|
Vad vill min Fredskalla tala om för mig..., ...som jag inte förstår...? |
|
|
|
02-11-2008, 00:37
|
Medlem
Antal inlägg: 2 670
Medlem nr: 13 427

|
Hej Varför ser min Fredskalla ut på detta viset ? För mycket vatten ? Stod tills igår i vardagsrummet, där vi eldar i Täljstenpisen varje kväll. Nu flyttde jag den till matsalen, där vi inte har värme på. Kommer det att hjälpa ? Vad har hänt ? Jorden kändes fuktig efter en vecka. Hälsn Tepa
|
|
|
|
3 sidor
1 2 3 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
02-11-2008, 03:18
|

Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830

|
Oj då, ja den ser verkligen ledsen ut, och påminner mig om hur mina såg ut när jag kom hem efter semestern..Jag blev aldrig helt klar på om den hade fått värmeslag eller om dom var felvattnade.. Den lilla var sämst åtkommen och tror att den var för torr i samband med hög värme, för den stora hade ju en mycket större kruka och hade mer fuktighet, och klarade sig nog genom det.. Min står ju som du kanske vet ute året runt, och jag antar att dom inte reagerarar på samma sätt. Värmen vi hade i somras kan väl inte jämföras med den du har, eftersom du bara eldar på natten, så värmeslag är nog uteslutet i ditt fall. Jag har alltid känt det som om dom inte vill vara helt torra, och därför står dom i självbettningskrukor, men dom vill iju inte vara blöta, så det finns nog stor möjlighet till att det är vattnet som spökar. Den stora kom igen ordentligt efter att jag hade klippt bort alla blad som man såg hade fått halsen strypt efter att ha slokat så kraftigt under flera dagar. Dom brukar ju ha lätt att skicka ut nya blad från sin "knöl", så ge den en chans att eventuellt komma med nya blad, för dom som finns på den nu, tror jag inte kommer att orka komma igen...hoppas att jag har fel och att du kan sätta in ett kort med nya blad, för du har ju trots allt varit hemma och kunde flytta den på en gång, vilket jag inte kunde göra...Håller tummarna
--------------------
|
|
|
|
|
02-11-2008, 08:24
|

Medlem
Antal inlägg: 694
Medlem nr: 17 194

|
På tal om att fredskallan inte vill vara blöt... En kompis jag hade en gång i tiden, hade en damm nergrävd i golvet i källaren med guldfiskar i inomhus. I dammen stod en fredskalla nedsänkt med hela sin kruka under vatten så att bara bladen stack upp. Det var den största och finaste fredskallan jag någonsin sett och den blommade i stort sett hela tiden.
Säkert fick den mycket fin gödning från fiskarna men den hade verkligen rötterna dränkta och verkade trivas hur bra som helst.
--------------------
|
|
|
|
|
02-11-2008, 10:09
|

Medlem
Antal inlägg: 3 467
Medlem nr: 17 820

|
CITAT (DykUnderYtan @ 02-11-2008, 08:24)  På tal om att fredskallan inte vill vara blöt... En kompis jag hade en gång i tiden, hade en damm nergrävd i golvet i källaren med guldfiskar i inomhus. I dammen stod en fredskalla nedsänkt med hela sin kruka under vatten så att bara bladen stack upp. Det var den största och finaste fredskallan jag någonsin sett och den blommade i stort sett hela tiden.
Säkert fick den mycket fin gödning från fiskarna men den hade verkligen rötterna dränkta och verkade trivas hur bra som helst. Jag har set i zoo butikerna att dom säljer fredskalla som akvarieväxt, då är don små så dom står helt i vattnet. Så dom klarar hur mycke vatten som helst... Jag tror nog att ni fredskalla har fått värmeslag!
|
|
|
|
|
02-11-2008, 10:17
|

Medlem
Antal inlägg: 10 013
Medlem nr: 11 250

|
Jag har aldrig haft eller sett en kalla se ut så. Min har stått ute i sommar, i ur och skur i hela augusti. Den är jättefin nu. Jag tippar också på att den fått värmeslag. Hur nära kaminen har den stått? Hur varmt? Vi har täljstenskamin som vi eldar i varje dag och jag kan säga att pelargonerna som är på väg ner i källaren håller på att tvärdö (det är en annan sak i och för sig...).
--------------------
Camilla zon 2-3
Ett gott skratt förlänger munnen.
|
|
|
|
|
02-11-2008, 11:44
|

Medlem
Antal inlägg: 1 762
Medlem nr: 6 663

|
Jag har också samma erfarenheter att fredskallan gillar mycket vatten och gillar inte att stå i sol o mycket värme, har man det då behöver den ännu mera vatten. Till våren måste jag dock plantera om den för den står i för liten kruka nu, skall plantera den i den gröna krukan som den lilla står i nu
--------------------
I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!! 
|
|
|
|
|
02-11-2008, 12:15
|
Medlem

|
Hej och tack för era svar. Jag tippar också på värmeslag. När vi eldar kommer vi upp i 23, 24 grader, vi har ingen annan värme i det rummet. Den har nog stått några meter ifrån spisen. Men ska inte fredskalla torka upp mellan vattningarna?
Hälsn Tepa
|
|
|
|
|
02-11-2008, 12:36
|

Medlem

|
CITAT (tepa @ 02-11-2008, 12:15)  Hej och tack för era svar. Jag tippar också på värmeslag. När vi eldar kommer vi upp i 23, 24 grader, vi har ingen annan värme i det rummet. Den har nog stått några meter ifrån spisen. Men ska inte fredskalla torka upp mellan vattningarna?
Hälsn Tepa Vet inte. Men jag kan glömma mina (stackars) blommor allt för länge utan att de tar skada, så torka kan den absolut göra
--------------------
Camilla zon 2-3
|
|
|
|
|
02-11-2008, 17:50
|
Medlem
Antal inlägg: 7 985
Medlem nr: 12 723

|
Jag var på semester före vecka, när tillbakad, min älskning fredskalla såg ut samma sak, direkt sätta den i gryta som har vatten från kväll till morgon , hon är tillbaka till fint ut sikt, de tycker mycket om vatten. Obs: jag sätter dem mellan växter, om ser de vissa jag vet att jag ska börja vattna. H:Bassam
|
|
|
|
|
02-11-2008, 19:43
|

Medlem

|
Jag har ju också skrivit att den inte vill vara torr, och att den lilla, som inte gick att rädda var för att den var för torr.. Plus att jag har dom i självbevattningakrukor, just för att dom inte vill vara torra.. Det är ju inte samma sak att vara blöt, som att vara ordentligt fuktigt, vilket man ju lyckas med i såna krukor. Att ha dom planterade i vatten är inte heller samma sak som att ha rötterna stående i stillastående vatten instängda i en kruka. I ett akvarie eller en damm brukar det finnas syre i omgång, och det måste det ju göra för att fiskarna ska kunna leva..för om syret fattas så dör både fiskar och växter av förruttnelsen som uppstår. När man sätter sticklingar i vatten så är det i rent vatten, och man ska inte ha bladdelar i vattnet, just för att dom ruttnar. Rötterna som kommer, trivs bra i rent vatten, men inte om vi i det glaset häller ner jord och låter det stå i värmen, då ruttnar allt .. Så visst vill dom ha vatten, men allt har sin gräns, åtminstonde är det vad jag har kommit fram till efter att ha gjort en massa fel. Chamomille...Jag hittade båda mina så när jag kom hem..ingen rolig syn att komma hem till..som tur var klarade sig den stora, säkert tack vare krukan Jättefin Fredskalla du har Dragon lady, men lite jobbig att plantera om skulle jag tro. Min har så stor kruka att jag bara fyller på lite ny jord ibland, för ännu har rötterna inte fyllt upp den. Så här fina var blommorna i juli, tog bara kort på en blomma för att den skulle komma mer till sin rätt.( och jag är lite lat, för jag har säkert en massa kort, men eftersom det går så segt...).
DSCN7520.JPG ( 45.57k )
Antal nedladdningar: 107
DSCN6990.JPG ( 32.54k )
Antal nedladdningar: 143
--------------------
|
|
|
|
|
02-11-2008, 20:00
|

Medlem

|
CITAT (lissa @ 02-11-2008, 19:43)  Jag har ju också skrivit att den inte vill vara torr, och att den lilla, som inte gick att rädda var för att den var för torr.. Plus att jag har dom i självbevattningakrukor, just för att dom inte vill vara torra.. Det är ju inte samma sak att vara blöt, som att vara ordentligt fuktigt, vilket man ju lyckas med i såna krukor. Att ha dom planterade i vatten är inte heller samma sak som att ha rötterna stående i stillastående vatten instängda i en kruka. I ett akvarie eller en damm brukar det finnas syre i omgång, och det måste det ju göra för att fiskarna ska kunna leva..för om syret fattas så dör både fiskar och växter av förruttnelsen som uppstår. När man sätter sticklingar i vatten så är det i rent vatten, och man ska inte ha bladdelar i vattnet, just för att dom ruttnar. Rötterna som kommer, trivs bra i rent vatten, men inte om vi i det glaset häller ner jord och låter det stå i värmen, då ruttnar allt .. Så visst vill dom ha vatten, men allt har sin gräns, åtminstonde är det vad jag har kommit fram till efter att ha gjort en massa fel. Chamomille...Jag hittade båda mina så när jag kom hem..ingen rolig syn att komma hem till..som tur var klarade sig den stora, säkert tack vare krukan Jättefin Fredskalla du har Dragon lady, men lite jobbig att plantera om skulle jag tro. Min har så stor kruka att jag bara fyller på lite ny jord ibland, för ännu har rötterna inte fyllt upp den. Så här fina var blommorna i juli, tog bara kort på en blomma för att den skulle komma mer till sin rätt.( och jag är lite lat, för jag har säkert en massa kort, men eftersom det går så segt...).
DSCN7520.JPG ( 45.57k )
Antal nedladdningar: 107
DSCN6990.JPG ( 32.54k )
Antal nedladdningar: 143Okej. Otydlig som jag kan vara när jag skriver så kan det bli lite fel. Hjärnan är snabbare än fingrarna. Så klart att de inte gillar både torka och hetta en längre tid. Vad jag menade var att jag kan glömma att vattna ganska länge, fast inte i höga temperaturer och i stekhet sol (eller intill en kamin t.ex). Och oftast så märker jag på nån blomma att den ser arg ut och då går jag och vattnar alla  Vi har som mest ca 25 grader inne när vi eldar (tror inte mina växter älskar det, men de har inte gett upp än...) .
--------------------
Camilla zon 2-3
|
|
|
|
|
02-11-2008, 21:21
|

Medlem

|
CITAT (Chamomille @ 02-11-2008, 12:36)  Vet inte. Men jag kan glömma mina (stackars) blommor allt för länge utan att de tar skada, så torka kan den absolut göra   Ja visst kan vi skriva, tänka och läsa för fort... Jag har övergått mer och mer till självvattnade just för att jag brukar missa vattningen. Jag tvivlar på att någon Gullranka klarar sig utan vatten så länge som mina, dom har vant sig vid att ha torrt...Att min lilla inte tog sig berodde nog på att krukan är mindre plus att vattenmagasinet antagligen i det närmaste var tomt, men i vanliga fall har den tålt att vara torr en tid utan problem..men som du säger, det går ju inte när det är så varmt...
--------------------
|
|
|
|
|
02-11-2008, 21:47
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
Fredskalla är en tropisk växt och vill inte ha kyla alls och växer inte bra i svalka . utan vill ha runt +25c +30c och 100%fukt för att växa optimalt och som lägst +15c under vintern för att trivas riktig bra , även om den tål ner till +5c så vill den inte ha under +15c för att växa . alltså denna vilar inte och vill ha varmt och fuktig klimat året om .
i det vilda växer denna i skuggiga halvljusa sumpområden och träskområden i tropisktklimat ( Sydamerika och Asien ) . även om dom växer i sump/träsk områden menas inte det att den vill vara helt under vatten för då ruttnar den .
felet med din tepa är för lite vatten och för torrluft ev för mycket sol ? .
bästa placeringen för den är i öst eller västfönster där jorden är fuktig hela tiden och hög luft och hög värme . gärna ute under den varma delen av året . ges näring från feb-april till sept-okt en gång i månaden .
Redigerat av flaxss: 02-11-2008, 21:57
|
|
|
|
|
02-11-2008, 21:51
|

Medlem

|
CITAT (flaxss @ 02-11-2008, 21:47)  Fredskalla är en tropisk växt och vill inte ha kyla alls och växer inte bra i svalka . utan vill ha runt +25c +30c och 100%fukt för att växa optimalt och som lägst +15c under vintern för att trivas riktig bra , även om den tål ner till +5c så vill den inte ha under +15c för att växa . alltså denna vilar inte och vill ha varmt och fuktig klimat året om .
i det vilda växer denna i skuggiga halvljusa sumpområden och träskområden i tropisktklimat ( Sydamerika och Asien ) . även om dom växer i sump/träsk områden menas inte det att den villa vara helt under vatten för då ruttnar den .
felet med din tepa är för lite vatten och för torrluft . Ja, just det. Vi lever ju inte i Tropikerna här uppe
--------------------
Camilla zon 2-3
|
|
|
|
|
02-11-2008, 22:00
|
Medlem

|
CITAT (Chamomille @ 02-11-2008, 21:51)  Ja, just det. Vi lever ju inte i Tropikerna här uppe  hur menar du ?
|
|
|
|
|
03-11-2008, 14:28
|
Medlem

|
Hej Flaxss
Då kan det väl inte vara värmeslag, om den vill ha så varmt. Kanske jag ska ta den till badrummet då, det fönstret är i nord-ost läge. Och vattna med regnvatten, fast jorden kändes fuktig.
Hälsn Tepa
|
|
|
|
|
03-11-2008, 14:48
|
Medlem

|
CITAT (tepa @ 03-11-2008, 14:28)  Hej Flaxss
Då kan det väl inte vara värmeslag, om den vill ha så varmt. Kanske jag ska ta den till badrummet då, det fönstret är i nord-ost läge. Och vattna med regnvatten, fast jorden kändes fuktig.
Hälsn Tepa är det torrluft så kan allt för hög värme vara skadligt också , problemet i första hand är torrluft skulle jag tro . den trivs ju i +25c +30c och ''100%'' fuktnivå . jag hade satt den i badrummet istället ( bara där inte blir för svalt för då ruttnar den om det är för blött ) , men sedan får du komma ihåg den vill ha ''fuktigt'' i krukan inte blött så att den står i vatten .
|
|
|
|
|
03-11-2008, 18:43
|

Medlem

|
CITAT (flaxss @ 03-11-2008, 14:48)  är det torrluft så kan allt för hög värme vara skadligt också , problemet i första hand är torrluft skulle jag tro . den trivs ju i +25c +30c och ''100%'' fuktnivå .
jag hade satt den i badrummet istället ( bara där inte blir för svalt för då ruttnar den om det är för blött ) , men sedan får du komma ihåg den vill ha ''fuktigt'' i krukan inte blött så att den står i vatten . Det är ju fantastiskt ändå att min kalla har överlevt hela semestern utan vatten!
--------------------
Camilla zon 2-3
|
|
|
|
|
03-11-2008, 20:09
|

Medlem

|
Lite svårt så här i efterhand att veta exakt vad som har hänt med den. Det vi läser av det som hände är att den mådde illa av att ha det som den hade det när den föll ihop. Förutom allt som flaxss säger om det idealiska klimatet för en Fredskalla, så beror det ofta på snabba förändringar i omgivningen när en växt faller ihop. Om den hade stått svalt, och helt plötsligt kom upp till25 grader så kan det stressa ihjäl den, för det är ju aldrig samma med 25 grader ute, som 25 grader inne. Ute, eller vid ett öppet fönster kommer det alltid en liten bris ldå och då som gör att det inte är 25 grader dygnet runt, som det blir inne, och samma gäller ju luftfuktigheten. Jag vet inte med din, men min hade helt klart fått värmeslag, trots att den står ute, och dessutom i förhållanden som enligt böckerna är idealiskt. inte i direkt sol, lite under 30 grader, och den höga luftfuktigheten vi har här i Barcelona. Dessutom har den stått på samma ställe i många år., och såååå olika har vädret nog inte varit, men något måste ha hänt i somras eftersom till o med Hibiskusarna var på vippen att stryka med . Därför tror jag att vad som står i böckerna är ledningar för att vi ska veta vd som är perfekt för dom. ...men sen får ju växterna hålla sig med vad vi kan ge dom. Dom flesta verkar anpassa sig till det vi ger dom, för vi försöker ju ge dom det bästa vi kan, och dom som inte anpassar sig protesterar och visar att dom inte trivs genom att vissna och ev dö.. Så Tepa om du har haft den en längre tid, och den har trivts där den har stått, så har den nu klart visat dig att det som har förändrats i miljön inte är bra för den, och enligt vad du skrev så verkar ju värmen vara det som är den största förändringen.. Och dina Chamomille , dom verkar ju ha anpassat sig bra med det du ger dom, (precis som mina stackars Gullrankor har fått göra). Jag är övertygad om att om du helt plötsligt börjar ge dom en massa vatten, då skulle dom nog inte överleva den chocken... Tepa, hoppas att din Fredskalla klarar sig, för den verkar ha varit riktigt fin..
--------------------
|
|
|
|
|
03-11-2008, 20:44
|
Medlem

|
CITAT (Chamomille @ 03-11-2008, 18:43)  Det är ju fantastiskt ändå att min kalla har överlevt hela semestern utan vatten! jag förstår fortfarande inte vart du villa komma .
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|