Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ännu en mild vinter?
          Zidane
          Inlägg 08-10-2008, 22:12
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 47
          Medlem nr: 19 315

Vänner av kinesisk-japanskt präglade trädgårdar, förena er.

Med tunn skinnjacka och jeans , fikonträd och Chusanpalm på friland i trädgården hoppas jag på ännu en mild vinter.

Låt oss gemensamt bedja, oavsett religiös tilllhörighet eller eventuell different ideologisk fallenhet , må de högre makterna ge oss en mild , skön vinter.

--------------------
          Hisings Backa

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Biggan_
          Inlägg 08-10-2008, 22:19
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (Zidane @ 08-10-2008, 23:12) *
          Vänner av kinesisk-japanskt präglade trädgårdar, förena er.

Med tunn skinnjacka och jeans , fikonträd och Chusanpalm på friland i trädgården hoppas jag på ännu en mild vinter.

Låt oss gemensamt bedja, oavsett religiös tilllhörighet eller eventuell different ideologisk fallenhet , må de högre makterna ge oss en mild , skön vinter.

Amen! yes.gif
          Välkommen hit Zidane!
          Jag har ingen kinesisk-japansk trädgård men vill ändå ha en mild vinter!

Redigerat av Biggan_: 08-10-2008, 22:22

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 08-10-2008, 22:24
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

även om det blir -20c i zon 2-3 så är det en mild vinter . hos mig blir det sällan under -20c -25c .

men alla mina 7fikon sorter klarar sig fint . hoppas också på en mild men snörik vinter så mina medelhavsväxter klarar sig .

Redigerat av flaxss: 08-10-2008, 22:27

Citera
          Zidane
          Inlägg 08-10-2008, 22:27
          Länk hit: #4

Medlem

Tack.

Mitt första inlägg, alltid något.

Vår lilla trädgård är inte någon xenophobisk Fjärran Östern bastion men jag försöker att ge den en kinesisk-japansk prägel med 60-70 procent av växterna som härrör från de länderna.

Redigerat av Zidane: 08-10-2008, 22:30

--------------------
          Hisings Backa

Citera
          Huggorm
          Inlägg 09-10-2008, 04:59
          Länk hit: #5

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (flaxss @ 08-10-2008, 23:24) *
          hoppas också på en mild men snörik vinter så mina medelhavsväxter klarar sig .

Precis, inte för kallt, men gärna lite snö, jag har nästan glömt bort hur det är när det har snöat rejält. Det två senaste vintrarna har det ju mest regnat. Som en enda lång höst från september till april

Citera
          KURT
          Inlägg 09-10-2008, 05:21
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Milda vintrar orsakar stora problem. Förutom att vi får mera sjukdomar så blir det också sämre fruktsättning för många bärbuskar och fruktträd. Bristen på svarta vinbär i år berodde t ex till stor del på att de lurades att börja växa alltför tidigt, och sedan frös blommorna bort.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 09-10-2008, 09:39
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Huggorm @ 09-10-2008, 04:59) *
          Precis, inte för kallt, men gärna lite snö, jag har nästan glömt bort hur det är när det har snöat rejält. Det två senaste vintrarna har det ju mest regnat. Som en enda lång höst från september till april

det vaaaaaaaaaaar länge sen det snöade rejält nere i trädgården så rejält att det verkligen varade länge och fick ett bra djup . när det väl snöar så blir blir det mest i driver . 50cm längre bort och barmark någon annanstans . sedan om ett par dagar/1vecka så börjar det regna .

jag har faktiskt inget emot att det lägger sig 1m snö och inte så himla kallt runt -5c -10c . och att det sedan smälter bort i tid och blir vår . hade det bara varit ca 1m snö så hade alla mina medelhavsväxter klarat sig MYCKET bättre . vintern 06-05 hade vi mer snö än vi brukar och då klarade sig både Dvärgpalm,Äkta Dadelplam på friland utan skydd .

Citera
          Zidane
          Inlägg 09-10-2008, 10:25
          Länk hit: #8

Medlem

Ja, jag bor i Hisings Backa ( GBG ) och vi har de senaste åren haft mycket regn och ett antal plusgrader under den egentliga vintervilan.

Jag lät plantera både en liten Chusanpalm och ett litet fikonträd i vår lilla trädgård förra hösten och de såg ut att trivas under den ljumma vinterleken.

Jag förstår att vissa bär- och fruktträd kanske inte trivs i "monsunförhållanden" men jag tänker framförallt på de växter som florerar i vår lilla trädgård, de är ofta något känsliga för stark kyla.

Det finns t.ex. Chusanp. , Bornholmsfikonträd , Japansk lönn, någon-fin-liten-japansk-buske , någon bambu, ett litet olivträd, blåregn och ett komplement med en vildrosbuske , schersminer och annat tutti-frutti.

Redigerat av Zidane: 09-10-2008, 10:47

--------------------
          Hisings Backa

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 09-10-2008, 10:39
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Zidane @ 09-10-2008, 10:25) *
          Ja, jag bor i Hisings Backa ( GBG ) och vi har de senaste åren haft mycket regn och ett antal plusgrader under den egentliga vintervilan.

Jag lät plantera både en liten Chusanpalm och ett litet fikonträd i vår lilla trädgård
          förra hösten och de såg ut att trivas under den ljumma vinterleken.

Jag förstår att vissa bär- och fruktträd kanske inte trivs i "monsunförhållanden" men jag tänker framförallt på de växter som florerar i vår lilla trädgård, de är ofta något känsliga för stark kyla.

Det finns t.ex. Chusanp. , Bornholmsfikonträd , Japansk lönn, någon-fin-liten-japansk-buske , någon bambu, ett litet olivträd, blåregn och ett komplement med en vildrosbuske , schersminer och annat tutti-frutti.

det var en salig blandning av olika trädgårdstyper ! , blir vintern lika mild som förra året kommer alla dina växter klara sig . palmen är ju ibland känslig mot fukt då den ruttnar lätt i plamhjärtat . och fikon finns där ju många i skåne/väst-öst kusten som klarar sig bra . Oliven bör du skydda om det går under -10c -12c .

det bästa får känsliga växter hade ju varit torrvinter,stabilvinter,snörikvinter,mildvinter,lång och varm sommar/höst .

Citera
          Zidane
          Inlägg 09-10-2008, 10:51
          Länk hit: #10

Medlem

Bor du själv i GBG eller i närheten?

--------------------
          Hisings Backa

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 09-10-2008, 13:39
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Zidane @ 09-10-2008, 10:51) *
          Bor du själv i GBG eller i närheten?

Trädgården ligger nere i skåne zon 1-2( har döpt den till Klimatträdgården ) , jag själv bor i Marks kommun zon 3 och där odlar jag på en balkong/gräsplätt .

Redigerat av flaxss: 09-10-2008, 13:40

Citera
          Alba
          Inlägg 09-10-2008, 13:45
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Om jag får önska blir det en "riktig" vinter med mycket snö och röd kall näsa.
          Tänk en stjärnklar kväll med norrsken och knirrandet under skorna.......och sen komma in i värmen och tända en brasa.

Tänk så bra alla växter klarar sig under det vita bomullstäcket.

På senare år har vi inte haft vintrar värt namnet. Men hoppas kan man ju göra.

Redigerat av Alba: 09-10-2008, 13:47

Citera
          skogstroll
          Inlägg 09-10-2008, 14:01
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

Jag måste nog säga att jag gillar milda vintrar. Synd att det blir så muggigt med alla döda slabbiga växtdelar till slut. Finns väl massa växter som gärna vill ha en vintervila oxå med ett skyddande täcke. Några rejäla snöfall får det gärna bli med brasmys, bara inte så mycket så bussarna vägrar köra giggle.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Österläge
          Inlägg 09-10-2008, 20:09
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 1 073
          Medlem nr: 8 205

Näää, jag vill ha enriktig vinter! Inte jättekallt men gärna ca -5 o snö!! Snö som ligger o inte bara slask, som det brukar vara här i götet... Det värsta jag vet är när det fryser o töar om vartannat, så det blir bara slask som fryser o så blir det isgata... Brr!

--------------------
          Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.

Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com

Citera
          renate
          Inlägg 09-10-2008, 21:54
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

Även jag vill ha vinter,inte för kallt men -5° och snö är helt ok.Det lyser upp och skyddar växterna.Förra vinter var tråkigt aoch de evinnerliga regnandet gynner inte växterna.Har man exotiska växter ute får man väl skyddar de eller tar in.
          När det är -20° kallar jag det inte för en mild vinter.Fast det brukar inte vara så länge tack och lov.

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 09-10-2008, 22:23
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (renate @ 09-10-2008, 21:54) *
          Även jag vill ha vinter,inte för kallt men -5° och snö är helt ok.Det lyser upp och skyddar växterna.Förra vinter var tråkigt aoch de evinnerliga regnandet gynner inte växterna.Har man exotiska växter ute får man väl skyddar de eller tar in.
          När det är -20° kallar jag det inte för en mild vinter.Fast det brukar inte vara så länge tack och lov.

tittar man längre bak i tiden , så är -20c väldigt milt om man bor i zon2-4 .

rekord lägsta för skåne ( zon 1 ) ligger på -34c !!! 1942 det är kallt .
          skulle tro att vintern åtminstone dom senaste 15-10åren har blivit varmare än normalt . dom senaste har varit extremt varma .

i trädgården ligger normal temp under vintern mellan -15c -20c(skåne zon 1-2) men det har också vintern 04 blivit -24c vilket var väldigt kallt för området . men har inträffat flera milda vintrar på enbart -10c , även då jag inte varit född , så denna vintern som varit är ju inte första gången för området där jag har min trädgård .

i Västergötland ligger lägsta på -37.0° Lanna 9 februari 1966

och i Halland -34.0° Kinnared 20 februari 1940

En riktig vinter skulle jag snarare kalla att det blev minst -25c och 1m djup snö minst i zon 2 . i sådan temp skulle halva min trädgård dö i utan skydd ( då skydd som snö eller väv )

Redigerat av flaxss: 09-10-2008, 22:34

Citera
          Anders Roslagen
          Inlägg 10-10-2008, 20:26
          Länk hit: #17

Gäster

Ja tack, gärna en mild vinter till. När jag vill ha snö, vilket kan vara härligt, semestrar jag i Norrland!

Bornholmsfikonet fick frukt två gånger i år, men sista omgången hinner väl inte mogna. -15 grader blir det nästan varje vinter, men inte förra, därav fikonen!

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 10-10-2008, 21:39
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Anders Roslagen @ 10-10-2008, 20:26) *
          Ja tack, gärna en mild vinter till. När jag vill ha snö, vilket kan vara härligt, semestrar jag i Norrland!

Bornholmsfikonet fick frukt två gånger i år, men sista omgången hinner väl inte mogna. -15 grader blir det nästan varje vinter, men inte förra, därav fikonen!

vill du inte ha snö för växterna skull då ?

Citera
          Anders Roslagen
          Inlägg 10-10-2008, 21:57
          Länk hit: #19

Gäster

CITAT (flaxss @ 10-10-2008, 22:39) *
          vill du inte ha snö för växterna skull då ?

Nä, inte om det är en mild viner. Om det är snö utrålas solvärmen. Om det är snö blir våren sen. Det är stor skillnad på solvämen i mars om det är ett snötäckt landskap eller om det är barmark.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 10-10-2008, 22:40
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Anders Roslagen @ 10-10-2008, 21:57) *
          Nä, inte om det är en mild viner. Om det är snö utrålas solvärmen. Om det är snö blir våren sen. Det är stor skillnad på solvämen i mars om det är ett snötäckt landskap eller om det är barmark.

jag har förlorat fler växter denna vinter och fler har blivit skadade denna vinter(-10c) än vintar som varit kallare och snörikare( -18c -15c ) .

plus även om det ligger snö i mars så är det ingen tillväxt på buskar,träd som fikon som inte får blad förens i maj-juni . så det kan lika gärna bli snösmältning i mars än ingen snö alls under vintern . snön tycker jag inte försenar våren nämnvärt . våren i skåne kommer normal sett i feb-mars och kalla år i början av april . det är klart skillnad vart man bor men då det oftast är frost även under våren så har det inte blivit någon stor tillväxt . blir det för tidig vår och ingen snö så skadas växterna av sen frost .

är det milt så svänger det mer vilket skadar växter främst buskar,träd om där inte finns snö . plus måste man skydda mot regn . snön skyddar mot att det växlar .

snön gör att det blir mildare tjäle vilket är bra .

jag är för mild vinter och mycket snö då jag vet hur stor inverkan snö har på växterna och att det skyddar bra .

snö skyddar flera grader .

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 16:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon