CITAT (Cilla @ 01-12-2002, 03:39)
Jag är tveksam till fler avdelningar. Kanske kunde man till och med minska det antal vi har idag. (Jag har själv förespråkat en för träd och buskar så jag är del i kategoriökningen.)
-----
Anledningen till min tveksamhet är att detta i första hand är ett forum för kommunikation och kunskapsutbyte - inte ett arkiv. Det finns ett mervärde på ett forum som detta som inte finns med ett arkiv, och det är att olika människor får kontakt med varandra när de frågar och svarar.
-----
Om man vill ha tips i en fråga vill man inte först sitta och leta i trehundra olika avdelningar för att se om en liknande fråga ställts tidigare. Man vill inte heller behöva fundera i flera minuter för att se var man ska ställa frågan. Man vill kunna fråga direkt.
När man får svaret är det roligare att få ett formulerat svar, än ett svar som är en hänvisning till sida si och så.
-----
Och för dem som är engagerade i en fråga och gärna svarar andra gäller väl att man tycker det är roligt och givande att svara. De dagar man inte tycker det är roligt att upprepa svar kan man väl ge en hänvisning. Då brukar det vara andra engagerade som tar över och svarar personligt, och som peppar och skapar kontakt.
-----
Arkivfunktionen kan man bygga upp med bra sökmetoder. Engagerade trädgårdsmänniskor har ofta inget emot att inspireras av andra växtslag och idéer än dem man själv håller på med. Kontakt mellan trädgårdsintresserade tror jag skapas bäst genom att man håller kategorierna så få som möjligt så att många inspireras att följa flera olika huvudkatergorier.
-----
Ska vi ha en katergori för varje växtart möts inte rosfantasterna med komposterarna. Det vore synd.
-----
Cilla
Ps. Att detta första inlägg som handlar om forumet inte lades i kategorin "support" (som ska handla om forumet) är ett exempel. "Småprat" som är den bredaste kategorin, läser väl de flesta. Alttså: Breda kategorier läses av många. Smala av få. ds.
Cilla!
Om det skulle vara färre avdelningar tror inte jag att det blir
mer överskådligt, snarare rörigare med inlägg som hamnar där dom egentligen inte hör hemma.
'Hör min fråga hemma där, eller där? Kanske där?' Risken är ju att frågeställaren struntar i att fråga av rädsla för att lägga frågan i
'fel' avdelning.
-----
Vem säger att 'detta i första hand är ett forum för kommunikation och kunskapsutbyte - inte ett arkiv'? Kan det inte vara en kombination av båda? Jag tror inte att personen som ställer en fråga enbart läser de eventuella svaren utan även läser vad andra svarat och frågat om samma ämne - om de ligger under samma rubrik är de ju lätta att hitta! Och är man intresserad av
en växt så är man säkert intresserad av
några fler och letar sej då vidare till avdelningarna för just dom växterna.
-----
Trehundra olika avdelningar... Om det blir som Göran föreslagit så blir det färre avdelningar att leta sej igenom! Man behöver inte ens leta om det på indexsidan står klart och tydligt vad varje avdelning handlar om - köksväxter, prydnadsväxter, träd och buskar osv. Vi som fanns med redan på gamla forumet och dom som är nya här brukar inte bara slänga ur sej en fråga även om man vill kunna fråga direkt. Det är väl bättre ordning än så? Visst är det roligare om man får ett mer personligt ställt svar, men även en hänvisning kan väl vara personlig?
-----
Jag tycker att det är jätteskönt att inte alla som svarar här är
engagerade i en fråga! - det skulle bli lite för många
s.k. experter då och ganska trist. 'De dagar man inte tycker det är roligt att upprepa svar kan man väl ge en hänvisning. Då brukar det vara andra engagerade som tar över och svarar personligt...' Om frågan är ställd till en
viss person får ju naturligtvis den personen avgöra om han/hon orkar svara. Men om flera svarar på en enkelt ställd fråga är väl inte det att 'ta över' - vi är väl inte
rangordnade!!? Vem som helst får väl svara på vilken fråga som helst?
-----
'Arkivfunktionen kan man bygga upp med bra sökmetoder.' En bra sökmetod är ju också att hitta gamla frågor och svar under lätthittade rubriker i en specifik avdelning.
'Engagerade trädgårdsmänniskor har ofta inget emot att inspireras av andra växtslag och idéer än dem man själv håller på med.' Precis det jag sa i början - om att hitta andra frågor och svar än den man själv ställde.
'Kontakt mellan trädgårdsintresserade tror jag skapas bäst genom att man håller kategorierna så få som möjligt så att många inspireras att följa flera olika huvudkatergorier.' Alltså inte trehundra olika avdelningar...?
-----
Varför skulle inte rosfantasterna och komposterarna kunna mötas? Jag tror inte att någon av oss här bara är intresserad av
en sak! (Vem skulle det vara som bara är intresserad av kompostering...? Eller träd...?) Nej, jag tror att de flesta av oss här är intresserade av en salig blandning av växter, olika odlingssätt, skötsel och annat!
-----
'Breda kategorier läses av många. Smala av få.' Undrar hur många läsare varje inlägg har -
i genomsnitt - om det är fler läsare i dom breda kategorierna än i dom smala...
Göran och Ingemar fixar säkert allt till det bästa för de flesta - alla kan ju inte vara nöjda med allt här! Det är ju helt fantastiskt att vi har två så engaregade forumansvariga, som lyssnar på oss användare och försöker vara alla till lags!
En eloge till er!