Sidor: 1, 2
tepa
Hej

Varför ser min Fredskalla ut på detta viset ? För mycket vatten ? Stod tills igår i vardagsrummet, där vi eldar i Täljstenpisen varje kväll. Nu flyttde jag den till matsalen, där vi inte har värme på. Kommer det att hjälpa ? Vad har hänt ? Jorden kändes fuktig efter en vecka.

Hälsn Tepa
lissa
Oj då, ja den ser verkligen ledsen ut, och påminner mig om hur mina såg ut när jag kom hem efter semestern..Jag blev aldrig helt klar på om den hade fått värmeslag eller om dom var felvattnade..
Den lilla var sämst åtkommen och tror att den var för torr i samband med hög värme, för den stora hade ju en mycket större kruka och hade mer fuktighet, och klarade sig nog genom det..
Min står ju som du kanske vet ute året runt, och jag antar att dom inte reagerarar på samma sätt.
Värmen vi hade i somras kan väl inte jämföras med den du har, eftersom du bara eldar på natten, så värmeslag är nog uteslutet i ditt fall.
Jag har alltid känt det som om dom inte vill vara helt torra, och därför står dom i självbettningskrukor, men dom vill iju inte vara blöta, så det finns nog stor möjlighet till att det är vattnet som spökar.
Den stora kom igen ordentligt efter att jag hade klippt bort alla blad som man såg hade fått halsen strypt efter att ha slokat så kraftigt under flera dagar. Dom brukar ju ha lätt att skicka ut nya blad från sin "knöl", så ge den en chans att eventuellt komma med nya blad, för dom som finns på den nu, tror jag inte kommer att orka komma igen...hoppas att jag har fel och att du kan sätta in ett kort med nya blad, för du har ju trots allt varit hemma och kunde flytta den på en gång, vilket jag inte kunde göra...Håller tummarna
DykUnderYtan
På tal om att fredskallan inte vill vara blöt... En kompis jag hade en gång i tiden, hade en damm nergrävd i golvet i källaren med guldfiskar i inomhus. I dammen stod en fredskalla nedsänkt med hela sin kruka under vatten så att bara bladen stack upp. Det var den största och finaste fredskallan jag någonsin sett och den blommade i stort sett hela tiden.

Säkert fick den mycket fin gödning från fiskarna men den hade verkligen rötterna dränkta och verkade trivas hur bra som helst.
blomkronan
CITAT (DykUnderYtan @ 02-11-2008, 08:24) *
På tal om att fredskallan inte vill vara blöt... En kompis jag hade en gång i tiden, hade en damm nergrävd i golvet i källaren med guldfiskar i inomhus. I dammen stod en fredskalla nedsänkt med hela sin kruka under vatten så att bara bladen stack upp. Det var den största och finaste fredskallan jag någonsin sett och den blommade i stort sett hela tiden.

Säkert fick den mycket fin gödning från fiskarna men den hade verkligen rötterna dränkta och verkade trivas hur bra som helst.

Jag har set i zoo butikerna att dom säljer fredskalla som akvarieväxt, då är don små så dom står helt i vattnet.
Så dom klarar hur mycke vatten som helst...

Jag tror nog att ni fredskalla har fått värmeslag!
Chamomille
Jag har aldrig haft eller sett en kalla se ut så. Min har stått ute i sommar, i ur och skur i hela augusti. Den är jättefin nu. Jag tippar också på att den fått värmeslag. Hur nära kaminen har den stått? Hur varmt?
Vi har täljstenskamin som vi eldar i varje dag och jag kan säga att pelargonerna som är på väg ner i källaren håller på att tvärdö (det är en annan sak i och för sig...).
DragonLady
Jag har också samma erfarenheter att fredskallan gillar mycket vatten och gillar inte att stå i sol o mycket värme, har man det då behöver den ännu mera vatten.
Till våren måste jag dock plantera om den för den står i för liten kruka nu, skall plantera den i den gröna krukan som den lilla står i nu happy.gif

tepa
Hej och tack för era svar. Jag tippar också på värmeslag. När vi eldar kommer vi upp i 23, 24 grader, vi har ingen annan värme i det rummet. Den har nog stått några meter ifrån spisen. Men ska inte fredskalla torka upp mellan vattningarna?

Hälsn Tepa
Chamomille
CITAT (tepa @ 02-11-2008, 12:15) *
Hej och tack för era svar. Jag tippar också på värmeslag. När vi eldar kommer vi upp i 23, 24 grader, vi har ingen annan värme i det rummet. Den har nog stått några meter ifrån spisen. Men ska inte fredskalla torka upp mellan vattningarna?

Hälsn Tepa

Vet inte. Men jag kan glömma mina (stackars) blommor allt för länge utan att de tar skada, så torka kan den absolut göra smile.gif
Bassam
Jag var på semester före vecka, när tillbakad, min älskning fredskalla såg ut samma sak, direkt sätta den i gryta som har vatten från kväll till morgon , hon är tillbaka till fint ut sikt, de tycker mycket om vatten.
Obs: jag sätter dem mellan växter, om ser de vissa jag vet att jag ska börja vattna.
H:Bassam
lissa
Jag har ju också skrivit att den inte vill vara torr, och att den lilla, som inte gick att rädda var för att den var för torr.. Plus att jag har dom i självbevattningakrukor, just för att dom inte vill vara torra..
Det är ju inte samma sak att vara blöt, som att vara ordentligt fuktigt, vilket man ju lyckas med i såna krukor.
Att ha dom planterade i vatten är inte heller samma sak som att ha rötterna stående i stillastående vatten instängda i en kruka.
I ett akvarie eller en damm brukar det finnas syre i omgång, och det måste det ju göra för att fiskarna ska kunna leva..för om syret fattas så dör både fiskar och växter av förruttnelsen som uppstår.
När man sätter sticklingar i vatten så är det i rent vatten, och man ska inte ha bladdelar i vattnet, just för att dom ruttnar. Rötterna som kommer, trivs bra i rent vatten, men inte om vi i det glaset häller ner jord och låter det stå i värmen, då ruttnar allt ..
Så visst vill dom ha vatten, men allt har sin gräns, åtminstonde är det vad jag har kommit fram till efter att ha gjort en massa fel.
Chamomille...Jag hittade båda mina så när jag kom hem..ingen rolig syn att komma hem till..som tur var klarade sig den stora, säkert tack vare krukan wink.gif
Jättefin Fredskalla du har Dragon lady, men lite jobbig att plantera om skulle jag tro. giggle.gif
Min har så stor kruka att jag bara fyller på lite ny jord ibland, för ännu har rötterna inte fyllt upp den. Så här fina var blommorna i juli, tog bara kort på en blomma för att den skulle komma mer till sin rätt.( och jag är lite lat, för jag har säkert en massa kort, men eftersom det går så segt...).
[attachment=26786:DSCN7520.JPG][attachment=26788:DSCN6990.JPG]
Chamomille
CITAT (lissa @ 02-11-2008, 19:43) *
Jag har ju också skrivit att den inte vill vara torr, och att den lilla, som inte gick att rädda var för att den var för torr.. Plus att jag har dom i självbevattningakrukor, just för att dom inte vill vara torra..
Det är ju inte samma sak att vara blöt, som att vara ordentligt fuktigt, vilket man ju lyckas med i såna krukor.
Att ha dom planterade i vatten är inte heller samma sak som att ha rötterna stående i stillastående vatten instängda i en kruka.
I ett akvarie eller en damm brukar det finnas syre i omgång, och det måste det ju göra för att fiskarna ska kunna leva..för om syret fattas så dör både fiskar och växter av förruttnelsen som uppstår.
När man sätter sticklingar i vatten så är det i rent vatten, och man ska inte ha bladdelar i vattnet, just för att dom ruttnar. Rötterna som kommer, trivs bra i rent vatten, men inte om vi i det glaset häller ner jord och låter det stå i värmen, då ruttnar allt ..
Så visst vill dom ha vatten, men allt har sin gräns, åtminstonde är det vad jag har kommit fram till efter att ha gjort en massa fel.
Chamomille...Jag hittade båda mina så när jag kom hem..ingen rolig syn att komma hem till..som tur var klarade sig den stora, säkert tack vare krukan wink.gif
Jättefin Fredskalla du har Dragon lady, men lite jobbig att plantera om skulle jag tro. giggle.gif
Min har så stor kruka att jag bara fyller på lite ny jord ibland, för ännu har rötterna inte fyllt upp den. Så här fina var blommorna i juli, tog bara kort på en blomma för att den skulle komma mer till sin rätt.( och jag är lite lat, för jag har säkert en massa kort, men eftersom det går så segt...).
[attachment=26786:DSCN7520.JPG][attachment=26788:DSCN6990.JPG]

Okej. Otydlig som jag kan vara när jag skriver så kan det bli lite fel. Hjärnan är snabbare än fingrarna. Så klart att de inte gillar både torka och hetta en längre tid. Vad jag menade var att jag kan glömma att vattna ganska länge, fast inte i höga temperaturer och i stekhet sol (eller intill en kamin t.ex). Och oftast så märker jag på nån blomma att den ser arg ut och då går jag och vattnar alla biggrin.gif Vi har som mest ca 25 grader inne när vi eldar (tror inte mina växter älskar det, men de har inte gett upp än...) .
lissa
CITAT (Chamomille @ 02-11-2008, 12:36) *
Vet inte. Men jag kan glömma mina (stackars) blommor allt för länge utan att de tar skada, så torka kan den absolut göra smile.gif

biggrin.gif Ja visst kan vi skriva, tänka och läsa för fort...
Jag har övergått mer och mer till självvattnade just för att jag brukar missa vattningen. Jag tvivlar på att någon Gullranka klarar sig utan vatten så länge som mina, dom har vant sig vid att ha torrt...Att min lilla inte tog sig berodde nog på att krukan är mindre plus att vattenmagasinet antagligen i det närmaste var tomt, men i vanliga fall har den tålt att vara torr en tid utan problem..men som du säger, det går ju inte när det är så varmt... kram2.gif
Alexander-VG-zon3
Fredskalla är en tropisk växt och vill inte ha kyla alls och växer inte bra i svalka . utan vill ha runt +25c +30c och 100%fukt för att växa optimalt och som lägst +15c under vintern för att trivas riktig bra , även om den tål ner till +5c så vill den inte ha under +15c för att växa . alltså denna vilar inte och vill ha varmt och fuktig klimat året om .

i det vilda växer denna i skuggiga halvljusa sumpområden och träskområden i tropisktklimat ( Sydamerika och Asien ) . även om dom växer i sump/träsk områden menas inte det att den vill vara helt under vatten för då ruttnar den .

felet med din tepa är för lite vatten och för torrluft ev för mycket sol ? .

bästa placeringen för den är i öst eller västfönster där jorden är fuktig hela tiden och hög luft och hög värme . gärna ute under den varma delen av året . ges näring från feb-april till sept-okt en gång i månaden .
Chamomille
CITAT (flaxss @ 02-11-2008, 21:47) *
Fredskalla är en tropisk växt och vill inte ha kyla alls och växer inte bra i svalka . utan vill ha runt +25c +30c och 100%fukt för att växa optimalt och som lägst +15c under vintern för att trivas riktig bra , även om den tål ner till +5c så vill den inte ha under +15c för att växa . alltså denna vilar inte och vill ha varmt och fuktig klimat året om .

i det vilda växer denna i skuggiga halvljusa sumpområden och träskområden i tropisktklimat ( Sydamerika och Asien ) . även om dom växer i sump/träsk områden menas inte det att den villa vara helt under vatten för då ruttnar den .

felet med din tepa är för lite vatten och för torrluft .

Ja, just det. Vi lever ju inte i Tropikerna här uppe wink.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Chamomille @ 02-11-2008, 21:51) *
Ja, just det. Vi lever ju inte i Tropikerna här uppe wink.gif

hur menar du ?

tepa
Hej Flaxss

Då kan det väl inte vara värmeslag, om den vill ha så varmt. Kanske jag ska ta den till badrummet då, det fönstret är i nord-ost läge. Och vattna med regnvatten, fast jorden kändes fuktig.

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 03-11-2008, 14:28) *
Hej Flaxss

Då kan det väl inte vara värmeslag, om den vill ha så varmt. Kanske jag ska ta den till badrummet då, det fönstret är i nord-ost läge. Och vattna med regnvatten, fast jorden kändes fuktig.

Hälsn Tepa

är det torrluft så kan allt för hög värme vara skadligt också , problemet i första hand är torrluft skulle jag tro . den trivs ju i +25c +30c och ''100%'' fuktnivå .

jag hade satt den i badrummet istället ( bara där inte blir för svalt för då ruttnar den om det är för blött ) , men sedan får du komma ihåg den vill ha ''fuktigt'' i krukan inte blött så att den står i vatten .
Chamomille
CITAT (flaxss @ 03-11-2008, 14:48) *
är det torrluft så kan allt för hög värme vara skadligt också , problemet i första hand är torrluft skulle jag tro . den trivs ju i +25c +30c och ''100%'' fuktnivå .

jag hade satt den i badrummet istället ( bara där inte blir för svalt för då ruttnar den om det är för blött ) , men sedan får du komma ihåg den vill ha ''fuktigt'' i krukan inte blött så att den står i vatten .

Det är ju fantastiskt ändå att min kalla har överlevt hela semestern utan vatten!
lissa
Lite svårt så här i efterhand att veta exakt vad som har hänt med den. Det vi läser av det som hände är att den mådde illa av att ha det som den hade det när den föll ihop.
Förutom allt som flaxss säger om det idealiska klimatet för en Fredskalla, så beror det ofta på snabba förändringar i omgivningen när en växt faller ihop. Om den hade stått svalt, och helt plötsligt kom upp till25 grader så kan det stressa ihjäl den, för det är ju aldrig samma med 25 grader ute, som 25 grader inne. Ute, eller vid ett öppet fönster kommer det alltid en liten bris ldå och då som gör att det inte är 25 grader dygnet runt, som det blir inne, och samma gäller ju luftfuktigheten.
Jag vet inte med din, men min hade helt klart fått värmeslag, trots att den står ute, och dessutom i förhållanden som enligt böckerna är idealiskt. inte i direkt sol, lite under 30 grader, och den höga luftfuktigheten vi har här i Barcelona.
Dessutom har den stått på samma ställe i många år., och såååå olika har vädret nog inte varit, men något måste ha hänt i somras eftersom till o med Hibiskusarna var på vippen att stryka med .

Därför tror jag att vad som står i böckerna är ledningar för att vi ska veta vd som är perfekt för dom. ...men sen får ju växterna hålla sig med vad vi kan ge dom. Dom flesta verkar anpassa sig till det vi ger dom, för vi försöker ju ge dom det bästa vi kan, och dom som inte anpassar sig protesterar och visar att dom inte trivs genom att vissna och ev dö..
Så Tepa om du har haft den en längre tid, och den har trivts där den har stått, så har den nu klart visat dig att det som har förändrats i miljön inte är bra för den, och enligt vad du skrev så verkar ju värmen vara det som är den största förändringen..
Och dina Chamomille , dom verkar ju ha anpassat sig bra med det du ger dom, (precis som mina stackars Gullrankor har fått göra). Jag är övertygad om att om du helt plötsligt börjar ge dom en massa vatten, då skulle dom nog inte överleva den chocken... tongue.gif
Tepa, hoppas att din Fredskalla klarar sig, för den verkar ha varit riktigt fin.. smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Chamomille @ 03-11-2008, 18:43) *
Det är ju fantastiskt ändå att min kalla har överlevt hela semestern utan vatten!

jag förstår fortfarande inte vart du villa komma .
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 03-11-2008, 20:09) *
Lite svårt så här i efterhand att veta exakt vad som har hänt med den. Det vi läser av det som hände är att den mådde illa av att ha det som den hade det när den föll ihop.
Förutom allt som flaxss säger om det idealiska klimatet för en Fredskalla, så beror det ofta på snabba förändringar i omgivningen när en växt faller ihop. Om den hade stått svalt, och helt plötsligt kom upp till25 grader så kan det stressa ihjäl den, för det är ju aldrig samma med 25 grader ute, som 25 grader inne. Ute, eller vid ett öppet fönster kommer det alltid en liten bris ldå och då som gör att det inte är 25 grader dygnet runt, som det blir inne, och samma gäller ju luftfuktigheten.
Jag vet inte med din, men min hade helt klart fått värmeslag, trots att den står ute, och dessutom i förhållanden som enligt böckerna är idealiskt. inte i direkt sol, lite under 30 grader, och den höga luftfuktigheten vi har här i Barcelona.
Dessutom har den stått på samma ställe i många år., och såååå olika har vädret nog inte varit, men något måste ha hänt i somras eftersom till o med Hibiskusarna var på vippen att stryka med .

Därför tror jag att vad som står i böckerna är ledningar för att vi ska veta vd som är perfekt för dom. ...men sen får ju växterna hålla sig med vad vi kan ge dom. Dom flesta verkar anpassa sig till det vi ger dom, för vi försöker ju ge dom det bästa vi kan, och dom som inte anpassar sig protesterar och visar att dom inte trivs genom att vissna och ev dö..
Så Tepa om du har haft den en längre tid, och den har trivts där den har stått, så har den nu klart visat dig att det som har förändrats i miljön inte är bra för den, och enligt vad du skrev så verkar ju värmen vara det som är den största förändringen..
Och dina Chamomille , dom verkar ju ha anpassat sig bra med det du ger dom, (precis som mina stackars Gullrankor har fått göra). Jag är övertygad om att om du helt plötsligt börjar ge dom en massa vatten, då skulle dom nog inte överleva den chocken... tongue.gif
Tepa, hoppas att din Fredskalla klarar sig, för den verkar ha varit riktigt fin.. smile.gif

fast fredskalla växer under träd i tropiska skyddande miljöer där det nästan är en konstant temperatur och aldrig under +20c +23c och 100% fukt . jag tror inte Barcelona har ett bra klimat för en fredskalla . även om den klarar sig bra och växer, så är det ändå inte perfekta . men perfekt är nog svårt att ge .

tepas fall är nog problem med torr luft i kombination till högvärme ( typ som kamin då som inte är bra för en tropiskväxt ) och att sedan flytta den till svalare ställe även övervattnig kan ge samma problem som tepas ser ut före då har den ruttnat . så det kan istället va att den haft det varmt och blivit chockad av att flyttas svalare .

om jag var tepa hade jag flyttat den till det fuktiga badrummet . och inte övervattnat den och inte ge den torka .

lycka till med din Tepa och lycka till med din Lissa tummenupp.gif
lissa
Tack för lyckönskningen Flaxss, den kan behövas nu när vi har haft spöregn i snart 1 vecka !!
Du har rätt, vi har inte tropiskt klimat här, men ändå är det nog rätt bra pga den höga luftfuktigheten. Tänk vilka enorma växter vi skulle ha om vi hade ett perfekt klimat för varje växt .. biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 04-11-2008, 01:56) *
Tack för lyckönskningen Flaxss, den kan behövas nu när vi har haft spöregn i snart 1 vecka !!
Du har rätt, vi har inte tropiskt klimat här, men ändå är det nog rätt bra pga den höga luftfuktigheten. Tänk vilka enorma växter vi skulle ha om vi hade ett perfekt klimat för varje växt .. biggrin.gif

jo det jag menar det är svårt att ge den ett ''tropiskt klimat '' inne och även hos dig helt och hållet . och då mår dom ibland dåligt som med Tepas . men man får försöka gör det bästa av det .

men din ser ut att må bra ! , den blommad vackert
Bassam
jag har Ferdskalla i norr fönster över element och hon klara sig bra under flera år, en sak som hon behöver ge henne vatten , när ser hon ut lite vissna.
H:Bassam
tepa
Hej

Jag tror att min Fredskalla nu vill tala om för mig att mera regnvatten gjorde susen ! Eller vad tror ni ? Visst ser den ut att ta sig ? Har flyttat tillbaks den till varma vardagsrummet. Och satt den i en annan kruka. Utan att "plantera om ", fyllde bara på lite jord. Visst vill den leva ?

Hälsn Tepa
lissa
Den vill absolut leva....men nu vet du ju ändå inte vad det var som gjorde susen, regnvattnet eller värmen som den ju hade vant sig vid tongue.gif
Jag skrattar, för jag brukar också göra ett par ändringar samtidigt, och sen står man där och undrar vilken grej var det man gjorde bra/ eller,vilken grej gjorde jag fel. biggrin.gif

Eftersom den ser så pass bra ut redan, så tror jag att även om den kommer att förlora några av bladen ( dom som har nackarna mest böjda) så kommer den att få nya snart , för själva rotknölen har ju visat att den hänger med, och den är ju egentligen den viktigaste delen, men jag baserar mig ju bara på uppförandet av min egen..men jag tycker att din ser fin ut...hoppas verkligen att den fortsätter på den vägen smile.gif
salicaceae
CITAT (tepa @ 02-11-2008, 00:37) *
Jorden kändes fuktig efter en vecka.

Min egen fredskalla har blivit känsligare nu när jag satt igång elementen i min lägenhet. Häromdagen slokade den som lessna hundöron trots att den var fuktig. Lät vattna den och redan dagen efter så var den sprudlande glad igen =)
Chamomille
Så här ser min (stackare) ut.

[attachment=27011:Kalla.jpg]
tepa
Oj, Chamomille, den är verkligen ingen stackare ! Vad fin och fräsch den ser ut.

Mvh Tepa
Chamomille
CITAT (tepa @ 09-11-2008, 09:52) *
Oj, Chamomille, den är verkligen ingen stackare ! Vad fin och fräsch den ser ut.

Mvh Tepa

Jo da. Jag tror den mår bra fast den har varit med om både 4 veckors regn och en semester utan vatten. yes.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Chamomille @ 09-11-2008, 08:56) *
Så här ser min (stackare) ut.

[attachment=27011:Kalla.jpg]

vacker !

har du den i badrummet eller köket ? såfall med högre fukt så tål den att stå torrare i jorden . plus en konstant temp .

står den i ett vardagsrum så blir det mycket torrare plus en torrare värme då slokar den om den inte får vatten .

CITAT (tepa @ 08-11-2008, 01:28) *
Hej

Jag tror att min Fredskalla nu vill tala om för mig att mera regnvatten gjorde susen ! Eller vad tror ni ? Visst ser den ut att ta sig ? Har flyttat tillbaks den till varma vardagsrummet. Och satt den i en annan kruka. Utan att "plantera om ", fyllde bara på lite jord. Visst vill den leva ?

Hälsn Tepa

håll den fuktig , dock tror jag att den faktiskt hade trivs bättre att stå i badrummet .
Chamomille
CITAT (flaxss @ 09-11-2008, 11:02) *
vacker !

har du den i badrummet eller köket ? såfall med högre fukt så tål den att stå torrare i jorden . plus en konstant temp .

står den i ett vardagsrum så blir det mycket torrare plus en torrare värme då slokar den om den inte får vatten .
håll den fuktig , dock tror jag att den faktiskt hade trivs bättre att stå i badrummet .

Just nu står den i badrummet efter ett par duschar. yes.gif Fast där kan den ju inte stå....
lissa
Grattis, det var ett underbart vackert exemplar..den bevisar min teori om att växterna kan vänja sig vid olika behandlingar, och att alla inte reagerar på samma sätt..Men helt klart har du hittat balansen, för den trivs ju i allra högsta grad tummenupp.gif
Felicia
Jag har en jättefin kalla i vår stuga där vi är på helgerna.
Det jag märkt är att den slokar rejält om det blir för kallt så när vi åker därfrån så ställer jag in den på toa där vi har några grader varmare än i resten av stugan där vi bara har ca 6 grader.
Att det blir stora temp.växlingar verkar inte göra något för när vi är där så har vi typ 25 grader och ibland ännu mera då vi eldar som bäst i kaminen crazy.gif
Jag har den i en självvattnande kruka.
lissa
Felicia, jag har också min i en sån kruka. Jag tror dom krukorna är perfekt för just Fredskallan...
tepa
Hej

Fredskallan behöver ju inte så mycket ljus, så den står med bara tre styck blomlampor, som enda belysning, för tillfället. Måste väl varva med att ha den i fönster emellanåt. Den trivdes ju inte i varma vardagsrummet, flyttade den, och nog verkar den vilja leva vidare. Notera pyttelilla skottet som kommit upp ! Efter att jag hade klippt bort det hängiga och mjuka, var det ju inte mycket kvar.

Hälsn Tepa
Chamomille
Jag har min stående i norrfönster. Den verkar trivas fast bladen slickar sig mot rutan.. giggle.gif Fast, då kan man vända på den biggrin.gif
Bassam
- Tack för fråga:
- Jag tycker att fredskalla vill säga till dig , du glömde mig utan vatten lång tiden, de är mycket känsla till vatten, det händer många gångar med min fredskalla o när ge det vatten de tillbaka till bra situationen.
- H:Bassam
tepa
Hej

Norrfönster betyder ju litet ljus. Så nog har jag min rättplacerad nu. Men nog kan man väl ge den mera ljus, bara man ser till att skydda den från direkt soljus. Visst hade jag låtit stackarn torka, men jag lyckades ju rädda den. Vi fick till jobbet en julgrupp med Murgröna, Julkaktus, Bergspalm, Julstjärna och Fredskalla planterade i samma korg. Jag skulle få ta hem den sen och då ska jag sätta all Fredskalla i samma kruka, det blir i samband med omplanteringen om någon vecka. Så då blir den lite "större".

Hälsn Tepa
Marlene z v
Självbevattnings kruka tror jag är det bästa, aldrig har jag lyckats med f.calla före nu när jag bytt krukor.
tepa
Tack, Marlene. Själbevattningskruka det blifva !

Hälsn Tepa
lissa
Som jag skrev tidigare så är dom krukorna det bästa för växter som vill ha jämn vattning, och det vill ju fredskallorna ha.
Jag har tyvärr varit tvungen att klippa bort en massa stora fina blad idag, vet inte om det kan ha varit temperaturändringarna vi har haft, ( dagen innan stormen hade vi 19 grader, och innan det 8 , plus naturligtvis) eller om de kan ha varit stormen..jag trodde mina markiser skulle flyga iväg, jag har aldrig sett något liknande. T om här mitt inne i stan har en massa uteserveringar blivit av med hela trottoarbiten dvs rutor och tak, och ett otal träd ligger helt avbrutna på trottoarerna (gatorna måste ju gubevars vara rena o fina) Men som sagt, eftersom hade jag en massa slokande och gula blad så kom sekatören fram...., tråkigt, men dom kommer säkert igen, precis som din..... tummenupp.gif
tepa
Trevligt att höra från dig igen, Lissa. Men du har ju dina utomhus, på dina breddgrader. Sånadär stormar tar väl hårt på växterna, men dom kommer ju igen...Dina är säkert jättar ? Skulle vara trevligt att se vad du har där på din terrass...

Mvh Tepa
lissa
Hej igen Tepa,..det blir inte så mycket skrivande nu på vintern, men jag borde nog passa på att göra en update i mina album, men det ser inte roligt ut trots att jag fortfarande har grönt, främst från lökväxterna,. Idag har jag klippt ner flera grenar på Klematisen, Hibiskusarna vet jag inte om dom kommer att överleva, men för att ge som en chans så klippte jag en massa på dom också, deras blad var konstigt gula och skadade i kanterna på ett sätt jag aldrig har sett förut, Kannorna , avklippta jäms marken, så det är ju nästan bara Passisarna och murgrönorna av dom stora som ger grönt utseende.. Kalanchoerna, (kommer inte ihåg efternamnet), har till min stora glädje börjat blomma, det är den som jag blev rådd till hur jag skulle dela på, av den blommar även alla barnen, och mamma har så många bebeisar att det är dags att dela den igen.. Konstigt hur vissa tar sig, den jag har fick jag av en forum tjej i södra spanien.. Opuntian blommar också, och det är lite roligt eftersom just dom blommorna håller sig länge..
Min stora ficus elastica hade vält, somma med en av hibiskusarna, så dom band jag fast i balkongräcket...Bäst att jag slutar, det är ju bättre om jag visar dom i albumet eller hur.Tänk att jag alltid skriver så mycket, undrar varför???
tepa
Hej Lissa

Nu har jag tittat på bilder i ditt album. Läckert, frodigt och fint! Skulle också vilja ha en oas ute, men då blir det lite andra växter, bor ju på lite andra breddgrader. Vi har ju planer på en uteplats så småningom. Tack för titten.

Mvh Tepa
tepa
Hej

Här kommer en par bilder på julgruppen, som innehåller Fredskalla. Den jag fick ta hem från jobbet och plantera om och ha hemma. Står nu på bordet mitt i matsalen, kommer ljus från fönstret nordväst och altandörren sydväst. Hoppas den kan stå där en vecka, tills jag skaffat hem självvattnande kruka, andra krukor och jord, så jag kan plantera.

Hälsn Tepa
lissa
Hej Tepa...Det var en fin grupp som har en massa växter at ta vara på ser jag. Fredskallan verkar ju må bra, för den kommer ju med nya blad som ser friska ut.
Är murgrönan planterad eller är det bara några blad som dom har satt dit för att fylla ut utrymmet?? I vilket fall som helst så kan du nog ta till vara dom också...om du vill så klart. De är samma sort som den jag har ute på balkongen, och den är jättetålig...stick bara ner kvisten i lite jord och vänta. Jag brukar ofta renovera den på det viset, och nu går vi ju mot vår och allt blir lättare...Julkaktus ,,och den som står bakom ser jag inte riktigt vad det är, nån sorts scheffera eller bambu ? Vilken tur att du fick ett så stort sortiment.. tummenupp.gif
Ps..hemligheten bakom frodigheten ligger i att man har alldeles för många växter giggle.gif
tepa
Hej Lissa

Där finns en Bergspalm i gruppen. Har Bergspalm från förut, funderar lite på att slå ihop dem, när jag planterar om. vet inte riktigt om jag vågar, för jag måste använda samma kruka till Bergspalmen jag redan har. Och sätter jag båda i den, så kanske det blir för trångt. Krukan jag redan har är nog lite väl tilltagen, så kanske det går. Å andra sidan vill jag ha dem skilt, om jag lyckas ta livet av den ena. Murgrönan måste vara planterad, har inte rotat så mycket i korgen. Den har varit lika grön och fin sen jul. Där finns en massa mossa, det är ju fukthållande, men är väl lika bra att slänga mossan sen när jag planterat? Där finns nog något, som jag inte riktigt vet vad det är. Ska ta en närbild och fråga er här på forumet lite senare.

Mvh Tepa
tepa
Hej

Förlåt, jag mindes fel. Där finns fem sorter i gruppen och jag vet namnet på alla. För två år sedan hade jag bara vetat namnet på två, Julstjärna och Julkaktus. Där finns alltså Bergspalm, Fredskalla och Murgröna också. Idag ringde jag till min lokala trädgårdsfirma och frågade efter mindre självbevattnande krukor. De hade med 16 cm i diameter och med 25, De med 16 passar inte i detta fall, för de fanns bara VITA ! Jag ska ha Fredskallan på nysnickrade blombänken i ett rum med persikofärgade väggar. Men de hade en 25 centimeterskruka i just persikofärg. Bara en kvar, så jag bad damen sätta undan den åt mig till nästa vecka. Tycker ni jag är pallrig med mitt matchande med krukor färg i färg.....Kan den vara för stor, tro ? Borde jag köpa ännu en Fredskalla för att fylla ut krukan ?

Hälsn Tepa
lissa
Vad har du för färg på blombänken, är den också persikofärgad?
Ibland gör jag saker man kanske inte bör göra, som t ex måla krukorna..vet inte om det är nyttigt, men det finns ju så mycket onyttigt runt om ändå...
Jag tycker att man ska göra det man själv trivs med, för det är ju du som ska leva i rummet och se krukorna varje dag, och om du inte hittar dom du vill ha på ett ställe , så kanske dom har dom någon annan stans, man kan ju t om skicka efter från firmor på nätet.
Jag har bara sett vita, svarta och mörkgröna, men persico låter ju snyggt, bara den färgen tar upp den du redan har...storleken ser du ju när du planterar, och du kan ju alltid köpa en till om du tycker att det ser tomt ut i krukan....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon