Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Änglatrumpet & spikklubba tråd, Bilder och tips...
          blomkronan
          Inlägg 10-10-2008, 20:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Änglatrumpeter (Brugmansia) & spikklubbor (Datura) Vilka otroligt fina växter...

Jag har blivigt helt crazy.gif och förälskad i dessa växter. Jag har inga bilder att visa ÄN! men jag hoppas att jag kan fylla tråden med dom nästa år.

Till dess snälla fyll upp tråden med era bilder, ALLA som har...

Citera
          5 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          blomkronan
          Inlägg 10-10-2008, 20:40
          Länk hit: #2

Medlem

Jag hade en bild... på en ny planta jag köpte på höstrean för 10 kr...
          Den är en gul sort, den gick nästan raka spåret in i vinterförådet.
          Jag får njutta av den nästa sommar när den åker ner i större kruka fylld med kogötsel...
          Bifogad fil  DSC00687.JPG ( 878.59k ) Antal nedladdningar: 80

Citera
          MariaS
          Inlägg 10-10-2008, 21:13
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Ska gå ut och fota imorgon (om det finns några blommor kvar v.s.)

Citera
          sway307
          Inlägg 10-10-2008, 21:22
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 90
          Medlem nr: 17 529

Jag fick just ärva en änglatrumpet av min chef. Men nu behöver jag hjälp den har stått ute och vi har redan haft -5 grader här några nätter nu är det dock mildare. Men denna Änglatrumpet är nedklippt.
          Men kvar finnst gröna stammar. Skall man klippa ner den till brunt eller skall man spara? Hur många ögon bör vara kvar på en stängel innan jag kortar av den?

Hur fprt växer dessa små rackare så jag vet vilken storlek jag kan förvänta mig.
          huvudstamme nhar en tjockleck på kansk 2-3 cm i Diameter. Som sedan är uppdelad i en lite rövre och en tunn gänglig historia.

Citera
          blomkronan
          Inlägg 10-10-2008, 21:43
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (sway307 @ 10-10-2008, 22:22) *
          Jag fick just ärva en änglatrumpet av min chef. Men nu behöver jag hjälp den har stått ute och vi har redan haft -5 grader här några nätter nu är det dock mildare. Men denna Änglatrumpet är nedklippt.
          Men kvar finnst gröna stammar. Skall man klippa ner den till brunt eller skall man spara? Hur många ögon bör vara kvar på en stängel innan jag kortar av den?

Hur fprt växer dessa små rackare så jag vet vilken storlek jag kan förvänta mig.
          huvudstamme nhar en tjockleck på kansk 2-3 cm i Diameter. Som sedan är uppdelad i en lite rövre och en tunn gänglig historia.

Det bästa är att förvara den vid +5-10 grader under vintern inte så mycket ljus, klipp inte mera i den nu om du får plats med den, Då har den sig "själv" att äta av under vintern. Bladen kommer falla av och delar av grenarna kommer skrumpna men det är ingen fara till våren klipper du bort det som har skrumpnat. Du ska väcka Ängeln ca 2 månader innan du kan ta ut den frostfritt (det beror på var i landet du bor). Genom att plantera om den i en kruka med Kogötsel. Låt den stå varmare och ljusare än vad den har fått under vintern, fortfarande innomhus.
          Det du klipper bort kan du kappa i 15 cm bitar, kipp under "öga" ögat blir rötter lämna ett "öga" högtst upp som blir en ny utväxt... Men det är ju först i vår.

Storleken på växten sen i sommar beror på din sköttsel. Sköter du den blir den som Maggan Hs.. 2,5 meter hög

Redigera för jag glömde säga:
          Det är ingen fara att de stått ute i frost dom klarar det... ta in den bara och vattna inte så mycke under vintern ca en gång i månaden, stå svalt... 5-10 grader. Står den varmare behöver den ljus.

Redigerat av blomkronan: 10-10-2008, 21:51

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 10-10-2008, 22:23
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

jag har bilder lite här och där på olika änglar i olika skepnader , tyvärr är min data sönder så jag akn inte ladda upp från den . och denna data jag är på är inte min .

bilder jag skaffade nu är på min ena frösådda vita ängel ( frösådd våren 06 eller 05 tror jag ) och bilder på min brokbladiga . så den gröna är alltså samma ängel .

från webshots

ny inköpt brokbladig
          http://home-and-garden.webshots.com/photo/...090562052RqdOYD

frösådd , sådd våren samma år . delade sig långt nere .
          http://outdoors.webshots.com/photo/2327510970090562052hirEud
          http://home-and-garden.webshots.com/photo/...090562052wuPMsR
          http://home-and-garden.webshots.com/photo/...090562052ouHemf

samma frösådda ängel efter vinter ( frös ner , så därför den är nedklippt ) ,precis kommit ut i vårvärmen
          http://home-and-garden.webshots.com/photo/...090562052HVkOXx

från flickr

samma frösådda ängel som ni såg nedklippt blommade samma år . bild på efter den frusit .
          http://www.flickr.com/photos/9224757@N03/1523905429/

från pixbox

min brokbladiga ( har inte varit hemma och skött den , så det är därför den är liten,ca 50cm nu tror jag )
          http://www.pixbox.se/pic_show_id23218073.html

var inga jätte roliga bilder !! för dom har jag på den andra datan som blombilder och fler bilder på änglarna i större format . kan ta bilder på dom jag har här i morgon . likadant mormors änglar har jag kort på i den andra datan ( som va under denna sommar uppemot 2-3m höga och 1-2m breda )

hittade detta , här ser ni hur ängeln växer upp
          http://tradgard.ifokus.se/ShowFile.aspx?Bi...=Bild%20033.jpg
          http://tradgard.ifokus.se/ShowFile.aspx?Bi...e=jag%20006.jpg
          http://tradgard.ifokus.se/ShowFile.aspx?Bi...4xter%20425.jpg
          http://tradgard.ifokus.se/ShowFile.aspx?Bi...%A5rd%20118.jpg

Redigerat av flaxss: 10-10-2008, 22:24

Citera
          blomkronan
          Inlägg 10-10-2008, 22:47
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (flaxss @ 10-10-2008, 23:23) *
          min brokbladiga ( har inte varit hemma och skött den , så det är därför den är liten,ca 50cm nu tror jag )
          [url=http://www.pixbox.se/pic_show_id23218073.html]

var inga jätte roliga bilder !! för dom har jag på den andra datan som blombilder och fler bilder på änglarna i

Din brokbladia har jag aldrig sett, har varit ute och googlat mycke men inte sett den, har du fått den att blomma?

Inga roliga bilder... jag tyckte dom var roliga. För då får jag se att mina är mera normala... flirting.gif
          Alla kan ju inte lyckas... som Maggan sick.gif

Samt jag tycker din var jätte fin den sista, tätt och friska blad. Inga tvetjärtar( ranting.gif ) där inte...

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 10-10-2008, 22:51
          Länk hit: #8

Medlem

för tillfället kan jag tyvärr inte visa när dom har blommat som bäst eller varit som störst . den vita har på en sommar blivit ca 2m hög . då jag inte kan ladda upp dom .

min brokbladiga har inte blommat då den har stått hela denna sommaren utan vatten eller näring ( tills mormor tog hand om den i aug ) . men vanvården har gjort att den inte blivit står eller blomamt . den ska få vita blommor tror jag .

ser framemot nästa sommar med den ( med bättre skötsel då också ) .

Citera
          embees
          Inlägg 10-10-2008, 22:58
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 942
          Medlem nr: 5 956

CITAT (flaxss @ 10-10-2008, 23:51) *
          för tillfället kan jag tyvärr inte visa när dom har blommat som bäst eller varit som störst . den vita har på en sommar blivit ca 2m hög . då jag inte kan ladda upp dom .

min brokbladiga har inte blommat då den har stått hela denna sommaren utan vatten eller näring ( tills mormor tog hand om den i aug ) . men vanvården har gjort att den inte blivit står eller blomamt . den ska få vita blommor tror jag .

ser framemot nästa sommar med den ( med bättre skötsel då också ) .

Glöm inte att jag har tingat en stickling på den brokiga....snälla kompiskram.gif

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          DragonLady
          Inlägg 10-10-2008, 23:47
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 1 762
          Medlem nr: 6 663

Får väl lägga in en bild på "mammas ängel" giggle.gif
          Detta är ängelns första år.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  DSCN1159.JPG ( 677.57k ) Antal nedladdningar: 105

--------------------
          I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!!

Citera
          Irene_L
          Inlägg 11-10-2008, 10:36
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

Jag övervintrar mina änglar i min övre hall i rumstemperatur så en del klarar inte det.
          Här är några som jag haft:
          Bifogad fil  röd_ängel.JPG ( 68.63k ) Antal nedladdningar: 68

Brugmansia Sanguinea. Den växer mer som en buske än ett träd. När grenarna blir tillräckligt långa på våren blir de hängiga tills de har förvedat sig och därmed blivit starkare. Vinterförvara den grön. Den har svårt att komma igen om den gått i totalvila.
          Bifogad fil  änglatrumpet_aprikos_3.JPG ( 92.41k ) Antal nedladdningar: 66
          Änglatrumpet "Vienna Silverstar"
          Köpt som stickling våren 2006.
          Bilden är från augusti 2006

Tillägg: Dessa 2 ovan har jag inte längre kvar..de överlevde inte övervintringen.

Här är några bilder på änglar som har blommat iår:
          Bifogad fil  ängel_rosa.JPG ( 76.56k ) Antal nedladdningar: 73

Den här är 3 år gammal och har klarat övervintring i rumstemperatur väldigt bra. Den är lätt att ta sticklingar från som rotar sig lätt.

Bifogad fil  ängel_rosa_nära.JPG ( 39.44k ) Antal nedladdningar: 76

En närbild av blomman under altantaket....med blixt.

Bifogad fil  ängel_vit.JPG ( 82.44k ) Antal nedladdningar: 67

En vit ängel. Tog en stickling av moderplantan i höstas och sticklingen klarade sig men inte moderplantan.

Redigerat av Irene_L: 11-10-2008, 19:20

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera
          MariaS
          Inlägg 11-10-2008, 15:52
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Nu ska vi se då. Några pinfärska bilder på änglar. Något bleka, men dock...
          Först min röda då, som nu är så stor att den behöver en halv regnvattentunna att stå i...
          Bifogad fil  Bild026.jpg ( 360.61k ) Antal nedladdningar: 69

Sen kommer den gula, som lyckades övervintra i skogen, ja skottet altså...
          Bifogad fil  Bild027.jpg ( 279.8k ) Antal nedladdningar: 70

Sist kommer en stickling från min Vienna Silver Star.
          Bifogad fil  Bild028.jpg ( 346.65k ) Antal nedladdningar: 48

Tyvärr hade ängeln som jag hittade i komposten efter en vinter, redan gått i vila, så det var bara några pinnar nu. Den är altså inte med på kort idag.

Citera
          blomkronan
          Inlägg 11-10-2008, 16:07
          Länk hit: #13

Medlem

Bifogad fil  DSC00966.JPG ( 68.64k ) Antal nedladdningar: 71

Så här ser min röda ut som inte fick större kruka och ingen götsel...dunno.gif Jag kom aldrig för mig att plantera om den, jag satte den i denna kruka för den krukan stog längst fram på hyllan... skulle köpa ny kruka senare... men det blev aldrig av!! Den stog även i skugga största delen av sommaren.
          Nu har den fått vila i en år whist.gif så jag hoppas på STOR växtkraft nästa år. flirting.gif

Vi får se...

Citera
          blomkronan
          Inlägg 11-10-2008, 16:22
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Irene_L @ 11-10-2008, 11:36) *
          Bifogad fil  änglatrumpet_aprikos_3.JPG ( 92.41k ) Antal nedladdningar: 66
          Änglatrumpet "Vienna Silverstar"
          Köpt som stickling våren 2006.
          Bilden är från augusti 2006

Irene vilken otrolig bravo.gif tillväxt på så kort tid... och vilka underbara "trumpeter" och den är brokig i bladen.
          Den måste jag få tag på!!! var köpte du den?

( shy.gif får man kanske be om en stickling till våren? Jag kan skicka dig en annan i utbyte?)

Hur fick du den att växa så där på endast 4 månader. Du måste ha "pratat" mycke med den giggle.gif
          Vilket väderförhållande har den, söderläge? skyddad mot vind? blåsigt? och inga tvetjärtar!!

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 11-10-2008, 16:31
          Länk hit: #15

Medlem

färska bilder från

mina ena vita och den som skulle va röd men som inte är det

bild på min ''röda'' , är nu ca 120cm har inte skött den så bra plus är det nord-öst läge den står i
          http://www.pixbox.se/pic_show_id24086109.html

bild på min vita ( frösådden ) , blommade dåliga i läget . är ca 150cm

http://www.pixbox.se/pic_show_id24086110.html

bild på bägge , längst bort i bilden
          http://www.pixbox.se/pic_show_id24086111.html

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 11-10-2008, 16:51
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Spikklubba

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Jesper79
          Inlägg 11-10-2008, 17:20
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 15 988

här kommer en bild på mina 3 st som ja köpte i somras från odla. jag använde hasselfors u-jord, tyvärr så har dom inte stått så soligt.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Foto0005.jpg ( 589.82k ) Antal nedladdningar: 79

Citera
          Irene_L
          Inlägg 11-10-2008, 19:17
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

CITAT (blomkronan @ 11-10-2008, 17:22) *
          Irene vilken otrolig bravo.gif tillväxt på så kort tid... och vilka underbara "trumpeter" och den är brokig i bladen.
          Den måste jag få tag på!!! var köpte du den?

( shy.gif får man kanske be om en stickling till våren? Jag kan skicka dig en annan i utbyte?)

Hur fick du den att växa så där på endast 4 månader. Du måste ha "pratat" mycke med den giggle.gif
          Vilket väderförhållande har den, söderläge? skyddad mot vind? blåsigt? och inga tvetjärtar!!

Tyvärr hade jag den bara det året. Den överlevde inte övervintringen i rumstemperatur.
          Jag köpte sticklingen på trädgårdsmässan i Älvsjö...planterade den i kogödsel på påse och vattnade ofta med flytande blå korn.

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera
          blomkronan
          Inlägg 11-10-2008, 19:49
          Länk hit: #19

Medlem

Fluxss
          Dina änglar har inga "bett" av tvestjärtar? Har ni inga i skåne eller har du något medel som håller dom borta?
          Ska du låta änglarna stå ute i vinter ingen?

Irene_L
          Din vita "Vienna Silverstar" som inte klara sig sad.gif klippte du något i den eller förgrenade den sig av sig själv?
          Jag kommer bli ruinerad på mässan i vår crazy.gif men det gör inget giggle.gif

Lady Hamilton
          Din lila spikklubba har du klarat av att vinterförvarat den? Dom ska ju vara ettåringar! Kanske du ska ta skott av den för säkerhetskull? Har du frösatt den eller köpte du den som planta?

Oj, det blev en del frågor till er... //Mari

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 11-10-2008, 20:02
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (blomkronan @ 11-10-2008, 19:49) *
          Fluxss
          Dina änglar har inga "bett" av tvestjärtar? Har ni inga i skåne eller har du något medel som håller dom borta?
          Ska du låta änglarna stå ute i vinter ingen?

jag bor inte längre i skåne där jag har trädgården utan i västergötland zon 3 och här odlar jag på en balkong/uteplats och där har jag min vita,mina röda som inte är röd . nere i skåne i trädgården har jag den på friland ( ja den kommer vara kvar ) och så min brokbladiga som nu mormor tar hand om åt mig . men då jag inte varit hemma så mycket i skåne eller haft tid att sköta om dom här i krukor så är dom inte alls så stora eller vackra som dom brukar vara .

tvestjärtar har jag i mängder både här och nere i trädgården , ibland är änglarna helt förstörda och ibland inte . har dock kommit på att dom änglar som står i blanka plastkrukor och som även står fritt aldrig har bett , men dom som står i lerkrukor eller direkt på marken eller nära väggar alltid får bet dock olika för år .

även Datura ( spikklubba ) är fleråriga buskar men dom kan vara knepiga att övervintra . lättast tycker jag dom är att övervintra som krukväxter med extra belysning .

Redigerat av flaxss: 11-10-2008, 23:27

Citera

5 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 02:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon