte aldrig mitt "tilltag" i fjol crazy.gif Därför gör jag om det igen )

--------------------
          Penseé album

Citera
          Anki V
          Inlägg 11-10-2008, 18:01
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Jag måste helt klart så mer av 'Frizzle Sizzle Burgundy' F-1 från Rara växter.
          Bifogad fil  pensé__Large_.jpg ( 107.67k ) Antal nedladdningar: 37

De har skänkt så mycket glädje hela våren och försommaren och tuffa var de också…..-17 grader och sedan en halv meter snö ovanpå berörde dom inte ett smack. När snön smälte bort var de lika fina igen.

De blommade från påsk till långt efter midsommar utan att bli ”skräpiga”.

Jag sådde mina i köket i min lägenhet där jag monterat upp lysrör. De får kara sig med ca 18-20 på natten och några grader varmare på dagen och blir jättefina i alla fall.

Att inte ha något uterum/växthus/kylrum är ingen ursäkt för att inte så penseér. naughty.gif

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          Maggan H
          Inlägg 11-10-2008, 18:05
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Anki V @ 11-10-2008, 19:01) *
          Jag måste helt klart så mer av 'Frizzle Sizzle Burgundy' F-1 från Rara växter.
          Bifogad fil  pensé__Large_.jpg ( 107.67k ) Antal nedladdningar: 37

De har skänkt så mycket glädje hela våren och försommaren och tuffa var de också…..-17 grader och sedan en halv meter snö ovanpå berörde dom inte ett smack. När snön smälte bort var de lika fina igen.

De blommade från påsk till långt efter midsommar utan att bli ”skräpiga”.

Jag sådde mina i köket i min lägenhet där jag monterat upp lysrör. De får kara sig med ca 18-20 på natten och några grader varmare på dagen och blir jättefina i alla fall.

Att inte ha något uterum/växthus/kylrum är ingen ursäkt för att inte så penseér. naughty.gif

/Anki

Åh Anki, vad fina dom va! Jättefina i både färg o form! Kanske skulle man så dom istället,-eller snarare också...... naughty.gif

--------------------
          MVH Maggan

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 11-10-2008, 19:17
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Maggan H @ 11-10-2008, 19:05) *
          Åh Anki, vad fina dom va! Jättefina i både färg o form! Kanske skulle man så dom istället,-eller snarare också...... naughty.gif

Precis min tanke tummenupp.gif , men eller Anki i år kanske du bara behöver så en ½ påse?........... angel_not.gif

--------------------
          Penseé album

Citera
          Anki V
          Inlägg 11-10-2008, 19:49
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Tror ni man vågar lita på att grobarheten är lika hög nästa år då? g.gif
          I påsen från Rara växter skulle det finnas 25 frön och man vågar väl inte tro att precis alla frön ska gro.....

Det blev 36 plantor om jag inte missminner mig rotfl.gif

/Anki .

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          blomkronan
          Inlägg 11-10-2008, 20:06
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

CITAT (Anki V @ 11-10-2008, 20:49) *
          Tror ni man vågar lita på att grobarheten är lika hög nästa år då? g.gif
          I påsen från Rara växter skulle det finnas 25 frön och man vågar väl inte tro att precis alla frön ska gro.....

Det blev 36 plantor om jag inte missminner mig rotfl.gif

/Anki .

Vilken månad fråsådde du dina???

Ursöt sort, jag klarar inte av att läsa fler trådar... VILL HA!!! sweatingbullets.gif måste skaffa datavirus whist.gif så jag inte kan läsa allt...

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 04:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon